عینک ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

عینک ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

عینک ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید این سؤال شما هم باشد که عینک ایمنی یا عینک کار چه تفاوتی با عینک عادی دارد و این محصول چه کاربردی دارد. عینک ایمنی یا عینک کار از ضروری ترین تجهیزات ایمنی فردی به شمار می رود که از چشم افراد در برابر خطرات مختلف مثل پرتاب اجسام، اشعه مادون قرمز و فرابنفش، مواد شیمیایی و اسیدی، گرد و غبار و … در مشاغل مختلف محافظت می کند.

خرید انواع عینک ایمنی
خرید انواع عینک ایمنی

این عینک نسبت به عینک های معمولی، بسیار قوی تر و مستحکم تر طراحی شده است تا از چشم در برابر خطرات مختلف مراقبت کند. عدم استفاده از این وسیله در حین کار ممکن است باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر از جمله از دست دادن بینایی شود.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

کاربرد عینک ایمنی

برای درک بهتر این مطلب که عینک ایمنی چیست بهتر است با کاربردهای آن آشنا شویم:

  • در صنعت جوشکاری برای عدم برخورد پلیسه ها و جرقه های حاصل از جوشکاری و هم چنین عدم برخورد اشعه مادون قرمز و فرابنفش به چشم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در محیط های آزمایشگاهی و پزشکی به منظور جلوگیری از ورود ویروس های مختلف از جمله ویروس کرونا کاربرد دارد.
  • برای کار با بسیاری از ابزارآلات مثل فرز، دریل، چکش تخریب و … باید از این ابزار ایمنی استفاده کرد.
  • مشاغلی مانند پالایشگاه و پتروشیمی که در آنها افراد با گازها و مواد شیمیایی سروکار دارند.
  • فعالیت های عمرانی، ساختمانی و تأسیسات
  • در صنعت نجاری و کار با چوب
  • در صنعت آهنگری و برش فلز
کاربرد عینک ایمنی
کاربرد عینک ایمنی

بیشتر بخوانید: عینک ایمنی برای چه مشاغلی ضروری است؟


انواع عینک ایمنی

عینک کار برای مشاغل مختلف، در انواع متنوعی تولید می شود که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد. علاوه بر آن، نوع لنز و جنس نیز در این مدل ها با یکدیگر متفاوت است.

عینک گاگل ایمنی

این مدل شباهت زیادی به عینک های معمولی دارد و عموماٌ از فریم ژلاتینی تولید شده است. این عینک از ورود و برخورد گازهای شیمیایی به چشم جلوگیری می کند. گاگل ایمنی فاقد دسته است و به کمک بند کشی بر روی صورت فرد ثابت می شود.

گاگل ایمنی شباهت زیادی به عینک اسکی دارد. این مدل کاملاً بر روی صورت چفت می شود و هیچ منفذی را برای ورود گازهای مختلف باقی نمی گذارد. لازم به ذکر است که از گاگل ایمنی فقط و فقط برای گازهای غیرسمی استفاده می شود. برای کار با گازهای شیمیایی سمی مثل گاز طلا، سیانور و … باید از ماسک شیمیایی تمام صورت استفاده کنید.

عینک گاگل ایمنی
عینک گاگل ایمنی

عینک جوشکاری

عینک جوشکاری یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی است که هر جوشکار باید از آن استفاده کند. مهم ترین دلیل استفاده از عینک جوشکاری، از این جهت است که از چشم ها در برابر نور مرئی جوشکاری (که دارای اشعه uv است) محافظت می کند.

از کاربردهای دیگر این محصول، حفاظت از چشم ها در برابر ذرات و جرقه های پرتاب شونده در حین جوشکاری است که می تواند آسیب جدی به چشم ها وارد کند.

عینک جوشکاری
عینک جوشکاری

عینک آزمایشگاهی

عینک آزمایشگاهی به گونه ای طراحی شده است که دور تا دور چشم ها را به طور کامل پوشش می دهد. این محصول از ورود ذرات اسیدی و شیمیایی پخش شده در محیط آزمایشگاه به داخل چشم جلوگیری می کند. استفاده از این عینک در محیط های پزشکی و آزمایشکاهی ضروری است.

در حال حاضر با توجه به اینکه ویروس های مختلف از جمله کرونا از طریق چشم نیز وارد بدن می شوند، از این مدل در درمانگاه ها و بیمارستان ها نیز استفاده می شود. این محصول از وزن کمی برخوردار است و می توان برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد.

عینک آزمایشگاهی
عینک آزمایشگاهی

عینک سنگ زنی

عینک سنگ زنی برای مقابله با برخورد اجسام ریز جامد همچون چوب و فلز طراحی شده است. معروف ترین نوع این عینک، عینک سنگ زنی بغل توری است. به عنوان مثال، اگر شما در یک کارگاه نجاری در حال کار و برش چوب هستید، این محصول از برخورد خرده های چوب به چشم شما جلوگیری می کند.

عینک سنگ زنی
عینک سنگ زنی

عینک محافظ لیزر

چشم در برابر نور لیزر بسیار آسیب پذیر است. به همین علت باید در کار با وسایل لیزری مانند دستگاه برش لیزری و هم چنین لیزرهای موجود در بیمارستان ها و محیط های پزشکی از عینک محافظ لیزر استفاده کرد.

عینک محافظ لیزر
عینک محافظ لیزر

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی


عینک مخصوص لپ تاپ

این محصول به ضد اشعه مانیتور نیز معروف است و از آن برای جلوگیری از برخورد اشعه کامپیوتر و لپ تاپ به چشم و بهینه سازی دید چشم استفاده می شود.

عینک مخصوص لپ تاپ
عینک مخصوص لپ تاپ

نکات مهم در خرید عینک ایمنی

یک سری نکات و پارامترها در خرید عینک کار وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید بهترین عینک را برای خود انتخاب نمایید:

جنس فریم و دسته

قاب و فریم عینک های ایمنی می تواند از جنس مختلفی تولید شده باشد. فریم عینک ها می تواند از مواد فلزی مانند نیکل و مواد پلاستیکی مانند سلولز استات بوتیرات، سلولز استات، پلی کربنات و نایلون تولید شود.

شیشه عینک ایمنی

شیشه عینک های کار از نوعی هستند که با کمک حرارت مقاوم شده اند. همچنین این شیشه ها می توانند از جنس پلی کربنات، استات سلولز و … باشند. این شیشه ها باید به راحتی تمیز شوند.

از مناسب ترین شیشه ها می توان به شیشه هایی که به واسطه واکنش های شیمیایی مقاوم شده اند، شیشه های لایه لایه، پلاستیک، عدسی حاوی تورسیمی، آلیل دی گلیکول کربنات و پلی متیل متاکریلات اشاره کرد. عرض شیشه های حفاظتی باید 5.44 میلی متر و ارتفاع آنها در جهت قائم 38 میلی متر باشد.

طراحی استاندارد و ارگونومیک

عینک های ایمنی باید با توجه به اصول ارگونومیکی و مطابق با استانداردهایی بین المللی تولید شوند. به عنوان مثال، عینک گاگل ایمنی باید به گونه ای طراحی شده باشد که به خوبی بر روی صورت فرد چفت شود و مانع از ورود گازهای سمی به داخل چشم شود. دسته های عینک باید استاندارد بوده و از انعطاف بالایی برخوردار باشد.

میدان دید

یکی دیگر از پارامترهایی که باید در خرید عینک ایمنی به آن توجه داشت، میدان دیدی است که عینک برای کاربر فراهم می کند. میدان دیدی که عینک های مختلف به شما می دهند، با یکدیگر متفاوت است. در صورتی که محیط کار شما نیاز به میدان دید وسیع دارد، باید از عینک اپتیکال استفاده کنید.

عینک ایمنی چیست
عینک ایمنی چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ایمنی


لنز عینک ایمنی

مبحث بعدی در پاسخ به این سؤال که عینک ایمنی چیست لنز آن است. یکی از علل تمایز عینک ها، لنز بکاررفته در آنهاست. اغلب لنزها از جنس پلی کربنات و بعضی از آن ها از جنس شیشه تولید شده اند. بیشتر مواقع، احتمال آنکه افراد در بینایی خود احساس ضعف کنند یا نمره چشم آنها پایین باشد، وجود دارد. انواع لنز عینک کار عبارتند از:

لنز شفاف

این لنز از پرکاربردترین لنزهای موجود در بازار است که برای مصارف عمومی و سبک استفاده می شود. این لنز به افزایش دید کاربر در محیط کمک می کند. جنس این لنز از پلی کربنات تولید شده است و از مقاومت بالایی برخوردار است. این لنز بیشترین میزان انتقال نور را دارد و در محیط های کم نور انتخاب مناسبی محسوب می شود.

لنز سبز

این مدل لنز کاربرد ویژه ای دارد. از این مدل برای ایجاد وضوح بیشتر و محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش، مادون قرمز و گرما بکار می رود.

لنز آیینه ای

این لنز در بیرون از خود یک پوشش به صورت آیینه دارد و باعث می شود کاربران رنگ محیط را به صورت قهوه ای یا خاکستری ببینند. پوشش آیینه ای بکاررفته در این لنز این قابلیت را دارد که بین 10 تا 60 درصد میزان عبور نور را انعکاس داده و کاهش دهد. این عینک در محیط هایی با شن و ماسه یا در مجاورت آب یا در ارتفاعات مفید خواهد بود.

لنز قهوه ای یا کهربایی

این لنز در عینک های مخصوص لپ تاپ استفاده می شود. لنز کهربایی این قابلیت را دارد که نور حاصل از صفحه نمایش را کاهش دهد. این مدل برای کسانی که برای مدت زمان طولانی با گوشی و لپ تاپ کار می کنند، بسیار مناسب است.

نوری که از سمت صفحه نمایش به چشم برخورد می کند، به رنگ آبی است. لنز کهربایی به راحتی این نور را فیلتر می کند و مانع از آسیب به چشم می شود. از این لنز می توان در محیط های کم نور، هوای ابری و مه آلود نیز استفاده کرد.

لنز عینک ایمنی
لنز عینک ایمنی

لنز آبی

این لنز کاربرد ویژه ای در خنثی کردن نور زرد و نور لامپ بخار سدیم دارد. اگر شما در برابر مقدار زیادی بخار سدیم و یا لامپ بخار سدیم قرار دارید، باید از این مدل لنز استفاده کنید. اغلب افرادی که در کارخانه های فرآوری مواد غذایی کار می کنند، از این عینک استفاده می کنند. بازیکنان تنیس نیز در مقابل تابش نور خورشید می توانند از این لنز برای عینک خود استفاده نمایند.

لنز قطبی

در این لنز یک نوع ماده شیمیایی بکار رفته است که قبل از رسیدن نور به چشم فرد، بخشی از نور را فیلتر می کند. این لنز برای افرادی که مدت زمان زیادی در زیر نور آفتاب هستند، بسیار مناسب است. این مدل در عینک های آفتابی بکار می رود و باعث انعکاس نور مستقیم آفتاب، انعکاس برف و سطوح مختلف می شود. این لنز رنگ اجسام را تیره می کند و از خستگی چشم جلوگیری می کند.

لنز نارنجی

این لنز نیز مانند لنزهای کهربایی برای استفاده در محیط های کم نور مناسب است. این لنز به روشن تر شدن محیط و افزایش دید کمک می کند. از این لنز برای فیلتر کردن نور آبی و شکار استفاده می شود.

بهترین عینک ایمنی

همان طور که گفته شد، عینک کار یکی از ضروری ترین تجهیزات ایمنی فردی است که در بسیاری از مشاغل از آن استفاده می شود. شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول می پردازند که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عینک ایمنی هانیول

یکی از برترین تولیکنندگان عینک کار شرکت هانیول است. شرکت هانیول اصالتاً یک شرکت آمریکایی در تجیهزات ایمنی فردی و محصولات دیگر به شمار می آید. از محبوب ترین و بهترین مدل های این شرکت می توان به عینک ایمنی هانیول مدل N-Vision T5650 BS و A700 و Tornado T57505B و … اشاره کرد.

عینک ایمنی یووکس

یووکس یا UVEX یکی از تولیدکنندگان خارجی برتر در زمینه تولید عینک کار و تجهیزات ایمنی فردی است که محصولات خود را طبق استانداردهای دستکش ایمنی و مطابق با استاندارد EN172 و EN170 و EN169 تولید و به بازار عرضه کرده است. این برند اصالتاً آلمانی است و محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از محبوب ترین عینک های تولیدشده توسط این برند می توان به عینک ایمنی یووکس مدل Astruflex و I-VO و … اشاره کرد.

عینک ایمنی تری ام

تری ام یک شرکت چند ملیتی است که در سال 1902 فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت به تولید محصولاتی از قبیل چسب، مدارهای الکترونیکی، تجهیرات ایمنی و پزشکی، مواد ساینده، محصولات دندان و … می پردازد و یکی از محصولات این شرکت عینک کار است. از بهترین محصولات تولیدشده توسط این برند می توان به عینک ایمنی تری ام مدل Privo 12261 و KX1000 و … اشاره کرد.

از دیگر برندهای داخلی و خارجی این کالا می توان به عینک ایمنی اخوان، کاناسیف، دیوالت، توسن، رونیکس، پارس اپتیک، توتاص، پارکسون، جنیوس، جکسون، تک پلاست، ولکان، دیکنز، ماتریکس، صاموپرشین و … اشاره کرد.

بهترین عینک ایمنی
بهترین عینک ایمنی

بیشتر بخوانید: بهترین مارک عینک ایمنی


استاندارد عینک ایمنی

همان طور که گفته شد، یکی از مهم ترین نکات در انتخاب عینک ایمنی، استاندارد بودن آن است. یک سری استاندارد و تأییدیه ها موجود است که با استفاده از علائمی بر روی این ابزار ایمنی مشخص می شود. برخی از این استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد EN172: این استاندارد در رابطه با ویژگی های فیزیکی خواسته شده، مقاومت و ضد ضربه بودن عینک است. یک عینک مناسب باید دارای این استاندارد باشد.
  • استاندارد EN170: این استاندارد نشان دهنده مقاومت عینک های ایمنی در برابر اشعه UV و فرابنفش است.
  • استاندارد EN169: این استاندارد برای لنزهای مربوط به محافظت از کارکنان در حوزه های لحیم کاری، جوشکاری، جوش قوس الکتریکی، هوابرش، برش پلاسما و … است.
استاندارد عینک ایمنی
استاندارد عینک ایمنی

ضعیف بودن چشم

یکی از مهم ترین سؤالات و مشکلاتی که برای کاربران بوجود می آید، ضعیف بودن چشم افراد است. اگر چشم فردی که از عینک کار استفاده می کند ضعیف باشد، در این حالت عینک کاری که استفاده می کند باید دارای یک سری ویژگی خاص باشد. در این مواقع باید زیر شیشه حفاظتی عینک، عدسی مناسب چشم آن فرد نیز قرار داشته باشد.

کاربران می توانند سؤالات، نظرات و پیشنهادت خود را در رابطه با این سؤال که عینک ایمنی چیست جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.