تیز کردن قیچی به روش های ساده

تیز کردن قیچی به روش های ساده

قیچی ها ابزاری هستند که از آن ها برای برش قطعات مختلف استفاده می شود. قیچی صنعتی با گذشت زمان دچار استهلاک می شود و تیزی و قدرت برش خود را از دست می دهد. در این مقاله تیز کردن قیچی به روش های ساده را به شما آموزش می دهیم.

خرید انواع قیچی
خرید انواع قیچی

راهکارهای ساده و کم هزینه ای برای تیز کردن تیغه قیچی وجود دارد که می توان به راحتی از آن ها استفاده کرد و قیچی را به حالت اولیه خود برگرداند.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

قبل از آشنایی با تیز کردن قیچی ابتدا لازم است با انواع قیچی آشنا شوید.

انواع قیچی

انواع قیچی
انواع قیچی

تیز کردن تیغه با سنباده

استفاده از سنباده یکی از ساده ترین روش های موجود برای تیز کردن تیغه قیچی در خانه است. برای این کار یک کاغذ سنباده با دانه های درشت (درجه سختی بین 150 تا 200) تهیه کنید. سپس کاغذ سنباده را تا بزنید تا دو طرف آن خاصیت زبر داشته باشد. در ادامه باید به کمک قیچی کاغذ را بین 15 تا 30 برش بزنید.

توجه داشته باشید که نحوه برش زدن به گونه ای باشد که تمامی سطح تیغه را دربر بگیرد. با هر بار برشی که به کاغذ سنباده می زنید متوجه خواهید شده که تیغه تیزتر شده و برش به راحتی و با سرعت بیش تر انجام می شود.

تیز کردن تیغه قیچی با سنباده
تیز کردن تیغه قیچی با سنباده

بیشتر بخوانید: مقایسه سنباده لرزان تخت و سنباده لرزان گرد


تیز کردن تیغه با فویل آلومینیومی

تیز کردن قیچی به کمک فویل آلومینیومی نیز امکان پذیر است. به راحتی می توان به کمک یک تکه فویل به طول 25 تا 30 سانتی متر، قیچی مورد نظر خود را تیز کنید.

برای این کار ابتدا فویل تا کنید، توجه داشته باشید که تا جایی که امکان دارد، سطح فویل صاف باشد. هر چه فویل ضخیم تر باشد، برای تیز کردن تیغه مناسب تر است. در انتها همانند روش قبل، اقدام به برش زدن فویل کنید به نحوی که تمامی سطح تیغه درگیر برش زدن باشد.

تیز کردن تیغه قیچی با فویل آلومینیومی
تیز کردن تیغه قیچی با فویل آلومینیومی

تیز کردن تیغه با شیشه مربا

این روش کمی خطرآفرین است. یک شیشه مربا خالی را انتخاب کنید. سپس دهانه قیچی را به طور کامل تا جایی که امکان دارد باز کنید. تیغه های قیچی را بر روی شیشه قرار دهید و به آرامی با کمی فشار بچرخانید تا جایی که تیغه قیچی تیز شود.

تیز کردن تیغه قیچی با شیشه مربا
تیز کردن تیغه قیچی با شیشه مربا

تیز کردن تیغه با پیچ گوشتی

در این روش به یک پیچ گوشتی سالم و خالی از زدگی نیاز دارید. بدنه پیچ گوشتی را بین تیغه ها ببرید و آن را تا انتها (تا جای اتصال تیغه ها) ببرید. سپس همانند روش قبل، قیچی را به طور مکرر باز و بسته کنید و حرکت دهید. این کار را تا جایی که تیغه تیز شود، ادامه دهید.

تیز کردن تیغه قیچی با پیچ گوشتی
تیز کردن تیغه قیچی با پیچ گوشتی

تیز کردن تیغه با سنگ مخصوص

در اکثر آشپزخانه ها یا کارگاه ها از سوهان یا سنگ برای تیز کردن چاقو استفاده می کنند. برای تیز کردن قیچی با این روش ابتدا باید پیچ اتصال تیغه ها را باز کنید، سپس تیغه ها را به طور کامل از یکدیگر جدا نمایید. بهتر است جهت روان کاری، مقداری روغن مخصوص و در صورت عدم وجود روغن، مقداری آب بر روی سنگ اسپری کنید.

در ادامه، لبه داخلی قیچی (قسمت تخت تیغه) را بر روی سنگ قرار دهید و در یک جهت معین آن را بر روی سنگ بکشید. چندین بار این کار را انجام بدهید. سپس همان کار بالا را برای لبه باریک تر قیچی که وظیفه برش را برعهده دارد، انجام دهید. در مرحله بعد این مراحل را برای تیغه دیگر تکرار کنید.

در مرحله آخر، تیغه ها را به یکدیگر متصل کنید. ممکن است بعد از تیز کردن با این روش، ذرات ریز سنگ بر روی قیچی باقی می ماند. برای از بین بردن این ذرات لازم است با استفاده از قیچی یک تکه کاغذ را برش بزنید تا این ذرات از بین برود.

تیز کردن تیغه قیچی با سنگ مخصوص
تیز کردن تیغه قیچی با سنگ مخصوص

تیز کردن تیغه با سنجاق

یک سنجاق سالم را بردارید و آن را بین تیغه های قیچی قرار دهید. سنجاق را بین تیغه های قیچی قرار دهید و به طور مداوم قیچی را باز و بسته کنید تا سنجاق بر روی تیغه ها کشیده شود.

تیز کردن تیغه قیچی با سنجاق
تیز کردن تیغه قیچی با سنجاق

تیز کردن تیغه با باتری

در صورت تمام شدن باتری های قلمی، می توانید آن ها را نگه دارید و از آن ها برای تیز کردن تیغه قیچی استفاده کنید. باتری را بین تیغه ها قرار دهید و آن را تا انتها تا جای دو تیغه ببرید. سپس در یک جهت معین، قیچی را روی باتری حرکت دهید.

تیز کردن تیغه قیچی با باطری
تیز کردن تیغه قیچی با باطری

کند شدن و سفت شدن قیچی

از مهم ترین علل کند شدن قیچی می توان به استفاده از یک نوع قیچی برای انجام کارهای مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال، برای برش ورق های فولادی باید از قیچی ورق بر و حلب بر استفاده کرد. یا به عنوان مثال، دیگر نباید از قیچی خیاطی برای برش کاغذ استفاده کرد.

سفت شدن قیچی نیز می تواند علل مختلفی نظیر سفت بودن پیچ اتصال، کثیف و چسبناک بودن قسمت های تخت تیغه و مواردی امثال آن داشته باشد.

تمیز کردن تیغه قیچی

در انتهای تمام روش های ذکرشده، باید تیغه های قیچی را به کمک پارچه و وسایل دیگر تمیز کنید. علت این کار این است که ذرات ساینده به خصوص در روش های استفاده از سنباده و سنگ، بر روی قیچی باقی می ماند و مانع از کارکرد صحیح آن می شود.

تیز کردن قیچی
تیز کردن قیچی

کاربران می توانند سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.