علت سوختن لامپ | چرا لامپ زود می سوزد؟

علت سوختن لامپ | چرا لامپ زود می سوزد؟

علت سوختن لامپ می‌تواند مربوط به نوع سیم کشی مجموعه، سرپیچ لامپ، نوسانات ولتاژ، کلید برق، مدار لامپ، شدت جریان عبوری از لامپ، طول عمر و دیگر موارد باشد. لامپ همانند دیگر وسایل الکتریکی طول عمر مشخصی دارد و نمی تواند همیشه روشن بماند. به عنوان مثال، میانگین طول عمر لامپ های رشته ای 900 ساعت است. با فرض این که یک لامپ رشته ای در روز 8 ساعت روشن باشد، طول عمر لامپ تقریباً چهار ماه خواهد بود. در صورتی که این مقدار برای لامپ ال ای دی و لامپ فلورسنت چند برابر است. البته لازم به ذکر است که همیشه این گونه نیست. در بعضی مواقع لامپ کمتر از طول عمر تعیین شده عمر می کند و دچار سوختگی می شود.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

گاهی ممکن است لامپی که خریداری کرده اید، زودتر از تمام شدن طول عمرش دچار سوختگی شده باشد. سوختگی لامپ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله به بررسی علت سوختن لامپ می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نوسانات پیاپی ولتاژ

در لیست علت سوختن لامپ نوسان ولتاژ رتبه اول را به خود اختصاص داده است. یکی از مهم ترین عوامل که سبب سوختگی لامپ می شود، نوسانات ولتاژ و افزایش آن است. اگر میزان ولتاژ خانه و مجموعه شما زیاد باشد، لامپ روشن می شود اما از طول عمر آن کاسته می شود. زیرا شدت ولتاژ به مدار داخلی لامپ آسیب وارد می کند.

شما به کمک یک مولتی متر یا ولت متر می توانید مقدار ولتاژ مجموعه خود را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری ولتاژ باید یکی از پریزهای برق 120 ولت و استاندارد مجموعه را انتخاب کنید و سپس ولت متر را داخل آن قرار دهید. توجه کنید که مراحل را به درستی انجام دهید زیرا در صورت بروز خطا ممکن است برق مجموعه قطع شود.

اگر براساس آزمایشی که انجام دادید، ولتاژ برق عددی بیشتر از 125 ولت بود، از یک برق کار بخواهید تا سیم کشی مجموعه شما و منبع ورودی برق را بررسی کند تا در صورت وجود اشکال آن را برطرف نماید. ولتاژ بالای یک مجموعه علاوه بر لامپ به دیگر تجهیزات الکتریکی شما نیز آسیب وارد می کند.

توجه داشته باشید که همیشه ولتاژ بالا علت سوختن لامپ نیست. نوسان و افت و خیز ولتاژ نیز به ساختمان لامپ آسیب وارد می کند.

علت سوختن لامپ
علت سوختن لامپ

بیشتر بخوانید: چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ چه علتی دارد؟


فشار آوردن به لامپ

یکی دیگر از موضوعاتی که در لیست علت سوختن لامپ جای می گیرد، فشار آوردن به ساختمان لامپ است. تمامی لامپ ها برای راه اندازی به سرپیچ مخصوص نیاز دارند. فشار آوردن بیش از حد لامپ به سرپیچ سبب خراب شدن مدار آن می شود و لامپ دیگر روشن نخواهد شد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، اتصالات الکتریکی لامپ دچار اشکال شده است. داخل اغلب لامپ ها سوکت و کنتاکت هایی وجود دارد که گاهی در اثر فشار به سمت هم خم می شوند و جریان الکتریکی در لامپ برقرار نمی شود.

تکان خوردن لامپ

از دیگر موارد در لیست علت سوختن لامپ می توان به تکان خوردن لامپ اشاره کرد. لرزش بیش از حد لامپ و یا تکان خوردن سبب سوختگی لامپ ال ای دی و دیگر انواع آن می شود. به عنوان مثال، پنکه های سقفی که به لامپ مجهز شده اند، در صورت روشن شدن پنکه لرزش کمی دارند و این موضوع سبب سوختگی لامپ می شود.

همچنین اگر پنکه معیوب باشد یکی از پره های آن نامتعادل می شود و پنکه شروع به لرزش می کند. اگر پنکه شما چراغ دار است، پیشنهاد می کنیم از لامپ های کم مصرف در ساختار آن استفاده کنید. زیرا این لامپ ها رشته های سنگین تری دارند و در برابر لرزش از خود مقاومت بیشتری نشان می دهند.

تکان خوردن لامپ
تکان خوردن لامپ

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت


مشکلات سرپیچ

در این بخش از مقاله علت سوختن لامپ به بررسی مشکلات سرپیچ لامپ می پردازیم. معیوب بودن سرپیچ یکی از دلایلی است که سبب می شود لامپ دچار سوختگی شود. در داخل سرپیچ لامپ یک قطعه فلزی کوچک قرار دارد که وظیفه آن برقراری اتصال با فلز انتهایی لامپ است. به کمک این زبانه جریان الکتریکی به داخل لامپ وارد می شود. در صورتی که این زبانه اشکال داشته باشد، لامپ می سوزد زیرا جریان به درستی به آن منتقل نمی شود.

مشکلات سرپیچ
مشکلات سرپیچ

کلید برق

در لیست علت سوختن لامپ مشکلات مربوط به کلید برق نیز جای می گیرد. اگر کنتاکت های کلیدهای برق اتصالات مناسبی نداشته باشند، سبب ایجاد اتصالی ضعیف می شوند و لامپ زودتر از حد انتظار می سوزد. در برخی مواقع نیز با گذشت زمان اتصالات کلید برق فرسوده می شوند و با هربار کلیدزنی جریان به صورت نامتعادل به داخل لامپ راه پیدا می کند. این موضوع نیز از طول عمر لامپ کم می کند.


بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی


کیفیت لامپ

از مهم ترین مواردی که در لیست علت سوختن لامپ جای می گیرد، ساختار نامطلوب لامپ و کیفیت بد آن است. به طور کلی، لامپ های تنگستنی و رشته ای طول عمر کمتری در مقابل لامپ های کم مصرف، فلورسنتی و لامپ ال ای دی دارند. همچنین برخی از شرکت ها به تولید لامپ ارزان و بی کیفیت می پردازند. اگر می خواهید لامپ با طول عمر بالا داشته باشید، از برندهای معتبر لامپ خریداری کنید.

کیفیت لامپ
کیفیت لامپ

روشن و خاموش شدن لامپ

علت سوختن لامپ می تواند به دلیل روشن و خاموش شدن پیاپی لامپ باشد. در اغلب لامپ ها تعداد کلید زدن و روشن و خاموش کردن تاثیری روی طول عمر لامپ ندارد. اما برخی از لامپ ها به تعداد خاموش و روشن کردن حساس هستند و کلیدزنی سبب کاهش دوام آن ها می شود.


بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ کم مصرف


عدم استفاده از درایو مناسب

بعضی از لامپ ها برای راه اندازی و روشن شدن به درایو یا ترانس نیاز خواهند داشت. درایو باید متناسب با توان و ویژگی های لامپ انتخاب شود. در صورتی که ترانس و درایو متناسب با ساختار لامپ نباشد، لامپ می سوزد. در واقع عدم استفاده از درایو مناسب می تواند علت سوختن لامپ باشد.

درایوها و کنترل کننده ها نقش اساسی در تامین برق لامپ های ال ای دی ایفا می کنند. استفاده از درایو بی کیفیت سبب برقراری جریانی نادرست می شود و در ادامه سوختگی لامپ را در پی دارد.

شرایط آب و هوایی

در بخش آخر از مقاله علت سوختن لامپ به بررسی تاثیر شرایط آب و هوایی روی دوام لامپ می پردازیم. در مناطق بسیار گرم و بسیار سرد طول عمر لامپ کاهش پیدا می کند. همچنین رطوبت بیش از حد نیز به مدار داخلی لامپ آسیب وارد می کند.

شرایط آب و هوایی
شرایط آب و هوایی

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ اس ام دی SMD به صورت گام به گام