هر آنچه لازم است در مورد کابل های کواکسیال بدانید

هر آنچه لازم است در مورد کابل کواکسیال بدانید

در این مقاله به راهنمای خرید کابل کواکسیال پرداخته ایم. کابل های کواکسیال در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها کاربردهای گسترده ای دارند و نقش مهمی را در انتقال اطلاعات ایفا می کنند.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

کابل کواکسیال که به نام کابل هم محور و کابل کواکس نیز شناخته می شود، جهت انتقال داده ها در صنایع و منازل کاربرد دارد و به صورت محافظت شده طراحی می شود.

این نوع کابل ها نوعی کابل برق هستند که کاربردهای فراوانی دارند. عموماً برای انتقال سیگنال های رادیو و فرکانس ها از این نوع کابل ها استفاده می شود. از موارد کاربرد این کابل در منازل می توان به کابل های تلویزیون و ماهواره اشاره کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل کواکسیال چیست؟

در راهنمای خرید کابل کواکسیال بهتر است ابتدا با مفهوم آن آشنا شویم. کابل کواکسیال یا کابل کواکس یکی از انواع رایج کابل انتقال داده از نوع محافظت شده است. این کابل از دو رسانای هم محور و جهت دار تشکیل شده است که توسط یک لایه عایق از هم جدا شده اند.

هسته کابل های کواکسیال اغلب مسی است. این کابل ها از ابتدای قرن بیستم تا کنون مورد استفاده قرار می گرفتند. کابل های کواکسیال کاربردهای گسترده ای در صنعت دارند. در صنایع رادیویی، تلفنی، اینترنت، تلویزیونی و … از این کابل استفاده های بسیار زیادی می شود.

همان طور که پیش تر گفته شد، هدف کابل های کواکسیال انتقال سیگنال های الکتریکی از یک دستگاه یا سیستم به سیستم دیگر است. این کابل ها دوام بالایی دارند و به راحتی از سایر کابل ها قابل تشخیص هستند.

کابل کواکسیال چیست؟
کابل کواکسیال چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


ساختار کابل کواکسیال

در ابتدا باید بگوییم که کابل کواکسیال دارای لایه های مختلفی است تا از عدم انتشار نویزهای مضر برای انسان اطمینان حاصل شود. این کابل دارای دو رسانه است که به صورت هم محور و در یک جهت تعبیه شده اند و با عایق نارسانا از هم جدا گردیده اند.

هچنین این کابل ها دارای هسته مرکزی از جنس فلز هستند که رسانا بوده و توسط یک لایه عایق ضد برق نارسانا احاطه شده است. برای ایمنی بیشتر، این کابل توسط سه لایه دیگر از جنس فلز، قطیان و فویل نیز پوشیده می شود.

در انتها، تمامی این اجزا توسط یک پوشاننده خارجی در بر گرفته شده و قابل استفاده می شوند. ناگفته نماند که هسته مرکزی این کابل ها در دو جنس مس و آلومینیوم تولید می شود که البته نوع مسی آن کارایی بیشتری دارد.

ساختار کابل کواکسیال
ساختار کابل کواکسیال

کابل کواکسیال شیلددار

در ادامه مبحث راهنمای خرید کابل کواکسیال بهتر است با نوعی سیم و کابل به نام کابل کواکسیال شیلددار آشنا شویم. برای افزایش انعطاف پذیری، از یک لایه شیلد یا رسانای باریک داخل ساختار کابل استفاده می شود.

کابل های شیلددار کواکسیال دریافت نویز بسیار کمی دارند. شیلدها از نوغ لایه های مسی یا فلزی رسانا هستند که به صورت مشبک بافته شده اند. تمامی اجزای کابل داخل روکشی از جنس پی وی سی به رنگ سفید، طوسی، مشکی و قهوه ای قرار گرفته اند.

گروه کابل کواکسیال

در راهنمای خرید کابل کواکسیال باید به این نکته توجه داشته باشید که این نوع کابل ها در دو نوع Thin net و Thick net تولید می شوند که هرکدام از آنها کاربرد خاص خود را دارد و در ادامه، هر یک از آن ها به صورت جداگانه شرح داده شده است:

کابل Thin net

همانطور که از نام این کابل پیداست، این کابل از سری کابل های کواکسیال کم ضخامت و دارای قطر ۰.۲۵ اینچ است. انعطاف پذیری این نوع کابل علاوه بر اینکه کارایی را بالاتر می برد، استفاده از آن را نیز بسیار راحت تر می کند و همین موضوع سبب استفاده بیشتر آن نسبت به کابل Thick net شده است.

البته، انعطاف پذیری تنها دلیل محبوبیت این کابل ها نیست، بلکه توانایی ارسال سیگنال ها تا ۱۸۵ متر بدون ضعف نیز از ویژگی های مهم کابل Thin net محسوب می شود. کابل های Thin net به علت طراحی باکیفیت، کاربردهای زیادی در شبکه های اینترنتی، رادیویی و بی سیم های نظامی دارند.

کابل Thick net

این کابل که با نام اترنت استاندارد نیز شناخته می شود، به عنوان اولین کابل های بکار برده شده در شبکه محسوب می شود. این کابل از نوع کابل ضخیم کواکسیال است و قطری برابر با ۰.۵ اینچ دارد که در واقع دو برابر کابل Thin net است.

کابل های Thick net با قدرت انتقال سیگنال ۱۶۵۰ فوت بیشتر، به عنوان کابل اصلی بکار می روند و برای اتصال کابل های کوچک Thin net توسط ترنسیور مورد استفاده قرار می گیرند.

البته امروزه کمتر از این نوع کابل استفاده می شود زیرا این نوع کابل برای انتقال داده ها، مسافت طولانی تری را در مقایسه با کابل Thin net صرف می کند و این مسئله یک نوع ضعف برای این کابل محسوب می شود.

مزایای کابل کواکسیال

  • این کابل دارای پهنای باند بیش از ۵۰۰ مگاهرتز است و توانایی بالایی در انتقال داده ها دارد.
  • امکان استفاده از این نوع کابل در هر دو سیستم آنالوگ و دیجیتال وجود دارد.
  • هزینه پایین این نوع کابل ها
  • این نوع کابل ها به علت ساختار حفاظت شده ای که دارند، بسیار مورد اطمینان هستند.
  • دوام و پایداری این کابل ها، قابلیت استفاده و بکارگیری آنها را افزایش داده است.
  • راه اندازی و پیکربندی کابل های کواکس دشوار نیست.
  • در برابر اختلالات الکترومغناطیسی و نویز از خود مقاومت زیادی نشان می دهد.
راهنمای خرید کابل کواکسیال
راهنمای خرید کابل کواکسیال

معایب کابل کواکسیال

  • هزینه زیاد نصب
  • محدودیت فاصله
  • ضخامت و وزن بالای کابل
  • حمل و نقل دشوار
  • انتقال با سرعت کمتر نسبت به کابل فیبر نوری

انواع کابل کواکسیال

در راهنمای خرید کابل کواکسیال باید بگوییم این کابل ها براساس ساختارشان به چند دسته تقسیم می شوند:

  • هارد لاین: این کابل ها از هسته های گرد و مسی تشکیل شده اند. یک لایه عایق و محافظ فلزی نیز در این کابل به کار رفته است که اغلب از جنس آلومینیوم و مس است.
  • تریاکسیال: این کابل ها سه لایه محافظ دارند. لایه اول از جنس پلاستیک، لایه دوم از یک شیلد آلومینیوم و لایه سوم از پلاستیک استفاده کرده است. این کابل ها نویز بسیار ناچیزی دریافت می کنند.
  • ریجید لاین: این کابل ها دو کانال مسی دارند و از آن ها اغلب در میان ترانسمیتورهای قوی و جهت انتقال فرکانس های رادیویی استفاده می شود.
  • کابل Radiating: این کابل ها به کابل های کواکسیال هاردلاین شباهت دارند اما طول موج و فرکانس انتقالی آن ها متفاوت است. از این کابل ها در تونل های زیرزمینی و … استفاده می شود.
انواع کابل کواکسیال
انواع کابل کواکسیال

نامگذاری کابل کواکسیال

حال که با راهنمای خرید کابل کواکسیال آشنا شدیم خوب است بدانیم که در نامگذاری کابل های کواکسیال از دو حرف R و G استفاده می شود. این حروف از دو کلمه Radio Guide گرفته شده اند. عدد قرار گرفته در مقابل RG نشان دهنده اندازه هسته است. هرچه عدد مقابل این کلمه بزرگتر باشد، کابل برای انتقال داده در مسافت های بیشتر مناسب تر است.

  • کابل کواکسیال RG6: به این کابل ها کابل کواکسیال صوتی نیز گفته می شود. این کابل مقاومتی معادل 75 اهم دارد.
  • کابل کواکسیال RG11: پورت خارجی این کابل ها بزرگ تر از کابل های RG6 است. به همین دلیل در انتقال داده های تصویری بسیار خوب عمل می کنند.
  • کابل کواکسیال RG59: این کابل ها در سیستم های دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات می توانند اطلاعات را در فواصل طولانی منتقل کنند.
  • کابل کواکسیالRG60: این کابل ها کیفیت نسبتاً بالایی دارند و می توانند اطلاعات صوتی و تصویری را با کیفیت بالا انتقال دهند. برای تجهیزات بزرگ که به کیفیت بالا نیازمند هستند، این کابل ها گزینه مناسبی هستند.

کابل کواکسیال ترکیبی

این کابل ها از پرکاربردترین نوع کابل های کواکسیال هستند. این محصولات می توانند به صورت موازی کنار هم قرار بگیرند و تمامی اطلاعات تصویری و صوتی را بدون برق انتقال دهند. از این کابل ها در سیستم های امنیتی و دوربین های مداربسته استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل کواکسیال


قیمت کابل کواکسیال

در راهنمای خرید کابل کواکسیال باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره کردیم. با این حال پیش از خرید هر نوع کابل برق به مواردی همچون نوع کابل، نوع روکش، نوع هسته، امپدانس، مقاومت کابل، برند و شرکت سازنده و … توجه کنید.

از برترین برندهای کابل کواکسیال می توان به سیمیا، زیمنس و … اشاره کرد. سایت راندنو یکی از بهترین سایت ها جهت خرید انواع کابل کواکسیال است. با مراجعه به این سایت می توانید به طور مستقیم با نمایندگان و فروشندگان کابل کواکسیال در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)