راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید دریل شارژی | بهترین دریل شارژی

راهنمای خرید دریل شارژی به شما کمک می کند تا متناسب با نوع کار خود، بهترین دریل را انتخاب و به بهترین شکل بتوایند سوال بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟ را پاسخ دهید.  با مطالعه راهنمای خرید دریل شارژی می‌توانید، عملکرد و قیمت انواع دریل را با یکدیگر مقایسه کنید.

دریل شارژی یکی از مهمترین ابزارهای برقی شناخته می‌شود که در کارهایی همچون ساخت و بازسازی گرفته تا کارهای ظریف و کوچک‌تر همچون تعمیرات کاربرد دارد. این دریل‌های بدون سیم، سبک و قدرتمند هستند و در انجام پروژه‌های گوناگون، کاربردهای بسیار زیادی دارند.

در ادامه، به معرفی ویژگی‌های متفاوت این نوع دریل پرداخته‌ایم و جنبه‌های گوناگونی که لازم است در هنگام خرید دریل شارژی مورد توجه قرار بگیرد را بررسی کرده‌ایم. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، می‌توانید بهترین دریل شارژی مناسب خود و بهترین پیچ گوشتی شارژی را انتخاب و خریداری کنید.

خرید دریل شارژی

آنچه در ادامه می خوانیم:

مزایای استفاده از دریل شارژی

اولین مرحله در راهنمای خرید دریل شارژی و پاسخ به سوال بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟ شناخت مزایای دریل شارژی است.

  • دریل های شارژی سبک‌تر هستند، اجزای داخلی کمتری دارند، اصطلاحاً جمع و جورتر هستند و از این جهت، می‌توانند کارها را با سرعت بیشتری انجام دهند.
  • این دریل‌ها قابلیت حمل آسان‌تری دارند و با یک کیف به راحتی حمل می‌شوند. به هنگام استفاده از این نوع دریل، نیازی به پیدا کردن پریز برق نیست. این درحالیست که به هنگام استفاده از دریل‌های با سیم، نردیک بودن پریز برق، مسئله مهمی محسوب می‌شود.
  • یا استفاده از دریل‌های شارژی می توان در محیط های تنگ که عبور از آن سخت‌تر است نیز، عملیات مورد نظر را انجام داد.
  • استفاده از دریل‌های شارژی ایمنی را بالاتر می‌برد، زیرا سیم برقی وجود ندارد و خطرات مرتبط با فرسودگی سیم و … نیز بوجود نمی‌آید.

راهنمای خرید دریل شارژی ، دریل شارژی بهتر است یا برقی؟

دومین مرحله در راهنمای خرید دریل شارژی و پاسخ به سوال بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟ انتخاب بین دریل شارژی و دریل برقی است.

انتخاب نوع دریل به نوع نیاز شما بستگی دارد. عمدتاً کارهای سنگین همچون تخریب و … بوسیله دریل های برقی صورت می‌گیرد. دریل‌های برقی با اتصال به برق، می توانند ساعت‌ها بدون وقفه کار کنند و از این جهت، برای انجام کارهای سنگین تر و طولانی تر، انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌آیند. در موراد دیگر، می توان از دلر شارژی استفاده کرد. کار با نوع شارژی آسان‌تر است و نیازی به وجود برق و استفاده از چند راهی نیز نخواهد بود. نوع شارژی دریل نیاز به باتری دارد. تمام شدن شارژ باتری، همراه داشتن شارژر و وزن باتری از معایب استفاده از این نوع دریل است.

همچنین بخوانید: کدام دریل برای شما بهتر است؟

انواع دریل شارژی

سومین مرحله در راهنمای خرید دریل شارژی و پاسخ به سوال بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟ شناخت انواع دریل است که شامل دسته‌بندی زیر می‌شود.

  1. دریل درایور
  2. دریل چکشی

دریل درایور

دریل درایور جهت ایجاد سوراخ و پیچاندن پیچ بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دریل غیر برقی بر روی سطح چوب، فلز و پلاستیک، عملکرد مطلوبی دارد.

این نوع دریل ها برای زمانیکه به ظرافت و دقت بیشتری نیاز است، انتخاب مناسبی محسوب می شوند. البته افراد حرفه ای معمولاً ترجیح می دهند برای عملیات سوراخکاری و پیچاندن پیچ از دریل های متفاوت استفاده کنند. انواع پیچ گوشتی شارژی برای همین منظور کاربرد دارد.

دریل چکشی

دریل چکشی شارژی جهت ایجاد حفره در داخل سنگ، آجر و بتن کاربرد دارد. این نوع دریل معمولاً قابلیت استفاده از مته های گوناگون را دارد که این مته ها امکان ایجاد سوراخ در داخل سطوح محتلف را فراهم می سازند.

دریل چکشی معمولاً سنگین تر است و اغلب توسط افراد حرفه ای و در پروژه های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دریل معمولاً در عملیات مرتبط با سنگ تراشی کاربرد دارد.

راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟
راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟

دریل های شارژی براساس نوع کاربردی که در ادامه توضیح داده ایم، انتخاب و خریداری می شوند:

  • کارهای سنگین

دریل هایی که برای انجام کارهای سنگین کاربرد دارند، معمولاً از باتری هایی با ولتاژ 18 تا 24 ولت استفاده می کنند که این ولتاژ، قدرت ایجاد حفره در تخته های عظیم و ضخیم را فراهم می کند. دریل هایی با سایز سه نظام 2/1 اینچی که قابلیت استفاده از اکثر مته ها را دارند و برای سوراخکاری در بلوک های بتنی و آجر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • استفاده های معمولی

دریل هایی که کاربردهای عادی دارند، معمولاً دارای باتری با ولتاژ 12 ولت هستند و با سه نظامی با سایز 8/3 اینچی، بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. این دریل ها از چیزی که به نظر می رسد، قدرتمندتر هستند و می توانند به راحتی در قطعات چوبی حفره ایجاد کنند. این دریل ها می توانند با یک بار شارژ شدن، تعداد زیادی پیچ را محکم کنند.

  • کارهای سبک

دریل هایی که برای انجام کارهای سبک بکار می روند، جهت ایجاد حفره بر روی دیوار، تعویض چراغ، تعمیر مبلمان و … بکار می روند. باتری این نوع دریل ها بین 12 تا 20 ولت است. این دریل ها معمولاً با سایز سه نظام 4/1 اینچی، قابلیت استفاده از مته های شش گوشه را دارند و وجود آنها در هر خانه ای مفید و ضروری است.

در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی های مهم یک دریل غیر برقی می پردازیم. این نکات در هنگام خرید دریل شارژی مهم و تأثیرگذار هستند:

راهنمای خرید دریل شارژی و مشخصات دریل شارژی

ولتاژ

ولتاژ دریل شارژی، یک عامل مهم در تعیین میزان قدرت و توان دریل است. یک دریل با ولتاژ 18 ولت نسبت به یک دریل شارژی با ولتاژ 12 ولت از همان برند، قدرت به مراتب ببیشتری دارد. اما یک دریل با ولتاژ 12.2 ولت نسبت به به یک دریل شارژی با ولتاژ 14 ولت از برند دیگر، ممکن است قدرت بیشتری داشته باشد.

به خاطر داشته باشید، گرچه یک دریل 18 یا 20 ولتی نسبت به دریل شارژی 12 ولتی قدرتمندتر است و یک دریل شارژی قوی یا پر قدرت به حساب می آید، اما در عوض، وزن بیشتری دارد و حمل آن نیز سخت تر است.

دریل های 12 ولتی سبک تر هستند و برای مصارف معمولی و نیازهای خانگی روزمره انتخاب مناسبی محسوب می شوند اما برای انجام کارهای سنگین تر با مدت زمان طولانی تر، باید به فکر دریل هایی با ولتاژهای بالاتر باشیم. برای استفاده از دریل های شارژی در مصارف تجاری، معمولاً از دریل های شارژی با ولتاژ 36 ولت استفاده می شود.

سایز سه نظام

سه نظام گیره ای سه شاخه است که در انتهای دریل قرار می گیرد و محل نصب مته های گوناگون بر روی دریل است. انواع مته های لازم جهت ایجاد حفره یا پیچاندن پیچ، بر روی سه نظام نصب می شوند. هرچه سایز سه نظام بزرگ تر باشد، مته بزرگ تری نیز بر روی آن قرار می گیرد و قدرت آن دریل بیشتر می شود. البته سایز سه نظام در وزن دریل نیز بسیار تأثیرگذار است.

در واقع، سایز سه نظام، قطر شفت مته ای که درون سه نظام قرار می گیرد را مشخص می سازد و منظور از ظرفیت سه نظام، حداکثر میزان باز شدن فک های آن است. مته های بزرگ تر برای انجام کارهای سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرند. پس دریل های شارژی با سایز سه نظام بیشتر، قدرتمندتر و البته سنگین تر هستند.

دریل هایی که برای انجام کارهای سنگین مناسب هستند، دارای سه نظام 2/1 اینچی می باشند. این سایز، بزرگ ترین سایزی است که برای سه نظام در دریل های شارژی مورد استفاده قرار می گیرد. دریل هایی که در کاربردهای عادی بکار می روند، سه نظامی با سایز 8/3 اینچی دارند و بخش عمده ای از مته ها را نیز ساپورت می کنند. دریل هایی که در کارهای سبک تر کاربرد دارند، تنها قابلیت استفاده از مته های شش گوشه را دارند.

راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟
راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟
همچنین بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل

موتور

موتور دریل شارژی وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را برعهده دارد. موتور دریل شارژی یا همراه با برس یا بدون برس (براشلس) به بازار عرضه می شوند. در موتورهای Brushless برای تولید نیرو از آهنربا و در موتورهای برس دار از کربن استفاده شده است.

موتورهای معمولی یا برس دار در تمامی اجسام با هر میزان سختی که باشد، با یک سرعت عمل می کنند و بدین ترتیب موجب تخلیه بیشتر باتری دستگاه می شوند. اما در موتورهای براشلس، قدرت با توجه به مقاومت اجسام تنظیم شده و در مصرف باتری نیز صرفه جویی می شود. علاوه بر این، موتورهای براشلس قطعات متحرک کمتری دارند و هزینه نگهداری و تعویض قطعات به مراتب کمتر است.

تکنولوژی براشلس، یکی از جدیدترین تکنولوژی های بکاررفته در دریل های شارژی است. موتورهای بدون برس یا براشلس، به هنگام عملکرد دریل، گرما و اصطکاک کمتری را ایجاد می کنند و میزان نیروی باتری را متناسب با کار تنظیم می نمایند. این ویژگی منجر به عملکرد بهتر دریل شارژی و افزایش طول عمر آن می شود و از این جهت، انتخاب و خرید دریل شارژی بدون برس، انتخاب هوشمندانه تری خواهد بود.

موتورهای براشلس در بین زمان های شارژ، سرعت بیشتر و کارایی بهتری دارند و در زمان نیز صرفه جویی می کنند. در گذشته، دریل های شارژی با موتور بدون برس یا براشلس تنها توسط برندهای مطرحی همچون ماکیتا، دیوالت و میلواکی تولید می شدند اما امروزه با قیمت متوسط توسط برندهای دیگر نیز ارائه می شوند.

راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟
راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟

باتری و شارژر

از آنجاییکه کل توان یک دریل شارژی براساس باتری آن تعیین می شود، در نتیجه انتخاب نوع باتری، عامل مهم و تأثیرگذاری در انتخاب و خرید دریل شارژی خواهد بود.

باید مطمئن شوید که یک دریل با بهترین باتری دریل شارژی را انتخاب کرده اید. برخی از دریل های شارژی با باتری اضافه ارائه می شوند. برخی دیگر نیز از یک باتری قدرتمند تر بهره برده اند. در نظر گرفتن این موضوع که چه مقدار زمان نیاز دارید تا دریل در حالت شارژ باقی بماند و کار کند، در انتخاب دریل و باتری آن نقش مهمی دارد.

میزان آمپر ساعت باتری نشان دهنده مدت زمانی است که یک دریل شارژی می تواند در حالت شارژ باقی بماند. البته باید توازنی میان این مدت و وزن باتری وجود داشته باشد.

برای داشتن حداکثر زمان کارکرد میان دو زمان شارژ، باید از باتری های سنگین تر با میزان آمپر بالاتر استفاده کرد. یک باتری 4 آمپر ساعتی، 2 برابر یک باتری 2 آمپر ساعتی کار می کند اما دو برابر نیز سنگین تر است و از آنجاییکه برخی از باتری ها به سرعت و کمتر از 25 دقیقه شارژ می شوند، ممکن است بخواهید به جای یک باتری سنگین، دو باتری داشته باشید.

اغلب دریل های شارژی امروزه از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. این باتری ها موجب می شوند که دریل ها نسبت به گذشته با وزن سبک تر، کارایی بهتر و عمر طولانی تر به بازار عرضه شوند.

شارژرهای جدید نیز دارای نشانگر شارژ هستند که این نشانگر، میزان شارژ دستگاه را مشخص می کند. برای تقویت دریل شارژی همواره میزان شارژ باتری را براساس نشانگر شارژ چک کنید تا با خاموش شدن ناگهانی دریل غافلگیر نشوید. علاوه بر این، برای شارژ باتری این دریل نیز، لازم است از شارژر متناسب با مارک باتری و میزان ولتاژ آن استفاده کنید.

سرعت

سرعت یک دریل براساس واحد دور بر دقیقه سنجیده می شود. سرعت دریل شارژی مشخص می کند که سرعت چرخش مته دریل در هر دقیقه، به چه میزان است. سرعت دریل های شارژی بین 500 تا 1000 دور بر دقیقه است. دریل های شارژی معمول سرعتی حدود 1000 دور بر دقیقه دارند.

گشتاور

منظور از گشتاور، میزان نیرویی است که موجب به حرکت درآوردن و چرخش مته می شود و با واحد نیوتون متر سنجیده می شود. گشتاور، حداکثر سرعت قابل دستیابی توسط دریل شارژی را مشخص می کند.

ایجاد حفره بر روی قطعات چوبی به گشتاور زیادی نیاز ندارد اما حفاری و سوراخکاری بر روی بتن و …، به گشتاور بیشتری نیاز خواهد داشت. هر دریل شارژی با یک درجه گشتاور تعیین می شود. مقادیر بین 400-200 برای انجام کارهای سبک تر و مقادیر بالای 500 برای ایجاد حفره بر روی سطوح سخت تر استفاده می شود.

قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور

قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور، انعطاف بیشتری به این نوع دریل می دهد. سرعت بالاتر برای ایجاد حفره بر روی سطوح سخت تر و سرعت پایین تر برای پیچاندن پیچ مناسب است. تنظیم گشتاور دریل شارژی نیز از ویژگی های مهم یک دریل به شمار می آید. به این معنا که می توان دریل را در وضعیتی تنظیم کرد که در هنگام محکم کردن پیچ، زمانیکه دستگاه به مقدار مقاومت خاصی رسید، عملیات را متوقف کند و این کار از آسیب رسیدن به پیج یا از سفت شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.

تنظیم گشتاور باید براساس نوع و جنس ماده ای که قرار است عملیات سوراخکاری بر روی آن انجام شود، تعیین گردد. برای مثال، کنده کاری بر روی یک درخت به تنظیم گشتاور نیازی ندارد و به راحتی صورت می گیرد. اما برای کار بر روی سطوح سخت تر همچون فلزات، معمولاً به حداکثر گشتاور نیاز است.

معمولاً برای وارد کردن پیچ در چوب نیز از قابلیت تنظیم گشتاور استفاده می شود. هرچه میزان گشتاور بر روی عدد بالاتری تنظیم شود، قدرت پیچ در چرخیدن نیز افزایش میابد.

راهنمای خرید دریل شارژی و شناخت بهترین برند دریل شارژی

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید دریل شارژی و پاسخ به سوال بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟ می‌تواند به شما کمک کند، آشنایی با بهترین برندهای دریل شارژی است. در ادامه به معرفی بهترین مارک دریل در بازار پرداخته شده است. هرکدام از برندهای ذکرشده، انواع متفاوتی از دریل ها را روانه بازار کرده اند.

دیوالت

برند دیوالت یک برند آمریکایی شناخته شده در زمینه تولید انواع ابزار برقی و دستی در سراسر جهان است که از سال 1924 فعالیت خود را آغاز کرده است. برند دیوالت طیف گسترده ای از انواع ابزار را ارائه می دهد. دریل شارژی دیوالت از بهترین و قدرتمندترین دریل های موجود در بازار است.

ماکیتا

برند ماکیتا یک برند ژاپنی در زمنیه تولید ابزارآلات است و در کشورهای صنعتی بزرگ همچون آلمان، آمریکا، کره جنوبی و … نیز حضور گسترده ای دارد. انواع دریل شارژی ماکیتا مطابق با نیاز کاربران تولید و به بازار عرضه شده است. برخی از این دریل ها، قدرت شارژ شدنی به اندازه 20 برابر دریل های شارژی دیگر دارند. قیمت دریل شارژی ماکیتا براساس ویژگی های آن متفاوت است.

بوش

بوش یک شرکت آلمانی در زمنیه تولید انواع ماشین آلات، ابزار برقی، صنعتی و … است که از سال 1906 فعالیت خود را آغاز کرده. محصولات بوش متنوع و متناسب با نیاز افراد حرفه ای و آماتور تولید شده اند. انواع دریل شارژی بوش با قابلیت های متفاوت، از بهترین دریل های شارژی موجود در بازار هستند.

علاوه بر برندهای بالا، پیچ گوشتی شارژی ادون، دریل شارژی ایرانی و چینی نیز در بازار موجود است.

آموزش کار با دریل شارژی

همانطور که پیش از این گفته شد، این نوع دریل در مکان هایی که دسترسی به پریز برق وجود ندارد، کاربرد دارد. بر روی این دریل ها، قابلیت تنظیم حالت راستگرد-چپگرد وجود دارد. حالت چپگرد برای باز کردن پیچ و حالت راست گرد برای بستن پیچ بکار می رود. می توانیم مته های دو سو، چهارسو و … را داخل دریل قرار دهیم، آن را محکم کنیم و پس از روشن کردن دستگاه، نسبت به باز و بسته کردن پیچ اقدام نماییم.

دکمه تنظیم دور موتور نیز بر روی دریل تعبیه شده است. باتری دستگاه نیز در قسمت پایین دستگاه قرار داده شده است که با فشار دست در دو طرف، باتری از دستگاه خارج می شود. بدین ترتیب می توان نسبت به شارژ باتری اقدام کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی


قیمت دریل شارژی

قیمت یک دریل شارژی براساس میزان ولتاژ، نوع موتور و باتری متفاوت است. هرچه ولتاژ دریل بالاتر باشد، قیمت دریل دستی بدون برق نیز افزایش پیدا می کند. البته این نوع دریل ها اغلب مصارف صنعتی و حرفه ای تری دارند. موتورهای بدون برس نیز هزینه بالاتری دارند اما با توجه به عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر، انتخاب مقرون به صرفه تری هستند. یک دریل خانگی مناسب را با قیمت مقرون به صرفه می توانید در سایت راندنو بیابید.

خرید دریل شارژی ارزان یکی از دغدغه های افراد به هنگام انتخاب دریل است. اما باید گفت با توجه به نوع کاربرد مورد انتظارتان و میزان بودجه ای که در نظر گرفته اید، لازم است پیش از خرید دریل، ویژگی های آن را مورد بررسی قرار داده، قیمت انواع دریل را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین مارک دریل شارژی، برقی، پیچ گوشتی شارژی و چکشی را انتخاب کنید. ارزانترین دریل شارژی را می توانید در سایت راندنو جستجو کنید.

علاوه بر برندهایی که معرفی کردیم، دریل شارژی رونیکس، دریل شارژی ادون، دریل شارژی میلواکی و دریل شارژی توسن نیز از دریل هایی با قابلیت عملکرد مناسب و طول عمر بالا هستند که با قیمت های متفاوت در بازار موجود می باشند.

در این مطلب سعی کردیم راهنمای خرید دریل شارژی و پاسخ به سؤال بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟ را برای شما شرح دهیم.


بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل