دیمر چیست و چگونه کار می کند؟

دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن

دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ دیمر یک مدار الکترونیکی است که قابلیت کنترل ولتاژ وسایل الکتریکی را برعهده دارد. دیمر یک وسیله پرکاربرد در صنعت است که به صورت سری در مدار قرار می گیرد. از انواع دیمرها می توان جهت کم و زیاد کردن نور لامپ و میزان سرعت موتورهای الکتریکی استفاده کرد.

امروزه در ساختار برخی از انواع ابزارآلات برقی از این قطعه استفاده می شود. ابزارآلات برقی همچون دریل و دستگاه فرز از این قابلیت برخوردار هستند. در این مقاله به بررسی انواع این تجهیزات به همراه عکس دیمر پرداخته شده است. پس تا انتهای مطلب دیمر چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دیمر چگونه کار می کند؟ (طرز کار دیمر)

دیمر براساس میزان ولتاژ خروجی کار می کند. دیمر مجهر به سه پایه است که یکی از آن ها جهت کنترل بکار می رود. از دو پایه دیگر، جهت انتقال برق استفاده می شود که به صورت سری در مدار و در مسیر حرکت سیم فاز قرار می گیرند.

یکی از پایه های دیمر به سیم ولتاژ ورودی و دیگری به سیم ولتاژ خروجی متصل می شود. در این حالت برق با یک تغییر ولتاژ به سمت مصرف کننده می رود.

دیمر چیست
دیمر چیست

انواع دیمر

پس از پاسخ به سؤال دیمر چیست لازم است با انواع دیمر آشنا شویم:

دیمر برق

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در پروژه های الکترونیکی به خصوص سیستم های روشنایی دیمر است. به کمک دیمر می توان نور و دیگر پارامترها را کم و زیاد کرد و شدت آن ها را کنترل کرد.

شکل ظاهری این دیمرها شبیه به کلید عادی است. نکته مهم هنگام استفاده از دیمر این است که باید از تجهیزاتی همچون چراغ، پروژکتور و لامپ هایی استفاده کنید که قابلیت استفاده از دیمر را داشته باشند یا به اصطلاح Dimmable باشند. به عنوان مثال، لامپ های فلورسنت و کم مصرف این ویژگی را ندارند.

دیمرهایی که در صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند، در انواع مختلف مکانیکی، لمسی و هوشمند به بازار عرضه می شوند.

دیمر مکانیکی

دیمر مکانیکی ساده ترین نوع دیمر است که در دو نوع چرخشی و کشویی موجود است. برای اضافه شدن این نوع دیمر، نیازی به تغییر در سیم کشی ساختمان نیست. این نوع دیمر معمولاً به صورت یک ولوم است که می توان مقدار ولتاژ را به کمک آن کم و یا زیاد کرد.

دیمر مکانیکی
دیمر مکانیکی

دیمر لمسی یا تاچ

در این بخش از مطلب دیمر چیست به بررسی دیمرهای تاچ می پردازیم. این دیمر نوع پیشرفته تری از دیمر مکانیکی است و از ظاهر بسیار زیباتری نسبت به انواع دیمر برخوردار است. بهترین مثال برای این دیمر، تنظیم میزان نور گوشی در صفحات گوشی همراه است. این مدل برای صرفه جوی در انرژی بسیار مناسب است.

دیمر لمسی یا تاچ
دیمر لمسی یا تاچ

دیمر هوشمند

دیمر هوشمند یا اسمارت در خانه های هوشمند و BMS مورد استفاده قرار می گیرد. این دیمر می تواند با استفاده از دست، موبایل یا ریموت کنترل شود. این دیمر قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

دیمر هوشمند
دیمر هوشمند

بیشتر بخوانید: خانه هوشمند چیست؟ چگونه خانه هوشمند بسازیم؟


مزایای استفاده از دیمر برق

  • به طور کلی یکی از بهترین تجهیزاتی که به کمک آن می توان در مصرف برق صرفه جویی کرد دیمر است. دیمر تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی می کند زیرا ولتاژ ورودی چراغ ها را کاهش می دهد.
  • هنگامی که دیمر ولتاژ ورودی را کاهش می دهد، همین امر سبب افزایش عمر مفید تجهیزات الکتریکی نیز می شود. زیرا کاهش ولتاژ از ورود استرس و نوسان به مدار جلوگیری می کند.
  • از دیگر مزایای استفاده از دیمر می توان به جلوه های بصری زیبایی اشاره کرد که به کمک دیمر و کم و زیاد کردن نور می توان ایجاد کرد.
  • دیمرها به خصوص دیمرهای مکانیکی نصب ساده و آسانی دارند و نیازی نیست جهت استفاده از آن ها سیم کشی ساختمان را تغییر دهید. تنها کافی است در جایگاه کلید معمولی، کلید دیمر را نصب کنید.
  • دیمرهای هوشمند قابلیتی برای کاربران فراهم می کنند تا بتوانند نور تجهیزات برقی خود را از راه دور تنظیم و کنترل کنند.
مزایای استفاده از دیمر برق
مزایای استفاده از دیمر برق

بیشتر بخوانید: انواع کلید پریز ، از خرید تا آموزش نصب کلید پریز


چه لامپ هایی به کمک دیمر قابل تنظیم است؟

حال که دریافتیم دیمر چیست باید بگوییم در بین لامپ های موجود می توان لامپ های هالوژن، لامپ SMD، رشته ای، لامپ ال ای دی و … را به کمک دیمر تنظیم کرد.

در بین لامپ ها، لامپ های کم مصرف فلورسنت قابلیت تنظیم به کمک دیمر را ندارند. استفاده از این لامپ ها با دیمر سبب سوختن لامپ و یا به وجود آمدن اتصالی می شود و به سیم کشی مجموعه آسیب وارد می کند.

کاربرد دیمر

  • تنظیم و کنترل ولتاژ منابع روشنایی منازل و مجموعه ها
  • کنترل دمای کوره ها و آبگرمکن های برقی
  • تنظیم ولتاژ و سرعت دستگاه های صنعتی
  • تغییر دمای رنگ سیستم روشنایی

دیمر فن

دیمر فن در بسیاری از مجموعه ها جهت تنظیم شدت فن و یا کولر مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک دیمر می توان دور موتور فن را کاهش یا افزایش داد و به میزان دلخواه تنظیم کرد. دیمر فن ظاهری شبیه به سایر کلیدها دارد.

نکته قابل توجه این است که پیش از خرید کلید دیمر فن این نکته را بررسی کنید که استفاده از این تجهیزات به فن یا کولر شما آسیب وارد نکند. لازم به ذکر است نحوه نصب دیمر فن نیز باید به درستی انجام شود.

دیمر فن
دیمر فن

دیمر دریل چیست

همانطور که در ابتدا گفته شد، در ساختار برخی از ابزارآلات برقی از دیمر استفاده می شود. وجود دیمر در دریل ها نیز فعالیت کنترل ولتاژ دستگاه را برعهده دارد. کلید کنترل سرعت دریل به گونه ای است که هر چه فشار وارده به آن بیشتر باشد، سرعت آن افزایش می یابد. و برعکس، هر چه فشار وارده به آن کمتر شود، از سرعت دستگاه نیز کاسته می شود.

استفاده از این قابلیت در انواع ابزار برقی برای افراد مبتدی مناسب است. زیرا با کاهش سرعت و میزان فشار وارده به دستگاه، امکان آسیب به قطعه کار به حداقل می رسد. همپنین ایمنی افراد تا حدودی حفظ می شود.

کنترل سرعت با دیمر چگونه است؟

در توضیح دیمر چیست باید بگوییم به وسیله دیمر می توان سرعت و ولتاژ را در وسایل الکتریکی کنترل کرد. این کار به وسیله دیمر در مقاومت اتفاق می افتد.

در واقع می توان گفت این قطعه یک مقاومت متغیر است که می توان آن را به میزان دلخواه تغییر داد. هر چه مقدار مقاومت کم شود، ولتاژ خروجی به ولتاژ ورودی نزدیک تر می شود و میزان ولتاژ بیش تری به مصرف کننده می رسد. هم چنین اگر میزان مقاومت افزایش یابد، عکس مراحل بالا اتفاق می افتد و ولتاژ کم تری به کاربر می رسد.

کلید دیمر یا کلید گازی نوعی دیمر است که در ابزارآلاتی همچون دریل، فرز، مینی فرز، دستگاه پولیش، انواع اره برقی و … کاربرد دارد و سرعت دستگاه را کنترل می کند.

کنترل سرعت با دیمر چگونه است؟
کنترل سرعت با دیمر چگونه است؟

کلید دیمر گازی

کلید دیمردار گازی به منظور کنترل سرعت در ابزارآلات مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه کنترل سرعت این کلید به این صورت است که با فشار دادن کامل کلید، سرعت دستگاه به حداکثر مقدار مورد نظر می رسد و همواره سرعت دستگاه متناسب با میزان فشاری که به کلید وارد می کنیم، متغیر است.

این نوع دیمر کاربرد ویژه ای در پیچ گوشتی و دریل دارد.

کلید دیمر چیست

این کلید قابلیت تنظیم سرعت را برای دستگاه فراهم می کند. به وسیله این کلید می توان میزان سرعت دستگاه را بر روی یک مقدار مشخص کرد.

بهترین برند دیمر

حال که دریافتیم دیمر چیست لازم است بگوییم در صنعت الکترونیک دیمرهای زیادی توسط شرکت های مختف به بازار عرضه می شود که می توانید برای مجموعه خود از آن ها استفاده کنید.

دیمر ایران الکتریک، دلند، پارت الکتریک، خیام الکتریک و … کیفیت نسبتاً خوبی دارند. دیمر ابزارآلات به صورت سرخود همراه آن ها ارائه می شود. وجود دیمر در ابزارآلات مزیت بسیار خوبی است زیرا سبب می شود بتوانید کنترل بیشتری روی سرعت موتور و عملکرد دستگاه خود داشته باشید. در این میان اغلب ابزارهای برقی رونیکس، توسن و ماکیتا به دیمر مجهز شده اند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مارک کلید و پریز ایرانی