هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیمدریل شارژی

هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم

باتری دریل شارژی یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک دریل شارژی به شمار می آید. باتری در واقع وظیفه منبع تغذیه را در این ابزار ایفا می کند. در این مقاله قصد داریم هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم را به شما عزیزان توضیح دهیم.

خرید انواع دریل شارژی
خرید انواع دریل شارژی

باتری های به کار رفته در این ابزارآلات انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. قبل از نام بردن و توضیح هرکدام از باتری های موجود در ابزار شارژی، بهتر است با یک سری از اصطلاحات مربوط به این محصول شویم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ظرفیت باتری دریل

این مفهوم به این معناست که یک باتری بعد از مدت زمان شارژ شدن، تا چه زمانی الکتریسیته را در خود نگه می دارد. واحد اندازه گیری این پارامتر آمپر ساعت است. به عنوان مثال، اگر ظرفیت باتری دریل شارژی 1 آمپر ساعت باشد، این باتری می تواند 1 آمپر جریان الکتریسیته را به مدت 1 ساعت تأمین نماید.

ولتاژ باتری دریل

اندازه فشار داخل باتری (اختلاف پتانسیل دو سر منفی و مثبت) را ولتاژ باتری می گویند که واحد اندازه گیری آن ولت است. ولتاژ باتری در واقع میزان قدرت آن را نیز مشخص می کند. ولتاژ از مشخصات مهم باتری و دریل است که مقدار آن ثابت است. به عنوان مثال، اگر ولتاژ قابل استفاده در دریل 10 ولت است، نمی توان از باتری 12 ولت برای آن استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


عمر باتری

عمر باتری در واقع تعداد دفعات پر شدن آن به صورت کامل تا هنگام تعویض را نشان می دهد.

مدت زمان شارژ و دشارژ باتری دریل شارژی

به مدت زمانی که طول می کشد باتری پس از اتصال به برق پر شود، زمان شارژ و به مدت زمان خالی شدن آن نیز دشارژ می گویند. زمان شارژ باتری ها معمولاً براساس استفاده از آنها متفاوت است. بعضی از کیت های شارژ باتری دارای لامپ ال ای دی هستند که نشان دهنده شارژ یا دشارژ باتری است.

مدت زمان شارژ و دشارژ باتری دریل شارژی
مدت زمان شارژ و دشارژ باتری دریل شارژی

اثر حافظه باتری

در این حالت باتری دیگر کارایی اول خود را ندارد. تأثیر در حافظه به خاطر کهنه شدن وسیله و یا شارژ نادرست آن اتفاق می افتد. منظور از شارژ نادرست زمانی است که دستگاه هنوز شارژ دارد و ما آن را به شارژ می زنیم.

یکی از متداول ترین زمان هایی که اثر حافطه اتفاق می افتد، هنگام خرید ابزار است. در حین خرید ابزار توصیه می شود که تا قبل از تخلیه کامل شارژ باتری، آن را به شارژ بزنند. در غیر این صورت باتری دستگاه دیگر قابلیت اولیه خود را ندارد و دچار اثر حافظه می شود.

خود تخلیه گی

در صورتی که از باتری دریل شارژی استفاده نکنیم، به صورت خودکار و طبیعی شارژ خود را از دست می دهد که به این موضوع خود تخلیه گی گفته می شود. البته این موضوع برای انواع مختلف باتری یکسان نیست.

جنس باطری دریل شارژی

جنس و مواد سازنده باتری ها با یکدیگر متفاوت است و همین امر موجب بوجود آمدن انواع باتری شده است. باتری ها می توانند از هیبرید فلز، نیکل کادمیوم و لیتیوم یون تولید شده باشند. استفاده از مواد مختلف در تولید باتری می تواند باعث وزن سبک تر، میزان نگه داشتن شارژ بیشتر و بقیه موارد شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟


انواع باتری دریل شارژی

همان طور که گفته شد، باتری دریل شارژی با توجه به جنسی که از آن تولید می شود، انواع مختلفی دارد که هرکدام از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است.

باتری نیکل کادمیوم (NiCd)

این باتری قدیمی ترین نوع باتری دریل شارژی است که به باتری های نیکاد نیز معروف است. این محصول از قدمت بیشتری نسبت به انواع دیگر باتری ها برخوردار است و استفاده از آن به تاریخ 1899 برمی گردد.

این نوع از اکسید نیکل و کادمیوم به عنوان الکترود تولید شده است و محلول پتاسیم هیدروکسید نیز نقش الکترولیت را در این نوع باتری برعهده دارد. وزن این مدل نسبت به انواع دیگر باتری ها بیشتر است.

باتری نیکل کادمیوم (NiCd)
باتری نیکل کادمیوم (NiCd)

معایب استفاده از باتری نیکل کادمیوم

باتری دریل شارژی نیکل کادمیوم چرخه دشارژ بالایی دارد و از طول عمر بالایی نیز برخوردار است. اما امروزه به علت خطرات زیست محیطی کادمیوم، کمتر مورد استفاده می گیرد. از طرفی، پدیده خود دشارژی نیز در این نوع باتری با سرعت بیشتری نسبت به باتری های سرب اسیدی انجام می شود.

مزایای استفاده از باتری نیکل کادمیوم

  • این مدل نسبت به نوع لیتیوم یونی و نیکل هیدرید فلز از قیمت پایین تری برخوردار است.
  • عمر بالاتر نسبت به انواع دیگر باتری
  • کارایی این باتری در هوای سرد بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین باتری های نیکل-کادمیوم و باتری های لیتیوم-یونی چیست؟


باتری نیکل-هیدرید فلز یا نیکل متال هیبرید (Ni-MH)

این باتری ها نسل بعدی باتری هایی بودند که به بازار ابزار بدون سیم راه یافتند. بسیاری بر این باور بودند که این مدل تمام نقص های نوع نیکل کادمیوم را برطرف کند، در صورتی که این امر میسر نشد.

این باتری ها قیمت بیشتر نسبت نوع نیکل کادمیوم داشتند، اما دارای معایب و مزایایی نیز بودند که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم:

مزایای استفاده از باتری نیکل هیدرید

  • وزن کمتر این مدل نسبت به نوع نیکل کادمیوم یکی از مزیت های مهم این مدل به شمار می رود.
  • این مدل ضرر کمتری برای محیط زیست به همراه دارد.
  • اثر حافظه بر روی این مدل از تأثیر کمتری برخوردار است.

معایب استفاده از باتری نیکل هیدرید

  • گرچه این باتری قیمت بیشتری نسبت به مدل نیکل کادمیوم دارد، اما نسبت به آن کارایی آنچنان بالاتری ندارد.
  • این باتری در آب و هوای سرد کارایی پایین تری دارد.
  • تخلیه شارژ در زمانی که از این باتری استفاده نمی شود، بالاتر است.
  • این باتری عمر کم تری نسبت به نیکل کادمیوم دارد.
باتری نیکل-هیدرید فلز یا نیکل متال هیبرید (Ni-MH)
باتری نیکل-هیدرید فلز یا نیکل متال هیبرید (Ni-MH)

باتری لیتیوم یون (Li-Ion)

یکی دیگر از انواع باتری دریل شارژی، نوع لیتیوم یون آن است که از سال ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار گرفت. این نوع باتری در تلفن های همراه، تبلت، ماشین های الکتریکی و … کاربرد دارد.

در یک باتری قابل شارژ، واکنش های شیمیایی قابل بازگشت هستند. در حالت تخلیه شارژ، واکنش یک طرفه موجب تولید برق از سمت باتری می شود و در حالت شارژ، واکنش معکوس شده و انرژی در داخل باتری ذخیره می شود.

باتری لیتیوم یون (Li-Ion)
باتری لیتیوم یون (Li-Ion)

باتری لیتیوم چیست؟

باتری های لیتیومی از چندین واحد تولیدکننده برق تشکیل می شوند که به این واحدها سلول گفته می شود. هرکدام از سلول ها ولتاژی برابر با 3 الی 4 ولت دارند. برای مثال، یک باتری لیتیومی با ولتاژ 16 ولت، معمولاً 3 الی 4 سلول برای تولید برق دارد.

هر سلول در این باتری دریل شارژی از سه بخش الکترود مثبت، الکترود منفی و ماده شیمیایی الکترولیت تشکیل می شود. شارژ و تخلیه باتری لیتیومی براساس حرکت یون های لیتیوم صورت می گیرد.

در زمان شارژ، یون ها از طریق الکترولیت، از سمت الکترود مثبت به سمت الکترود منفی و در زمان تخلیه، در جهت معکوس حرکت می کنند. برای اتصال و جوش انواع باتری لیتیوم یونی از دستگاه نقطه جوش باتری لیتیوم استفاده می شود.

این باتری ها نسل جدید باتری های شارژی هستند که مزایای آن ها از معایب آن ها بیشتر است.

مزایای باتری لیتیوم یون

  • این مدل به صورت کامل با محیط زیست سازگار است و هیچ گونه خطری برای آن ندارد و حتی در طبیعت نیز تجزیه می شود.
  • این مدل وزن کمتری نسبت به انواع دیگر باتری دارد.
  • مدل لیتیوم یونی دچار تأثیر در حافظه نمی شود.
  • این باتری در دماهای پایین و محیط های سرد، عملکرد مناسبی دارد.
  • هنگام استفاده نکردن از این باتری، در مدت دیرتری تخلیه بار در آن اتفاق می افتد.

معایب باتری لیتیوم یون

  • قیمت باتری دریل شارژی لیتویم یون از از انواع دیگر باتری بیشتر است.
  • این باتری در صورت قرار گرفتن در معرض اشتعال، قابلیت انفجار دارد.
  • این باتری عمر کمتر یا یکسانی نسبت به انواع دیگر دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار شارژی


نکات مهم در استفاده و نگهداری باتری

  1. ابزار شارژی را در جای خشک نگهداری کنیم.
  2. از قرار دادن ابزار شارژی در دمای های بالا خودداری نماییم.
  3. از شارژ کردن نیمه کاری باتری دریل شارژی خودداری کنیم و تا شارژ کامل آن صبر کنیم تا دچار تأثیر حافظه نشود.
  4. بعد از شارژ کامل، شارژ را از دستگاه جدا کنیم.
  5. هنگام شارژ شدن باتری، به هیچ عنوان از دستگاه یا ابزار استفاده نکنیم.
باتری دریل شارژی
باتری دریل شارژی

در صورت اتمام باتری دریل شارژی تا حد امکان از استفاده مجدد از آن خودداری نماییم. از بهترین برندهای باتری دریل شارژی می توان به باتری دریل شارژی رونیکس، ماکیتا، کرون، ادون، دیوالت، توسن، بوش، pm، aeg، dca و بسیاری از شرکت های دیگر اشاره کرد.

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را در رابطه با انواع باتری دریل شارژی جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل