راهنمای خرید لامپ فلورسنت

راهنمای خرید لامپ فلورسنت

راهنمای خرید لامپ فلورسنت به شما کمک می کند تا مناسب ترین مدل را برای خود انتخاب کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی لامپ هایی روانه بازار شده اند که در انرژی الکتریسیته صرفه جویی بسیار بالایی دارند. لامپ های فلورسنت بهترین گزینه برای بهینه سازی انرژی هستند. البته کم مصرف بودن این محصولات به معنای کم نور بودن آن نیست. بلکه با ایجاد روشنایی مطلوب در مصرف انرژی پیشرفت چشم گیری داشته است. لامپ های فلورسنت در مقایسه با لامپ های پر مصرف بسیار ایمن تر هستند و حرارت بالایی ندارند.

خرید انواع لامپ فلورسنت
خرید انواع لامپ فلورسنت

در این قسمت از مجله راندنو به راهنمای خرید لامپ فلورسنت پرداخته ایم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ فلورسنت چیست؟

در ابتدا راهنمای خرید لامپ فلورسنت را با معرفی این لامپ آغاز می کنیم. لامپ فلورسنت یا لامپ مهتابی در دسته لامپ های کم مصرف قرار می گیرد. اساس کار لامپ فلورسنت تحریک بخاره جیوه موجود در گاز آرگون یا نئون از طریق برق است. نتیجه این تحریک ایجاد پلاسمایی است که از خود پرتو فرابنفش منتشر می کند. سپس این پرتو از طریق ماده فلورسنت تبدیل به نور مرئی می شود.

لامپ فلورسنت چیست
لامپ فلورسنت چیست

مزایا لامپ فلورسنت

در ادامه موضوع راهنمای خرید لامپ فلورسنت به بررسی مزیت های این لامپ می پردازیم.

  • 50 تا 70 درصد صرفه جویی در انرژی در مقایسه با لامپ های رشته ای
  • کارکرد عالی بدون سوسو زدن
  • روشن شدن سریع بدون صدا و تاخیر
  • نور دهی بالا بدون تولید گرما
  • طول عمر بالای 10000 هزار ساعت
  • قیمت مقرون به صرفه

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لامپ فلورسنت


انواع لامپ فلورسنت

یکی از مهمترین موضوعات که در راهنمای خرید لامپ فلورسنت باید به آن توجه کنید، بررسی انواع لامپ است. در لامپ های فلورسنت معیار های متفاوتی وجود دارد که هر کدام بر اساس کاربرد در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. لامپ ها بر اساس رنگ نور، الکترود، قطر لامپ و موارد دیگر دسته بندی می شوند. در ادامه مقاله راهنمای خرید لامپ فلورسنت به بررسی این دسته بندی ها می پردازیم.

لامپ فلورسنت با الکترود

با متصل شدن برق به لامپ جریان الکتریسیته از استارتر عبور می کند. استارتر قطعه ای است که از دو فلز تشکیل شده و فاصله بین این دو فلز از گاز نئون پر شده است. با عبور گاز نئون از این مسیر تخلیه بار الکتریکی رخ می دهد و دو فلز داغ می شوند و بهم می چسبند. بعد اینکه دو فلز بهم بچسبند تخلیه بار الکتریکی متوقف می شود، به همین سبب گاز داخل لوله سرد شده و در پی آن استارتر سرد می شود و به حالت اولیه خود باز می گردد. در این لحظه جریان الکتریکی متوقف شده ولتاژ بالایی در درون لامپ تولید می شود.

با تکرار تخلیه بار الکتریکی و بالا رفتن دمای گاز داخل موجود لامپ روشن می شود.

لامپ فلورسنت بدون الکترود

مدل بدون الکترود فلورسنت یک فضای احاطه شده است که دو فلز در هر طرف طراحی شده است که باعث به وجود آمدن میدان مغناطیسی می شوند. به دلیل اثر بخشی بالای این میدان الکترون از لایه آخر به تراز بالا حالت رفت و برگشت دارد و پرتو فرابنفش تولید می کند. این پرتو با گذر از فسفر درون لامپ به نور مرئی تبدیل می شود.

اگر مایل به اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع لامپ فلورسنت هستید می توانید مقاله انواع لامپ فلورسنت را مطالعه کنید.

انواع لامپ فلورسنت براساس شکل

یکی دیگر از موضوعات مهم در راهنمای خرید لامپ فلورسنت بررسی شکل ظاهری این لامپ ها است. این لامپ ها براساس ظاهر به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

  • لامپ خمیده: مناسب برای استفاده در بیمارستان و اداره ها. این محصولات نور یکنواخت دارند.
  • لامپ دایره ای: مناسب برای استفاده در بیمارستان، هتل و منازل. این محصولات نوری هاله ای و درخشان دارند.
  • لامپ مهتابی نیز نوعی لامپ فلورسنت است که از لحاظ ظاهری به شکل لوله است.

انواع لامپ فلورسنت براساس رنگ

در راهنمای خرید لامپ فلورسنت باید توجه کنید که چه رنگ لامپی مد نظر دارید:

  • لامپ هالوفسفات: دارای یک لایه فسفر، شاخص نمود 50 تا 70 درصد
  • لامپ ترایبند: دارای 3 لایه فسفر، شاخص نمود 80 تا 90 درصد

لامپ فلورسنت در سایز های مختلف

لامپ های فلورسنت در 3 اندازه به بازار عرضه می شوند. قطر آن ها با حرف T نشان داده می شود.

  • فلورسنت مهتابی T12 با قطر 38 میلی متر
  • فلورسنت مهتابی T8 با قطر 26 میلی متر
  • فلورسنت مهتابی T5 با قطر 16 میلی متر
راهنمای خرید لامپ فلورسنت
راهنمای خرید لامپ فلورسنت

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت


نکانت مهم خرید لامپ فلورسنت

مهم ترین نکته در خرید لامپ فلورسنت محل استفاده از این محصول است که باید بسته به نور مورد نیاز محیط لامپ مناسب را خریداری کنید. برای مثال اگر از لامپ فلورسنت می خواهید در پذیرایی استفاده کنید باید لامپی تهیه کنید که نور بیشتری دارد.

برای انتخاب لامپ فلورسنت مناسب حتماً به شرکت تولید کننده آن توجه کنید تا بهترین گزینه مناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

معرفی برند های لامپ فلورسنت

در این قسمت از راهنمای خرید لامپ فلورسنت به معرفی چند برند ایرانی و خارجی این محصول می پردازیم. زیرا یکی از بهترین کارها پیش از خرید لامپ، بررسی برندهای موجود در این زمینه است:

شرکت نمانور آسیا

نمانور آسیا یک شرکت ایرانی با سابقه ای 17 ساله و شناخته شده در تولید محصولات روشنایی و لامپ های مهتابی است. محصولات این کمپانی از کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه برخوردار است. تمامی محصولات این برند با گارانتی 24 ماهه عرضه می شود. برای اطمینان از اصل بودن برند نمانور آسیا حتما از نمایندگی معتبر خرید خود را انجام دهید.

مکس لایت

شرکت الماس درخشان گیتی گوهر در سال 1394 با هدف تولید محصولات نوین تاسیس شد. این کمپانی لامپ های مهتابی خود را با برند مکس لایت عرضه می کند. محصولات مکس لایت از کیفیت باالایی برخوردار هستند و با گارانتی 18 ماهه به فروش می رسند.

جنرال الکتریک

از اغدام شرکت ادیسون و هاستون شرکت جنرال الکترونیک در سال 1892 تاسیس شده است. یکی از بهترین شرکت های ارائه کننده لامپ های مهتابی در ایالات متحده شرکت جنرال الکتریک یا GE است. محصولات کمپانی جنرال الکتریک مناسب برای استفاده در تمامی صنایع است. لامپ های GE در دو سایز t5 و t8 تولید می شوند.

شرکت فیلیپس

فیلیپس یک شرکت هلندی که در سال 1891 تاسیس شده است . فیلیپس از بهترین تولیدکننده های لوازم و تجهیزات الکترونیک اعم لامپ مهتابی فلورسنت در جهان است. لامپ های فیلیپس در دو رنگ سفید و نور روز تولید می شود. این لامپ ها نور طبیعی روز را شبیه سازی می کنند. رنگ های دیگر فیلیپس شامل سفید گرم، بسیار گرم، سفید سرد و سفید استاندارد هستند. این محصولات با طیف رنگی کامل برای انجام کارهای بصری ایده آل هستند.

شرکت اسرام

در سال 1919 شرکت جنرال الکترونیک بریتانیا با همکاری شرکت زیمنس آلمان شرکت اسرام را تاسیس کرده اند. اسرام یک شرکت تولید کننده وسایل روشنایی آلمانی که در شهر مونیخ قرار دارد. این کمپانی بعد از شرکت فیلیپس دومین شرکت بزرگ تولید کننده وسایل روشنایی در تمامی جهان است. در حال حاضر اسرام به 140 کشور محصولات خود را عرضه می کند.

شرکت هایی همچون مهستان، پایانور، شاهچراغ و سیلوانیا در لیست بهترین تولید کننده لامپ فلورسنت قرار می گیرند.

معرفی برند های لامپ فلورسنت
معرفی برند های لامپ فلورسنت

امیدواریم از راهنمای خرید لامپ فلورسنت لذت برده باشید و با خواندن آن بتوانید بهترین انتخاب ها را برای خود داشته باشید.