کاربرد مخزن گاز

کاربرد مخزن گاز | بررسی کاربرد مخزن ال پی جی | مجله راندنو

کاربرد مخزن گاز جهت مصارف خانگی و صنعتی گوناگون از محبوبیت بالایی برخوردار است. انواع مخزن گاز در صنایعی همچون صنایع دارویی، غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه‌ ها و تمامی صنایعی که عملکرد آنها وابسته به گاز است، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در صنایع شیمیایی جهت حمل و نقل و یا نگهداری سیالات، از مخازن گاز استفاده می شود. با تولید نمونه های داخلی این محصول، در ارز و هزینه های واردات مخزن گاز صرفه‌ جویی به سزایی شکل گرفته است.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

لازم به ذکر است که نمونه های داخلی تولیدشده این محصول نیز از کیفیت و قیمت پایین‌ تری برخوردار هستند و از لحاظ کیفیت و نگهداری سیالات، با نمونه های تولیدشده خارجی رقابت می کنند. لازم به ذکر است که خدمات پس از فروش، از دیگر مزایای تولید داخلی این محصول محسوب می‌ شود.

اگر شما هم قصد دارید تا با کاربردهای انواع گازهای مایع در صنایع گوناگون، اطلاعات کسب نمایید، تا انتهای مقاله کاربرد مخزن گاز با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مخزن گاز چیست؟

مخزن گاز محفظه‌ ای است که جهت ذخیره‌ سازی و فشرده‌ سازی گاز طبیعی و گاز مایع مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با بهره گیری از مخازن گاز می توان حجم فشرده‌ ای از انواع گاز را ذخیره و در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. در ساختار مخزن گاز از متریا‌ل‌ فولادی، آلومینیومی، چدنی و … استفاده می‌ شود.

همانطور که می دانید، گازها و سیالات آتشگیر از خود گازهای سمی منتشر می‌ کنند. از این رو این مواد و گازها باید در محفظه های بسته نگداری شوند. باتوجه به این که این گازها از خواص شیمیایی و فیزیکی مختلفی برخوردار هستند، نحوه ذخیره‌ سازی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

لازم به ذکر است که مخازن گاز طبق استاندارد ASMEVIII طراحی و تولید می‌ شوند. همچنین مخازن ذخیره گاز، به خصوص مخازن ذخیره گاز مایع از فشار بالای 10 بار برخوردار هستند.

مخزن گاز چیست؟
مخزن گاز چیست؟

بیشتر بخوانید: مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع مخازن ذخیره گاز

کاربرد مخزن گاز باتوجه به انواع و مراحل ساخت آن، متفاوت است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع مخازن گاز می‌ پردازیم:

مخزن ذخیره LNG

پیش از هر چیز بهتر است به توضیح کوتاهی از گاز ال‌ ان‌ جی بپردازیم. گاز ال ان جی شامل بیش از 90 درصد متان و مقادیر کمتری اتان، پروپان، بوتان و برخی دیگر از آلکان‌ های سنگین است.

مخزن ذخیره گاز LNG به منظور ذخیره‌ سازی گاز طبیعی مایع مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این مخازن جهت نگهداری گازهای مایع با نقطه جوش پایین یا زیر صفر درجه سانتی‌ گراد کاربرد دارند. مخازن ذخیره LNG با نام‌ های زمینی یا روی زمین در بازار موجود هستند.

این مخازن جهت نگهداری اکسیژن، نیتروژن و آرگون کاربرد دارند. مخزن‌ ذخیره گاز LNG از ویژگی های خاصی برخوردار است و می‌تواند گاز مایع را در دمای بسیار پایین 162- درجه سانتی‌ گراد نگهداری کند. همچنین شکل ظاهری این مخازن معمولاً به شکل استوانه‌ ای با کف صاف است.

این مخازن گاز از کانتینرهای داخلی و خارجی تشکیل شده‌ اند. در کانتینر داخلی این مخزن، گاز ال‌ ان‌ جی و در مخزن بیرونی، مواد عایق قرار می‌گیرد. اصولاً قطر این نوع مخزن‌ ها، 75 متر و ارتفاع آنها 55 متر است. مخزن داخلی مخازن کرایوژنیک از جنس استنلس استیل و مخزن خارجی آن ها از جنس فولاد کربن است.

لازم به ذکر است که اگر بخارهای LNG در این مخازن آزاد نشوند، دما و فشار داخل مخزن افزایش پیدا می‌ کند. از این رو گاز طبیعی مایع به عنوان یک کرایوژن، در دماهای بسیار پایین به شکل مایع ذخیره می‌ شود. همچنین با خروج گاز از مخزن، دمای داخل این مخازن ثابت می‌ ماند. به چنین پدیده‌ ای سردخانه خودکار نیز گفته می‌ شود.

مخزن گاز ال پی جی LPG

در ابتدا لازم است که به توضیح مختصری از گاز مایع یا ال‌ پی‌ جی (Liquefied Petroleum Gas) بپردازیم. گاز ال پی جی از ترکیب دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان به وجود می‌ آید که در حالت مایع ذخیره‌ سازی می‌شوند. لازم به ذکر است که مقدار کمی از ترکیباتی همچون پروپیلن و بوتیلن در گاز مایع وجود دارد.

از کاربردهای اصلی گاز مایع می‌توان به مصارف گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه اشاره کرد. همچنین از این گاز به عنوان گاز خنک‌ کننده در وسایل سرمایشی مانند فریزر و ساخت افشانه‌ ها نیز استفاده می شود. مخزن گاز LPG از ابزارآلات کاربردی جهت تأمین و ذخیره‌سازی گازهای مایع و مصارف خانگی و صنعتی کوچک است.

مخزن ذخیره ال پی جی
مخزن ذخیره ال پی جی

مخازن ذخیره ثابت

مخزن ثابت محفظه‌ ای بسته است که جهت نگهداری سیالات در فشاری جدا از فشار محیط، تولید می‌ شود. به عبارتی این مخازن در فشاری بالاتر از 100 کیلو پاسکال طراحی و به بازار عرضه می‌ شوند. اصلی ترین کاربردهای این مخازن، نگهداری از فرآورده های نفتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

این نوع مخازن معمولاً به شکل استوانه‌ ای هستند و سقف ثابت گنبدی شکل دارند. عواملی همچون فضای نصب مخزن، تحمل فشار، نوع سیال و سرعت ته‌ نشین شدن ناخالصی ها در انتخاب این محصول مؤثر هستند.

کاربرد مخزن گاز
کاربرد مخزن گاز

موارد استفاده از مخزن گاز

در ادامه مقاله کاربرد مخزن گاز به کاربردهای این محصول اشاره خواهیم کرد:

  • این وسیله در صنایع شیشه و بلور، جهت بهینه‌سازی تجهیزات گرمایشی و عملکرد بهتر کوره ها کاربرد دارد.
  • در صنایع جوش جهت نگهداری گازهای CO2 و آرگون در دمای پایین از این محصول استفاده می شود.
  • مخزن گاز در زمینه شارژ کپسول نیز کاربردهای به سزایی دارد.
  • در حوزه برشکاری به منظور نگهداری از نیتروژن از این محصول استفاده می شود.
  • حمل و نقل قطارها و خودروها
  • این محصول در صنایع دارویی و تحقیقاتی مانند سرم سازی و … جهت انجماد سریع کاربرد دارد.
  • در ترمز هوایی، صنایع حفاری، پالایشگاه های نفت، پلانت های پتروشیمی و …
موارد استفاده مخزن گاز
موارد استفاده مخزن گاز

بیشتر بخوانید: بهترین برند مخزن گاز


موارد استفاده از ال پی جی

گاز ال پی جی به دلیل برخورداری از قابلیت حمل آسان، در محیط‌ هایی که استفاده از منابع دیگر سوخت‌ امکان‌ پذیر نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به کاربردهای گاز ال پی جی می‌پردازیم:

  • جهت تأمین انرژی لازم برای اجاق گازها و وسایل گرمایشی در منازل
  • جهت سوخت کوره‌ و مشعل‌ در کارخانه‌ ها
  • آشپزخانه های صنعتی و تجاری
  • سیستم جرقه‌ زن توربین‌ های گازی در نیروگاه ها
  • جهت تأمین سوخت دوم خودروها

همانطور که در ابتدای توضیح گاز LPG اشاره کردیم، از این وسیله جهت تأمین انرژی شوفاژ، بخاری، چراغ‌ های گازی و … استفاده می‌ شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز


تفاوت گاز طبیعی فشرده و گاز طبیعی مایع

پس از موضوع کاربردها و موارد استفاده از گاز ال ان جی، در ادامه مقاله کاربرد مخزن گاز به تفاوت های اصلی دو گاز CNG و LNG می‌پردازیم. معمولاً گاز طبیعی فشرده یا CNG و گاز طبیعی مایع یا LNG با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. هردوی این گازهای طبیعی به شکل ذخیره شده هستند.

تفاوت اصلی این دو گاز در این است که گاز CNG در فشار بالا و در دمای محیط ذخیره می‌ شود. در حالی که گاز طبیعی مایع در فشار محیط و در دمای پایین ذخیره و نگهداری می‌ شود.

همچنین هزینه ذخیره‌سازی و تولید CNG کمتر از LNG است. گاز سی ان جی نیاز به مخازن برودتی و فرآیندهای خنک‌ سازی پرهزینه ندارد. از این رو گاز طبیعی مایع جهت حمل و نقل در فواصل طولانی، قطارها و کشتی ها، در خطوط لوله ها و … مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

تفاوت گاز طبیعی فشرده و گاز طبیعی مایع
تفاوت گاز طبیعی فشرده و گاز طبیعی مایع

امیدواریم که مقاله کاربرد مخزن گاز برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید انواع مخزن گاز در سایت راندنو می توانید مشخصات مخزن گاز مورد نظر و قیمت انواع مخزن گاز را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.


بیشتر بخوانید: گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟