گاز مایع LPG چیست؟

گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟

گاز مایع LPG چیست و چه کاربردهایی دارد؟ گاز نفتی مایع شده یا ال‌ پی‌ جی از ترکیب دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان تشکیل می شود. ترکیب این دو گاز معمولاً به صورت مایع نگهداری می شود. لازم به ذکر است که در ساختار این گاز مایع، از مقادیری پروبیلن و بوتیلن استفاده می شود.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

گازهای مایع کاربردهای زیادی دارند و در انواع مختلفی تولید می شوند و به فروش می رسند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مورد نیاز شما برای آشنایی با گاز های مایع را ارائه دهیم. در نتیجه اگر شما هم به این مبحث علاقه مند هستید، تا انتهای مقاله گاز مایع LPG چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی گاز مایع

در اولین پاسخ به سؤال گاز مایع LPG چیست باید بگوییم که این گاز یکی از فرآورده های نفتی به شمار می آید. به عبارتی ال پی جی (Liquefied Petroleum Gas) یک نوع گاز فرار محسوب می شود که با استفاده از مواد نفتی تولید شده است.

گاز ال پی جی نوعی گاز بی رنگ است که در سه مرحله اصلی یعنی فشار، خنک سازی و مایع سازی تصفیه و تولید می شود. همچنین این گازها در مخازن مخصوصی نگهداری می شوند. اصلی ترین محل تولید این محصول، میدان های گازی و نفتی بزرگ هستند.

در لیست زیر شما می توانید مهم ترین اجزای اصلی گاز مایع را مشاهده نمایید:

لازم به ذکر است که یک ماده با نام الفین نیز معمولاً در مواد نفتی دیده می شود. ولی گاز مایع الفین ندارد و این گازها قابل اشتعال و خطرناک هستند. هنگامی که محتوای درون هوای معمولی به غلظت بالایی برسد و یک جرقه کوچک رخ دهد، این گاز خیلی راحت آتش می گیرد و منفجر می شود.

معرفی گاز مایع
معرفی گاز مایع

تاریخچه کشف گاز LPG

در این قسمت از مقاله گاز مایع LPG چیست قصد داریم تا به تاریخچه این گاز بپردازیم. هلند اولین کشوری بود که استفاده از این گاز را آغاز نمود. این کشور برای اولین بار در سال 1892 برای یک آزمایش مهم سعی کرد تا متان مایع را به دست آورد. در نهایت این آزمایش منجر شد تا این کشور گاز مایع را کشف کند.

مدتی گذشت و در اوایل قرن بیستم، دکتر والتر اسنلینگ تصمیم گرفت تا یک آزمایش مربوط به پایداری بر روی بنزین اجرا کند. سپس او متوجه شد که اگر گاز فرار شده بنزین را در یک شرایط خاص قرار دهد، تبدیل به مایع می شود. در نهایت توانست پروپان و بوتان را از گاز معمولی استخراج کند.

در طی پنجاه سال گذشته، با پیشرفت صنایع مختلف و صنایع پالایشگاهی، میزان مصرف گاز مایع در سراسر جهان افزایش داشته است. افراد می توانند از این محصول خاص و قوی جهت انجام فعالیت های مختلفی استفاده نمایند. کشورهایی همچون آلمان، آمریکا، ژاپن، ایتالیا و … از بزرگ ترین تولیدکنندگان گاز مایع در سراسر جهان به شمار می آیند.

تاریخچه کشف گاز LPG
تاریخچه کشف گاز LPG

مشخصات گاز مایع

شاید برای شما هم سؤال بپیش بیاید که مشخصات اصلی گاز مایع چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این محصول یک ترکیب سبک و مهم از هیدروکربن محسوب می شود. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این محصول از بوتان، پروپان یا ترکیبی از هردوی این مواد ساخته شده است.

این مواد به طور کامل بی‌ رنگ و بی‌ بو هستند. اگر شما این مواد را در دمای خیلی خنک و تحت فشار قرار دهید، تبدیل به مایع می شوند. همچنین گاز LPG می تواند جهت پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد. مدل هایی که از بوتان بیشتری برخوردار هستند، این کاربرد را نیز خواهند داشت.

لازم به ذکر است که دمای بوتان 0.5- درجه سانتی گراد و پروپان 42- درجه سانتی گراد است.

گاز مایع LPG چیست
گاز مایع LPG چیست

مزایای استفاده از LPG

گاز LPG از مزایای خاص و ویژه ای برخوردار است. این گاز با بهره گیری از این مزایا، محبوبیت خود را افزایش داده است. همچنین این گازها در کپسول ال پی جی ذخیره و نگهداری می شوند. در ادامه این بخش از مقاله گاز مایع LPG چیست به مزایای اصلی این گاز اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده کامل از مواد نفتی
  • این گاز از تجهیزات ساده ای جهت انتقال و توزیع برخوردار است.
  • پس از سوختن به طور کامل، بدون بو است و مواد سمی تولید نمی کند.
  • پس از سوختن خاکستر تولید نمی کند.
  • توزیع و استفاده از آن، از انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار است.
  • این گاز فاقد هرگونه مواد و اجزای قابل احتراق است.
  • ساکنین شهری و روستایی به راحتی می توانند از این گاز استفاده کنند.
  • حمل و نقل در مسافت های طولانی از دیگر مزایای این گاز به شمار می آید.
  • این گاز نسبت به گازهای طبیعی، 3 برابر و نسبت به گازهای مصنوعی، 6 برابر ارزش حرارتی بالاتری دارد.
مزایای استفاده از LPG
مزایای استفاده از LPG

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز


ویژگی های خطرناک گاز مایع

گاز LPG نیز همچون دیگر انواع گاز، یک سری ویژگی های منفی دارد. از این ویژگی های منفی می توان به موارد زیر اشاره کرد. شما در هنگام کار با این محصول باید مراقب باشید که به خودتان هیچگونه آسیبی وارد نکنید. چرا که این ماده به شدت خطرناک است.

در این بخش از مقاله گاز مایع LPG چیست به معایب استفاده از این گاز می پردازیم:

خصوصیت انفجاری

از اصلی ترین و بزرگ ترین معایب ال پی جی، خصوصیت انفجاری آن است. همانطور که پیش تر به این موضوع پرداختیم، گاز LPG از ارزش حرارتی بالایی برخوردار است. به طوری که ارزش حرارتی این گاز چند برابر بیشتر از گاز معمولی است. در نتیجه علت انفجار گاز ال پی جی، به این مورد بمربوط می شوذ.

خصوصیت قابل اشتعال

در ابتدای مقاله گاز مایع LPG چیست به این مبحث اشاره کردیم که گاز مایع از فرآورده های نفتی است. همچنین تمامی اجزای تشکیل شده در گاز مایع، از ترکیبات هیدروکربن ها محسوب می شوند. هیدروکربن ها نیز از قابلیت اشتعال بالایی برخوردار هستند. در نتیجه یکی دیگر از علت های خطرناک این گازها، اشتعال پذیری سریع آنها است.

سمی بودن

در ابتدا به این موضوع پرداختیم که این گاز مایع، سمی نیست و خطرات شدیدی ایجاد نمی کند. اما لازم به ذکر است که خطر مسمومیت به شرایط خاصی بستگی دارد. در شرایطی که غلظت گاز مایع بیش از 10 درصد در هوا باشد، موجب ایجاد مسمومیت می شود.

فراریت خیلی بالا

جریان پیدا کردن گازهای مایع بسیار آسان انجام می گیرد. به عبارتی در صورت هرگونه نشتی، این گاز از انبار خارج می شود. در نتیجه این گازها در صورت تماس با برق به سرعت می سوزند و باعث ایجاد آتش سوزی می شوند.

لازم به ذکر است که هر 1 لیتر گاز مایع پس از خارج شدن، حدود 350 لیتر گاز فرار ایجاد می کند.

ویژگی های خطرناک گاز مایع
ویژگی های خطرناک گاز مایع

کاربرد گاز LPG چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به کاربرد گاز ال پی جی یا مخزن ال پی جی به عنوان یکی از انواع مخزن گاز بپردازیم. کاربرد گازهای ال پی جی به دو دسته کلی مصارف خانگی و صنعتی تقسیم می شود. در ادامه این بخش از مقاله گاز مایع LPG چیست به اصلی ترین موارد استفاده ال پی جی می پردازیم:

مصارف خانگی گاز LPG

در این قسمت به کاربردهای مصارف خانگی گاز ال پی جی اشاره خواهیم کرد:

  • جهت استفاده در خانه ها برای وسایل گرمایشی
  • تأمین کننده سوخت اجاق گازها و …

مصارف صنعتی

در ادامه به دیگر کاربردهای این گاز در صنایع گوناگون اشاره خواهیم کرد:

  • برش فلزات
  • تولید محصولات کشاورزی
  • استفاده در کوره های صنعتی ویژه
  • تشکیل ماده اولیه پتروشیمی
  • تولید پلاستیک و لاستیک های مصنوعی
  • تولید الیاف مصنوعی و دارویی
  • آشپزخانه های صنعتی و تجاری
  • تولید مواد منفجره
  • به عنوان سوخت دوم خودروها و …

بیشتر بخوانید: کاربرد مخزن گاز


کاربرد گاز LPG در خودرو

مصرف گاز LPG در خودرو کاربردهای بسیار زیادی دارد. این محصول درون خودرو با نام اتوگاز شناخته می شود. شما می توانید از این محصول درون موتور و ماشین مورد نظر خود استفاده نمایید. ماشین های گازسوز نیز از گاز LPG به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می کنند.

همچنین جهت استفاده برای نصب های ثابت ICE همچون ژنراتورها نیز می توان از این گاز استفاده کرد.

کاربرد گاز LPG در خودرو
کاربرد گاز LPG در خودرو

تفاوت گاز شهری با گاز مایع

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که فرق گاز شهری با گاز مایع LPG چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که گازهای شهری از مجتمع تولیدی با استفاده از لوله های خطی به دست مشتریان می رسند. شرکت های تولیدکننده این گاز را از نفت تولید می کنند و در شهر مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین گاز مایع یک گاز نسبتا خطرناک است و شما به راحتی نمی توانید از مدل ها و ساختار های مختلف آن استفاده نمایید. گاز مایع LPG به گونه ای طراحی شده است که برای کاربردها و موقعیت های صنعتی بازدهی بیشتری داشته باشد. به همین علت استفاده از گار مایع در موقعیت های معمولی خیلی رایج نیست.

تفاوت گاز شهری با گاز مایع
تفاوت گاز شهری با گاز مایع

امیدواریم که مقاله گاز مایع LPG چیست برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع مخزن گاز در سایت راندنو می توانید مشخصات مخزن گاز و قیمت انواع این محصول را مشاهده کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.