نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی

آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی

نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی شاید به نظر آسان باشد اما نکات ریز و دقیقی دارد که با رعایت کردن آن ها، کار هم آسان تر می شود و هم ایمن تر! برای خرید پیچ گوشتی شارژی می توانید همین حالا اقدام نمایید.

خرید انواع پیچ گوشتی شارژی
خرید انواع پیچ گوشتی شارژی

آنچه در ادامه می خوانیم:

پیچ گوشتی شارژی چیست؟

برای آشنایی با نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی ابتدا می بایست با دریل پیچ گوشتی شارژی بیشتر آشنا شویم. این دستگاه یک نوع ابزاری برقی است که سرعت عمل کاربر را در هنگام کار افزایش می دهد.

از این ابزار اغلب در مراکز صنعتی و کارگاه ها و برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می شود. سبک بودن این وسیله سبب می شود تا دست فرد کمتر دچار خستگی شود. هزینه نگهداری این دستگاه نسبت به سایر ابزارهای برقی دیگر بیشتر است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه استفاده از این دستگاه آشنا کنیم.

پیچ گوشتی شارژی چیست؟
پیچ گوشتی شارژی چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع پیچ گوشتی و کاربردی ترین مدل های آن کدام است؟


اجزای دریل پیچ گوشتی

شناخت اجزای پیچ گوشتی شارژی هنگام کار با دریل شارژی لازم و ضروری است. برای یاد گرفتن نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی ابتدا اجزای آن را شرح می دهیم:

سه نظام

برای کار با پیچ گوشتی شارژی ابتدا می بایست مته آن را بشناسیم. مته نگهدار یک گیره سه وجهی است که مته را به صورت مطمئن در محل نگه می دارد. بعضی از دستگاه ها آچار کوچکی برای سفت کردن مته نگهدار دارند اما سه نظام اتومات با دست محکم می شود.

چرخش این وسیله در جهت عقربه های ساعت، آن را محکم و چرخش معکوس نیز باعث آزاد شدن مته می شود. رایج ترین سایز سه نظام 10 یا 13 میلی متر است. مقاله تعویض مته دریل را مطالعه کنید تا به آسانی نسبت به عوض کردن مته دستگاه خود اقدام کنید.


بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


کنترل سرعت دریل

در اغلب دریل های پیچ گوشتی، یک ماشه چرخش مته وجود دارد. اگر احتیاج به کنترل سرعت خیلی دقیق تری داشته باشید، استفاده از یک دریل پنج سرعته به شما پیشنهاد می شود. سرعت بالا در دریل ها، گشتاور پایینی دارد و برای ایجاد سوراخ های سریع و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین اصول استفاده از پیچ گوشتی شارژی، استفاده از دکمه دیمر سرعت است. سرعت پایین گشتاور بالایی دارد و برای ایجاد سوراخ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تغییر دور دستگاه ابتدا دستگاه را خاموش کنید و دکمه تغییر دور را روی ۲ قرار دهید که این عدد، سرعت بالای دستگاه تلقی می شود. همچنین با قرار دادن آن روی دکمه ۱، دستگاه روی سرعت پایین تنظیم می شود. توجه کنید که کلید را هیچ گاه بین این دو حالت قرار ندهید زیرا موجب آسیب دیدن دستگاه می شود.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


تنظیم کننده نیروی گشتاور یا کلاچ

دریل های شارژی یک مکانیسم اتوماتیک و یا دستی به نام کلاچ دارند که برای تنظیم گشتاور دریل شارژی (نیروی چرخش) از آن استفاده می شود. همین ویژگی، یک دریل پیچ گوشتی شارژی را از یک دریل معمولی متمایز می کند. بسیاری از این دستگاه ها یک گردونه درجه دارند که امکان تعویض گشتاور را به آسانی فراهم می کند.

از گشتاور با درجه پایین برای مواد نرم همچون دیوارهای گچی و یا تنظیم میزان فرورفتگی پیچ در دیوار استفاده می شود. گشتاور با درجه پایین برای چوب های سخت و یا بزرگ کردن دهانه یک حفره نیز کاربرد دارد. زمانی هم که نمی خواهید از این وسیله استفاده کنید، می توانید کلاچ را روی حالت دریل تنظیم کنید.

قابلیت چپگرد و راستگرد

اکثر دریل های شارژی دارای قابلیت چپگرد و راستگرد هستند. این قابلیت جهت چرخش مته را از ساعت گرد به پاد ساعتگرد تبدیل می کند. این قابلیت جهت باز و بسته کردن پیچ های متعدد بسیار پرکاربرد است.

منبع انرژی (باتری)

باتری ها در هنگام استفاده و آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی نقش مؤثری دارند. باتری ها عموماً دارای ظرفیت های مختلفی هستند. باتری دریل شارژی می تواند از نوع لیتویم یون و یا نیکل کادمیوم باشد. باتری های لیتیوم یون از قیمت بالاتری برخوردارند و  اثر حافظه در آن ها کمتر است.


بیشتر بخوانید: تفاوت بین باتری های نیکل-کادمیوم و باتری های لیتیوم-یونی چیست؟


نصب و تعویض باتری

برای درآوردن باتری دستگاه، دکمه جلوی باتری را فشار دهید تا باتری از دستگاه شما خارج شود. برای نصب آن نیز لازم است زبانه باتری را روی شیار پوسته قرار دهید و به عقب بکشید تا صدای کلیک را بشنوید که نشان دهنده اتصال درست آن است.

هنگام نصب باتری به هیچ عنوان فشار روی آن وارد نکنید. اگر باتری روی شیار پوسته به راحتی حرکت نکند، به این معناست که به درستی روی آن قرار داده نشده است.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


حداکثر کردن طول عمر باتری دریل

قبل از اینکه شارژ باتری به طور کامل تمام شود، اقدام به شارژ مجدد دستگاه کنید و هر زمانی که احساس کردید قدرت آن کاهش یافته است، دوباره آن را شارژ کنید.

باتری که به طور کامل شارژ دارد را دوباره شارژ نکنید. این کار باعث کاهش طول عمر باتری شما می شود. باتری را در دمای اتاق بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد شارژ کنید. اگر باتری شما داغ شده است، قبل از شارژ کردن آن اجازه دهید خنک شود.

مواردی که ممکن است باعث ایحاد اتصال کوتاه باتری شود

  1. قطب های باتری را در تماس با مواد رسانا قرار ندهید.
  2. دستگاه و باتری را در محیط هایی با دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد قرار ندهید.
  3. از باتری معیوب استفاده نکنید.
  4. باتری را در مجاورت فلزاتی همچون سکه، میخ و … قرار ندهید.

نکات ایمنی مربوط به باتری دریل پیچ گوشتی

  1. قبل انجام کار می بایست از دستکش ایمنی استفاده کنیم. برای خرید دستکش ایمنی می توانید هم اکنون اقدام نمایید.
  2. قبل از استفاده از باتری، تمام دستورالعمل ها و نکات ایمنی مربوط به باتری، دستگاه و شارژر را مطالعه کنید.
  3. اگر مایع داخل باتری با چشم شما تماس پیدا کرد، فوراً چشم ها را با آب شست و شو دهید و به پزشک مراجعه کنید. مایع باتری ممکن است موجب از بین رفتن بینایی در افراد شود.
  4. اگر شارژ دستگاه شما به سرعت تمام می شود، فوراً کار خود را متوقف و دستگاه را خاموش کنید. زیرا ممکن است دریل داغ شده باشد که می تواند منجر به سوختگی و انفجار شود.

چراغ LED

بعضی از دریل ها یک چراغ ال ای دی دارند که سطح کار شما را روشن می کند. از این وسیله می توانید هنگام حفر یا پیچاندن پیچ ها در فضاهای تاریک استفاده کنید. همچنین استفاده از این چراغ ها ایمنی کار شما را بالا می برد و باعث حفظ سلامتی و جان شما نیز می شود.

اجزای پیچ گوشتی شارژی
اجزای پیچ گوشتی شارژی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی


نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی

ابتدا می بایست مته یا سری پیچ گوشتی را داخل دریل بگذارید. با توجه به پیچ ها یعنی دوسو یا چهارسو بودن آن، سری را انتخاب کنید و پیچ ها را ببندید. برای مشاهده قیمت مته همین حالا اقدام نمایید.

ابتدا مته دریل شارژی را روی پیچ بگذارید، سپس دکمه کنترل سرعت را فشار دهید و با سرعت کم، پیچ را به گردش در آورید. باید از جا افتادن مته دریل شارژی به شیار پیچ مطمئن باشید.

پس از محکم شدن پیچ، می بایست از چرخاندن مجدد مته پیچ گوشتی خودداری کنید. زیرا با این کار، پیچ و یا مته دچار آسیب دیدگی خواهند شد.

نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی
نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی

دریل کردن یا پیچاندن؟

با دریل کردن یک سوراخ ایجاد می شود و با درایو کردن، یک پیچ یا هر چیز دیگری باز یا بسته می شود. این دستگاه هم دریل کردن و هم درایو کردن را انجام می دهد.

برای استفاده از این دستگاه به عنوان پیچ گوشتی، ابتدا آن را روی گشتاور مناسب تنظیم کنید. سپس نوک سری پیچ گوشتی را روی پیچ قرار داده و آن را فشار دهید.

در مرحله آخر دستگاه را با سرعت کم روشن کنید. سرعت آن را زیاد کنید و به محض شنیدن صدای کلاچ، کلید را رها کنید. اطمینان حاصل کنید که سری پیچ گوشتی درست قرار گرفته باشد.


بیشتر بخوانید: کدام دریل برای شما بهتر است؟


دریل با سیم یا بدون سیم؟

دریل های بدون سیم جمع و جورتر و راحت تر هستند و همچنین امکان مانور حرکتی آسان تری را برای شما فراهم می کنند. دریل های با سیم به یک منبع برق نیاز دارند و در حین کار ممکن است سیم آن ها برای شما دردسرساز شود. اما شما می توانید تا هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. دریل های باسیم قدرت بیشتری برای انجام پروژه های بزرگ تر و پیچیده تر دارند.


بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


چه زمانی از سوئیچ معکوس استفاده کنیم؟

یکی از چالش های نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی باز کردن پیچ ها است. تمام دریل های پیچ گوشتی در قسمت بالای ماشه، یک سوئیچ چپ گرد و راست گرد، معکوس (چرخش پادساعتگرد) و فوروارد (چرخش ساعتگرد) دارند.

بعد از تمام شدن کار خود، می توانید برای تمیز شدن سوراخ حفرشده، جهت چرخش مته را خلاف جهت عقربه های تنظیم کنید. از این حالت می توانید برای باز کردن سریع پیچ ها و سایر اتصالات نیز استفاده کنید.

برای استفاده از حالت فوروارد، دکمه A و برای استفاده از حالت معکوس، دکمه B را فشار دهید. در حالتی که این دکمه در وسط قرار داشته باشد، دستگاه قفل می شود و از شروع به کار ناگهانی نیز جلوگیری می شود.


بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ایمنی در هنگام کار با دریل


بهترین پیچ گوشتی شارژی

امروزه شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این نوع دریل می پردازند. برند یا شرکت تولیدکننده از نکات مهم در خرید پیچ گوشتی شارژی به حساب می آید. از برترین و بهترین برندهای تولیدکننده این محصول می توان به پیچ گوشتی شارژی رونیکس، باس، ماکیتا، دیوالت، هیوندای، توسن، مکس، کرون، بوش، شیاومی، آاگ و … اشاره کرد