تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب

تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب

تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب موضوعی است که پیش از خرید سیم و کابل باید مورد بررسی قرار بگیرد. انتخاب سیم و کابل با سطح مقطع و کاربرد مناسب سبب بهبود عملکرد سیستم و کاهش هزینه های جانبی می شود. به عنوان مثال سیم و کابل برق نامناسب می تواند مقاومت واحد طول را افزایش و کاهش دهد. این موضوع برروی میزان مصرف انرژی نیز اثرگذار است.

تمامی تجهیزات الکتریکی، لوازم خانگی و تجهیزات صنعتی به واسطه سیم و کابل انرژی آن ها تغذیه می شود. به همین دلیل پیش از خرید سیم و کابل برق باید موارد زیادی همچون سطح مقطع، تعداد رشته، طول سیم و کابل، کاربرد، ساختار، جنس و نوع آن ها را بررسی کرد. تا بتوان از تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب جلوگیری کرد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاثیر سیم و کابل بر پارامترهای انرژی الکتریسیته

تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب بر مصرف و همچنین پارامترهای الکتریسیته زیاد است. به عنوان مثال اگر کابل برق به درستی انتخاب نشود، دو پدیده افت ولتاژ و تلفات الکتریکی به وجود می آید. در واقع هنگامی که جریان از هادی کابل عبور می کند، مقاومت به وجود می آید. کاهش و افزایش مقاومت سبب آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی می شود.

در بسیاری از خطوط الکتریکی هنگامی که افت ولتاژ اتفاق می افتد، مصرف کننده شدت جریان را افزایش می دهد. با این کار افت ولتاژ مسیر نیز بیشتر می شود و تاثیری بر عملکرد سیستم ندارد. این کار سبب افزایش مصرف و هزینه ها می شود. در واقع میزان افت ولتاژ و میزان تلفات مسیر، با مقاومت رابطه مستقیم دارد.

تلفات انرژی الکتریکی سبب گرم شدن سیم و کابل و افزایش احتمال خطرات می شود. گرما به هادی کابل ها آسیب وارد می کند. هادی مسی و آلومنیومی کابل ها با افزایش دما مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. با افزایش مقاومت تلفات نیز بیشتر می شود.

اصلی ترین تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب بر مقاومت و اتلاف انرژی است. در واقع اتلاف انرژی سبب افزایش هزینه ها می شود زیرا مصرف کننده وادار به افزایش جریان است. همچنین در صورت به وجود آمدن خرابی، هزینه تعمیر و تعویض کابل بسیار زیاد است. به همین دلیل بهتر است در ابتدای کار از سیم و کابل متناسب با سیستم استفاده شود.

تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب
تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب

بیشتر بخوانید: نکات مهم نگهداری از سیم و کابل


تاثیر سیم و کابل بر روشنایی

تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب تنها بر افت ولتاژ و یا تلفات انرژی نیست. بلکه انتخاب سیم و کابل نامناسب برروی سیستم های روشنایی نیز اثرگذار است. به عنوان مثال اگر در لامپ های رشته ای افت ولتاژ اتفاق بیفتد، نور نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. این موضوع برای لامپ ال ای دی و کم مصرف نیز صدق می کند. کاهش ولتاژ سبب کاهش طول عمر آن ها می شود.

البته لازم به ذکر است که افت ولتاژ به طور کامل از بین نمی رود. به همین دلیل تجهیزات مختلف همچون لامپ ها و دیگر وسایل الکتریکی یک میزان اختلاف ولتاژی را پشتیبانی می کنند.

تاثیر سیم و کابل برروی راندمان

در این بخش به تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب برروی راندمان و عملکرد می پردازیم. همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، استفاده از سیم و کابل نامناسب سبب کاهش ولتاژ و افزایش مقاومت می شود. تغییرات ولتاژ راندمان موتور و به طور کلی سیستم برقی را کاهش می دهد.

تاثیر سیم و کابل برروی راندمان
تاثیر سیم و کابل برروی راندمان

بیشتر بخوانید: بهترین نمایندگی سیم و کابل در لاله زار


نکات مهم در خرید سیم و کابل

حال که دانستیم تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب در صنعت و سیستم های روشنایی چیست، به بررسی نکات مهم پیرامون خرید سیم و کابل می پردازیم.

  • یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید سیم و کابل باید به آن توجه کرد، جنس هادی سیم و کابل است. سیم و کابل برق با هادی های مسی و آلومینیومی به بازار عرضه می شوند.
  • سایز سیم و کابل که شامل چند بخش ضخامت (سطح مقطع) و تعداد رشته کابل می شود باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • هادی کابل های برق می تواند از نوع افشان، نیمه افشان و مفتول باشد. هادی سیم و کابل باید متناسب با کاربرد شما انتخاب شود.
  • کابل ها کاربردهای مختلفی دارند به عنوان مثال کابل شبکه، کابل مخابرات، کابل آنتن، کابل کولر، کابل کواکسیال، کابل اعلام حریق و کابل ابزار دقیق از انواع کابل برق هستند.
  • سطح ولتاژی کابل ها با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال کابل فشار قوی، کابل فشار متوسط و کابل فشار ضعیف در بازار موجود هستند.
  • کابل ها از نظر نوع روکش و ساختار به چند دسته تقسیم بندی می شوند. برخی از کابل ها در ساختار خود از آرمور، زره، شیلد و حفاظ استفاده کرده اند. همچنین نوع روکش کابل نیز باید پیش از خرید بررسی شود. برخی از روکش ها نسوز، برخی عاری از مواد هالوژنی و برخی دیگر نیز روکش های پی وی سی  دارند.

جهت کسب اطلاعات بشتر در خصوص انواع سیم و کابل با ما در ارتباط باشید.