نکات مهم نگهداری از سیم و کابل

نکات مهم نگهداری از سیم و کابل

نکات مهم نگهداری از سیم و کابل شامل موارد مختلفی از جمله اقدامات پیشگیرانه پیش از نصب کابل برق، انتخاب درست سیم و کابل و نصب در مکان مناسب، در نظر گرفتن هرگونه آسیب، بررسی دوره ای کابل ها و دیگر موارد می شود. سیم و کابل از مهمترین تجهیزات برقی در یک مجموعه هستند. این محصولات در تمامی قسمت های مجموعه به کار گرفته می شوند. اگر سیم و کابل برق وجود نداشته باشد، مجموعه از امکانات زیادی همچون ارتباط تلفنی، اینترنت، برق و دیگر امکانات محروم خواهد شد.

به همین دلیل انتخاب سیم و کابل باید با دقت و حساسیت بیشتری صورت بگیرد. همچنین باید نکات مهمی را در خصوص نگهداری این محصولات در نظر بگیرید. زیرا احتمال آسیب دیدن آن ها طی یک دوره مصرف زیاد است. از آنجایی که کابل ها اغلب به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرند، نگهداری آن ها اهمیت پیدا می کند.

راه های مختلفی برای افزایش طول عمر سیم و کابل و نگهداری آن ها وجود دارد. در این مقاله به بررسی نکات مهم نگهداری از سیم و کابل می پردازیم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

راه های افزایش طول عمر سیم و کابل

یکی از نکات مهم نگهداری از سیم و کابل افزایش طول عمر سیم و کابل است. همان طور که پیشتر گفته شد سیم و کابل در اغلب مجموعه ها به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل باید کابل کشی به درستی صورت بگیرد و نکات ایمنی رعایت شود تا کابل آسیب نبیند. سیم و کابل یک طول عمر مفید دارند که با رعایت نکاتی می توان این طول عمر مفید را افزایش داد.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که از یک برقکار حرفه ای کمک بگیرید تا بتواند کابل را به درستی در فضایی مناسب نصب کند. افراد غیرمتخصص به علت نداشتن تخصص کافی به کابل آسیب وارد می کنند.

موضوع دوم کیفیت سیم و کابل است. کابل های بی کیفیت طول عمر کمتری دارند و زودتر فرسوده می شوند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید به برند تولید کننده سیم و کابل توجه کنید. به عنوان مثال سیم و کابل فق البرز از برندهای معتبر در ایران است. اگر بخواهید درباره سیم و کابل افق البرز بیشتر بدانید، می توانید مقاله آشنایی با سیم و کابل افق البرز را مطالعه کنید.

بهتر است سیم و کابل داخل لوله های برق مخصوص به کار گرفته شوند تا دچار پوسیدگی و خرابی نشوند. سیم و کابل هایی که به صورت مستقیم زیر گچ نصب می شوند، زودتر از دیگر سیم ها از بین می روند.

نکات مهم نگهداری از سیم و کابل
نکات مهم نگهداری از سیم و کابل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


اقدامات پیشگیرانه قبل از نصب

از نکات مهم نگهداری از سیم و کابل می توان به بررسی اقدامات پیشگیرانه قبل از نصب کابل برق اشاره کرد. به عنوان مثال انتخاب سیم و کابل مناسب، انتخاب مکانی مناسب برای نصب کابل و دیگر موارد از نکاتی هستند که پیش از نصب کابل باید در نظر گرفته شوند.

انتخاب درست سیم و کابل

هر سیم و کابلی برای کاربردی خاص ساخته شده است. استفاده درست از کابل سبب افزایش طول عمر آن ها می شود. به عنوان مثال برای انتقال جریان الکتریسیته از کابل برق و برای هدایت اطلاعات از کابل مخابرات، شبکه و کابل انتقال داده استفاده می شود. کابل های کنترل و ابزار دقیق نیز کاربردهایی صنعتی دارند.

کابل ها براساس نوع ساختار نیز به چند دسته تقسیم بندی می شوند. کابل افشان، کابل نیمه افشان و کابل مفتول هرکدام کاربرد به خصوصی دارند. سیم و کابل سایزهای متنوعی دارند. مصرف کنندگان باید با توجه به محیط و عملکرد مورد انتظارشان از سیم و کابل با سایز مناسب استفاده کنند.

 

در نظر گرفتن هر گونه آسیب

یکی از نکات مهم نگهداری از سیم و کابل این است که پیش از نصب کابل باید هرگونه آسیب احتمالی را در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر محیط نصب کابل مرطوب است یا شرایط محیطی سختی در آن جا وجود دارد، بهتر است از کابل ها آرموردار یا کابل زره دار استفاده شود. این کابل ها مقاومت فیزیکی بیشتری نسبت به کابل های بدون آرمور دارند و در برابر فشار، ضربه، کشیدگی و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهد. به طور کلی بهتر است فضای کابل دور از فشار و اشیا تیز باشد زیرا این موارد طول عمر مفید کابل را کاهش می دهد.

همچنین در صورتی که کابل برق در کنار کابل های شبکه نصب شود و یا احتمال وجود نویز و تداخلات الکترومغناطیسی وجود داشته باشد، بهتر است از کابل شیلد دار استفاده شود.

اقدامات پیشگیرانه قبل از نصب
اقدامات پیشگیرانه قبل از نصب

بررسی دوره ای سیم و کابل

آخرین موضوعی که در نکات مهم نگهداری از سیم و کابل باید به آن توجه شود، این است که سیم و کابل باید توسط کارشناس و متخصص برق به صورت دوره ای تست و ارزیابی شود. همچنین به کمک روش هایی می توان سیم و کابل را عیب یابی کرد.

نکات مهم در هنگام نصب سیم و کابل

حال که به بررسی نکات مهم نگهداری از سیم و کابل پرداخیتم، به نکاتی پیرامون نصب این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

  • پیش از نصب باید بدنه کابل را بررسی کنید تا هیچ گونه برآمدگی و فرورفتگی نداشته باشد.
  • از خم کردن بیش از حد کابل در هنگام نصب جلوگیری کنید.
  • کابل نباید پیچ خوردگی در مسیر نصب داشته باشد.
  • از نصب کابل در کنار تجهیزات آتش زا خودداری کنید.
  • در نصب کابل نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • به میزان اضافه بار موجود توجه داشته باشید.
نکات مهم در هنگام نصب سیم و کابل
نکات مهم در هنگام نصب سیم و کابل