کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل نسوز چیست و چه کابردی دارد؟ چرا باید در بسیاری از مکان ها از سیم و کابل نسوز استفاده کرد؟ این ها سؤالاتی هستند که پیش از کابل کشی برای متخصصان و کارشناسان سیم و کابل پیش می آید. اگر این سؤال ها برای شما هم پیش آمده است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

امروزه در بسیاری از اماکن، استفاده از کابل هایی که در برابر آتش سوزی مقاومت کنند و همچنان به کار خود ادامه دهند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. زیرا توقف عملکرد برخی از تجهیزات در یک مکان ممکن است برای سلامت انسان خطرساز شود. این نوع کابل های مقاوم در برابر حرارت را با نام کابل های نسوز یا ضد آتش (Fire Resistant Cable) می شناسند.

در این مقاله به بررسی موضوع کابل نسوز چیست می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل ضد حریق چیست؟

پیش از پاسخ به سؤال کابل نسوز چیست باید بدانیم که کابل نسوز نیز یکی از انواع کابل برق است که امروزه در بسیاری از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها ویژگی های منحصربفردی دارند که مهم ترین آن ها ضد آتش سوزی بودن این کابل ها است.

کابل های معمولی در هنگام آتش سوزی و در اثر سوختن، میزان بسیار زیادی دود، حرارت و گازهای سمی از خود ساطع می کنند. بدین ترتیب، استفاده از کابل های نسوز یا ضد حریق در اماکنی که امکان آتش سوزی وجود دارد، انتخاب بهتری است.

در ساخت کابل های نسوز از پلیمر فاقد هالوژن استفاده شده است که در کاهش گازهای سمی بسیار مؤثر است. این نوع کابل ها غالباً به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر اینکه در مقابل حرارات بالا مقاومت می کنند، در مقابل ضربات فیزیکی نیز مقاومت داشته باشند.

این کابل ها می توانند مدار اصلی را حفظ کنند. بدین ترتیب به کار خود تا چندین ساعت و تا زمانی که اقدامات لازم برای خاموش کردن آتش صورت بگیرد، ادامه می دهند.

کابل های ضد حریق در اماکن عمومی از جمله هتل ها، پاساژها، سالن های تئاتر و سینما، موزه ها، بیمارستان ها، مراکز خرید، آسمان خراش ها، ادارات، مدارس، فرودگاه ها، زیرزمین و تونل ها، ایستگاه های قطار، مراکز کامپیوتری، سیستم های هشدار، سیستم های کنترل ترافیک و سیستم های اطفاء حریق کاربرد دارند.

در واقع این کابل ها بیشتر در مکان هایی استفاده می شوند که حجم رفت و آمد عموم مردم بالا است و باید شرایط به گونه ای باشد که در هنگام وقوع خطر، جان افراد در امان بماند.

کابل نسوز چیست
کابل نسوز چیست

انواع سیم و کابل نسوز

در ادامه موضوع کابل نسوز چیست بهتر است با انواع آن آشنا شویم. معمولاً سیم و کابل های نسوز در دو نوع تک روکش و دو روکش به بازار عرضه می شوند. در نوع دو روکش این کابل ها از یک لایه عایق سیلیکونی و یک لایه روکش ابریشمی استفاده شده است.

نوع تک روکش این کابل ها، روکشی از جنس سیلیکون دارد، به همین دلیل به آن ها کابل نسوز سیلیکونی نیز گفته می شود. همان طور که از نام این کابل ها پیدا است، از سیلیسیم در ساختار آن ها استفاده شده است. سیلیسیم عنصری است که در برابر دما و رطوبت از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. به همین دلیل ماده اصلی تشکیل دهنده کابل های نسوز، سیلیسیم است.

کابل های نسوزی هم هستند که به شیلد مجهز شده اند. این کابل ها نویز دریافت نمی کنند و عوامل محیطی نمی تواند روی آن ها اثر منفی بگذارد. پوشش فویلی و آلومینیومی این کابل ها می تواند نویزها و اختلالات دریافتی احتمالی را دفع کند.

این کابل ها براساس نوع و کاربرد نیز در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

انواع سیم و کابل نسوز
انواع سیم و کابل نسوز

ویژگی های کابل نسوز

  1. انعطاف پذیری بالا
  2. فاقد گازهای هالوژن
  3. مقاومت در برابر آتش و انتقال شعله
  4. عملکرد صحیح در مدار برقی به مدت طولانی
  5. عدم ایجاد دود و گازهای سمی در هنگام سوختن
  6. مقاومت در برابر شعله مستقیم برای طولانی مدت
  7. مقاومت در برابر مواد شیمیایی، روغنی، اسیدی، الکل و …
  8. مقاومت در برابر اشعه هایی همچون گاما، ماورابنفش، مادون قرمز و …

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل اعلام حریق


کاربرد کابل نسوز

  1. استفاده در کوره ها
  2. صنایع کشتی سازی
  3. سیستم های برق اضطراری
  4. سیستم های تهویه اضطراری
  5. استفاده در هیترهای الکتریکی
  6. سیستم های ارتباطی اضطراری
  7. کاربرد در تجهیزات گرم کننده هوا
  8. سیستم های کنترل و ابزار دقیق
  9. سیستم های اعلام و اطفاء حریق
  10. سیستم هایی با شرایط کار در حرارت بالا
  11. کاربرد در دکل های نفتی و صنایع پتروشیمی
کاربرد کابل نسوز
کاربرد کابل نسوز

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


خرید سیم و کابل نسوز

حال که پاسخ کابل نسوز چیست را مطالعه کردید، می‌توانید اقدام به خرید سیم و کابل ضد حریق کنید. پیش از خرید این محصولات بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان دما
  • میزان ولتاژ کاری
  • برند و استانداردهای تولید
  • محیط مورد استفاده کابل و کاربرد
  • نوع کابل و جنس روکش کابل نسوز
  • سطح مقطع و تعداد رشته های کابل
  • میزان بازه زمانی کارکرد سیم و کابل نسوز

بیشتر بخوانید: تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب


قیمت سیم و کابل نسوز

در این مقاله به پرسش سیم و کابل نسوز چیست پاسخ دادیم. برای خرید انواع سیم و کابل ضد حریق می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با نمایندگان و مراکز فروش کابل نسوز لاله زار و دیگر نقاط در ارتباط باشید.

از برترین شرکت های تولیدکننده کابل نسوز می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • سیم و کابل نسوز یاقوت: این شرکت به تولید انواع سیم و کابل نسوز شیلددار، سیلیکونی و شیلد و سیلیکونی می پردازد. محصولات این شرکت شامل کابل های 2، 3 و 4 رشته می شود.
  •  کابل نسوز شفیعی: این شرکت به تولید نواع کابل اعلام حریق و نسوز می پردازد. تنوع بالای محصولات شرکت کابل نسوز شفیعی یکی از مهم ترین عواملی است که سبب شده است خریداران زیادی به این شرکت جذب شوند.
  •  کابل نسوز سیمیا: شرکت سیمیا یکی از شرکت های نام آشنا در زمینه تولید انواع کابل برق در ایران است. محصولات این شرکت متنوع هستند و از کیفیت نسبتاً بالایی برخوردار هستند.
  • Lapp Kable: این شرکت در زمینه تولید انواع سیم و کابل ضد حریق دو روکش، تک روکش، کابل نسوز سیلیکونی، کابل نسوز تفلونی، نقره اندود، قلع اندود، کابل نسوز شیلددار و … فعالیت می کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران