لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها

لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها

لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها است که با مزایای بسیار زیادی ارائه شده است. روشنایی یکی از نیازهای مهم بشر از گذشته تا به امروز است. از این رو، در طی سال های طولانی، دانشمندان و محققان درصدد به وجود آوردن فناوری هایی هستند تا بتوانند با ایجاد نور باکیفیت و لامپ هایی بادوام، مصرف انرژی را به حداقل برسانند.

البته ناگفته نماند که تولید نوری مشابه به نور خورشید برای دانشمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است زیرا بهترین نور برای چشم انسان نور خورشید است که به چشم آسیبی وارد نمی کند و موجب خستگی چشم نیز نمی شود. در میان تمامی نورها نور لامپ ال ای دی به نور خورشید شباهت بیشتری دارد.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

اگر می خواهید با لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ LED چیست؟

لامپ ال ای دی لامپی است که از دیود نورافشان برای روشنایی بهره می برد که این دیود زیرمجموعه نیمه رسانا قرار می گیرد. به همین دلیل به این لامپ ها Light Emitting Diode یا به اختصار LED می گویند.

در گذشته LEDها تنها در تجهیزات الکتریکی و برای نمایش وضعیت لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می گرفتند زیرا دارای رنگ های محدود و غیرقابل استفاده ای برای روشنایی عمومی بودند. اما امروزه با تغییرات فیزیکی، می توان آن ها را در انواع رنگ ها نیز مورد استفاده قرار داد.

در حال حاضر، لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها به رنگ های سفید گرم، سفید یخی و سفید طبیعی نیز تولید می شود که برای روشنایی انتخاب بسیار مناسبی است زیرا علاوه بر اینکه بازده نوری بالایی دارن، بادوام و باکیفیت نیز است.

لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها
لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها

بیشتر بخوانید: بهترین مارک لامپ ال ای دی


مزایای لامپ های ال ای دی (LED)

لامپ های ال ای دی تکنولوژی های جدیدی هستند که مزایای بسیار زیادی دارند. در ادامه موضوع لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها به بررسی برخی از مزایای این محصولات می پردازیم.

مزایای لامپ های ال ای دی (LED)
مزایای لامپ های ال ای دی (LED)

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی


سازگار با انواع منبع تغذیه

از مهم ترین و کاربردی ترین مزایای این لامپ می توان به قابلیت تغذیه با جریان DC اشاره کرد که این قابلیت، امکان استفاده از منابع انرژی خورشیدی یا باتری را جهت تأمین انرژی فراهم می کند.

مصرف انرژی بسیار کم

در موضوع لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها به مصرف کم این لامپ ها اشاره می کنیم. این محصولات برخلاف دیگر انواع لامپ ها یعنی رشته ای، گازی و … مصرف انرژی بسیار کمی دارند و استفاده از آن ها هزینه های مربوط به برق را کاهش می دهد.

تنظیم روشنایی

لامپ های LED امکان کاهش میزان روشنایی با استفاده از تکنولوژی PWM را نیز به کاربر می دهند که در واقع موجب می شود میزان ولتاژ ورودی به لامپ کنترل شده و در نتیجه میزان روشنایی نیز قابل تنظیم شود.

راه اندازی سریع

این لامپ ها برخلاف لامپ های متال هالید، به محض وصل شدن به ولتاژ، روشن شده و زمانی صرف نمی شود تا به حداکثر روشنایی خود برسند. این لامپ ها به محض اتصال، حداکثر میزان نوری که در توان دارند را از خود ساطع می کنند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


فاقد گرما بودن

از دیگر مزیت های این نوع لامپ، می توان به تولید گرمای بسیار کم و ناچیز آن اشاره کرد که علاوه بر اینکه از بالا رفتن دمای محیط جلوگیری می کند، پس از قطع و وصل شدن برق نیز، مجدداً به سرعت روشن می شود. لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها برخلاف لامپ های متال هالید، زمانی را برای سرد شدن صرف نمی کنند تا به حداکثر میزان روشنایی خود برسند.

بازده نوری زیاد

این لامپ ها در مقابل مصرف انرژی بسیار پایین، بازده نوری حدود 70 تا 120 لومن در هر وات دارند که بیشترین بازده نوری در مقایسه با لامپ های رشته ای، کم مصرف، فلورسنت و متال هالید محسوب می شود.

استفاده از تکنولوژی سبز در ساخت

این نوع لامپ برخلاف لامپ های متال هالید، کم مصرف و رشته ای، عاری از هر گونه مواد مضر و گازهای خطرناک است و برای محیط زیست و انسان نیز خطری ایجاد نمی کند. علاوه بر این، این نوع لامپ فاقد نورهای خطرناک همچون فرابنفش و فروسرخ است.

استفاده از تکنولوژی سبز در ساخت
استفاده از تکنولوژی سبز در ساخت

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


نور سالم

نوری که لامپ LED، نسل جدیدی از لامپ ها از خود تولید می کند، سالم است و هیچگونه اشعه مضر همچون فرابنفش و دیگر موارد ندارد. این نور یکنواخت است و بدون هیچگونه سوسو زدن بازتاب می شود.

طول عمر بالا

علاوه بر تمامی مزیت های بالا، این نوع لامپ دارای طول عمر بالای 50 تا 60 هزار ساعت است که مهم ترین معیار برای انتخاب یک لامپ مصرفی محسوب می شود.

تنوع در ظاهر

لامپ های ال ای دی تنوع بسیار زیادی دارند. این محصولات در اشکال حبابی، استوانه ای، گرد، طرح گل، سفینه ای و … عرضه می شوند.

تنوع در ظاهر
تنوع در ظاهر

بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن