روش درست خشک کردن گوشی، با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟

روش درست خشک کردن گوشی | گوشی افتاده در آب

افتادن گوشی در آب حادثه ای است که احتمالاً برای همه کاربران حداقل یک بار رخ داده است. خشک کردن گوشی افتاده در آب، یکی از حساس ترین و پراسترس ترین فعالیت هایی است که افراد باید آن را پس از خیس شدن گوشی موبایل خود انجام دهند. هنگامی که گوشی شما در آب بیفتد و شما آن را به موقع خارج نکنید، آب وارد سیستم های داخلی آن می شود و بدین ترتیب شما با چالش ها یا مشکلات متنوعی مواجه خواهید شد.

البته، جالب است بدانید که راه حل های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. امروز ما در این مقاله از سایت راندنو قصد داریم تا در همین مورد با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟

قبل از اینکه شما بخواهید فعالیت های مربوط به خشک کردن گوشی را انجام دهید، حتماً باید به یک سری نکات خاص و ویژه توجه داشته باشید:

  • اول اینکه اگر گوشی شما همچنان روشن است، در سریع ترین زمان ممکن باید آن را خاموش کنید.
  • اگر درب پشتی گوشی شما باز می شود و باتری آن به راحتی خارج می شود، حتماً فوراً باتری را خارج کنید. خارج کردن باتری باعث می شود تا شما بتوانید فعالیت های مربوط به خشک کردن گوشی را خیلی سریع تر انجام دهید.
  • سیم کارت ها، مموری کارت ها و هرگونه لوازم جانبی اضافی را از درون گوشی خارج کنید. سیم کارت ساختار خاص خود را دارد و اگر شما آن را درون آب قرار دهید، به آن آسیب های جدی وارد می کنید.
  • شاید فکر کنید که استفاده از سشوار بازدهی بالایی دارد اما، سشوار قابلیت خراب کردن گوشی را دارد. باد داغ سشوار مشکلات متعددی را برای گوشی شما ایجاد می کند. در نتیجه، بهتر است حتی الامکان از سشوار استفاده نکنید.

در ادامه به روش‌هایی جهت خشک کردن گوشی اشاره خواهیم کرد:

استفاده از برنج

حال که مقدمات اصلی در مورد خشک کردن گوشی را پشت سر گذاشتیم، نوبت به بررسی راه ها و ترفندهای موجود برای حل مشکل افتادن گوشی در آب می رسد. برای انجام این کار راه های بسیار زیادی در مقابل شما قرار گرفته است که هرکدام از این راه ها و روش ها نیز یک سری ویژگی های خاص و منحصر به فرد دارند.

استفاده از برنج اولین و راحت ترین راه است که تا حد زیادی می تواند کارآمد باشد. شما باید گوشی خود را در یک ظرف حاوی برنج نپخته قرار دهید. این ظرف باید برای مدت زمان مشخصی یک جا ثابت بماند تا همه آب موجود در گوشی شما از درون آن بیرون بیاید و جذب برنج شود. برنج خاصیت نمگیری دارد. در نتیجه، اگر رطوبتی درون گوشی شما باقی مانده است، برنج به راحتی می تواند آن را خارج نماید. به همین علت استفاده از برنج، باعث می شود تا شما بتوانید گوشی خود را خشک کنید.

گوشی خیس خود را باید در برنج خشک و تمیز قرار دهید. برنج هایی که گرد و خاک دارند، ممکن است برای گوشی شما مضر باشند. این گرد و خاک وارد درزهای گوشی می شود و به آن آسیب می زند. همچنین اگر پیش تر برنج را شسته باشید، مقداری رطوبت در آن وجود دارد که برای گوشی ضرر دارد.

استفاده از برنج
استفاده از برنج

سیلیکا ژل

اگر شما دغدغه گرد و غبار برنج برای حل مشکل خود را دارید و نمی توانید با آن کنار بیایید، باید به دنبال استفاده از سیلیکا ژل برای خشک کردن گوشی موبایل خود باشید. گوشی افتاده در آب با استفاده از سیلیکا ژل می تواند خیلی راحت و ساده خشک شود. از عیب های این روش می توان به این نکته اشاره کرد که ممکن است همه سیلیکا ژل را در دسترس نداشته باشند.

سیلیکا می تواند به راحتی رطوبت را جذب کند. سیلیکا ژل به مدت زمان کمی جهت گرفتن رطوبت نیاز دارد. در نتیجه اگر شما در سریع ترین زمان ممکن اقدام به استفاده از سیلیکا ژل کنید، به سلامتی گوشی خود کمک شایانی کرده اید.

سیلیکا ژل همان ژل هایی است که در بسته های دارو، کفش، لباس و … جهت گرفتن رطوبت وجود دارد.

سیلیکا ژل
سیلیکا ژل

جارو برقی

اگر شما در خانه خود حضور دارید و به ابزار های درون خانه دسترسی دارید، بهتر است که به جای استفاده از سشوار، از جاروبرقی برای خشک کردن گوشی استفاده کنید. با استفاده از سشوار به راحتی می توان گوشی خیس شده را خشک کرد.

شما با 20 دقیقه جارو کردن قسمت های خیس شده، رطوبت را از بین می برید و نیم ساعت پس از انجام این کار گوشی شما آماده استفاده است. البته که استفاده از این روش ها، فقط زمانی نیاز شما را رفع می کند که گوشی شما آسیب های جدی ندیده باشد.

آب خالص

شاید فکر کنید که این راه برای خشک کردن گوشی یک دیوانگی محض است اما در واقع می تواند بازدهی بالایی داشته باشد. اگر شما بر اثر اتفاق گوشی خود را درون آب نمک یا آب دریا انداخته باشید، خیلی راحت می توانید آن را درون آب خالص قرار دهید تا نمک و ناخالصی ها از گوشی شما پاک شود. در حال حاضر گوشی شما به طور کامل خیس شده است و دیگر فرقی نمی کند که مقدار دیگری هم خیس شود.

جالب است بدانید که آب خالص درصد خورندگی آب و نمک را کم می کند. یعنی هنگامی که شما گوشی افتاده در آب نمک را درون آب خالص قرار دهید، می توانید مطمئن شوید که سلامتی آن نسبتاً افزایش پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید نمک و ناخالصی بیشتر از آب به گوشی شما آسیب می زند.

یخچال

بسیاری از افراد فکر می کنند که باید با استفاده از گرما یا حرارت بالا نسبت به خشک کردن گوشی اقدام کنند. اما این تفکر به طور کامل اشتباه است. چراکه راه ها و روش های بهتری هم برای انجام این کار وجود دارد. گرمای زیاد می تواند به ال سی دی و برد گوشی آسیب وارد کند. استفاده از یخچال، یکی از راه های نسبتاً عجیب اما کارآمد است.

بهتر است که گوشی را درون یخچال قرار دهید و پس از نیم ساعت آن را بیرون بیاورید. دوباره 10 دقیقه صبر کنید و دوباره گوشی را درون یخچال قرار دهید. این فرآیند را آنقدر تکرار کنید تا به جایی که گوشی شما کاملاً خشک شود. یخچال یک روش مطمئن است و به گوشی شما آسیب نمی زند اما فرآیند خشک شدن گوشی کمی کند در آن صورت می گیرد.

یخچال
یخچال

نکات مهم درباره گوشی افتاده در آب

در لیست زیر، شما می توانید یک سری از مهم ترین نکات مربوط به خشک کردن گوشی موبایل را مشاهده کنید:

  • سرعت العمل در انجام کارها را فراموش نکنید.
  • پس از انجام اقدامات مقدماتی گوشی را نزد یک تعمیرکار ببرید.
  • گوشی را بلافاصله پس از خیس شدن و بلافاصله پس از انجام اقدامات روشن نکنید.
  • حتماً گوشی روشن را خاموش کنید و باتری و سایر متعلقات را از درون آن بیرون بیاورید.
  • در ابتدا با یک حوله تمیز سطح گوشی را کمی خشک کنید.
خشک کردن گوشی
خشک کردن گوشی