ساخت مخزن گاز مایع

ساخت مخزن گاز مایع

ساخت مخزن گاز مایع دربرگیرنده فرآیند تولید بدنه، ابعاد و ظرفیت مخزن است. استاندارد ساخت مخازن گاز مایع نیز در کیفیت آن تأثیر زیادی دارد. در اوایل سال 1860 اولین مخزن قابل حمل تولید شد. پس از چندی با محبوبیت گازهای مایع، استفاده از این تجهیزات در زمینه مصارف خانگی نیز گسترش یافت.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

مخازن گاز یکی از کاربردی ترین تجهیزات هستند. این تجهیزات برای ذخیره سازی و نگهداری از گازها استفاده می شوند. گاز مایع یا ال پی جی یکی از انواع گازها است. برای نگهداری و حمل این گازها به مخازن مخصوصی نیاز است. در این مقاله به بررسی تولید مخزن گاز مایع و متریال به کار رفته در تولید آنها می پردازیم. پس تا انتهای مطلب ساخت مخزن گاز مایع با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با گاز مایع ال پی جی (LPG)

در اولین بخش از مطلب ساخت مخزن گاز مایع به معرفی گاز lpg می پردازیم. گاز ال پی جی نوعی گاز مایع است که از ترکیب گازهای فرار بوتان و پروپان تشکیل شده است. این گاز از فرآورده های نفتی است و از مشتقات نفتی تولید می شود. این گاز ظاهری بی رنگ دارد و اصلی ترین محیط تولید آنها، میدان های نفتی و گازی است.

استفاده از این گازها در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد.  توجه نمایید این گاز در سه مرحله اصلی فشار، خنک سازی و مایع سازی تصفیه و سپس تولید می شود. لازم به ذکر است گازهای مایع در صورت سوختن بدون بو هستند و مواد سمی تولید نمی کنند.

لازم به ذکر است گازهای دیگری همچون ال ان جی در لیست انواع گازهای مایع قرار می گیرند. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با این گاز مایع، مقاله گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نمایید.

بدنه مخزن

در اولین بخش از مطلب ساخت مخزن گاز مایع به بررسی بدنه این تجهیزات می پردازیم. فولاد جوش داده، کامپوزیت، آهن و آلومینیوم از متریال های به کار رفته در تولید این محفظه هستند. صفحات فولادی مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به مواد دیگر دارند. سیلندرهای آلومینیومی و کامپوزیت نیز از وزن سبک تری برخوردار هستند.

بدنه این مخازن به گونه ای ساخته می شود که در برابر هرگونه خوردگی مقاومت دارند. محفظه های سوخت ال پی جی در برابر دمای بالا عملکرد مطلوبی دارند.

ساخت مخزن گاز مایع
ساخت مخزن گاز مایع

بیشتر بخوانید: لوازم مخزن گاز


طراحی مخازن

مخازن LPG در مدل های مختلفی تولید می شوند. برخی از آنها بر روی زمین نصب می شوند. برخی دیگر نیز در زیر زمین قرار می گیرند. انواع این مخازن براساس نیاز خریدار و محیط مورد نظر برای نصب، انتخاب می شوند. این مخازن در شکل های گوناگون کروی و استوانه ای تولید می شوند.

فرآیند جوشکاری

بدنه مخازن ال پی جی به یکدیگر متصل می شوند یا به اصطلاح جوش داده می شوند. با توجه به ابعاد مخزن، بدنه آن به چند بخش تقسیم می شود. در ابتدا ورقه داخلی مخزن به یکدیگر جوش داده می شود. نقاط کنترل کیفیت این فرآیند به نوع جوشکاری آن بستگی دارد. مخازنی که در ارتفاعات نصب می شوند، بدون درز و جوش تولید می شوند.


بیشتر بخوانید: نصب مخزن گاز مایع


حجم مخزن

این مخازن براساس نیاز به گاز مصرفی و محیط مورد نظر، در ظرفیت های گوناگونی تولید می شوند. استفاده از این تجهیزات در رستوران ها، هتل ها، بخش های صنعتی، ویلاها و کارخانه ها استفاده می شود. معمولاً ظرفیت این مخازن برحسب گالن یا لیتر سنجیده می شود. این مخازن در انواع 500 گالن، 1000 گالن، 20000 گالن و 8000 لیتری تولید می شوند.

ابعاد مخزن گاز

در این بخش از مطلب ساخت مخزن گاز مایع به بررسی ابعاد مخازن گاز ال پی جی می پردازیم. این مخازن در سراسر جهان در اندازه های مختلفی تولید می شوند. ابعاد این تجهیزات براساس شکل هندسی مخزن و میزان ظرفیت آن متغیر است. این مخازن در قطرهای مختلف ساخته می شوند. همچنین طول آنها بسته به ظرفیت آن در اندازه های 100، 150، 180، 185 و حتی بزرگتر یا کوچکتر ساخته می شود.


بیشتر بخوانید: علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی LPG


پاشش رنگ و روکش مخزن

این فرآیند به گونه ای است که با سنباده زنی مخازن، زنگ زدایی می شوند. سپس رنگ های ضد زنگ بر روی آنها قرار می گیرد. پس از خشک شدن، آستر یا روکش بر روی آنها قرار می گیرد. در این مرحله، مخازن به گونه ای آستردار می شوند که تا سال ها خاصیت خود را از دست ندهند. روکش این تجهیزات از هرگونه آسیب و خوردگی مخازن جلوگیری می کند.

بازرسی و بررسی مخازن

در این بخش از مطلب ساخت مخزن گاز مایع به بررسی ایمنی این تجهیزات می پردازیم. در مرحله پس از ساخت مخازن، گزارش دقیقی از بازرسی مخازن توسط کارشناس تهیه می شود. در مراحل بازرسی، مخازن عیب یابی می شوند. همچنین کیفیت متریال و مخازن ذخیره مورد بررسی قرار می گیرند. در این مرحله، آزمایش هایی تحت عنوان بررسی عمر مفید مخازن نیز صورت می گیرد.

بررسی بخش های دیگر مانند عدم نشتی مخازن، پس از تأیید سلامت مخازن، مهر بازرسی بر روی آنها قرار  می گیرد.

حفاظت حرارتی مخازن

حفاظت حرارتی فرآیندی است که جهت نگهداری گاز به صورت خنک و جلوگیری از افزایش فشار انجام می شود. عایق بندی صحیح مخازن یکی از اصلی ترین فعالیت هایی است که از نشتی گاز جلوگیری می کند. نشت گاز از محفظه، خطرات جدی در پی دارد و می تواند منجر به انفجار شود. عایق های حرارتی در انواع فولادی، آلومینیومی و فلزهای موج دار و تخت ساخته می شوند.

حفاظت حرارتی مخازن
حفاظت حرارتی مخازن

بیشتر بخوانید: تست مخزن گاز چند ساله است و چگونه انجام می شود؟


امیدواریم که مقاله معرفی ساخت مخزن گاز مایع برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به بررسی مراحل فرآیند مخازن ذخیره پرداخته شد. با رعایت اصول اولیه نام برده، می توانید  راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع مخازن گاز و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این تجهیزات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.