تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

امروزه در بین افرادی که با انواع دریل کار می کنند، تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی یکی از سؤالات رایج به شمار می آید. امروزه با گسترش طراحی ابزارهای الکتریکی، بسیاری از تجهیزات دستی مانند پیچ گوشتی ها نیز، دارای نسخه های شارژی هستند. این موضوع سبب آسان تر شدن کارها شده است.

در این میان، برخی از تجهیزات از نظر طراحی تا حدودی شبیه به هم هستند و این موضوع می تواند در هنگام خرید یا استفاده از تجهیزات، مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. در این مقاله به بررسی تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی خواهیم پرداخت و هرکدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

این تجهیزات اکنون در ساختمان سازی و بخش های صنعتی کاربردهای زیادی دارند. حتی نسخه های چندمنظوره نیز از این ابزار برقی در بازار وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

دریل شارژی چیست

در بررسی تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی لازم است با هرکدام از این دستگاه ها آشنا شویم. امروزه با قوی تر شدن باتری های قابل شارژ، شما می توانید انواع دریل شارژی را در بازار مشاهده کنید. این محصولات همانند دریل های برقی، می توانند به راحتی دیوار یا انواع پروفیل و ورق گالوانیزه را به راحتی سوراخ کنند.

اکنون شرکت های بزرگی همچون رونیکس، لیکوتا و سایر برندها در حال کار بر روی این نوع محصولات هستند. در اصل این دریل ها یک تفاوت مهم با دریل های معمولی دارند و آن هم وجود یک باتری قابل شارژ است. به همین دلیل در هنگام استفاده نیاز به سیم کشی ندارند و به آسانی در هر جایی قابل استفاده هستند.

تنها مشکل یک دریل شارژی، در محدود بودن زمان استفاده از آن به خاطر وجود باتری است که می تواند در کارهای طولانی و سخت شما را با چالش روبرو کند. (البته این موضوع می تواند با داشتن باتری اضافی تا حدی حل شود.)

همچنین به دلیل وجود باتری، قدرت موتور این محصولات به نسبت مدل های برقی آن ضعیف تر است و شما باید هزینه بیشتری را نیز برای خرید یک دریل شارژی پرداخت کنید.

قابلیت جابه جایی تنها مزیت یک دریل شارژی نیست. این محصولات به دلیل کیفیت فوق العاده و صدای کمتری که تولید می کنند، می توانند در هر جایی مورد استفاده قرار بگیرند.

دریل شارژی چیست
دریل شارژی چیست

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


دریل پیچ گوشتی شارژی چیست

با تغییر کردن طراحی و نوع ساخت پیچ گوشتی های برقی، این محصولات اکنون می توانند با قابلیت نصب یک سه نظام، انواع سری ها را بکار ببرند. به کمک این ویژگی و با تولید گشتاورهای مختلف، شما می توانید از یک پیچ گوشتی شارژی به عنوان یک دریل پیچ گوشتی شارژی نیز استفاده کنید.

این محصولات نسبت به دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی، تفاوت های زیادی در حوزه تأمین انرژی دارند و نسبت به این دو محصول، سنگین تر هستند و از قدرت بیشتری برخوردارند. همچنین امکان اتصال انواع مته ها به دریل پیچ گوشتی ها نیز وجود دارد و تنها ایرادی که می توان به این وسایل گرفت، در کم بودن قدرت آنها نسبت به محصولات برقی است.

دریل پیچ گوشتی شارژی چیست
دریل پیچ گوشتی شارژی چیست

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


فرق بین دریل پیچ گوشتی شارژی و دریل شارژی

شاید مهم ترین تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی در بخش سری آن باشد. وجود سه نظام آچاری یا اتوماتیک به شما این امکان را می دهد تا در صورت نیاز بتوانید مته یا سری نصب شده بر روی دریل را تعویض کنید. این ویژگی به شما کمک می کند تا در هنگام نیاز بتوانید از این محصولات به عنوان دریل یا به عنوان پیچ گوشتی استفاده کنید.

تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی بسیار زیاد است. امروزه شرکت های مختلف، نسل جدیدی از دریل های شارژی با قابلیت ایجاد گشتاورهای متفاوت را طراحی کرده اند. این موضوع سبب شده است تا بتوانید از انواع محصولات چندکاره استفاده کنید. برخی از مدل های موجود در بازار به شما این امکان را می دهند تا از دریل خود با قدرت موتور کمتر، به عنوان یک پیچ گوشتی شارژی نیز استفاده کنید.

سه نظام

در دریل شارژی یک وسیله به نام سه نظام وجود دارد. این بخش به صورت خودکار یا به کمک یک آچار مخصوص باز و بسته می شود. سه نظام به شما این امکان را می دهد تا انواع سری های پیچ گوشتی یا مته را به دریل خود متصل کنید. وجود سه نظام سبب می شود تا شما هر نوع وسیله و هر نوع پیچی را به دریل خود متصل کنید و از آن برای دریل کردن یا نصب هرگونه پیچ استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


قدرت موتور بیشتر

وجود گشتاور بیشتر برای سوراخ کاری اهمیت زیادی دارد. یک دریل پیچ گوشتی برقی باید بتواند میزان انرژی بیشتری را نسبت به حالت پیچ گوشتی برای سوراخ کاری ایجاد کند.

در حالت کلی دریل های شارژی قدرت کمی دارند و در صورت استفاده زیاد از آنها، باتری زود خالی می شود. به همین دلیل اغلب از این محصولات برای کارهای کوچک و سوراخ کاری هایی با قطر کم، بر روی اجسام ضعیف استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: پیچ گوشتی برقی چیست و چه کاربردی دارد؟


مکانیزم چکشی

با بررسی تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی درمیابیم که برخی از برندهای فعال در این حوزه، یک ویژگی به نام مکانیزم چکشی را نیز در دریل های شارژی خود پیاده سازی کرده اند.

در حالت چکشی، با تغییر دادن وضعیت ترکمتر، شما می توانید حالت چکشی را در موتور دریل ایجاد نمایید. با این روش عمل سوراخ کاری را سریع تر انجام می دهید. در این حالت در هنگام دریل کاری، یک حالت ضربه ای به صورت مداوم بر روی سطح مورد نظر ایجاد می شود که سبب سوراخ شدن سریع تر سطوح خواهد شد.

کلیدهای دو یا سه حالته

بر روی دریل شارژی، انواع مختلفی از کلیدها وجود دارد. این کلیدها به شما این امکان را می دهند تا بتوانید براساس نیاز خود، وضعیت دریل را کنترل کنید. این کلیدها معمولاً در بخش میانی قرار گرفته اند. شما می توانید با انتخاب حالت پیچ گوشتی یا دریل از دستگاه در وضعیت های مختلف استفاده کنید.

تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی
تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


آیا می توان از دریل شارژی به عنوان پیچ گوشتی شارژی استفاده کرد؟

با بررسی تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی باید گفت که برخی از دریل های شارژی، به دلیل وجود سه نظام مناسب و همچنین کلیدهای چندحالته به شما این امکان را می دهند تا بتوانید از آنها به عنوان یک پیچ گوشتی شارژی استفاده کنید. این ویژگی در برخی از محصولات وجود دارد و شما در صورتی که نیاز دارید یک دریل شارژی دوکاره بخرید، باید حتماً به ویژگی های ذکرشده در بالا دقت کنید.

آیا می توان از دریل شارژی به عنوان پیچ گوشتی شارژی استفاده کرد؟
آیا می توان از دریل شارژی به عنوان پیچ گوشتی شارژی استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید: بهترین دریل شارژی