تست مخزن گاز چند ساله است و چگونه انجام می شود؟

تست مخزن گاز چند ساله است | استعلام تست مخازن

تست مخزن گاز مایع و مخازن خودرو فعالیت مهمی است که در مدت زمان تعیین شده باید انجام شود. مخازن گاز از تجهیزاتی هستند که جهت ذخیره سازی سیالات استفاده می شوند. از این محفظه ها به منظور سوخت رسانی و تأمین انرژی وسایل گازسوز استفاده می شود.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

استفاده از این مخازن مستلزم رعایت نکات خاصی است. همچنین هر چند وقت یکبار باید مورد بررسی قرار بگیرند. با بررسی و بازبینی این مخازن، امکان استفاده از آنها در سال های آینده افزایش می یابد. با انجام این تست ها، امکان بروز خطراتی همچون نشت گاز، وجود نخواهد داشت. در این مقاله به روش های چک کردن مخازن گاز پرداخته شده است. پس تا انتهای مقاله تست مخزن گاز با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تست مخزن سی ان جی (CNG)

تست مخزن گاز ماشین اولین مبحثی است که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. گاز سی ان جی یکی از انواع سوخت های پاک است. این گاز تأمین کننده انرژی خودروها است. نظر برخی متخصصین در رابطه با طول عمر مخازن CNG به طور استاندارد 15 سال است. طبق آمارهای ارائه شده، حدود 60 درصد از خودروهای دوگانه سوز و گازسوز، به دلیل عدم بازرسی از رده خارج هستند.

در لیست زیر، روند و نحوه بازرسی مخازن گاز CNG آورده شده است:

  1. در مرحله اول، بازبینی فنی مخزن انجام می شود.
  2. بررسی و کنترل تاریخ انقضاء و عمر مفید مخزن، در مرحله دوم انجام می گیرد.
  3. در مرحله بعد، بازدید چشمی، کنترل تسمه های مخزن و سطح آن بررسی می شود. طی این بررسی، فرد متخصص باید به عدم لیز خوردگی و چرخش مخزن توجه نماید.
  4. کنترل پایه، پیچ و مهره های واشر مخزن از دیگر موارد مهم در بازبینی تست مخزن cng به شمار می آیند.
  5. توجه به نصب صحیح لوله تهویه از دیگر عوامل مهم در بررسی مخزن گاز خودرو است.
  6. اندازه گیری حداقل فاصله میان مخزن و بدنه گلگیر خودرو نکته دیگر در بررسی این مخازن است. استاندار این حد فاصل،  12.5 میلی متر است.
  7. کنترل صحیح شیر اطمینان
  8. کنترل عدم تماس کف صندوق عقب ماشین با بدنه مخزن
  9. بررسی اتصال لوله سوخت ورودی و خروجی مخزن
  10. بررسی اتصال پایه های مخزن
تست مخزن سی ان جی (CNG)
تست مخزن سی ان جی (CNG)

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز


کنترل و بازرسی مخازن LPG

در این بخش از مطلب تست مخزن گاز به بررسی تست مخازن گاز مایع می پردازیم. مخازن LPG باید در محیط هایی با تهویه مناسب نگهداری شوند. همچنین زمین یا خاک موجود که مخزن بر روی آن قرار می گیرد، باید متراکم و بتن ریزی شده باشد. این مخازن نباید بر روی گودال یا کانال قرار بگیرند. جهت اطلاع از نحوه صحیح قرارگیری مخازن، می توانید مقاله نصب مخزن گاز مایع را مطالعه نمایید.

یکی از نگرانی های افراد، انتشار فرار و نشت مایعات از مخزن است. گاز ال پی جی با قرارگیری در معرض فشار اتمسفر، تبخیر می شود. این گاز نسبت به هوا سنگین تر است و امکان تجمع آنها در ارتفاعات کم، خطر انفجار و آتش سوزی را به همراه دارد. در نتیجه، تست و بازرسی مخازن گاز مایع اهمیت زیادی دارد. تعمیر و بررسی مخازن ذخیره LPG باید توسط متخصصین و یا به واسطه مراکز مجاز انجام شود.

در ایران، تمامی مخازن LPG هر 5 یا 6 سال یکبار باید بررسی شوند. این بازرسی ها از قواعد خاصی ایمنی برخوردار است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. لازم به ذکر است که هر کشور برای تست هیدرواستاتیک مخازن یا غیر هیدرواستاتیک آنها، مدت زمان معین و متفاوتی را نسبت به کشورهای دیگر در نظر گرفته است.

به عنوان مثال، دولت استرالیا هر 10 سال یکبار تست آزمایش مخازن LPG را الزامی کرده است. همچنین تاریخ انقضاء آزمایش این مخازن بر روی آنها ثبت شده است. در صورت وجود آسیب بر روی بدنه مخزن، مشکل ارزیابی می شود و امکان استفاده یا عدم استفاده از آن مشخص می شود.

نحوه بازرسی تست مخزن گاز ال پی جی

در این بخش از مقاله تست مخزن گاز به نحوه ارزیابی کلی این تجهیزات پرداخته شده است:

    1. بدنه مخزن از نظر هرگونه خوردگی، برآمدگی، خراش و هر آسیب دیگر بررسی می شود. در صورت وجود آسیب، میزان مشکل ارزیابی می شود. در این مرحله تأیید یا عدم تأیید مخزن برای استفاده مشخص می شود.
    2. در مرحله دوم، شیر مخزن گاز از آن جدا می شود و تحت یک معاینه بصری قرار می گیرد. در این مرحله، بخشی از مخزن که تحت تأثیر گرما بوده است، مورد بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است این اریابی با استفاده از لامپ ال ای دی بررسی می شود تا تسلط متخصص افزایش یابد.
    3. مرحله سوم آزمایش های مخزن گاز به تمیز کردن آن بستگی دارد. در این مرحله رزوه های شیر و سطوح آب بندی می شوند. همچنین در برابر هرگونه آسیب یا سایش بررسی می شود.
    4. پرکن مخزن  گاز و شیرهای جریان اضافی برای عملکرد بهتر مخزن نیز بررسی می شوند. پس از بررسی، در صورت وجود هرگونه مشکل باید تعویض شوند.
    5. بررسی دیگر این مخازن، به درزهای مخزن و دیگر اتصالات مربوط می شود.
    6. در مرحله آخر، در صورت عدم نشت گاز و تأیید بازرس، مخزن مجدداً مهر می شود و گواهی جدید برای آن صادر می شود.

لازم به ذکر است این مخازن با استفاده از ورقه های فولادی، آلومینیومی و چدنی تولید می شوند. لایه بیرونی این تجهیزات توسط اپوکسی که نوعی رزین شیمیایی است، پوشانده می شود. استفاده از مخازن ال پی جی در کارخانه ها، صنایع و محیط های مسکونی کاربرد دارد. علاوه بر این، در برخی از خودروها نیز به منظور تأمین سوخت مصرفی از مخزن LPG با ظرفیت کمتر استفاده می شود.

کنترل و بازرسی مخازن LPG
کنترل و بازرسی مخازن LPG

استانداردهای بازرسی اصلی مخزن گاز مایع

تست مخزن گاز ال پی جی براساس استانداردهای خاصی انجام می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • استاندارد LPG TS 1449: مشخصه قوانین پر کردن و تخلیه مخازن است که در خصوص الزامات ایمنی تعیین شده است.
  • استاندارد TS EN 12493: در رابطه با مخازن فولادی تحت جوش است که به تانکرهای جاده ای مربوط می شود. همچنین این استاندارد در خصوص طراحی و ساخت مخازن نیز به کار می رود.
  • استاندارد TS EN 12819: طبق این استاندارد، مخزن مورد نظر برای استفاده در سطح زمین مناسب است.
  • استاندارد TS EN 12817: مشخصه ای برای تجهیزات و لوازم جانبی مخازن است.

بیشتر بخوانید: علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی LPG


تست مخزن گاز
تست مخزن گاز

امیدواریم که مقاله تست مخزن گاز برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به روش های تست آزمایش مخزن گاز پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع مخازن گاز و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این تجهیزات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.