مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟

مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟

مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟ مخزن گاز محفظه ای است که جهت فشرده سازی یا نگهداری سیالات، در فشاری جدا از فشار اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این وسیله می توان حجم فشرده ای از انواع گاز را نگهداری کرد و در مواقع لزوم، از آن استفاده نمود.

در ساخت مخزن گاز از متریال های آلومینیومی، فولادی و چدنی استفاده می شود. طراحی و تولید این محصول از اهمیت به سزایی برخوردار است و توسط مقامات مهندسی و قانون حمایت بررسی های لازم انجام می گیرد.

استاندارد اصلی جهت طراحی این مخازن ASME Section است که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا صورت گرفته است و هر 4 سال یک بار مورد بررسی و بازنگری قرار می گیرد.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

لازم به ذکر است که این نوع مخازن به دلیل تراکم پذیری ساختار گازها، تنها جهت نگهداری انواع گاز کاربرد دارند. از کاربردهای عمده این محصول می توان به صنایع نفت و گاز اشاره کرد. در ادامه این مقاله به کاربردهای اصلی و جزئی تر مخزن گاز می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع مخزن گاز

در بخش پیشین به توضیح مخزن گاز چیست پرداختیم. مخازن گاز براساس نوع کاربرد به چند دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی انواع آنها می پردازیم:

مخزن گاز ال پی جی

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که گاز مایع چیست؟ گاز LPG یا گاز مایع از ترکیب دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان به وجود می آید. این دو گاز در حالت مایع نگهداری می شوند. مخزن گاز LPG وسیله ای کاربردی برای ذخیره سازی گاز مایع جهت تأمین انرژی مصارف خانگی و صنعتی کوچک به شمار می آید.

لازم به ذکر است که استفاده از گاز مایع برای خودروها غیر ایمن است و سلامت افراد را به خطر می اندازد. این مخازن توسط ماشین های حمل گاز مایع یا گازکش، به طور مستقیم از پالایشگاه یا شرکت های توزیع کننده گاز مایع پر می شوند.

مخزن گاز ال پی جی
مخزن گاز ال پی جی

بیشتر بخوانید: گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟


مخزن گاز CNG

مخازن گاز CNG از وسیله های کاربردی سیستم سوخت رسانی خودروهایی است که سوخت گاز در آنها ذخیره می شود. شکل ظاهری مخازن گاز سی ان جی به صورت استوانه ای و کروی شکل است. این مخازن در انواع گوناگونی تولید و ارائه می شوند و همچنین در ساختار این مخازن از جوشکاری استفاده نمی شود.

مخزن گاز CNG
مخزن گاز CNG

کاربرد مخزن گاز

در این بخش از مقاله مخزن گاز چیست به کاربردهای این محصول اشاره خواهیم کرد. این مخازن در حوزه های خانگی، خصوصی و صنعتی کاربردهای بسیاری دارند. در ادامه به انواع کاربردهای مخزن گاز می پردازیم:

  • ذخیره سازی گازهای مایع در پالایشگاه های نفت و پلانت های پتروشیمی
  • جهت تأمین مخازن ترمز هوایی، قطار و خودرو
  • در عملیات معدن کاری
  • مخازن هیدرولیکی و پنوماتیکی
  • مخازن رآکتور هسته ای
  • تولیدی ها و کارخانه هایی که گازکشی نشده اند.
  • گرم کردن کارگاه ها و سوله ها
  • گیرنده های هوای فشرده
  • جهت ذخیره سازی گازهای مایع مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان و …
کاربرد مخزن گاز
کاربرد مخزن گاز

بیشتر بخوانید: کاربرد مخزن گاز


نکات مهم در نگهداری و استفاده از مخزن گاز

در ادامه مقاله مخزن گاز چیست به چند نکته ویژه جهت نگهداری از این محصول اشاره کرده ایم. جهت جلوگیری از آسیب و صدمه به مخزن گاز نکات زیر را رعایت کنید:

  • مخازن گاز باید دور از تابش و بارش مستقیم در فضای باز قرار بگیرند.
  • هنگام نصب مخزن گاز مایع توجه داشته باشید که با زمین برخورد نداشته باشد. جهت جلوگیری از این آسیب، می توانید از پالت های چوبی استفاده نمایید.
  • اگر قصد استفاده از چندین مخزن را در کنار یکدیگر دارید، توجه داشته باشید که فاصله مناسبی بین آنها ایجاد شده باشد تا با یکدیگر برخورد نداشته باشند.
  • توجه داشته باشید که مخازن در مجاورت مواد آتش‌ زا و دستگاه هایی که جرقه تولید می کنند، قرار نگرفته باشند.
  • جهت جابه جایی مخازن از کشیدن و غلطاندن آنها پرهیز کنید. همچنین برای حمل مخازن، از جرثقیل یا بالابر دستی می توانید استفاده کنید.
  • محل نصب مخازن گاز باید به دور از هرگونه آلودگی های مواد چرب باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین برند مخزن گاز


نکات مهم در خرید مخزن گاز

هنگام خرید مخزن گاز به چند نکته کاربردی توجه داشته باشید. در ادامه مبحث مخزن گاز و کاربردهای آن، به نکات مهم هنگام خرید این محصول اشاره خواهیم کرد:

  1. همانطور که در ابتدا گفته شد، این مخازن از جنس های گوناگون فولادی، چدنی و … برخوردار هستند. نوع فولادی این محصول از محبوب ترین نوع مخازن گاز به شمار می آید. پس هنگام خرید این محصول به جنس ساختار آن توجه داشته باشید.
  2. هنگام خرید این محصول به اندازه ضخامت جداره آن با توجه به کاربرد مد نظر خود، توجه نمایید.
  3. از نکات دیگری که حین خرید مخزن باید به آن توجه داشته باشید، شکل ظاهری یا هندسه مخزن است.
  4. پیش از خرید این محصول به محل نصب مخزن توجه داشته باشید. با توجه به فضایی که در اختیار دارید، باید مخزن مناسب را انتخاب نمایید.
  5. توجه داشته باشید که برند و شرکت تولیدکننده مخزن گاز معتبر باشند.

امیدواریم که مقاله مخزن گاز چیست برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید مخزن گاز در سایت راندنو می توانید مشخصات محصول مورد نظر خود و قیمت انواع مخزن گاز را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

مخزن گاز چیست
مخزن گاز چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز