چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ چه علتی دارد؟

چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ چه علتی دارد؟

چشمک زدن لامپ یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در انواع لامپ به وجود می آید. در بسیاری از مواقع افراد به سوسو زدن لامپ توجهی نمی کنند اما در طولانی مدت، این اتفاق ممکن است به چشم شما آسیب وارد کند و سبب اذیت شدن آن شود. همچنین از طول عمر لامپ کم شده و این محصولات دچار سوختگی می شوند.

چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ می تواند به علت اشکال در ترانسفورماتور، سیم کشی نادرست، کلید برق چراغ دار، دیمر، نصب نادرست، قطعات معیوب و … ایجاد شود.

استفاده از لامپ بی کیفیت نیز سب تولید نور نامناسب می شود و سوسو زدن نور را به همراه دارد. به همین دلیل بهتر است همواره از لامپ های باکیفیت در مجموعه خود استفاده کنید.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

اگر می خواهید بدانید چرا لامپ چشمک می زند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سوسو زدن لامپ یعنی چه؟

سوسو زدن و یا چشمک زدن لامپ که به آن فلیکرینگ نیز می گویند، مشکلی است که ممکن است برای تمامی لامپ ها پیش بیاید. این مشکل در واقع به گونه ای است که تغییرات خیلی سریعی در میزان روشنایی لامپ ها ایجاد می شود. این مشکل در فرکانس های مختلف صورت می گیرد که در برخی موارد با چشم انسان قابل دیدن است و در برخی موارد دیگر، چشم انسان قادر به دیدن آن نیست.

سوسو زدن لامپ در صورتی که با چشم انسان قابل مشاهده باشد، می تواند باعث حساسیت و اذیت شدن چشم افراد شود و ممکن است حتی سلامتی انسان را نیز به خطر بیندازد. این مشکل ممکن است بر اثر عوامل مختلف برای لامپ ایجاد شود که در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل خواهیم پرداخت.

چشمک زدن لامپ
چشمک زدن لامپ

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت


چرا لامپ چشمک می زند؟

چشمک و یا سوسو زدن لامپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برای رفع این مشکل ابتدا باید علت آن پیدا شود و بعد از آن، درصدد رفع آن مشکل اقدام شود. برخی از مهم ترین دلایل چشمک زدن عبارتند از:

اشکال در ترانسفورماتورها، سیم کشی نادرست، کلیدهای چراغدار، استفاده از دیمر، وجود سنسور حرکتی نامناسب و معیوب و بی کیفیت بودن لامپ که در ادامه به بررسی هریک از این موارد خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی


اشکال در ترانسفورماتورها

لامپ هایی که در ساختار خود از ترانسفورماتور استفاده کرده اند، ممکن است به دلایل مختلف همچون کیفیت ترانسفورماتورها و میزان ولتاژ خروجی دچار نوسان در این قطعه شوند. در نتیجه منجر به سوسو زدن یا چشمک زدن لامپ شود. بنابراین برای حل چنین مشکلی باید از ترانسفورماتورهای باکیفیت و متناسب با نوع لامپ استفاده شود.

سیم کشی نادرست

یکی دیگر از دلایل مهم در چشمک زدن لامپ سیم کشی نادرست است. در واقع باید سیم کشی لامپ به این صورت انجام شود که سیم نول به لامپ و سیم فاز به کلید متصل شود.

اگر می خواهید تفاوت این دو سیم با یکدیگر را بدانید، به مقاله تفاوت سیم فاز و نول چیست مراجعه کنید. در صورتی که سیم کشی اشتباه صورت بگیرد، لامپ اتصالی می کند و سوسو زدن لامپ و یا فلیکرینگ لامپ را به همراه دارد. بنابراین در صورت ایجاد چنین مشکلی، باید جای سیم فاز با نول عوض شود.

سیم کشی نادرست
سیم کشی نادرست

بیشتر بخوانید: سیم کشی ساختمان چگونه است؟ مراحل و اصول سیم کشی ساختمان کدام است؟


کلیدهای چراغدار

معمولاً لامپ کم مصرف در صورتی که کلید برق مربوط به روشن و خاموش کردن آن چراغدار باشد، دچار سوسو زدن می شوند. ولی در لامپ های جدیدتر همچون لامپ ال ای دی کمتر این مشکل به وجود می آید. دلیل این اتفاق هم این است که مقداری جریان برق برای روش کردن چراغ کلید در مدار برقرار می شود. این جریان برق سبب چشمک زدن لامپ می شود.

در هر صورت اگر مشکل سوسو زدن لامپ شما مربوط به کلیدهای چراغدار باشد، باید کلیدهای مربوط به آن را تعویض کنید و یا لامپ موجود در کلید را از مدار خارج نمایید.

کلیدهای چراغدار
کلیدهای چراغدار

بیشتر بخوانید: انواع کلید پریز ، از خرید تا آموزش نصب کلید پریز


استفاده از دیمر

یکی دیگر از دلایل مهم در سوسو زدن لامپ وجود دیمر در مدار لامپ است. معمولاً لامپ های قدیمی بدون وجود هیچ گونه مشکلی با دیمر کار می کردند اما لامپ های جدیدتر از آنجایی که به ولتاژ مشخصی احتیاج دارند و نمی توانند کم نور شوند، به دیمر لامپ مخصوص به خود نیاز دارند. علاوه بر این، در هنگام خرید لامپ باید توجه شود که آن لامپ قابلیت اتصال به دیمر را داشته باشد.

استفاده از دیمر
استفاده از دیمر

بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


وجود سنسور حرکتی نامناسب

از دیگر دلایل چشمک زدن لامپ استفاده از سنسور حرکتی نامناسب است. از آنجایی که این سنسورها به میزان مشخصی بار احتیاج دارند، مقدار زیاد آن می تواند سبب سوسو زدن لامپ شود. برای رفع این مشکل باید از سنسورهای حرکتی کم بارتر استفاده شود و یا یک رله، سوئیچ در مسیر مدار نصب شود.

وجود سنسور حرکتی نامناسب
وجود سنسور حرکتی نامناسب

معیوب بودن و بی کیفیت بودن لامپ

در صورتی که تمامی موارد گفته شده مورد بررسی قرار گرفت و همچنان مشکل سوسو زدن لامپ برطرف نشد، قطعاً مشکل از خود لامپ است. معمولاً کیفیت لامپ ها و معیوب بودن آن ها ممکن است سبب ایجاد چنین مشکلاتی شود که برای برطرف کردن این مشکل باید لامپ را تعویض کرد و از لامپ های باکیفیت تر استفاده نمود.


بیشتر بخوانید: علت سوختن لامپ | چرا لامپ زود می سوزد؟


نکات مهم در خرید لامپ

  1. یکی از نکات مهم در خرید لامپ، توجه به نور لامپ است. بهتر است نور متناسب با فضا انتخاب شود و علاوه بر آن، انتخاب نوع لامپ نیز بسیار مهم است. همان طور که می دانیم، لامپ ها در انواع مختلف در بازار موجود هستند و باید متناسب با نوع نیاز یکی از لامپ های رشته ای، ال ای دی، کم مصرف، لامپ هالوژن و … انتخاب شود.
  2. توجه به میزان وات و توان لامپ از دیگر نکات مهمی است که باید در زمان خرید مورد بررسی قرار بگیرد. میزان وات لامپ باید براساس بزرگ و یا کوچک بودن فضا، رنگ دیوارها و میزان روشنایی مورد نیاز شما انتخاب شود.
  3. توجه به کیفیت و برند لامپ از دیگر عوامل مهم در خرید لامپ است و باید در هنگام خرید از برندهای معتبر، انتخاب صورت پذیرد. معمولاً برندهای معتبر و شناخته شده از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اغلب لامپ های بی کیفیت خیلی زود دچار مشکل می شوند و یا مشکل چشمک زدن لامپ برای آن ها پیش می آید.
  4. داشتن گارانتی نیز در زمان خرید بسیار مهم است زیرا با داشتن گارانتی می توان در صورت ایجاد مشکل برای لامپ، آن را تعویض کرد.
نکات مهم در خرید لامپ
نکات مهم در خرید لامپ

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


برترین برندهای لامپ

  • پارس شعاع توس: یکی از برترین برندها در زمینه تولید محصولات روشنایی و تجهیزات مربوط به آن، شرکت صنعتی پارس شعاع توس است که در این زمینه 20 سال سابقه دارد. این شرکت برای تولید لامپ و محصولات روشنایی از افراد و مهندسان باتجربه و متخصص کمک می گیرد و از این رو محصولاتی باکیفیت تولید و به بازار عرضه می کند.
  • پارس شهاب: پارس شهاب یکی دیگر از برندهای معتبر در زمینه تولید لامپ است که با سابقه 50 ساله ای که دارد، به یکی از برترین تولیدکنندگان محصولات روشنایی تبدیل شده است.
  • افراتاب: شرکت افراتاب دارای 23 سال تجربه در زمینه ساخت تمامی لامپ ها و تجهیزات نوری و یکی از بهترین برندها در این حوزه به شمار می آید. این شرکت با استفاده از نیروهای ماهر و باتجربه توانسته است تا به امروز موفقیت های بسیار زیادی را کسب کند.

برندهای لامپ بروکس، کارامکس، آفتاب، دلتا، خزرشید، لامپ نور و … نیز از دیگر شرکت های تولیدکننده لامپ و محصولات روشنایی هستند که در دسته بهترین برندهای لامپ قرار می گیرند.

بنابراین با انتخاب بهترین برندها در خرید لامپ می توان از بسیاری از مشکلات همچون چشمک زدن لامپ جلوگیری کرد. معمولاً برندهای معتبر از کیفیت و طول عمر خوبی برخوردار هستند.