تشخیص ماسک تنفسی سه لایه استاندارد از تقلبی

تشخیص ماسک تنفسی سه لایه استاندارد از تقلبی

تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی امروزه علی الخصوص در دوران کرونا به یکی از دغدغه های اساسی افراد در زندگی روزمره تبدیل شده است. اگر ماسک سه لایه face mask دارای استانداردهای لازم نباشد، تأثیری در حفظ سلامتی و جلوگیری از انتقال ویروس به بدن ما ندارد.

به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با روش های تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی آشنا کنیم تا بتوانید بهترین و استانداردترین انواع ماسک را تهیه کنید. برای خرید ماسک جراحی سه لایه می توانید همین حالا اقدام نمایید.

خرید انواع ماسک تنفسی
خرید انواع ماسک تنفسی

آنچه در ادامه می خوانیم:

روش های تشخیص ماسک سه لایه استاندارد

در ادامه انواع روش های تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی را مورد بررسی قرار می دهیم:

فوت کردن

ماسک استاندارد برای کرونا باید به گونه ای باشد که در آن راهی برای ورود و خروج هوا وجود نداشته باشد. جهت تست این قابلیت، می توانید یک شعله شمع را در حالتی که ماسک به طور کامل بر روی صورتتان قرار گرفته است، در مقابل خود بگیرید و آن را فوت کنید. اگر شعله خاموش شد، نشان دهنده این است که لایه وسطی ماسک بسیار نازک است و مطابق اصول استاندارد تولید نشده است.

عدم تغییر شکل

علاوه بر این، چروک شدن و تغییر شکل دادن ماسک نیز، یکی دیگر از نشانه هایی است که اصل نبودن این محصول را نشان می دهد. الیاف ماسک در هنگام استفاده باید به صورت بچسبد و شل نشود. تغییر شکل و شل شدن ماسک باعث ورود ویروس و میکروب به سیستم تنفسی می شود.


بیشتر بخوانید: ماسک های تنفسی و مقابله با آلودگی هوا


ماسک مناسب آتش نمی گیرد

یکی دیگر از روش های تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی به این صورت است که ابتدا دو طرف ماسک که بند به آن متصل شده است را می شکافیم و سپس سه لایه ی ماسک را از یکدیگر جدا می کنیم.

شعله را در مقابل لایه وسط قرار می دهیم، اگر این لایه ماسک شعله ور شود، در این صورت ماسک استاندارد نیست. اما اگر فقط ذوب شود و شعله ور نشود، در این صورت ماسک استاندارد است.

عدم نفوذپذیری آب

آزمایش سوم به این صورت است که ماسک باید ضد آب باشد. برای انجام این تست می توانید ماسک خود را مانند سبد از سمت بندهایش در دستانتان بگیرید و آن را گود کنید و سپس داخل آن آب بریزید. اگر آب در ماسک تنفسی باقی ماند و ماسک حالت ضد آب و عایق را ایفا کرد، در این صورت ماسک استاندارد است.

حالت دوم در این آزمایش به این صورت است که شما می توانید بر روی میز چند قطره آب بریزید و بیرون ماسک سه لایه را به آرامی بر روی آب تماس دهید. اگر آب در داخل ماسک جذب شد و خاصیت ضد آب را ایفا نکرد، دراین صورت می توان گفت که ماسک تنفسی شما استاندارد نیست.

تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی
تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی

لایه ملت بلون

در این روش دیگر نیازی به شعله وجود ندارد. در این آزمایش نیز همچون آزمایش دوم، پس از شکافتن ماسک، چنانچه لایه سوم و میانی ماسک بسیار نازک باشد، دیگر نیازی به انجام تست شعله نیست و غیر استاندارد بودن ماسک کاملاً مشخص است. این لایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نام آن ملت بلون است.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها


قرار دادن در مقابل نور

یکی راه دیگر برای تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی این صورت است که پس از شکافتن ماسک، لایه میانی آن را در معرض نور قرار می دهیم. چنانچه انتقال نور سبب ذوب شدن پارچه شود، نشان می دهد که این محصول فاقد استاندارد ماسک های تنفسی است.

تشخیص لایه ملت بلون

همان طور که گفته شد، مهم ترین لایه ماسک های تنفسی لایه میانی آن ها یا ملت بلون است. برای تشخیص لایه ملت بلون دو راه خیلی ساده وجود دارد.

یکی از خصوصیات مهم این لایه، خاصیت جذب بالای آن است. این لایه با استفاده از خاصیت جذبی که دارد، می تواند بسیاری از ویروس ها و باکتری ها را به خود جذب کند. برای این کار مقدار کمی آب را بر روی آن بریزید، اگر جذب نشد ماسک شما فاقد ملت بلون است و تقلبی است.

راه دیگر تشخیص وجود این لایه، خاصیت الکترواستاتیک آن است. در صورتی که ماسک را باز کردید و دست خود را بر روی این لایه کشیدید، باید خاصیت الکتریسیته را حس کنید، در غیر این صورت ماسک شما تقلبی است.

انواع ماسک

  • ماسک پزشکی جراحی
  • این نوع ماسک بدلیل ایمنی بالا در مقابل انتقال عفونت و باکتری و همچنین قیمت مقرون به صرفه و مناسب، ماسک سه لایه مناسبی به شمار می آید.
  • ماسک فیلتردار: این محصول دارای فیلتر ماسک است که این فیلتر با جذب باکتری و ویروس های موجود در محیط، مانع از ورود آن ها به داخل سیستم تنفسی می شود. این ماسک ها اغلب در نوع تک فیلتر و دو فیلتر به بازار عرضه می شوند. ماسک های فیلتردار به صورت ماسک شیمیایی تمام صورت و نیم صورت موجود هستند و می توان از آن ها برای کار در محیط های شیمیایی و کارخانه ها استفاده کرد.
  • ماسک پارچه ای معمولی: با رواج بیماری کرونا، استفاده از این نوع ماسک به دلیل ورود به دنیای مد و فشن بسیار افزایش یافت. اما این نوع ماسک هیچ تأثیری در جلوگیری از انتقال این بیماری ندارد. چنانچه قصد استفاده از این نوع ماسک را دارید، حتماً نمونه دو لایه آن را تهیه نمایید و حتماً در زیر آن از ماسک های ساده سفید استفاده کنید.
  • ماسک سوپاپ دار: این نوع ماسک می تواند تا میزان 95 درصد از ورود ذرات به دستگاه تنفسی جلوگیری کند.
انواع ماسک
انواع ماسک

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها


ماسک استاندارد برای کرونا را از کجا تهیه کنیم؟

شما می توانید خرید ماسک تنفسی سه لایه استاندارد را از داروخانه ها و لوازم بهداشتی های معتبر انجام دهید. از خرید ماسک تنفسی از دست فروشان نیز خودداری کنید زیرا ممکن است این ماسک ها تقلبی باشند و میکروب و ویروس را از خود عبور دهند.

برای تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی لازم است که با دقت جزئیات ثبت شده بر روی جعبه ماسک را مطالعه کنید. مواردی که لازم است مورد توجه قرار دهید عبارتند از:

  • ادعای تأیید استفاده ماسک سه لایه برای کودکان: براساس گزارش یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، کودکان زیر 5 سال به دلیل اینکه ممکن است استفاده از ماسک، رشد و تکاملشان را به خطر بیندازد، نباید از ماسک استفاده کنند.
  • نداشتن علامت استاندارد بر روی جعبه
  • وجود غلط املایی بر روی جعبه
  • وجود لوازم جانبی تزئینی همچون پولک
تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی
تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی

چه زمانی برای تعویض ماسک مناسب است؟

تعویض ماسک زمان مشخصی ندارد اما به توصیه پزشکان، بهتر است ماسک سه لایه باکیفیت پرستاری را حداکثر یک روز و ماسک سه لایه معمولی را حداکثر سه ساعت یکبار تعویض کنید. ماسک هایی با لایه های بیشتر که قابلیت شست و شو دارند را نیز، اگر تغییر شکل نداده باشند و قالب مناسبی داشته باشند، می توان همچنان مورد استفاده قرار داد.

کاربران می توانند در صورت نیاز، سؤالات خود را در رابطه با تشخیص ماسک استاندارد از تقلبی در زیر این مقاله درج نمایند.