انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها

انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها

سه نظام یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده دریل است. در این مقاله سعی داریم تا با انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها آشنا شویم. سه نظام وظیفه نگه داشتن و چرخش مته را برعهده دارد. سه نظام انواع مختلفی دارد و که هر کدام مزایا و معایبی دارند و در ادامه به آن ها می پردازیم.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

آنچه در ادامه خواهید خواند:

سه نظام چیست

سه نظام دریل در واقع یک ابزار خود محور بوده و دارای سه فک است که جهت نگهداری انواع مته ها کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای سه نظام می توان به حداکثر رساندن گشتاور در هنگام سوراخکاری اشاره کرد. علاوه بر دریل، سه نظام در فرز و ماشین های پیشرفته نیز وجود دارد.

کسانی که با دریل کار می کنند، برای ایجاد سوراخ با سایزهای مختلف نیاز به تعویض مته دارند. تعویض مته بر روی سه نظام انجام می شود، به همین علت مشخصات و نوع سه نظام اهمیت ویژه ای دارد.

سه نظام چیست
سه نظام چیست

بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


نحوه عملکرد سه نظام

سه نظام دارای سه فک است که با چرخاندن سه نظام، با توجه به ظرفیتی که دارد، این فک ها از هم باز می شوند. سپس فک و شفت مته درون سه نظام جای می گیرد.

در ادامه با بسته شدن فک ها، شفت محکم شده و آماده کار می شود. در این حالت چرخ دنده های دریل با چرخ دنده های پشت سه نظام درگیر می شوند و با چرخش موتور، به صورت دورانی به چرخش در می آیند. در واقع یک مکانیزم پیچ و شیار منحنی (پیچ ارشمیدس) باعث چرخش هر سه فک سه نظام با هم می شود.

اگر سه نظام در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود، فک ها به هم نزدیک شده و باعث چفت شدن مته می شوند اما در صورتی که در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده شود، باعث باز شدن و دور شدن فک ها از یکدیگر می شود. این کار به کمک دست و آچار امکان پذیر است که باعث تفکیک سه نظام ها شده است. انواع سه نظام دریل عبارتند از:

سه نظام آچارخور

سه نظام دستی یا سه نظام آچار خور یکی از انواع این قطعه است که برای باز کردن آن نیاز به یک آچار مخصوص دارید. این آچار معمولاً در کیف یا جعبه دریل در هنگام خرید وجود دارد. بر روی این قطعه سوراخ ها و شیارهایی وجود دارد که آچار داخل آن ها می رود. برای این کار باید ابتدا آچار را داخل شیارها وارد کنید تا سه نظام آزاد شود. سپس با چرخاندن سه نظام می توان آن را باز و بسته کرد.

سه نظام آچارخور
سه نظام آچارخور

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل


سه نظام اتوماتیک

در سه نظام خودکار یا اتوماتیک، باز و بسته کردن این قطعه به کمک دست امکان پذیر است. این سه نظام ها اغلب از جنس پلاستیکی، نیمه فلزی و فلزی تولید شده اند. برای باز و بسته کردن سه نظام در این مدل ابتدا با یک دست دریل را بگیرید و با دست دیگر سه نظام را بچرخانید. این مدل از سایز 6.5 تا 16 میلی متر در بازار موجود است.

سه نظام اتوماتیک
سه نظام اتوماتیک

سه نظام اتوماتیک بهتر است یا آچاری

سه نظام های آچاری از قدرت بیشتری برخوردارند و از آن ها برای دریل های سنگین و صنعتی استفاده می شود. مهم ترین ایراد این سه نظام در نوع تعویض مته و باز و بسته کردن آن است که وقت بیشتری نسبت به نوع اتوماتیک می گیرد. در مقابل، سه نظام های اتوماتیک سرعت باز و بسته کردن بیشتری دارند و در دریل های خانگی و نیمه صنعتی استفاده می شوند. علاوه بر این، نحوه تعویض مته در نوع خودکار راحت تر و آسان تر است.

این که کدام سه نظام برای شما بهتر است، ارتباط مستقیم با کار شما دارد. اگر کار شما به گونه ای است که لازم است به صورت مکرر مته را تعویض کنید، بهتر است از نوع اتومات استفاده کنید. اما در صورتی که دریل صنعتی است و از آن برای سوراخ کاری دیوارهای سخت استفاده می شود، بهتر است از نوع آچارخور استفاده نمایید. به عنوان مثال، اگر کار شما کابینت سازی است و از مته های مختلف استفاده می کنید، باید سه نظام اتوماتیک داشته باشید.


بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


نکات مهم در خرید سه نظام

نکات مهم و کلیدی در انتخاب سه نظام وجود دارد که در قسمت بعد به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم:

ظرفیت سه نظام

ظرفیت سه نظام در واقع میزان باز شدن دهانه یا فک های آن است. یا به عبارت دیگر این ظرفیت به معنای این است که چه مته هایی و با چه سایزهایی در داخل آن سه نظام قرار می گیرند. این قطعه از سایز 6.5 تا 16 میلی متر در بازار موجود است که سایزهای 10 و 13 میلی از رایج ترین آن ها است. به عنوان مثال، سه نظام های 13 میلی متری، مته های سایز 1.5 تا 13 میلی‌ متر را پوشش می دهد.

جنس

یکی دیگر از نکات مهم در خرید این قطعه، جنس آن است. جنس این قطعه می تواند فلزی، پلاستیکی و یا ترکیبی از هر دوی این متریال باشد. به گفته برخی از تولیدکنندگان، جنس پلاستیک ABS از مقاوم ترین متریال های این قطعه به شمار می رود.

انواع سه نظام دریل
انواع سه نظام دریل

فک سه نظام

از نکات مهم دیگر در خرید سه نظام، جنس و تعداد فک آن است. عموماً تولیدکنندگان از 3 فک در تولید این قطعه استفاده می کنند. اگر یکی از این فک ها دچار آسیب و یا شکستگی شود، شاید بتوان با آن بعضی از کارهای خانگی و سبک را انجام داد اما از ایمنی پایینی برخوردار است و بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام شود.

کاربران می توانند سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع سه نظام دریل جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.