علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و جلوگیری از آن

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. دوام لامپ های LED یکی از ویژگی هایی است که سبب شده این لامپ طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. این محصولات دارای طول عمر بسیار بالا، اغلب معادل 50 الی 60 هزار ساعت هستند؛ اما برخی از موارد سبب کاهش نور لامپ ال ای دی می شود.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

در ادامه به بررسی علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

علت کم شدن نور لامپ های LED

شدت نور تمامی لامپ ها با گذشت زمان کاهش پیدا می کند. در لامپ های رشته ای و فیلامنتی افزایش دما سبب تبخیر مواد اولیه می شود و یا تنگستن موجود در لامپ ها از بین می رود.

در لامپ های فلورسنت، لامپ کم مصرف و یا لامپ مهتابی، با گذشت زمان لایه فسفر موجود در لامپ از بین می رود و میزان نور مرئی کاهش پیدا می کند. اغلب لامپ های ال ای دی که به اواخر طول عمر خود نزدیک می شوند، به صورت ناگهانی دچار سوختگی نمی شوند و از کار نمی افتند. بلکه بیشتر این لامپ ها کم نور می شوند و میزان نوری که از آن ها بازتاب می شود، به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

کاهش نور لامپ یک موضوع رایج و عادی است. لامپ LED در مقایسه با دیگر انواع لامپ به مراتب دیرتر کم نور می شود. به همین دلیل گفته می شود طول عمر لامپ های ال ای دی از دیگر انواع لامپ بیشتر است.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف در چیست؟


علت کم نور شدن لامپ ال ای دی
علت کم نور شدن لامپ ال ای دی

هنگامی که یک لامپ ال ای دی در شرایط بهینه قرار نگیرد، عملکرد آن با مشکل مواجه می شود و بازده آن کاهش پیدا می کند. به همین دلیل می بایست متناسب با محیط مورد نظر لامپ های خود را خریداری کنید.

عوامل زیر بر روی نور ساطع شده از لامپ اثرگذار است و علت کم نور شدن لامپ ال ای دی به این عوامل بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست و انواع لامپ LED کدام است؟


افت کارایی

یکی از مهم ترین عواملی که سبب کاهش نور لامپ هایی هم چون ال ای دی می شود، افت کارایی، کاهش عملکرد و بازدهی آن ها است. در واقع می توان گفت در موضوع علت کم نور شدن لامپ ال ای دی افت عملکرد مهم ترین موضوع است.

هر بار که لامپ ال ای دی کلید زده می شود و به اصطلاح خاموش روشن می شود، جریان الکتریکی در آن راه پیدا می کند. در نتیجه با هر دفعه عبور جریان از لامپ، چند درصد از درخشش آن از دست می رود. به همین دلیل به مرور زمان درخشندگی و شدت کلی نور این لامپ ها نیز کم می شود.

افت کارایی
افت کارایی

بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


نوسانات دما

یکی از مهم ترین عواملی که سبب کم شدن نور این گونه لامپ ها می شود، تغیرات آب و هوایی است. تغییرات دما سبب می شود تا قبل از تمام شدن طول عمر لامپ های ال ای دی، شدت نور آن ها تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

در محیط های گرم در صورتی که هیچ گونه خنک کننده و یا هیت سینکی وجود نداشته باشد، نور لامپ در اثر افزایش دما کم می شود و به مرور کامل از کار می افتد. به همین دلیل در صورتی که به فن و خنک کننده نیاز است، حتماً از آن ها استفاده کنید. برای آشنایی با مفهوم هیت سینک چیست به مجله راندنو مراحعه کنید.

در مقابل دمای کم نیز می تواند بر روی لامپ ها اثرگذار باشد. این محصولات به گونه ای ساخته می شوند که در دماهای کم نیز می توان از آن ها استفاده کرد. اما دمای بسیار کم بر روی چیپ های ال ای دی اثرگذار است و از بازتاب زیاد نور جلوگیری می کند.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است


تراشه LED

کیفیت پایین تراشه های LED می تواند علت کم نور شدن لامپ ال ای دی باشد. کیفیت این تراشه ها تعیین کننده بازده نوری است زیرا یکی از وظایف آن ها تبدیل انرژی به نور است.

بر روی این تراشه ها تعداد زیادی ال ای دی نصب می شوند. بنابراین هنگامی که تراشه آسیب ببیند، روشنایی و نور لامپ نیز ضعیف تر می شود. این اتفاق در صنعت، تیره شدن نور نیز عنوان می شود.


بیشتر بخوانید: علت سوختن لامپ | چرا لامپ زود می سوزد؟


کیفیت فسفرهای ال ای دی

بازده نوری یک لامپ ال ای دی زمانی بالا می رود که راندمان کوانتومی فسفر به کار رفته در ساختار لامپ بیشتر باشد. افزایش کارایی کوانتومی عموماً با افزایش اندازه ذرات رابطه مستقیم دارد.

افزایش اندازه ذرات سبب ایجاد رسوب می شود در نتیجه کنترل توزیع آن ها سخت می شود. نحوه توزیع فسفر در ژل سیلیکا کمی بر روی میزان نور لامپ ال ای دی و کاهش نور لامپ LED اثرگذار است.


بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی | برای نجات زمین از led استفاده کنید


مشکلات ساختاری

لامپ کم مصرف، لامپ LED، لامپ اس ام دی و … ساختاری دارند که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. کیفیت این قطعات و کارکرد آن ها با شدت نور رابطه مستقیم دارد.

اگر در ساختار، قطعات و یا نحوه اتصال تجهیزات داخلی یک لامپ LED مشکلی وجود داشته باشد، نور لامپ نیز کم می شود. یکی از دلایلی که سبب شده است تا برخی از لامپ های ال ای دی قیمت بالاتری داشته باشند، کیفیت ساخت و قطعات داخلی آن ها است.

مشکلات ساختاری
مشکلات ساختاری

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی


روش های برطرف کردن کم نور شدن لامپ ال ای دی

حال که با علت کم نور شدن لامپ ال ای دی آشنا شدیم، بهتر است برخی از مهمترین دلایلی که در پرنور شدن این لامپ ها اثرگذار هستند را نیز بررسی کنیم.

جریان برق میزان روشنایی لامپ را تغییر می دهد. هرچه ولتاژ بیشتر باشد، جریان نیز افزایش پیدا می کند. اگر می خواهید شدت نور لامپ ال ای دی را تنظیم کنید، می توانید مقاومت و ولتاژ ورودی به لامپ را کنترل کنید. به طور کلی کاهش میزان مقاومت می تواند روشنایی یک لامپ را بیشتر کند.

راه بعدی جهت افزایش نور لامپ ال ای دی، کنترل حرارت است. در جاهایی که دمای هوا زیاد است، لامپ LED کم نورتر است. هنگامی که دما از یک مقدار معین فراتر برود، میزان خرابی و کم نور شدن لامپ ها نیز بیشتر می شود.


بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


سخن پایانی

کم شدن نور لامپ های ال ای دی امری طبیعی است. اما به کمک روش هایی هم چون کنترل دما و شرایط آب و هوا، کنترل نوسانات برق، بررسی کردن قطعات، ولتاژ، فرکانس قابل پشتیبانی و … می توان سرعت کم شدن نور این لامپ ها را کاهش داد.

لامپ هایی که دارای نشان استاندارد در طراحی و تولید هستند، کیفیت بالاتری نسبت به سایر لامپ ها دارند. در نتیجه نور آن ها نیز دارای کیفیت و شدت بیشتری است و با سرعت بسیار کمتری افت می کند.

از برترین برندهای تولیدکننده انواع لامپ ال ای دی سقفی و … می توان به لامپ نور، پارس شعاع توس، نور صرام پویا، پارس شهاب، افق، خزرشید، دلتا، آفتاب و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی