انواع کابل شیلد دار و کاربردهای آن

انواع کابل شیلد دار و کاربردهای آن

انواع کابل شیلد دار در کابل کشی مجموعه های مختلف به کار گرفته می شود. کابل شیلد دار نوعی کابل برق با هادی مس یا آلومنیوم است که به لایه ای شیلد جهت حفاظت از هادی مجهز شده است. کابل شیلددار در محیط هایی که انتقال صحیح اطلاعات و جریان الکتریکی اهمیت دارد به کار گرفته می شود. کابل شیلددار از نظر جنس و شکل هادی، جنس عایق و روکش، جنس شیلد و موارد دیگر به چند دسته تقسیم بندی می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل شیلد دار دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع این کابل ها و بررسی کاربرد آن ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کابل براساس هادی

انواع کابل شیلد دار براساس جنس هادی به چند دسته تقسیم بندی می شوند. کابل شیلد دار همانند سایر کابل های برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل شده است. هادی این کابل ها می تواند از جنس آلومینیوم و مس باشد. همچنین این کابل ها به سه شکل افشان، نیمه افشان و مفتول عرضه می شوند. کابل های افشان انعطاف پذیری زیادی دارند. کابل های مفتول خشک تر هستند و برای محیط هایی که کابل به صورت نصب ثابت به کار گرفته می شود مناسب است.

انواع کابل شیلد دار
انواع کابل شیلد دار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


انواع کابل براساس شیلد

شیلد از کابل در برابر عوامل مختلف حفاظت می کند. به عنوان مثال در محیط هایی که امکان وارد شدن ضربه یا فشار، امکان کشیدگی کابل و دیگر موارد وجود دارد، این کابل به کار گرفته می شود.

شیلد یک نوع پوشش خارجی است که برروی هادی یا عایق نصب می شود. البته کارخانه های مختلف از روش های گوناگونی برای شیلد دار کردن کابل ها استفاده می کنند. برخی از شیلدها برروی عایق و برخی دیگر برروی روکش اول کابل کشیده می شوند. سبک و مدل شیلدها نیز با هم تفاوت دارند. لازم به ذکر است که به کابل های شیلددار، کابل مسلح نیز گفته می شود. شیلد کابل ها نیز گاهی اسکرین نامیده می شود.

شیلد این کابل ها می تواند جنس های گوناگونی داشته باشد. اغلب شیلدها از جنس فویل آلومینیومی و بافته های مسی است. شیلدها از نظر شکل ظاهری نیز می توانند در انواع زیر عرضه شوند:

  • شیلد بافته شده
  • شیلد فویل
  • شیلد نواری
  • شیلد ترکیبی

هرکدام از این شیلدها ویژگی های خاص خودشان را دارند و درصد حفاظت آن ها با هم تفاوت دارد.

انواع کابل براساس شیلد
انواع کابل براساس شیلد

بیشتر بخوانید: سیم و کابل چیست؟ بررسی انواع سیم و کابل


انواع کابل براساس سایز

انواع کابل شیلد دار براساس سایز به چند دسته تقسیم بندی می شوند. کابل های شیلد دار می توانند سطح مقطعی مشابه کابل های بدون شیلد داشته باشند. تعداد رشته این کابل ها نیز مختلف است. کابل شیلد دار تک رشته یا تک زوج، کابل شیلد دار 2 رشته، کابل شیلد دار 3 رشته، 5 رشته و دیگر موارد به بازار عرضه می شود. سطح مقطع و تعداد رشته این کابل ها براساس کاربردی که از آن انتظار دارید انتخاب می شوند. هر چه سطح مقطع و تعداد رشته کابل بیشتر باشد، قدرت انتقال آن نیز افزایش پیدا می کند.

انواع کابل براساس کاربرد

کابل های شیلد دار در شبکه های انتقال نیرو و اطلاعات، سیستم های اندازه گیری و کنترل فرمان، در نیروگاه ها، کارخانه ها و صنایع و دیگر موارد به کار گرفته می شود. این کابل ها می توانند کاربردهای گوناگونی داشته باشند. به عنوان مثال نوعی کابل شیلد دار hdmi به بازار عرضه می شود که در سیستم های صوتی و تصویری از آن استفاده می شود. به همین دلیل به آن کابل شیلد دار صوتی نیز گفته می شود. از دیگر کابل های شیلد دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل شیلد دار ابزار دقیق
  • کابل شیلد دار کنترل
  • کابل کواکسیال شیلد دار
  • کابل شبکه شیلد دار
  • کابل شیلد دار تلفن
  • کابل اعلام حریق شیلد دار
انواع کابل براساس کاربرد
انواع کابل براساس کاربرد

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل برق


انواع کابل براساس ولتاژ

انواع کابل شیلد دار براساس سطح ولتاژ به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل فشار ضعیف شیلد دار
  • کابل فشار متوسط شیلد دار
  • کابل فشار قوی شیلد دار

هرکدام از این کابل ها در یک سطح ولتاژی خاص به کار گرفته می شوند.

انواع کابل براساس ولتاژ
انواع کابل براساس ولتاژ

انواع کابل براساس روکش

در آخرین بخش موضوع انواع کابل شیلد دار به بررسی کاور این کابل ها می پردازیم. کابل های شیلددار براساس جنس روکش نیز می توانند به چند دسته تقسیم بندی شوند. به عنوان مثال کابل با روکش لاستیکی، نسوز، پی وی سی، XLPE و دیگر موارد به بازار عرضه می شود. این کابل ها کاربردهای مختلفی دارند.

برندهای بسیار زیادی به تولید و ساخت کابل های شیلد دار می پردازند. از بهترین این برندها می توان به سیم و کابل خراسان افشارنژاد، سیم و کابل افق البرز، سیم و کابل مسین، سیم و کابل البرز الکتریک نور، سیم و کابل کمان و دیگر موارد اشاره کرد.