نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق

نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق

نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق به یکی از مهمترین دغدغه های کاربران تبدیل شده است. در حال حاضر خدمات غیرحضوری در حوزه های مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. اداره برق نیز بسیاری از خدمات خود همچون پرداخت قبوض، استعلام، دریافت شناسه برق و … را غیرحضوری کرده است. همزمان با غیرحضوری شدن خدمات این شرکت، دانستن شناسه قبض و شناسه پرداخت به موضوعی ضروری تبدیل شده است. به کمک این دو شناسه می توانید قبض برق را پرداخت کنید و یا استعلام بگیرید. همچنین به کمک این دو شناسه می توانید میزان بدهی خود را بررسی کنید.

پرداخت هزینه های مربوط به قبض برق باید سروقت صورت بگیرد تا اشتراک شما اخطار نگیرد. میزان مصرف انرژی، نوع اشعاب شما و نحوه کابل کشی کابل برق عواملی هستند که میزان هزینه قبض برق را افزایش می دهند.

روش های مختلفی جهت دریافت این شناسه ها وجود دارد. اگر قصد دارید قبض خود را به روش غیرحضوری پرداخت کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق خواهیم پرداخت:

آنچه در ادامه می خوانیم:

شناسه قبض چیست؟

پیش از اینکه به روش های نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق بپردازیم، ابتدا به سوال شناسه قبض چیست پاسخ می دهیم.

تمامی قبض ها اعم از قبض تلفن، قبض گاز، قبض آب و قبض برق دارای یک شناسه قبض و یک شناسه پرداخت هستند. شناسه قبض یک کد یکتا است که از آن می توان اطلاعات مختلفی همچون نوع قبض، کد شرکت و شماره اشتراک را برداشت کرد. شناسه قبض برای تمامی قبض های ارائه شده برای یک مجموعه یکسان است. به عنوان مثال قبض برق یک آدرس مشخص در تمامی طول سال یکسان است و با تغییر میزان مصرف، شناسه قبض تغییری نمی کند.

شناسه قبض چیست
شناسه قبض چیست

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با پیامک


شناسه قبض چند رقم است؟

در این بخش از مقاله نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق به بررسی رقم های شناسه قبض می پردازیم.

تعداد رقم های شناسه قبض حداکثر 13 و حداقل 6 رقم است. این رقم ها هرکدام نشاندهنده اطلاعاتی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کد پرونده

کد پرونده شامل هشت رقم است و مشترک را معرفی می کند. این کد برای هر مشترک منحصربفرد است. شرکت های خدماتی به کمک این کدها می توانند وضعیت پرداخت مشترکین را پیگیری کنند. پس از پرداخت و هرگونه تراکنش، بانک ها این کد را برای شرکت های خدماتی ارسال می کنند.

کد شرکت

کد شرکت از سه رقم تشکیل شده است که نشان دهنده صادر کننده قبض برق است. به عنوان مثال شرکت توزیع نیروی برق تهران کد سه رقمی خاصی دارد و با کد شرکت توزیع نیروی برق اهواز متفاوت است.

شناسه قبض چند رقم است
شناسه قبض چند رقم است

بیشتر بخوانید: محاسبه آنلاین قبض برق


کد نوع خدمت

در این بخش از مقاله نحوه دریافت شناسه قبض به بررسی کد نوع خدمت در شناسه قبض می پردازیم. این کد یک رقم دارد که نوع خدمت را نشان می دهد.

  • کد 1: آب
  • کد 2: برق
  • کد 3: گاز
  • کد 4: تلفن ثابت
  • کد 5: تلفن همراه
  • کد 6: عوارض شهرداری
  • کد 7: سازمان مالیات
  • کد 8: جرایم رانندگی

رقم کنترلی

رقم کنترلی شناسه برق یک عدد است که شامل کلیه ارقام شناسه قبض است و از ورود شناسه قبض اشتباه جلوگیری می کند. محاسبه رقم کنترلی فرمول خاصی دارد. در ادامه موضوع نحوه دریافت شناسه قبض به بررسی رقم کنترلی می پردازیم.

از راست به چپ ره هر رقم یک وزن داده می شود. این وزن از 2 شروع شده و تا 7 ادامه دارد. هر رقم در وزن خودش ضرب می شود و سپس جمع تمامی آن ها محاسبه می شود. عدد نهایی بر 11 تقسیم می شود. اگر باقیمانده این تقسیم صفر یا یک شد، رقم کنترلی صفر در نظر گرفته می شود اما برای سایر حالت ها، باقی مانده از 11 کم می شود و نتیجه تقریق به عنوان رقم کنترلی در نظر گرفته می شود.

شناسه پرداخت چیست؟

در این بخش از مقاله نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق به بررسی شناسه پرداخت می پردازیم. شناسه پرداخت کدی است که از چند رقم تشکیل شده است. از این شناسه می توان اطلاعاتی نظیر مبلغ، سال و دوره قبض را برداشت کرد. برای اینکه بتوانید قبض خود را به صورت آنلاین و غیرحضوری پرداخت کنید، هم به شناسه قبض و هم به شناسه پرداخت نیاز خواهید داشت.

شناسه پرداخت چیست
شناسه پرداخت چیست

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


شناسه پرداخت چند رقم است؟

شناسه پرداخت از 6 الی 13 رقم تشکیل شده است. هر دسته از این رقم ها نشان دهنده اطلاعاتی خاص است.

مبلغ

با حذف سه صفر از سمت راست مبلغ قبض، کد این بخش به دست می آید. به عنوان مثال اگر هزینه قبض 123000 زیال باشد، در این بخش کد 123 نوشته شده است. مبلغ می تواند حداکثر یک کد هشت رقمی باشد.

سال

شرکت های خدماتی این کد را که از یک رقم تشکیل شده است، به دو صورت زیر درج می کنند:

  • رقم یکان سال صدور قبض. به عنوان مثال اگر قبض شما در سال 1401 صادر شده باشد، این کد برابر با 1 است.
  • از رقم صفر برای سال اول، رقم 1 برای سال دوم، رقم 9 برای سال دهم و به همین ترتیب استفاده می شود. از سال یازدهم این اعداد مجدداً صفر می شوند.

کد دوره

این کد مربوط به دوره ای است که قبض شما صادر می شود. به عنوان مثال رقم 04 به معنای چهارمین دوره چاپ قبض و صدور آن در سال است. کد دوره از 2 رقم تشکیل می شود.

رقم کنترلی اول

این رقم نشان دهنده کلیه ارقام شناسه پرداخت است و همچون رقم کنترلی در شناسه قبض محاسبه می شود.

رقم کنترلی دوم

رقم کنترلی دوم کلیه ارقامی شناسه قبض و شناسه پرداخت است که کنار هم قرار گرفته می شود. ابتدا شناسه قبض در سمت چپ و سپس شناسه پرداخت در سمت راست پس از حذف صفر نوشته می شود. سپس برروی تمامی ارقام فرمول مبنای 11 محاسبه می شود.

چگونه شناسه قبض برق را پیدا کنیم؟

نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق ساده است و طی چند مرحله صورت می گیرد. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه هر یک را بررسی می کنیم.

روش اول

ساده ترین راه برای پیدا کردن شناسه قبض ارسال شماره بدنه کنتور به همراه ستاره 3 (3*) به شماره 500040121 است. به عنوان مثال اگر شماره کنتور شما 12345678 است، باید آن را به شکل 3*12345678 به سرشماره ذکر شده ارسال کنید.

  • نکته مهم در این روش این است که تنها کابران تهران می توانند از این روش استفاده کنند و در دیگر شهرها کاربردی ندارد. شهرهای دیگر باید با سرشماره مربوط به خود در ارتباط باشند.

روش دوم

راه دوم برای به دست آوردن شناسه قبض، مراجعه به سایت یا اپلیکیشن تهران من است. در این روش تنها کافی است شماره موبایل کاربر و شخصی که قبض به نام او است را وارد کنید. سپس قبض الکترونیک برای شما نمایش داده می شود و می توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت خود را بردارید.

روش سوم

همچنین در سایت اصلی شرکت توزیع نیروی برق استان می توانید با وارد کردن شماره بدنه کنتور، شناسه قبض خود را دریافت کنید.

نحوه دریافت شناسه قبض
نحوه دریافت شناسه قبض

بیشتر بخوانید: دانلود برق من به صورت تصویری و گام به گام


روش چهارم

اگر به هردلیلی نتوانستید از روش های بالا شناسه قبض خود را دریافت کنید، نگران نباشید. می توانید از طریق تلفن گویای فوریت های برق، شناسه قبض خود را پیدا کنید. پس از تماش با شماره فوریت های برق استان خود، به کمک گوینده به بخش خدمات مشترکین وصل می شوید. در این بخش با رعایت قوانینی که اپراتور به شما می گوید، می توانید شناسه قبض خود را دریافت کنید.

روش پنجم

آخرین روش برای دریافت شناسه قبض مراجعه حضوری به دفاتر دولتی و اداره برق منطقه است. برای اینکار تنها کافی است از اطلاعات روی کنتور برق خود عکس بگیرید و سپس کارشناس پس از بررسی عکس، اطلاعات قبض را در اختیار شما می گذارد. توجه داشته باشید که دفاتر پیشخوان قابلیت دسترسی به شناسه قبض از طریق کنتور را ندارند.