کدام دریل برای شما بهتر است؟

کدام نوع دریل شارژی و برقی بهتر است؟

کدام دریل برای شما بهتر است؟ اگر شما هم این سؤال را در ذهن خود دارید، بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید. دریل ابزار مهمی در خانه ها و کارگاه ها محسوب می شود. وجود این دستگاه در کنار ابزار دیگری همچون آچار، چکش و پیچ گوشتی، لازم و ضروری است.

علاوه بر ایجاد حفره و سوراخ بر روی سطوح مختلف، استفاده از دریل به جای پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ ها نیز، یکی از کاربردهای مهم این دستگاه به شمار می آید.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

نوع عملکرد مورد انتظار از این دستگاه، در انتخاب آن نقش به سزایی دارد. علاوه بر کاربرد، وزن و ابعاد آن نیز بااهمیت است. بخصوص برای انجام کارهای طولانی تر، استفاده از یک ابزار سبک که به راحتی در دست قرار بگیرد، موجب سهولت در انجام کار می شود.

در ادامه، برخی از انواع دریل برقی و شارژی و کاربردهای آنها را معرفی کرده ایم و راهنمای خرید دریل را به شما ارائه داده ایم. با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی بررسی کنید کدام دریل برای شما بهتر است؟

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل شارژی بهتر است یا برقی؟

دریل برقی با استفاده از جریان الکتریکی کار می کند و از این جهت برای کار با این نوع ابزار، وجود یک پریز برق لازم و ضروری است. در دریل شارژی منبع تغذیه از نوع باتری است و این نوع ابزار در مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد، انتخاب مناسبی است. البته، با توجه به هزینه های تعویض باتری، معمولاً نگهداری یک دریل شارژی، هزینه بیشتری را به دنبال دارد.

دریل برقی نسبت به نوع شارژی قدرتمندتر است و برای کارهای حرفه ای تر، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی نوع شارژی، امکان حمل و جابه جایی آسان این دستگاه است. ولتاژ این دستگاه میزان قدرت آن را مشخص می کند. امروزه باتری های لیتیوم یونی، عمر باتری ها را افزایش می دهد و زمان شارژ آنها را نیز بیشتر می کند.

دریل شارژی بهتر است یا برقی؟
دریل شارژی بهتر است یا برقی؟

بیشتر بخوانید: بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟


انوع دریل و کاربرد آنها

در زمان خرید این دستگاه، ابتدا لازم است نوع استفاده از این ابزار را برای خود تعیین کنید. برای کار با چوب، فلز، بتن و …، انواع مختلف دریل و مته مورد استفاده قرار می گیرد.

دریل چکشی (Hammer Drill)

دریل چکشی به علت نوع عملکردی که دارد، به این نام نامگذاری شده است. این دستگاه علاوه بر وارد کردن فشار بر روی سطح، حرکات ضربه ای را نیز وارد می کند و از این نظر، جهت کار بر روی سطوحی همچون بتن و آجر، انتخاب مناسبی است.

این ابزار جهت سفت کردن پیچ های سخت بر روی دیوارهای قدرتمند مانند آجر، بتن و … کاربرد دارد و علاوه بر ایجاد حفره بر روی سطوح سخت، ضربات چکشی را نیز به سطح وارد می کند. این دستگاه قدرتمند است و جهت سوراخ کاری بر روی بتن در صنعت، کاربرد فراوانی دارد.

دریل چکشی
دریل چکشی

بیشتر بخوانید: دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟


دریل میکسر یا همزن (Mixing Drill)

دریل همزن جهت مخلوط کردن موادی همچون گچ، سیمان، ملات، رنگ و … مورد استفاده قرار می گیرد. البته با دریل چکشی نیز می توان مقدار کمی از مایعات را با یکدیگر مخلوط کرد اما با توجه به طولانی شدن زمان، این کار خسته کننده خواهد بود.

در این نوع ابزار، به جای مته، یک پره همزن در قسمت سری قرار می گیرد که این پره با توجه به نوع کاربرد، در اندازه ها و اشکال متفاوت به کار می رود. برای مخلوط کردن موادی همچون آهک یا رزین، لازم است از همزنی با قدرت بیشتر استفاده شود. با قابلیت کنترل سرعت، می توان دستگاه را برای مخلوط کردن مواد رقیق تر نیز مورد استفاده قرار داد.

دریل میکسر یا همزن (Mixing Drill)
دریل میکسر یا همزن (Mixing Drill)

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل همزن


دریل ستونی (Press Drill)

دریل ستونی که به دریل فشاری نیز معروف است، جهت ایجاد سوراخ هایی با عمق ها و عرض های مختلف بر روی سطوح به کار می رود. این دستگاه در صنایع کوچک تر مانند طلاسازی و کارهای تزئینی کاربرد دارد.

این ابزار وزن سنگینی دارد و به همین علت قابل حمل و جابجایی نیست. این دستگاه معمولاً بر روی زمین و یا میز کار قرار می گیرد و فرد با استفاده از اهرمی که بر روی آن تعبیه شده است، با دستگاه کار می کند.

دریل میکسر یا همزن (Mixing Drill)
دریل میکسر یا همزن (Mixing Drill)

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


دریل سر کج (Right Angle Drill)

گاهی اوقات فضا برای کار با دریل معمولی کوچک است و فرد به هنگام کار، تمرکز کافی بر روی قطعه ندارد. دریل سرکج به علت نحوه طراحی و حجم کمی که دارد، می تواند در این شرایط عملیات سوراخ کاری را به خوبی انجام دهد. انواع سرکج برقی و سرکج شارژی در بازار موجود است که متناسب با نیاز خود می توانید آنها را انتخاب و خریداری کنید.

دریل سر کج (Right Angle Drill)
دریل سر کج (Right Angle Drill)

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل سرکج ارزان و باکیفیت


دریل گیربکسی (Gearbox Drill)

این دستگاه یکی از کاربردی ترین ابزار در صنعت محسوب می شود. از دریل گیربکسی علاوه بر ایجاد سوراخ بر روی سطوح سخت، جهت باز و بسته کردن پیچ بر روی این سطوح نیز استفاده می شود. این نوع ابزار با توجه به جعبه دنده ای که دارد، گشتاور را افزایش می دهد و با ایجاد فشار زیاد بر روی پیچ های سفت، قدرتمندتر از نوع چکشی و پیچ گوشتی عمل می کند.

دریل گیربکسی (Gearbox Drill)
دریل گیربکسی (Gearbox Drill)

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی


دریل پیچ گوشتی (Screwdriver)

این دستگاه منحصراً جهت پیچاندن پیچ به کار می رود و به خصوص در مواقعی که تعداد پیچ ها زیاد باشد، سرعت انجام کار را افزایش می دهد. جهت خرید انواع پیچ گوشتی شارژی و پیچ گوشتی برقی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان ارتباط برقرار نمایید.

دریل پیچ گوشتی
دریل پیچ گوشتی

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


کدام دریل برای کار بهتر است؟

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد، دریل انواع مختلفی دارد. در جواب به سؤال کدام دریل برای شما بهتر است؟ باید بگوییم مهم ترین نکته در انتخاب دریل، نوع کاری است که می خواهید انجام دهید.

اگر برای مصارف خانگی از دریل استفاده می کنید، بهتر است یک دریل معمولی با توان نه چندان بالا انتخاب کنید. اما در صورتی که دریل را برای انجام کارهای صنعتی و سنگین تر لازم دارید، باید از مدل هایی با توان بالاتر استفاده کنید. در ادامه برخی از مهم ترین نکات در حین خرید دریل می پردازیم.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید دریل

مهم ترین نکاتی که لازم است به هنگام خرید این دستگاه مورد توجه قرار دهید عبارتند از:

قدرت و توان

قدرت یک دریل برقی یا باسیم، براساس میزان توان آن مشخص می شود. هر چه توانی که بر روی دستگاه درج شده بیشتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر می شود. برای خرید نوع شارژی یا بدون سیم نیز، لازم است ولتاژ دستگاه مورد توجه قرار بگیرد.

هرچه ولتاژ دستگاه بالاتر باشد، قدرت سوراخکاری آن بالاتر می رود و باز و بسته کردن پیچ ها بر روی سطوح سخت سریع تر انجام می شود. معمولاً دریل شارژی 12 تا 18 ولت برای کارهای خانگی کاربرد دارد و دریل با ولتاژ 20 تا 24 ولت برای انجام کارهای سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع باتری و شارژر

انواع شارژی این دستگاه معمولاً از باتری لیتیوم یونی استفاده می کنند. این باتری ها قابلیت شارژ مجدد دارند و امکان صدها بار استفاده از دستگاه را فراهم می سازند. چنانچه این باتری کامل شارژ باشد، می توان دستگاه را برای چندین ساعت متوالی مورد استفاده قرار داد.

دستگاه های قدیمی تر عمدتاً از باتری نیکل کادمیوم (NiCd) استفاده می کرده اند.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


سرعت

سرعت دستگاه براساس میزان چرخش مته و براساس واحد دور در دقیقه بیان می شود. البته بسیاری از آنها به قابلیت تنظیم سرعت نیز مجهز هستند. معمولاً سرعت های بالاتر برای عملیات سوراخکاری و سرعت های پایین تر برای باز و بسته کردن پیچ بکار می روند.

چراغ ال ای دی

بر روی بعضی از انواع دریل در نزدیکی مته، یک چراغ LED بکار رفته است. این چراغ محل کار با قطعه را روشن می کند و بخصوص در محیط های تاریک تر، تمرکز فرد را در هنگام کار بالا می برد.

با توجه به تنوع این ابزار برقی و یا شارژی در بازار، بهتر است میزان بودجه خود را تعیین کنید و با مقایسه ویژگی ها و قابلیت ها، بهترین دستگاه را انتخاب و خریداری نمایید. دریل ماکیتا، دیوالت، بوش و توسن، از بهترین ابزارهای موجود در بازار به شمار می آیند.

سه نظام

سه نظام یکی از قسمت های مهم دریل است. وظیفه سه نظام نگه داشتن مته و چرخش آن است. سه نظام های موجود در بازار به دو نوع ساده و اتوماتیک تقسیم می شوند.

سه نظام ساده یا آچارخور دارای آچار مخصوص است که باید به کمک آن مته را تعویض کرد. در سه نظام اتوماتیک می توان بدون نیاز به آچار و به کمک دست مته دریل را تعویض کرد.


بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


قابلیت کنترل سرعت

یکی دیگر از ویژگی ها و قابلیت های مهم در دریل و بسیاری از ابزارآلات برقی، قابلیت کنترل سرعت یا دیمر آن است. دیمر یا کنترل سرعت این امکان را به کاربر می دهد که سرعت گردش مته را تنظیم کند و تسلط بیشتری بر روی دستگاه داشته باشد.

قابلیت چپگرد و راستگرد

در حالت عادی در دریل ها جهت گردش مته دریل به صورت ساعتگرد است. دریل هایی که قابلیت چپگرد و راست گرد دارند می توانند علاوه بر گردش در جهت ساعتگرد، در جهت پادساعتگرد نیز چرخش کنند. این قابلیت برای کسانی همچون کابینت سازان که به صورت مکرر با باز و بسته کردن پیچ سروکار دارند، بسیار مفید است.

طراحی استاندارد و ارگونومیک

یکی دیگر از نکات مهم در خرید دریل، طراحی استاندارد و ارگونومیک آن به ویژه در  قسمت دسته دریل است. دریل باید به گونه ای طراحی شده باشد که در استفاده طولانی مدت باعث خستگی دست کاربر نشود. جنس دسته دریل باید به گونه ای باشد که علاوه بر مقاومت بالا، مانع از لغزش دست کاربر در حین کار با آن شود.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری


دریل از کجا بخرم؟

حال که دریافتیم کدام دریل برای شما بهتر است؟ لازم است بدانید با توجه به تنوع این محصول در بازار، برای مقایسه قیمت انواع دریل می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در این سایت می توانید همزمان قیمت کالای مورد نیاز خود را در چندین فروشگاه با یکدیگر مقایسه کنید و دریل خوب و ارزان را تهیه نمایید.

کدام دریل برای شما بهتر است؟
کدام دریل برای شما بهتر است؟

بهترین مارک دریل

در حال حاضر به دلیل کاربرد بالای این محصول، شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این کالا می پردازند. از محبوب ترین و برترین شرکت های تولیدکننده این محصول می تون به دریل دیوالت، بوش، ماکیتا، آنکور، رونیکس، توسن، ادون، کرون، هیوندای، آاگ، بلک اند دکر و … اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت نیاز، سؤالات و نظرات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل