راهنمای خرید مخزن گاز

راهنمای خرید مخزن گاز

راهنمای خرید مخزن گاز یا مخزن تحت فشار به شما کمک می کند بتوانید بهترین مخزن گاز را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید. مخزن گاز محفظه ای است که جهت نگهداری و فشرده سازی گاز یا مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. در ساختار مخازن گاز معمولاً از متریال های چدنی، آلومینیومی و فولادی استفاده می شود.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

با استفاده از این وسیله می توان حجم فشرده ای از انواع گاز مایع را نگهداری و در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. در هنگام خرید مخزن گاز به مواردی همچون کاربرد، جنس مخزن گاز، محل قرارگیری و نصب محصول، برخورداری از استانداردهای لازم، برند و شرکت سازنده این محصول توجه داشته باشید. در ادامه این مقاله به بررسی راهنمای خرید مخزن گاز می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مخزن گاز چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله راهنمای خرید مخزن گاز گفته شد، مخزن گاز محفظه ای است که از جنس های گوناگون فولادی طراحی و تولید می شود. این وسیله کاربردی جهت فشرده سازی و انجام فرآیندهای شیمیایی مربوط به گازها و مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این مخازن گاز از فشار بیش از 15 PSI برخوردار هستند.

انواع مخازن گاز باید در برابر فشار داخلی، فشار خارجی و خلأ در داخل مقاومت داشته باشند. فشار داخلی ناشی از سیال است و فشار خارجی ناشی از گرم شدن مستقیم و غیر مستقیم مخازن است.

راهنمای خرید مخزن گاز
راهنمای خرید مخزن گاز

بیشتر بخوانید: مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع مخزن گاز براساس کارکرد

انواع مخزن گاز براساس پارامترهای گوناگونی طراحی و تولید می شوند. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید مخزن گاز به طور کلی به معرفی انواع مخزن گاز می پردازیم.

  1. این محصول براساس چیدمان در انواع افقی، عمودی و شیب دار قرار می گیرد.
  2. فشار داخلی و فشار خارجی از دیگر پارامترهایی است که انواع مخازن را از یکدیگر متمایز می کند.
  3. شعله مستقیم و شعله غیر مستقیم نیز از روش های گرمایش این محصول به شمار می آیند.
  4. نصب ثابت و یا سیار نیز این محصول را به انواع متفاوتی تقسیم می کند.

انواع مخزن گاز براساس کاربرد

در راهنمای خرید مخزن گاز باید بگوییم انواع مخازن گاز براساس نوع کاربرد، به انواع گوناگونی دسته بندی می شوند. در ادامه به معرفی انواع مخازن گاز می پردازیم:

مخزن گاز LPG

گاز ال پی جی از ترکیب دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان که در حالت مایع نگهداری می شوند، به وجود می آید. مخزن گاز LPG وسیله ای کاربردی جهت ذخیره سازی و تأمین گاز مایع به شمار می آید. این نوع مخازن جهت مصارف خانگی و صنعتی کوچک گزینه مناسبی به شمار می آیند. مخازن گاز LPG جهت تأمین انرژی شوفاژ، بخاری، چراغ گازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که استفاده از این مخزن گاز برای خودروها ناامن و ممنوع است.

مخزن گاز ال پی جی
مخزن گاز ال پی جی

بیشتر بخوانید: گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟


مخزن گاز CNG

مخزن گاز CNG یکی از اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی خودروهایی که سوخت گاز در آن ها ذخیره می شود، به شمار می آید. شکل ظاهری مخازن CNG خودروها به صورت استوانه ای یا کروی شکل طراحی و به بازار عرضه می شود.

همچنین حجم و طراحی مخازن استفاده شده در خودروها به نوع خودرو، توان موتور و فضای قرارگیری مخزن در خودرو بستگی دارد. لازم به ذکر است که مخازن گاز CNG به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شوند.

کاربرد مخزن گاز

از کاربردهای گوناگون این محصول در بخش های خصوصی و صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیرنده های هوای فشرده
  • مخازن ذخیره آب گرم خانگی
  • سیلندر غواصی
  • برج های تقطیر
  • عملیات معدن کاری، پالایشگاه های نفت و پلانت های پتروشیمی
  • مخازن رآکتور هسته ای
  • زیردریایی و سفیه های فضایی
  • مخازن هیدرولیکی و پنوماتیکی تحت فشار
  • مخازن ترمز هوایی، قطار و خودرو
  • جهت ذخیره سازی گازهای مایع مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان، LPG و … .
کاربرد مخزن گاز
کاربرد مخزن گاز

بیشتر بخوانید: کاربرد مخزن گاز


نکات مهم در خرید مخزن گاز

هنگام خرید مخزن گاز به چند نکته کاربردی باید توجه داشته باشید. در ادامه مبحث راهنمای خرید مخزن گاز به چند نکته کلی که هنگام خرید این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است، اشاره می نماییم:

جنس ساختار

همانطور که قبلاً گفته شد، این محصول از جنس های گوناگونی مانند فولاد و آهن، چدن و آلومینیوم تولید و به بازار ارائه می شود. لازم به ذکر است که نوع فولادی این محصول جزو متریال های اصلی به شمار می آید و در ساختار اغلب آنها از فولاد استفاده می شود.

همچنین در ساختار برخی از مخازن، از مواد کامپوزیتی نیز استفاده شده است. در این نوع مخزن گاز رشته های کامپوزیتی به وسیله الیاف کربن و نوعی پلیمر مهار می شوند. این مخازن به دلیل برخورداری از قابلیت مقاومت کششی بالای الیاف کربن، از وزن سبک تری نیز برخوردار هستند.

ضخامت جداره

هنگام خرید مخزن گاز به نوع ضخامت جداره این محصول نیز باید توجه داشته باشید. انواع جداره مخزن گاز در دو نوع نازک و ضخیم در بازار موجود است.

شکل ظاهری یا هندسه مخزن

از دیگر پارامترهای قابل توجه در هنگام خرید مخزن گاز، طراحی و شکل ظاهری آن است. مخازن گاز از لحاظ شکل ظاهری در انواع استوانه ای، کروی و مخروطی طراحی و تولید می شوند. شما می توایند با توجه به سلیقه خود، این محصول را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که مدل استوانه ای معمول ترین نوع مخازن گاز محسوب می شوند.

از دیگر پارامترهایی که به هنگام خرید این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است، توجه به محیط نصب مخزن گاز مایع است. به عبارتی شما با توجه به فضایی که برای قرار دادن این محصول در دسترس دارید، باید مخزن را انتخاب نمایید. کاربرد مورد انتظار شما از این محصول نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب مخزن گاز به شمار می آید. شما می توانید نوع CNG یا LPG این محصول را خریداری نمایید.

علاوه بر این، به برند و شرکت تولیدکننده این محصول نیز توجه داشته باشید که از اعتبار مناسبی برخوردار باشند. راهنمای خرید مخزن گاز به شما در خرید این محصول کمک بسزایی خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند مخزن گاز