آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ به شما کمک می کند تا فعالیت های مربوط به رنگ آمیزی با استفاده از این ابزار جالب را به خوبی انجام دهید. شما باید به دنبال یک آموزش دقیق، قوی و جامع بگردید تا بتوانید همه نیاز های خود را رفع کنید. از همین رو، امروز ما قصد داریم تا در مورد آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ با شما صحبت کنیم.

خرید انواع پیستوله رنگ
خرید انواع پیستوله رنگ

آنچه در ادامه می خوانیم:

پیستوله رنگ چیست؟

در اولین بخش از آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ این ابزار مهم را بررسی می کنیم. پیستوله رنگ یک وسیله مهم برای اسپری کردن پوشش رنگی بر روی سطوح است. این دستگاه با استفاده از هوای فشرده کار می کند.

این دستگاه از قدرت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که با استفاده از این محصول شما می توانید رنگ آمیزی را در بهترین حالت ممکن به اتمام برسانید. چرا که این دستگاه به عنوان یکی از بهترین و قوی ترین دستگاه های موجود در بازار شناخته شده است. هنگامی که شما انواع پیستوله رنگ را به خوبی کالیبره و تنظیم کنید، دیگر مشکل خاصی برای شما به وجود نمی آید.

پیستوله رنگ چیست؟
پیستوله رنگ چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پیستوله بادی و کاربردهای آن


مزیت استفاده از پیستوله رنگ

شما می توانید با استفاده از این آموزش یاد بگیرید که چگونه باید یک لایه یکنواخت از رنگ را بر روی دیوار یا سطح مورد نظر بریزید. برخلاف دیگر روش های رنگ زنی که رنگ مورد نظر به صورت یکنواخت پخش نمی شود، با استفاده از پیستوله رنگ شما می توانید نتیجه نهایی یکنواختی داشته باشید.

در نتیجه، استفاده از این محصول در همه شرایط به افراد حرفه ای توصیه می شود. این محصول چهار دسته بندی اصلی دارد که هرکدام از این دسته بندی ها ویژگی های خاصی دارند. استفاده از این ابزار باعث کاهش چشمگیر در وقت شما نیز می شود.

مزیت استفاده از پیستوله رنگ
مزیت استفاده از پیستوله رنگ

نکات مهم قبل از رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

در هنگام کار با انواع پیستوله رنگ و قبل از شروع آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ شما باید به یک سری نکات در مورد این محصول توجه داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • این محصول براساس سیستم عملیاتی و رنگ رسانی خود، به چند دسته بندی مختلف طبقه بندی می شود. این دسته بندی ها شامل مدل های جاذبه ای، سیفونی، فشاری و حجم بالا و فشار کم است. شما باید نسبت به فعالیت های خاص خود، یک مدل ویژه را تهیه نمایید. جالب است بدانید که مدل های فشاری و سیفونی، مدل های نسبتاً قدیمی هستند. یعنی بازدهی زیادی در مقایسه با مدل های فعلی ندارند. در نتیجه، تا مجبور نشدید، بهتر است از این مدل ها استفاده نکنید.
  • پس از اینکه شما بهترین انواع پیستوله رنگ را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کردید، باید آن را از رنگ پر کنید و به دستگاه های مورد نیاز متصل نمایید.
  • دیگر نکته مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت ساخت پیستوله رنگ است. مسلماً این محصولات قدرت بالایی دارند و شما با خیال راحت می توانید از آنها استفاده نمایید. اما همچنان باید به دنبال بهترین و باکیفیت ترین مدل های پیستوله رنگ باشید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید. همچنین، شما باید این محصول را به خوبی تنظیم کنید.
نکات مهم قبل از رنگ آمیزی با پیستوله رنگ
نکات مهم قبل از رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

مراحل رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

حال که مقدمات را پشت سر گذاشتیم، بیایید به سراغ آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ برویم. برای این کار ابتدا لازم است که سطح مورد نظر را هرگونه گرد و غبار پاک کنید. سپس باید مخزن رنگ ابزار را پر نمایید.

برای رنگ آمیزی با استفاده از این محصول، شما باید گستره پاشش را تنظیم کنید. گستره پاشش به میزان پخش شدن رنگ توسط این دستگاه گفته می شود. برای هر ابزاری شما باید از یک گستره پاشش خاص استفاده کنید. پس از تنظیم این عدد، شما باید نازل را بچرخانید و پاشش را به صورت عمودی انجام دهید.

بهتر است که همیشه رنگ آمیزی را از پایین به بالا انجام دهید. البته، شما می توانید از تکنیک های خاص خود نیز استفاده کنید. ولی به شما توصیه می شود تا از جلوی خودتان و از پایین ترین قسمت ممکن رنگ آمیزی را شروع کنید. این امر به شما کمک می کند تا از نشستن گرد و غبار بر روی سطح مورد نظر جلوگیری شود.

سپس، شما می توانید نسبت به رنگ آمیزی قسمت های بالاتر نیز اقدام کنید. سپس شما باید دست خود را حرکت دهید و همچون یک ربات (از چپ به راست) رنگ آمیزی را انجام دهید. توجه داشته باشید که رنگ آمیزی با استفاده از قوس دادن محصول می تواند باعث شود تا ترکیب رنگ بهم بریزد.

مراحل رنگ آمیزی با پیستوله رنگ
مراحل رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

مشکلات رنگ کاری با استفاده از پیستوله

مسلماً پیستوله رنگ آمیزی همچون هر ابزار دیگری معایب و مزایای خاصی دارد. به مزایای آن را در قسمت های قبل تر اشاره کردیم. حال بیایید تا به اصلی ترین و مهم ترین معایب یا مشکلات آن نیز بپردازیم. کار با این محصول برای افراد تازه وارد کمی سخت است. این معایب عبارتند از:

شره کردن رنگ

این محصول کمی شره دارد. یعنی رنگ از کناره های آن خارج می شود. دلیل آن نیز جمع شدن بیش از حد رنگ در یک نقطه است. علت این موضوع می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • رقیق بودن بیش از حد رنگ
  • نزدیک بودن سطح به پیستوله
  • زیاد بودن ضخامت زنگ بر روی دیوار
  • زیاد و یا کم بودن سرعت پاشش رنگ
  • نامناسب بودن زاویه پاشش رنگ

پوست پرتقالی شدن رنگ

شما نباید حرکت پیستوله رنگ آمیزی را به صورت نامتوازن یا با سرعت کم انجام دهید. این کار باعث می شود تا کیفیت نهایی کار خیلی مناسب نباشد. به طور کلی باید گفت کار با این محصول کمی سخت است و به تمرینات زیادی نیاز دارد. برای مثال، اگر شما به خوبی رنگ آمیزی را انجام ندهید، رنگ شما همچون پوست پرتقال ترک می خورد.

مشکلات رنگ کاری با استفاده از پیستوله
مشکلات رنگ کاری با استفاده از پیستوله

خشک شدن رنگ به شکل پودر

عمده ترین علت این موضوع می تواند فاصله زیاد پیستوله با سطح مورد نظر باشد. این امر باعث خشک شدن و پودری شدن رنگ تا قبل از رسیدن می شود. علت دیگز این مشکل پاشش رنگ با فشار است. تمیز نکردن سطح مورد نظر و وجود گرد و غبار می تواند عامل دیگر این موضوع باشد.

تف کردن پیستوله رنگ

علت این امر می تواند کثیف بودن و بسته بودن مجاری پیستوله باشد. عامل دیگر این موضوع، کاهش فشار ورودی و یا غلظت زیاد رنگ است.

نشست رنگ از نازل

این موضوع می تواند ناشی از خراب بودن نازل باشد. علت دیگر این مشکل کثیف بودن سوزن آن است.

آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ
آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پیستوله رنگ


نکات مهم در استفاده از پیستوله رنگ

مبحث بعدی در آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ نکات مهم در هنگام استفاده از آن است. برای استفاده از پیستوله رنگ در مدل ها و ساختارهای مختلف، شما باید به یک سری نکات و اطلاعات خاص توجه داشته باشید.

این محصول قوی و باارزش می تواند سرعت بالایی داشته باشد. ولی شما تحت هیچ شرایطی نباید به حرکت دست خود قوس بدهید. شما نباید سرعت را کم و زیاد کنید. در صورتی که شما سرعت رنگ آمیزی با استفاده از پیستوله را کم کنید، برخی از قسمت ها خیلی پررنگ می شوند و در صورتی که شما سرعت را زیاد کنید، برخی از قسمت ها اصلاً رنگ نمی گیرند. همچنین بهتر است که برای کار با این محصول به صورت خطی حرکت کنید.

  • از تینر معمولی یا روغنی برای رقیق سازی رنگ استفاده کنید. به هیچ عنوان از تینر فوری استفاده نکنید.
  • عملیات رقیق کاری را قبل از پر کردن مخزن انجام دهید.
  • سعی کنید پیستوله را به صورت قوسی حرکت ندهید.
  • فاصله 20 تا 30 سانتی متری تا سطح مورد نظر را رعایت کنید.