تعمیر لامپ مهتابی

تعمیر لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت

تعمیر لامپ مهتابی یه یکی از دغدغه های مهم تعمیرکاران تجهیزات روشنایی تبدیل شده است. برای تعمیر این لامپ ها و عیب یابی لامپ مهتابی بهتر است با مفاهیم اولیه برق آشنا باشید. در تعمیر این لامپ ها نیاز است بتوانید رنگ سیم ها را از هم تشخیص دهید، سیم های جدید نصب کنید و در نهایت لامپ را عایق نمایید.

خرید انواع لامپ فلورسنت
خرید انواع لامپ فلورسنت

در بسیاری از مواقع، لامپ های مهتابی نیم سوز یا کم سو می شوند و در بسیاری از موارد دیگر نیز به طور کامل دچار سوختگی می شوند. بهتر است پیش از شروع به تعمیر لامپ مهتابی ابتدا آن را عیب یابی کنید.

در بسیاری از مواقع تعمیر این لامپ ها امکان پذیر نیست و بهتر است لامپ را با لامپ نو تعویض کنید. اگر قصد تعمیر این لامپ ها را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی عیوب لامپ ها و تعمیر آن ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ مهتابی چیست؟

در ادامه موضوع تعمیر لامپ مهتابی بهتر است با ساختار این لامپ آشنا شویم. لامپ مهتابی که به آن لامپ فلورسنت نیز گفته می شود، یکی از انواع محصولات روشنایی است که از نظر ظاهری به یک لوله شیشه ای شبیه است و سطح داخلی این لامپ ها از یک لایه نازک فسفری تشکیل شده است.

این لامپ ها نیز مانند هر محصول دیگری ممکن است بر اثر عوامل مختلف دچار خرابی و یا مشکل شوند که در ادامه به بررسی بیشتر عوامل خرابی این لامپ ها و تعمیر لامپ مهتابی خواهیم پرداخت.

لامپ مهتابی مصرف انرژی بسیار پایین و طول عمر بالایی دارد. بنابراین این لامپ ها جایگزین لامپ های قدیمی و پرمصرف شده اند و در نزد مردم از محبوبیت خوبی برخوردار هستند. در ساختار این لامپ ها جیوه به کار رفته است و برای روشن شدن از جیوه در آن ها استفاده می شود.

از آنجاییکه در ساختار این لامپ ها جیوه به کار رفته است، در صورت شکستن، گاز درون آن خارج می شود. این گاز برای محیط و انسان ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. بنابراین باید از شکستن این لامپ ها به طور جدی خودداری شود.

لامپ مهتابی چیست؟
لامپ مهتابی چیست؟

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت چیست | هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید


عملکرد لامپ مهتابی

در ادامه موضوع تعمیر لامپ مهتابی باید گفت این لامپ ها دارای الکترون هایی هستند که از الکترودهای داغ خارج می شوند. این الکترون ها با اتم های جیوه ای که در درون لامپ قرار گرفته اند، برخورد می کنند و بدین ترتیب لامپ روشن می شود.

این لامپ ها در واقع از دو نوع پرتو ساخته شده اند که قسمتی از آن را پرتوهای نامرئی و یا فرابنفش تشکیل داده است و قسمت دیگر آن را پرتوهای بخار جیوه که قابل دیدن هستند، تشکیل می دهد.


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لامپ فلورسنت


دلایل خرابی لامپ مهتابی

همان طور که گفته شد، لامپ های مهتابی ممکن است در اثر عوامل مختلف و یا با گذشت زمان دچار خرابی و یا فرسودگی شوند. در برخی مواقع می توان اقدام به تعمیر لامپ مهتابی کرد و در برخی مواقع در صورت عدم تعمیر باید آن را تعویض کرد.

  • یکی از دلایل اصلی و مهم در خرابی و یا سوختن لامپ های مهتابی، گذشت زمان و تمام شدن طول عمر آن ها است. این لامپ ها دارای طول عمر زیادی در مقایسه با دیگر لامپ ها هستند. معمولاً عمر مفید این لامپ ها حدود ده هزار ساعت است که بعد از گذشت این زمان لامپ دچار خرابی، نیم سوز شدن، کم سو شدن و یا به طور کلی سوختن می شود. در این موارد نمی توان به تعمیر لامپ مهتابی اقدام کرد.
  • از دیگر دلایل خرابی این محصول، سوختگی استارتر مهتابی است. در صورتی که خود لامپ دچار مشکل نشده باشد، یکی از تجهیزات مربوط به لامپ دچار خرابی شده است. در صورت سوختگی استارت، باید آن را تعویض کرد.
  • از دیگر دلایل خرابی می توان به مشکل در سیم کشی لامپ مهتابی و یا مشکل در ترانس مربوط به آن اشاره کرد.
  • اگر انتهای دو لامپ سیاه شده باشد، اشکال از درون لامپ مهتابی است.
دلایل خرابی لامپ مهتابی
دلایل خرابی لامپ مهتابی

بیشتر بخوانید: بالاست چیست و چگونه کار می کند؟


تعمیر لامپ مهتابی فلورسنت

برای تعمیر لامپ مهتابی فلورسنت در ابتدا باید برق و سیم کشی های مربوط به آن بررسی شود. در صورت خرابی، در اسرع وقت و به دست افراد متخصص در این زمینه باید تعمیر صورت پذیرد. در صورتی که برق و یا سیم کشی مشکلی نداشته باشد، باید به سراغ استارتر و یا بالاست لامپ رفت.

در صورتی که لامپ روشن نشود و یا دچار کم سو شدن یا سوسو زدن شود، امکان دارد که اشکال از استارتر مهتابی باشد. برای اطمینان از خرابی استارتر بهتر است در ابتدا خود مهتابی و دو سر آن چک شود. در صورتی که دو سر لامپ سیاه شده باشد، مشکل از خود مهتابی است، در غیر این صورت مشکل از استارتر خواهد بود.

در داخل لوله فلورسنت لامپ مهتابی، یک الکترود وجود دارد. هرکدام دو پین دارند که داخل سوکت نصب شده اند. این دو پین در انتها و ابتدای لامپ قرار گرفته اند. با انجام یک آزمایش و اتصال آن ها به سوکت سالم می توانید سالم بودن یا نبودن الکترودها را بررسی کنید.

در صورتی که الکترودها سالم باشند، ممکن است مقداری از گاز داخل لامپ خارج شده باشد که در این صورت نمی توان لامپ را تعمیر کرد.

تعمیر لامپ مهتابی
تعمیر لامپ مهتابی

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ کم مصرف


بررسی نهایی مهتابی

بعد از تشخیص خرابی و یا مشکل برای مهتابی، باید در اسرع وقت آن مشکل را حل کرد و به تعمیر و یا تعویض آن قطعه خراب پرداخت. زیرا در صورتی که تعویض و یا تعمیر به موقع صورت نگیرد، ممکن است به قطعات و دیگر اجزای مهتابی نیز آسیب برسد که در نهایت به سوختن لامپ مهتابی منجر می شود.

علاوه بر این، در صورتی که تمام قطعات مربوط به لامپ مهتابی سالم باشد یا تعمیر لامپ مهتابی صورت پذیرد و همچنان مشکل حل نشده باشد و سیم کشی های مربوط نیز بررسی شده باشد، مشکل از خود مهتابی است که باید تعویض شود.

بررسی نهایی مهتابی
بررسی نهایی مهتابی

بیشتر بخوانید: چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ چه علتی دارد؟


نکات مهم در خرید مهتابی

نکات بسیار زیادی وجود دارد که پیش از خرید لامپ مهتابی باید مورد توجه قرار دهید. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برند لامپ مهتابی

یکی از نکات مهم در خرید لامپ مهتابی، توجه به کیفیت و برند محصول است. بهتر است برای بهتر بودن کیفیت محصول از برندهای معتبر خرید صورت پذیرد. زیرا برندهای معتبر و شناخته شده به دنبال جلب رضایت مشتری هستند و همواره سعی در بهتر شدن محصول خود دارند. از برترین برندهای این محصول می توان به لامپ مهتابی اسرام، نور، فیلیپس، پارس شعاع توس، پارس شهاب و … اشاره کرد.

طول عمر

طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی های مهم در لامپ های مهتابی و کم مصرف است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. این لامپ ها معمولاً طول عمر مشخصی دارند و بعد از گذشت چند سال ممکن است دچار کم نوری و یا سوسو زدن شوند که در نهایت منجر به سوختگی لامپ مهتابی می گردد. بنابراین طول عمر لامپ مهتابی به مدت زمانی که روشن بوده است، بستگی دارد.

رنگ لامپ مهتابی

رنگ لامپ از دیگر موارد مهم در خرید این لامپ ها است که بهتر است در زمان خرید به رنگ آن دقت شود. بهتر است که رنگ این لامپ ها با توجه به فضای مورد استفاده انتخاب شود و متناسب با فضا و دکوراسیون مورد نظر باشد. این لامپ ها اغلب در رنگ های سفید، مهتابی و آفتابی به بازار عرضه می شوند.

رنگ لامپ مهتابی
رنگ لامپ مهتابی

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی


گارانتی و ضمانت محصول

داشتن گارانتی از دیگر موارد مهم در در خرید لامپ مهتابی است و در زمان خرید باید مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا در صورتی که بعد از خرید لامپ دچار مشکل و یا خرابی شود، می توان با ارائه دادن گارانتی، محصول مورد نظر خود را تعویض کرد و از هزینه های اضافی خودداری نمود.

قیمت لامپ مهتابی

قیمت از دیگر نکات مهمی است که در خرید هر محصولی باید به آن توجه کرد و بهتر است قبل از خرید بررسی های لازم انجام شود و بهترین قیمت با بهترین کیفیت انتخاب شود. لامپ های کم مصرف قیمت های مختلفی دارند و ممکن است قیمت بالایی داشته باشند اما با توجه به طول عمر بالای آن ها، بسیار مقرون به صرفه هستند.

به طور کلی می توانیم بگوییم که لامپ های مهتابی یا فلورسنت در دسته لامپ های باکیفیت با مصرف انرژی پایین قرار می گیرند و برای تعمیر لامپ مهتابی باید بررسی های لازم صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید: علت سوختن لامپ | چرا لامپ زود می سوزد؟