راهنمای خرید لباس کار | نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید لباس کار

راهنمای خرید لباس کار و بررسی نکات پیش از خرید

در این مقاله قصد داریم به راهنمای خرید لباس کار بپردازیم. لباسی که شما برای حرفه و فعالیت خود انتخاب می‌کنید، تأثیر مستقیمی بر روی وجه و ظاهر شما دارد. بنابراین باید لباس کاری انتخاب کنید که هم ظاهر خوبی داشته باشد و هم از شما به خوبی محافظت کند.

لباس کار با توجه به شغل و محیط کاری طراحی و تولید می‌شود. برای مثال لباس کار پرستاری و مکانیکی کاملاً متفاوت هستند.

خرید انواع لباس کار
خرید انواع لباس کار

افرادی که به حرفه پرستاری مشغول هستند، لباسی با رنگ روشن (سفید) خریداری کنند تا کوچک‌ترین آلودگی روی لباس قابل تشخیص باشد و لباس سریعاً پاکسازی شود اما لباس کار مکانیک باید تیره باشد تا آلودگی‌ها مشخص نباشد.  علاوه بر این، این دو لباس کار در ویژگی‌هایی همچون جنس پارچه نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

خطرات و اتفاقاتی که ممکن است برای هر یک از مشاغل به وجود بیاید، باعث ایجاد تنوع در تولید لباس کار شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

انواع لباس کار

در ادامه راهنمای خرید لباس کار به انواع لباس کار اشاره شده است:

لباس کار یکسره یا سرهمی

این لباس بیشتر برای مشاغلی مانند نجاری، کارگاه‌های ام دی اف، جوشکاری و موارد مشابه به کار می‌رود. این لباس‌ها دارای جیب هستند و برای مشاغلی که لازم است ابزار زیادی در جیب بگذارند، انتخاب مناسبی خواهند بود.

لباس کار دوبنده

این لباس کار فاقد آستین است. بنابراین دست شما آزادتر است. این لباس کار برای مشاغلی مانند مکانیکی، تعمیر لوازم خانگی و برق‌کارهای ساختمان مناسب است. از آنجایی که پوشیدن این لباس بسیار ساده است، بسیاری از کارگران از این لباس کار استفاده می‌کنند.

لباس کار دو تکه

این لباس کار شامل یک کت و شلوار است که جنس‌های متفاوتی دارند. این لباس‌ها مناسب کار در معادن هستند.

جلیقه کار

جلیقه‌های کار باتوجه به مشاغل، رنگ‌ها و جنس‌های متفاوتی دارند. این جلیقه‌ها برای پاکبانان، نیروهای اورژانس، هلال احمر، نیروهای راه‌سازی و نیروهای نیروی انتظامی کاربرد دارند.

جلیقه ایمنی رنگ‌های متفاوتی دارد. برای مثال رنگ نارنجی برای نیروهای راه‌سازی مناسب است تا در صورت کار کردن در هنگام شب، قابل رؤیت باشد. نیروهای هلال احمری که در جاده‌ها مستقر می‌شوند نیز لازم است که از جلیقه‌های مخصوص در تاریکی استفاده کنند.

لباس ضد آب

لباس‌های ضد آب بیشتر از جنس پارچه شمعی تولید می‌شوند تا خاصیت ضد آب داشته باشند. این لباس‌ها یکسره و دارای کلاه هستند تا از خیس شدن موها جلوگیری کنند. این لباس بیشتر برای صیادان، کارگران پرورش ماهی، لوله کش‌ها و محیط‌بانان کاربرد دارد.

انواع لباس کار
انواع لباس کار

کاربرد لباس کار

  • حفاظت از جان و مال انسان
  • ایجاد نظم در محیط کار
  • یک شکل کردن ظاهر و پوشش کارکنان
  • جلوگیری از بروز هرگونه حادثه در حین کار
کاربرد لباس کار
کاربرد لباس کار

انواع لباس کار متناسب با شغل و حرفه

در راهنمای خرید لباس کار باید بگوییم نوع شغل تأثیر مستقیمی در خرید لباس کار دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک کارمند اداری هستید و امکان خطر در محیط کارتان برای شما وجود ندارد نیز باید از یک لباس فرم یا رسمی استفاده کنید.

پوشش شما برای محیط‌های رسمی بسیار مهم است زیرا باعث افزایش تأثیرگذاری شما در محیط کار می‌شود. به زبان ساده‌تر شما می‌توانید با پوشیدن لباس فرم و یا رسمی، نگاه اطرافیان را نسبت به خود عوض کنید.

لباس برق کاری

لباس کار برق کار یا افرادی که در محیط‌های در معرض جریان الکتریسیته قرار دارند، باید دارای عایق باشد. در این حالت لباس کار باید یک پوشش عایق ایجاد کند تا جریان برق به هیچ عنوان به بدن افراد نفوذ نکند. بهترین نوع این لباس، لباسی از جنس کتان است که هیچ گونه زیپ و تکه کوچک فلزی نداشته باشد.

لباس کار پزشکی و پرستاری

لباس ایزوله و پرستاری همان‌طور که در قسمت بالاتر گفته شد، باید به رنگ سفید باشد تا هرگونه آلودگی به راحتی قابل تشخیص باشد. این لباس‌ها اغلب از جنس نخی هستند تا از تعریق جلوگیری کنند. حتی برخی از لباس‌های پزشکی جیب ندارند چرا که جیب می‌تواند باعث تجمع آلودگی باشد.

لباس کار پزشکی و پرستاری
لباس کار پزشکی و پرستاری

لباس کار تابستانی و خنک

افرادی که در پالایشگاه‌ها کار می‌کنند، به دلیل گرمای محیط بهتر است از لباس کار خنک استفاده کنند. این لباس‌ها باید کمی آزاد باشند، به بدن نچسبند و جریان هوایی بین بدن و لباس برقرار باشد. لباس کاری برای محیط‌های گرم مناسب است که باعث احساس گرما و تعریق و کلافگی شخص نشود.

لباس کار عایق سرما

افرادی که در محیط‌های سرد مانند سردخانه‌ها و منطق کوهستانی کار می‌کنند، بهتر است که لباس کار آن‌ها گرم باشد. همچنین لازم است این لباس‌‌ها دارای دستکش باشند تا بتوانند در برابر سرما از بدن فرد محافظت کنند. لایه این لباس‌ها نباید زیاد باشد زیرا باعث کاهش سرعت فرد می‌شود.

لباس کار ضد آب

لباس کار لوله‌کش‌ها، کارگران استخرهای پرورش ماهی و تمامی حرفه‌هایی که با آب سروکار دارند، باید ضد آب باشد. لباس کار ضد آب عایق خوبی در برابر آب است و از نفوذ آب به داخل لباس جلوگیری می‌کند. لباس کار افرادی که در نزدیک دریا کار می‌کنند، با توجه به موقیعت جغرافیایی فرد متفاوت است.

برای مثال، لباس‌های بارانی گزینه مناسبی هستند اما همین لباس‌ها برای افرادی که در جنوب کار می‌کنند، ممکن است راحت نباشد و این افراد به لباس نازک‌تری نیاز داشته باشند.

لباس کار ضد اسید

لباس کار ضد اسید بیشتر برای افرادی که با مواد اسیدی و رادیو اکتیو کار می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس‌ها باید غیر قابل نفوذ و نسوز باشند. استفاده از دستکش ضد اسید و عینک ایمنی نیز ضمن استفاده از این لباس‌ها ضرورت دارد.

لباس کار ضد حریق و نسوز

لباس کار نسوز برای افرادی که در معرض حرارت و آتش قرار دارند، به کار می‌رود مانند آتش‌نشانان و افرادی که نزدیک کوره مشغول به کار هستند. البته برای آتش‌نشانان لباس ضد حریق کاربرد بیشتری دارد چرا که از مقاومت بالایی برخوردار است.

جنس این لباس‌ها معمولاً از کتان است اما اگر قادر به خرج هزینه بیشتری هستید، می‌توانید جنس‌های فلامنت و کجراه را انتخاب کنید. بهتر است این لباس‌ها نخ و جیب نداشته باشند زیرا احتمال اشتعال را بیشتر می‌کند.

لباس کار ضد حریق و نسوز
لباس کار ضد حریق و نسوز

لباس کار مهندسی

لباس‌های مهندسی بهتر است از جنسی باشند که هوا در آن‌ها جریان داشته باشد. لباس‌های مهندسی مرغوب از جنس الیاف طبیعی تولید می‌شوند. این لباس‌ها عمدتاً به رنگ‌های مشکی، طوسی، سرمه‌ای و قرمز هستند. این لباس‌ها در دو نوع یکسره و یا کاپشن و شلوار تولید و ارائه می‌شوند.

لباس کار جوشکاری

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، لباس کار جوشکاری باید یکسره باشد زیرا در حین جوشکاری تمامی اعضای بدن در معرض خطر هستند و باید با لباس کار پوشانده شوند.

لباس کار مخصوص سمپاشی و رنگ پاشی

این لباس کار برای انجام عملیاتی مانند سمپاشی، رنگ پاشی، استفاده از مواد شیمیایی، کشاورزی، دامداری و دامپروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس از جنس الیاف پلی‌مر با قابلیت نفوذناپذیری است. همچنین به صورت یکسره و دارای کلاه است و برای عملیات گندزدایی بیمارستانی نیز مناسب است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لباس کار و کاربردهای آن، لباس کار ارزان و باکیفیت


نکات مهم در هنگام خرید لباس کار

در راهنمای خرید لباس کار لازم است نکات زیر در نظر گرفته شود:

نوع لباس

همان‌طور که پیش از این گفته شد، لباس‌های کار در گستره وسیعی تولید می‌شوند. به همین دلیل، باتوجه به شغلتان، لباس کار خود را انتخاب کنید و لباسی خریداری نمایید که با شغل و حرفه شما تناسب داشته باشد.

جنس لباس

با توجه به شرایط کاری و محیطی خود، باید به جنس لباس توجه نمایید. اگر در محیط‌های گرم مشغول به کار هستید، باید از لباس کارهای نخی استفاده کنید اما اگر محیط کاری شما سرد است، باید لباس ضخیم‌تری خریداری نمایید. برای مثال، اگر با حرارت سروکار دارید، نمی‌توانید از لباس‌های نخی استفاده کنید و حتماً باید لباس شما از الیاف نسوز تشکیل شده باشد.

یک لباس ایمنی مناسب تا جایی که ممکن است باید از الیاف طبیعی و پارچه‌های باکیفیت، با حداقل مصرف پلی‌استر دوخته شود. لازم به ذکر است که به کارگیری مقدار کم و معینی از پلی‌استر لازم است و باعث جلوگیری از آبرفت و چروک شدن لباس می‌شود. رنگ لباس کار باید ثابت باشد و در اثر شست و شوی نیز تغییر نکند.

نوع دوخت لباس

نوع دوخت لباس، از اصلی‌ترین پارامترهای تضمین‌کننده کیفیت لباس به شمار می‌آید. دوخت لباس باید تمیز و محکم باشد تا درزهای آن از یکدیگر شکافته نشوند. برخی لباس‌ها به صورت دو دوخت و برخی دیگر به صورت سه دوخت تولید می‌شوند. به طور کلی شما باید هنگام استفاده از لباس و کار کردن با آن، احساس راحتی داشته باشید. معمولاً لباس های باکیفیت، با ظرافت بیشتری دوخته می‌شوند در حالی که در لباس‌های بی کیفیت، چنین چیزی صدق نمی‌کند.

تعداد جیب ها

اگر شما با ابزارآلات زیادی سروکار دارید و هر لحظه باید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنید که دارای جیب باشند تا بتوانید ابزارهای مورد نیاز خود را در آن قرار دهید. البته جنس جیب باید باکیفیت باشد و تحمل حمل ابزارآلتت را داشته باشد.

لباس مناسب فصل

این موضوع که در چه فصلی و از چه لباسی استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. اگر در فصل تابستان و برای محیط‌های گرم از لباس استفاده می‌کنید، بهتر است لباس‌های نخی را انتخاب کنید. اما در صورتی که برای فصل زمستان و در محیط‌های سرد به لباس مناسب نیاز دارید، باید از لباس‌های ضخیم استفاده کنید.

اندازه و سایز لباس

لباس کار باید دقیقاً اندازه و قالب بدن فرد باشد. یعنی نه آنقدر تنگ که انجام فعالیت را برای شخص مختل کند و نه آنقدر گشاد که موادی مانند گرد و خاک به راحتی به داخل لباس نفوذ کند. سایز لباس کار مناسب باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد و خیلی تنگ یا خیلی گشاد نباشد. انتخاب لباس بزرگتر و یا کوچکتر از سایز واقعی، موجب از بین رفتن شرایط ایمنی شما می‌شود.

لباس کاری که بزرگتر از سایز واقعی شما باشد، تمامی قسمت‌های بدن شما را به درستی پوشش نمی‌دهد. در مقابل استفاده از لباس کوچکتر از سایز شما، موجب می‌شود فعالیت خود را نتوانید به درستی انجام دهید و احساس کلافگی به شما دست می‌دهد.

دکمه ها و زیپ

دکمه‌ها و زیپ باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. زیپ و دکمه‌های فلزی از بهترین متریال موجود در بازار هستند. به این نکته توجه داشته باشید که لباس برقکاری باید فاقد هرگونه اشیای فلزی مانند زیپ یا دکمه فلزی باشد.

محیط کار

لباسی که انتخاب می‌کنید باید با نوع فعالیت و محیط کار شما تناسب داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که در محیط‌های رادیواکتیو و یا اسیدی کار می‌کنند، لباسشان باید به شکل سرهم و بدون وجود هیچ‌گونه منافذ باشد. همچنین باید از کلاه و دستکش مخصوص نیز استفاده نمایند.

قیمت لباس کار

قیمت لباس کار از دیگر عوامل مهم در انتخاب این تجهیزات به شمار می‌آید. در ابتدا باید میزان بودجه خود را در نظر بگیرید، سپس اقدام به خرید کنید چرا که با این کار خرید آسان‌تری خواهید داشت.

راهنمای خرید لباس کار
راهنمای خرید لباس کار

نگهداری از لباس کار

  • برای افزایش طول عمر لباس کار خود به هیچ عنوان از آن به عنوان دستمال برای تمیز کردن دستان خود استفاده نکنید.
  • لباس کار را تنها در محیط کاری استفاده کنید.
  • بهتر است با رسیدن به انتهای هفته، لباس کارتان بشویید.
  • برای شستن لباس، به اتیکت داخل آن توجه کنید و طبق همان دستورالعمل لباس را بشویید.
  • لباس کار را در محیط‌های بسیار مرطوب و یا بسیار گرم قرار ندهید.
  • لباس کار نباید به همراه زیورآلات و کلید در داخل جیب مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: حفظ و نگهداری از لباس کار و افزایش عمر مفید آن


بهترین لباس کار

امروزه در سراسر جهان شرکت‌های زیادی به تولید لباس روی آورده‌اند. به طور کلی، لباس کاری از کیفیت بالایی برخوردار است که مقاومت بالایی در برابر تحرکات مکرر داشته باشد و دچار پارگی و پوسیدگی نشود. از بهترین برندهای باکیفیت می‌توان به لباس کار ایران کار، ایران خودرو، بروشات، سعید، دیکیز، سبلان، زیگورات، پرومکس و … اشاره کرد.

بهترین لباس کار
بهترین لباس کار

خرید لباس کار

در این بخش از مطلب راهنمای خرید لباس کار لازم است به این موضوع اشاره شود که سایت راندنو یک فروشگاه آنلاین است و به شما خریداران محترم این امکان را می‌دهد با بررسی تمامی ویژگی‌های محصول مورد نظرتان و همچنین مقایسه قیمت‌ها، بهترین انتخاب را داشته باشید.

در سایت راندنو تمامی تجهیزات ابزار و برق به فروش می‌رسد و شما می‌توانید بدون واسطه و به صورت آنلاین با فروشندگان و نمایندگان فروش در ارتباط باشید. هم اکنون برای خرید ابزار آنلاین اقدام نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در راهنمای خرید لباس کار پرداخته شد. همچنین دانستید که توجه به شرایط شغلی، نوع لباس، پارچه به کار رفته در لباس، سایز، توجه به فصل و قیمت لباس از اهمیت زیادی برخوردار هستند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید و اطلاع از قیمت لباس کار با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان و تولیدکنندگان این تجهیزات در ارتباط باشید.