راهنمای خرید چراغ خیابانی با بهترین قیمت

راهنمای خرید چراغ خیابانی با بهترین قیمت

راهنمای خرید چراغ خیابانی به شما کمک می کند بتوانید بهترین چراغ را برای مکان مورد نظر خود خریداری کنید. چراغ خیابانی یکی از لوازم روشنایی مهم و کاربردی در شهرها به شمار می آید که انواع مختلفی دارد و در اتوبان ها، جاده ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه نصب چراغ خیابانی دشوارتر از سایر چراغ ها است و باید به کمک تکنسین ها و متخصصین این کار را انجام داد. در ادامه مقاله راهنمای خرید چراغ خیابانی آورده شده است و به معرفی این نوع چراغ و انواع آن پرداخته شده است.

خرید انواع چراغ خیابانی
خرید انواع چراغ خیابانی

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ خیابانی چیست؟

اولین بخش موضوع راهنمای خرید چراغ خیابانی را با موضوع چراغ خیابانی چیست؟ شروع می‌کنیم. چراغ خیابانی منبعی از نور است که غالباً بر روی ستون چراغ یا تیر چراغ در کنار جاده ​​نصب می شود. این وسیله یک منبع نور افزایش یافته است که در لبه جاده ها، خیابان ها و یا در مسیرها مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ ها یکی از مهم ترین المان های نورپردازی شهری محسوب می شوند و با توجه به کاربردشان انواع مختلفی دارند.
روشنایی خیابان می تواند ایمنی بیشتری را در بلوک ها و محل های تقاطع فراهم کند و همچنین موجب افزایش ایمنی عابران پیاده به ویژه در نقاط عبور شود.

چراغ خیابانی چیست؟
چراغ خیابانی چیست؟

بیشتر بخوانید: روشنایی معابر و نورپردازی بزرگراه ها


انواع چراغ خیابانی

امروزه چراغ خیابانی کاربردهای گسترده ای دارد و در انواع مختلف به بازار عرضه می شود. در ادامه راهنمای خرید چراغ خیابانی به معرفی انواع چراغ خیابانی می پردازیم:

چراغ خیابانی ال ای دی

این چراغ یک نوع چراغ نوری یکپارچه است که برای منبع نور، از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می کند. تولید این چراغ ها به این صورت است که خوشه نور ال ای دی بر روی یک پنل چسبانده می شود، سپس همراه با یک هیت سینک به پنل ال ای دی مونتاژ می گردد.

طول عمر این چراغ ها را می توان از روی میزان نوری که منتشر می کنند، سنجید. به عنوان مثال، اگر روشنایی یک چراغ بیشتر از 30% کاهش یابد، بیانگر این موضوع است که به انتهای عمر خود نزدیک شده است.

چراغ های خیابانی LED به علت دوام زیادی که دارند، بسیار مقرون به صرفه هستند. نور این چراغ ها در طی سال های طولانی تا درصدی کاهش می یابد و این کاهش نور تا جایی ادامه دارد که اقدام به تعویض چراغ کنید.

از چراغ های ال ای دی معمولاً در فضاهای بزرگ، مکان هایی که دسترسی به شبکه برق وجود ندارد، پایانه ها، پارکینگ ها و معابر استفاده می شود. ویژگی های چراغ های ال ای دی عبارتند از:

  1. پایین بودن مصرف انرژی
  2. روشن و خاموش شدن سریع
  3. کاهش خیرگی نور
  4. طول عمر بالا
  5. عدم وجود گازهای سمی
  6. عدم جذب حشرات
  7. دارای خروجی نور عالی در دماهای پایین·

چراغ خیابانی SMD

چراغ های SMD برای روشنایی معابر، خیابان ها و جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند. این چراغ ها از یک یا چند ماژول، چیپ و تعدادی چراغ ال ای دی با سایز کوچک تشکیل شده اند. چراغ های خیابانی اس ام دی در دو رنگ آفتابی و مهتابی تولید و به بازار عرضه می شوند.

مصرف برق این چراغ ها با تکنولوژی اس ام دی، تنها نیمی از مصرف برق چراغ های قدیمی است که بهترین جایگزین برای چراغ های پرمصرف به شمار می آید. این وسیله در توان های 30، 50، 80، 100، 150 و 200 وات تولید می شود. از مزایای این چراغ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دارای قدرت نوردهی بالایی است.
  2. برای ساخت این چراغ ها، از باکیفیت ترین چیپ های LED استفاده شده است.
  3. در ساخت چراغ خیابانی اس ام دی از قابلیت انتخاب طیف نور از 3000 تا 6000 درجه کلوین استفاده شده است که این قابلیت باعث می شود این چراغ ها در دو مدل آفتابی و مهتابی بکار روند.
  4. این چراغ ها دارای لنزهای متقارن هستند و این ویژگی برای توزیع یکنواخت نور استفاده می شود.
  5. این چراغ ها در مقایسه با چراغ های گازی، مصرف برق بسیار پایین و نوردهی بالایی دارند.
  6. به علت استفاده از LED در این چراغ ها، رنگ واقعی اجسام نشان داده می شود.
  7. این چراغ ها دارای ساختار محکم و بدنه آیرودینامیک هستند.
  8. این چراغ ها در صورت شکسته شدن، گاز سمی آزاد نمی کنند و از این نظر، با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند.
  9. فاقد اشعه فرابنفش هستند.
  10. اگر این چراغ ها به صورت ناگهانی خاموش شوند، در راه اندازی مجددشان مشکلی ایجاد نمی شود.

چراغ خیابانی COB

چراغ های COB از تراشه ای ساخته شده اند که این تراشه اجتماع وسیعی از ال ای دی هایی است که به طور مستقیم بر روی مدار نصب می شوند. این ال ای دی ها به هیت سینک نیاز دارند که همین موضوع سبب می شود تا یک خنک کننده بزرگ از جنس آلومینیوم، برای از بین بردن گرما بر روی آن ها نصب شود. برای آشنایی بیشتر با موضوع هیت سینک چیست می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

از مزایای چراغ خیابانی COB می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نور متمرکزی دارد در نتیجه منبع نور بهتری تلقی می شود.
  2. برای باریک تر شدن یا گسترده شدن پرتوی نور این چراغ، می توان بازتابنده های کرومی اطراف دیود را جایگزین کرد و در زوایای مختلف آن ها را قرار داد.
  3. به علت نبود رفلکتور یخی در لنزها برای کاهش وضوح نور ال ای دی، نور تمیزتر و شفاف تری تولید می شود.
  4. این چراغ ها دارای لنزهای روشنی هستند که همین موضوع سبب شده نور بیشتری نفوذ کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟


چراغ خیابانی گازی

لامپ های گازی خیابانی دارای بهره نوری بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای هستند. در لامپ گازی جریان برق باعث می شود که جیوه داخل لامپ به بخار تبدیل شود. برای راه اندازی آسان تر این لامپ ها، مقداری گاز آرگون به آن می افزایند. از مزایا و معایب استفاده از این لامپ در چراغ های خیابانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید نور مناسب
  2. تولید گرما و افزایش تلفات انرژی
  3. تولید رنگ نامطلوب
  4. مصرف انرژی بسیار بالا

چراغ خیابانی بدون لامپ (خورشیدی)

منبع انرژی چراغ های خورشیدی، پنل های خورشیدی هستند که بر روی آن ها نصب می گردند. به همین علت، این نوع چراغ ها بسیار مقرون به صرفه هستند. عملکرد این نوع چراغ به این صورت است که با جذب نور خورشید همراه با فرآیند فوتوولتائیک، انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل می کند و باعث شارژ باتری می شود. ویژگی های این چراغ خورشیدی عبارتند از:

  1. عدم نیاز به شبکه سراسری برق، قابلیت تولید در محل مصرف، کاهش و صرفه جویی در هزینه های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی
  2. تنوع بخشیدن به منابع تأمین کننده انرژی
  3. امکان نصب و راه اندازی در توان های مختلف متناسب با نیاز مصرف کننده
  4. سهولت در بهره برداری و طول عمر مناسب

چراغ خورشیدی نت سولار یکی از انواع چراغ های خورشیدی است که از ماژول خورشیدی به عنوان جاذب نور خورشید و تبدیل کننده آن به الکتریسیته، چراغ، محفظه کنترل و شارژ کنترلر تشکیل شده است. در ترکیب این چراغ ها از پروژکتورهای کم مصرف SMD استفاده می شود زیرا بازده نوری بالایی دارند. از مزایای این نوع لامپ خورشیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتابل بودن
  • طول عمر بالای پنل های خورشیدی
  • طول عمر بالای پروژکتورهای SMD مصرفی
  • روشن شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک در شب و خاموش شدن در ابتدای صبح

راهنمای انتخاب چراغ خیابانی

موارد بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است پیش از خرید چراغ خیابانی آن ها را مورد توجه قرار دهید. در ادامه به برخی از نکات مهم اشاره خواهیم کرد:

  1. نوع چراغ: همان طور که پیش تر در این مقاله مطالعه کردید، چراغ های خیابانی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. هریک از این چراغ ها برای مکانی خاص مناسب هستند. اگر می خواهید چراغ را در مکان هایی استفاده کنید که تابش نور خورشید در آن شدید است، می توانید از چراغ خیابانی خورشیدی استفاده کنید. در مکان هایی که باید در مصرف انرژی صرفه جویی شود، چراغ هایی که تکنولوژی ال ای دی دارند گزینه مناسب تری هستند.
  2. توان و مصرف انرژی: یکی دیگر از موارد مهمی که پیش از خرید چراغ های خیابانی باید به آن توجه کنید، توان منبع نوری و مصرف انرژی چراغ است. چراغ های خیابانی در توان های متنوعی به بازار عرضه می شوند.
  3. ارتفاع پایه چراغ خیابانی: این چراغ ها بدنه های مختلفی دارند و ارتفاع آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. ارتفاع چراغ های خیابانی به عرض بزرگراه و وسعت آن بستگی دارد.
  4. رنگ نور: چراغ خیابانی با نورهایی به رنگ آفتابی و مهتابی عرضه می شود. معمولاً از تلفیق این دو رنگ در بزرگراه ها و جاده ها استفاده می شود. با این حال پیش از خرید چراغ های خیابانی باید با مهندس راه و کارشناس مربوطه در رابطه با رنگ نور چراغ مشورت کنید.
  5. جنس بدنه و درجه حفاظت: چراغ ها خیابانی به دلیل این که در خارج از مجموعه و در معرض رطوبت و بارش باران قرار می گیرند، باید دوام بالایی داشته باشند. هرچه درجه حفاظت این محصول بیشتر باشد، دوام آن نیز بیشتر می شود. لامپ خیابانی گازی و دیگر لامپ هایی که درون این چراغ ها قرار می گیرند نیز باید مقاومت بالایی داشته باشند. بدنه این چراغ ها اغلب از آلومینیوم مرغوب با رنگ پودری الکترواستاتیک است.
راهنمای خرید چراغ خیابانی
راهنمای خرید چراغ خیابانی

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


قیمت چراغ خیابانی

آخرین بخش راهنمای خرید چراغ خیابانی مربوط به قیمت چراغ خیابانی است. امروزه شرکت های ایرانی زیادی درصدد تولید این محصول برآمده اند که از انواع آن ها می توان به چراغ خیابانی گلنور و چراغ خیابانی پارس اشاره کرد.

همچنین کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت چراغ خیابانی و یا آشنایی با نحوه خرید چراغ خیابانی ال ای دی به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند. فروشندگان نیز می توانند با ثبت نام رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود با هزاران خریدار در ارتباط باشند.