انواع پچ پنل

آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آن

انواع پچ پنل شبکه در شبکه های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. پچ پنل شبکه یا (Patch Panel) یکی از تجهیزات مهم پسیو شبکه به شمار می آید. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، اتصال اغلب شبکه ها به صورت بیسیم صورت می گیرد اما همچنان برای این که یک اتصال پایدار و پرسرعت داشته باشیم، به شبکه سیمی نیاز خواهیم داشت.

خرید انواع پچ پنل شبکه
خرید انواع پچ پنل شبکه

پچ پنل شبکه وسیله ای است که به کمک آن می توان یک اتصال یکپارچه ایجاد کرد و سرعت مطلوبی را فراهم ساخت. این وسیله به شما کمک می کند تا بتوانید شبکه خود را مرتب و سازماندهی کنید. برای آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه مطلب انواع پچ پنل می خوانیم:

پچ پنل چیست؟

مطلب آشنایی با انواع پچ پنل را ماهیت این محصول آغاز می‌کنیم.پچ پنل شبکه یک قطعه مستطیل شکل فلزی است و یکی از مهم ترین تجهیزات پسیو شبکه محسوب می شود. این وسیله در انتهای تجهیزاتی مانند روتر، سوئیچ، سرور و … قرار می گیرد و از طرف دیگر به کابل شبکه یا پچ کورد شبکه متصل می شود و مدیریت و ساماندهی کابل ها را راحت تر می کند.

Patch Panel از تعدادی پورت تشکیل می شود و در شبکه داخل رک قرار می گیرد. با توجه به توپولوژی شبکه و ساختار آن، تعداد پچ پنل ها مشخص می شود.

در نهایت، انتهای کابل شبکه به Patch Panel وارد می شود. این تجهیزات در واقع همانند رابط، کابل های شبکه را توزیع کرده و آن ها را مرتب می کنند. استفاده از این تجهیزات در ساختار شبکه الزامی نیست اما به کارگیری آن مزایای زیادی برای شبکه دارد.

انواع پچ پنل
انواع پچ پنل

بیشتر بخوانید: پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟


مزایای استفاده از انواع پچ پنل

  1.  در صورت اضافه شدن کاربر به شبکه، به کمک Patch Panel به راحتی می توان شبکه را سامان دهی کرد. در صورت عدم استفاده از این وسیله، باید تغییر در ساختار کلی شبکه ایجاد شود که این امری زمان بر و پرهزینه است. استفاده از این تجهیزات، توسعه شبکه را راحت تر می کند و زمان انجام آن را کاهش می دهد.
  2.  در صورتی که نیاز به انتقال سرور از یک سوئیچ به سوئیچی دیگر باشد، دیگر نیازی به مراجعه کردن به رک سرور نخواهد بود.
  3. به کمک این نوع تجهیزات پسیو شبکه می توان به راحتی شبکه را عیب یابی کرد. علاوه بر این، در صورت خرابی، تعمیر patch panel و تعویض آن راحت تر صورت می گیرد.
  4. اگر یک کاربر بخواهد به طور مستقیم به یکی از سیستم های سرور متصل شود، به کمک Patch Panel نیازی به کابل کشی نیست.
  5.  هنگامی که در شبکه نیاز به تغییر سوئیچ ها و یا جداسازی یک کلاینت از سوئیچ باشد، در صورت وجود Patch Panel، این کار به آسانی انجام می شود.
  6. استفاده از Patch Panel، نظم شبکه را افزایش و تعداد گره های آن را کاهش می دهد. این کار موجب افزایش زیبایی نیز می شود.

کاربرد انواع پچ پنل شبکه

هنگامی که یک کاربر به شبکه اضافه می شود، می بایست سوکت وارد شبکه شود. افراد متخصص شبکه برای حل این موضوع، از Patch Panel استفاده می کنند.

متخصصان شبکه تمامی کابل های مجهز به سوکت را در یک نقطه (رک) جمع و به Patch Panel وارد می کنند. پس از این عمل، خروجی آن ها شماره گذاری می شود و در نهایت کاربر می تواند هر سوکتی که نیاز دارد را به کمک کابل شبکه به سوئیچ متصل کند.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


تعداد پورت پچ پنل

بر روی بدنه Patch Panel تعدادی پورت مشخص قرار گرفته است که درون رک قرار می گیرند. تعداد پورت ها و تعداد پچ پنل ها براساس ابعاد شبکه و متناسب با نیازهای یک سیستم مشخص و انتخاب می شوند.

  • پچ پنل ۱۲ پورت
  • پچ پنل ۲۴ پورت
  • پچ پنل ۴۸ پورت و …

در حال حاضر پچ پنل ۲۴ پورت کاربرد بیشتری نسبت به مابقی مدل ها دارد.

انواع پچ پنل
انواع پچ پنل

انواع پچ پنل شبکه

این تجهیزات می توانند از نوع SFTP ،UTP و … باشند که بسته به دیگر تجهیزات موجود در شبکه، هریک از آن ها انتخاب می شود. هم چنین همانند سایر تجهیزات شبکه مانند پچ کورد و کابل شبکه، از گروه های مختلف Cat۱ تا Cat۸ تشکیل می شوند.


بیشتر بخوانید: کابل شبکه Cat۸ چیست و چه تفاوتی با Cat۷ دارد؟


توجه به هماهنگی و سازگاری تجهیزات شبکه امر بسیار مهمی است زیرا وجود هماهنگی، سرعت و دقت شبکه را افزایش می دهد.

Patch Panel براساس نوع ساختای که دارد، به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  1. پچ پنل ماژولار: در این نوع Patch Panel، پورت هایی با انواع مختلف مانند SFTP ،UTP و STP و گروه های مختلف Cat۷ ،Cat۶ و … می توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند. حتی انواع پورت فیبر نوری سینگل مود و مالتی مود نیز می توان کنار آن ها قرار داد. یکی از بزرگ ترین مزایای این Patch Panel، این است که در صورت وجود خرابی در هر پورت، تنها کافی است کیستون از آن جدا شود و نیازی به تعمیر یا جداسازی تمامی Patch Panel نیست.
  2. پچ پنل غیر ماژولار: این نوع تجهیزات در انواع مشخصی ساخته می شوند و نمی توان از هر نوع پورتی کنار هم در آن ها استفاده کرد.
انواع پچ پنل شبکه
انواع پچ پنل شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


ماهیت وجودی پچ پنل

در یک مجموعه تعداد زیادی از پریزهای دیواری نصب می شوند که جهت استفاده در آینده طراحی شده اند. یک سر این پریزها سیم کشی و کابل کشی شده و طرف دیگر آن به جایی متصل نیست. پریزهایی که در حال استفاده هستند، از یک سمت به ایستگاه فعال و از سمت دیگر به یکی از پورت های سوئیچ یا هاب متصل هستند.

در حالت کلی کابل های ایستگاه های فعال که به طور مستقیم به هاب و سوئیچ متصل می شوند نباید رها شوند. در سیستم کابل کشی ساختار یافته و منظم، سر دوم کابل هایی که در شبکه فعال و یا غیرفعال هستند، براساس یک استاندارد خاص وارد تابلویی به نام پچ پنل می شوند.

بر روی پچ پانل به ازای تک تک پریزهای روی دیوار یک پورت مشابه وجود دارد. در اصطلاح به این کار می گویند تمامی کابل ها Terminate شده اند. روی پورت های پچپنل فضاهایی در نظر گرفته شده است که می توان روی آن ها برچسب زد و کدهای راهنما را روی آن قرار داد. با وجود این برچسب ها می توان سر دوم کابل که به پریز متصل شده است را روی این تابلو پیدا کرد.

فرق پچ پنل loaded و unloaded

هر دو این پچ پنل ها دارای کاربردی یکسانی در شبکه هستند، با این تفاوت که انواع پچ پنل unloaded بدون داشتن کیستون تولید می شوند یعنی به صورت یک ریل خالی ارائه می شوند.

بر روی این ریل کیستونی وجود ندارد و باید مصرف کننده طبق سفارش خود کیستون مورد نظر را خریداری کند و در داخل پچ پنل قرار دهد. انواع پچ پنل Loaded به کیسون مجهز شده اند.

تفاوت پچ پنل اترنت (مسی) با پچ پنل فیبرنوری

  • Patch Panel مسی اتصال را در درون یک شبکه محلی فراهم می کند که گروه های Cat۶ ،Cat۵e و … انواع آن را تشکیل می دهند. از لحاظ شکل ظاهری و نوع ساختار، این نوع تجهیزات به دو نوع پچ پنل Loaded (با کیستون) و پچ پنل Unloaded (بدون کسیتون) تقسیم می شوند. در صورتی که از Patch Panel آنلودد استفاده شود، در صورت خرابی نیاز به تعویض کل Patch Panel نیست.
  • Patch Panel فیبرنوری اتصال میان کابل ها و پچ کوردهای فیبرنوری با سایر تجهیزات فیبر در شبکه را برعهده دارد. Patch Panel فیبرنوری در دو نوع تکی و دوتایی به بازار عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: کیستون شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟


پچ پنل POE

از انواع پچ پنل POE می توان در سیستم های امنیتی مانند دوربین مداربسته و تلفن های IP، سیستم های هشدار و … استفاده کرد. به کمک این وسیله می توان هزینه های مربوط به تهیه آداپتور و منبع تغذیه را کاهش داد زیرا به کمک آن دیگر نیازی به منبع تغذیه جهت تأمین برق مستقیم نخواهید داشت.

به کمک این تکنولوژی، بدون نیاز به برق کشی جداگانه و تنها به کمک دو زوج کابل شبکه می توان برق شهری مورد نیاز دستگاه های مختلف را فراهم کرد.

این نوع Patch Panel می تواند پورت دیتا و POE ارئه دهد. در نتیجه تجهیزاتی مانند سرور، کامپیوتر، روتر، سوئیچ و … از طریق پورت دیتا به یکدیگر شبکه شده و سیستم هایی همانند دوربین مداربسته و هشداردهنده به کمک پورت POE و بدون نیاز به منبع تغذیه به شبکه متصل می شوند.

پچ پنل poe، دارای اندازه U۱ و کوچک تری است و به راحتی داخل رک قرار می گیرد. این تجهیزات قابلیت ارئه توان ۱۳ وات دارند و در صورتی که تمامی پورت ها یا نیمی از آنها اشغال باشد، توانی معادل ۳۰ وات ارائه می دهند.

ویژگی های پچ پنل POE

پچ پنل های POE می توانند به صورت همزمان پورت های دیتا و POE را ارائه کنند. در نتیجه می توانند تأمین کننده ارتباط داده ای و توان مصرفی تجهیزات مختلف در شبکه باشند.

به عنوان مثال به کمک پچ پنل های POE در شبکه می توان تجهیزاتی هم چون روتر، سوئیچ و … را که به پورت دیتا نیاز دارند پشتیبانی کرد و در کنار آن تجهیزاتی هم چون دوربین های نظارتی، تلفن های آی پی، اکسس پوینت ها و … را که نیازمند توان مصرفی هستند، پوشش داد. در این عمل به منبع برق جداگانه نیاز نیست و این تجهیزات به آسانی به شبکه متصل می شوند.

نوعی از این پچ پنل ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند برق و توان مصرفی را روی پورت های خود ارائه دهند و به تنهایی برق مصرفی مورد نیاز دستگاه هایی هم چون اکسس پوینت، دوربین مدار بسته، تلفن آی پی و … را تأمین کنند.

فضای مورد نیاز Patch Panel POE

این مدل از پچ پنل ها به آسانی در رک جای می گیرند زیرا در اندازه های U1 طراحی شده اند. انواع پچ پنل پی او ای فضای کمی اشغال می کند با این حال می تواند برق مورد نیاز بسیاری از تجهیزات موحود در رک را تأمین کند.

از این پچ پنل اغلب در شرکت هایی استفاده می شود که نمی خواهند از سوئیچ POE به صورت جداگانه استفاده کنند.

نکات مهم هنگام خرید پچ پنل

انتخاب نوع پچ پنلی که قرار است در شبکه استفاده شود، به استانداردها و اندازه شبکه بستگی دارد. علاوه بر آن، باید به سرعت و پهنای باند شبکه و تجهیزات به کار رفته شده در آن نیز دقت کرد. در ادامه به مهم ترین نکات هنگام خرید پچ پنل اشاره خواهیم کرد:

  1. ابعاد و اندازه
  2. تعداد پورت های پچ پنل
  3. نوع پچ پنل (مسی، فیبر نوری و …)
  4. گروه و ساختار پچ پنل (UTP ،SFTP و …)

جهت افزایش دقت و سرعت و هم چنین بهبود عملکرد یک شبکه بهتر است از تجهیزات هماهنگ و سازگار (تجهیزات هم نوع و هم گروه) استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پچ پنل


بهترین پچ پنل

از بهترین برند انواع پچ پنل شبکه می توان به پچ پنل لگراند، نگزنس، رپیتون، اشنایدر، امپ، دی-لینک، ایکوییپ و … اشاره کرد. قیمت پچ پنل براساس نوع گروه، نوع کابل و روکش آن ها آن متفاوت است که باید براساس ساختار شبکه و اندازه آن مشخص شود.

سخ پایانی در مورد انواع پچ پنل

با وجود این که استفاده از این نوع تجهیزات در شبکه اجبار نیست اما همچنان استفاده از آن به متخصصان شبکه پیشنهاد می شود.

به کمک این تجهیزات، توسعه شبکه راحت تر و سریع تر صورت می گیرد. هزینه های راه اندازی یک شبکه کاهش می یابد و به راحتی می توان عیوب شبکه را پیدا و رفع کرد. علاوه بر این، این تجهیزات از قطع و وصل شدن دستگاه ها در شبکه جلوگیری می کنند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران