کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد

کار با کمپرسور باد | کاربرد و نحوه نصب آن

کمپرسور باد یک از پرکاربردترین ابزارآلات بادی موجود در بازار به شمار می آید. بسیاری از افراد به این وسیله نیاز دارند اما طرز کار با کمپرسور باد و راه اندازی آن را نمی دانند. آموزش کار با کمپرسور باد به شما کمک می کند به راحتی از این ابزار پرکاربرد استفاده کنید.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

کمپرسور هوا هوای موجود را دریافت کرده و حجم آن را کم می کند و آن را به صورت فشرده در می آورد. از این هوای فشرده شده در کمپرسور باد برای انجام کارهای مختلف استفاده می شود. در این مقاله به بررسی کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد کمپرسور باد

این دستگاه در زمینه های مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:

  • به عنوان منبع تغذیه برای بسیاری از ابزارآلات همچون دریل و فرز، چکش، پیچ گوشتی و … بکار می رود.
  • باد کردن وسایل بادی مثل لاستیک، چرخ دوچرخه، توپ و …
  • گردش سرما در یخچال
  • تجهیزات برودتی و حرارتی
  • تأمین فشار در صنعت هوافضا
  • تأمین هوا برای غواصی
  • ساخت برف در پیست اسکی
  • صنعت پزشکی و دندان پزشکی
  • تأمین فشار در صنایع دریایی
  • سیستم بالابر
کار با کمپرسور باد
کار با کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آنها


نحوه صحیح راه اندازی کمپرسور باد

برای کار با کمپرسور باد لازم است یک سری نکات و مراحل را قبل و بعد از روشن کردن دستگاه رعایت کنید. این مراحل عبارتند از:

چک کردن روغن کمپرسور باد

یکی از مهم ترین نکات قبل از استفاده از کمپرسور باد بررسی روغن آن است. در صورتی که روغن دستگاه به میزان لازم نباشد، موتور کمپرسور قفل می کند و از حرکت می ایستد.

بسیاری از دستگاه ها به ویژه دستگاه هایی که به تازگی تولید شده اند، مجهز به نشانگر روغن هستند که میزان روغن موجود در آن ها را نشان می دهد. در صورت عدم وجود روغن کافی می بایست روغن مناسب برای کمپرسور را تهیه کنید و آن را داخل دریچه روغن دستگاه بریزید.

عموماً روغن مناسب برای کمپرسورها روغن 10 است. عدد 10 نشان دهنده میزان ویسکوزیته آن است. البته این یک معیار کلی است و می توان برای کمپرسورهای کوچک همچون 10 لیتری و 5 لیتری، از روغن 5 نیز استفاده کرد اما برای کمپرسورهایی با حجم بالا مثل 250 یا 500 لیتری، باید از روغن 10 استفاده کرد.

چک کردن روغن کمپرسور باد
چک کردن روغن کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: روغن کمپرسور باد چیست؟


اتصال شلنگ فنری به کمپرسور باد

شلنگ فنری یا شلنگ باد وظیفه انتقال باد به مکان یا وسیله مورد نظر را دارد. قبل از استفاده از کمپرسور، باید شلنگ را به مخزن کمپرسور متصل کنید. برای این کار باید انتهای شلنگ را به شیر رگلاتور متصل کنید. شیر رگلاتور از مس تولید شده است و در کنار گیج باد قرار دارد.

اتصال شلنگ فنری به کمپرسور باد
اتصال شلنگ فنری به کمپرسور باد

بررسی شیر اطمینان کمپرسور هوا

بر روی تمامی مخزن های کمپرسور یک شیر اطمینان وجود دارد. وظیفه این شیر، کنترل فشار در زمانیکه فشار دستگاه بیش از حد مجاز است، تعریف می شود. هنگام بالا رفتن فشار، در صورتی که رل و اتومات دستگاه عمل نکند، شیر اطمینان عمل کرده و فشار دستگاه را تنظیم می کند.

قبل از استفاده از کمپرسور، باید شیر اطمینان آن را چک کنید. در قسمت بالایی دستگاه یک قسمت حلقه مانند وجود دارد که در صورت کشیدن آن می توانید از درست کار کردن آن اطمینان حاصل نمایید.

چک کردن شیر تخلیه کمپرسور باد

هنگام مکش هوا به داخل کمپرسور باد، رطوبت موجود در هوا نیز به داخل مخزن منتقل می شود. در حین فشرده سازی هوا، این رطوبت به آب تبدیل می شود و در انتهای مخزن جمع می شود.

بر روی تمامی مخزن ها یک شیر تخلیه آب وجود دارد که وظیفه آن تخلیه آب موجود در کمپرسور و جلوگیری از پوسیدگی مخزن است. قبل از استفاده باید از بسته بودن شیر تخلیه آب مطمئن شوید زیرا تا زمانی که بسته نباشد، دستگاه قادر به پر کردن مخزن خود نیست.


بیشتر بخوانید: تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن


اتصال فیلتر هوای ورودی

در محیط هایی که آلوده است و یا ذرات گرد و غبار در آن زیاد است، مکش هوا همراه با گرد و غبار، باعث آسیب رسیدن به پیستون و سیلندر دستگاه می شود. برای جلوگیری از این موضوع، بر روی مسیرهای ورودی هوا فیلترهایی به نام فیلتر هوا نصب می شود. قبل از استفاده از کمپرسور باید از وجود فیلتر در قسمت راه های ورودی هوا اطمینات حاصل نمایید.

بررسی شیر تخلیه هوا کمپرسور باد

به غیر از شیر تخلیه آب و شیر اطمینان، یک شیر اصلی دیگر با نام شیر تخلیه هوای فشرده یا باد بر روی مخزن وجود دارد که باید در حین و قبل از استفاده از کمپرسور بسته باشد.

نصب کوپلینگ، دوراهی یا سه راهی

قبل از استفاده از کمپرسور برای ابزارهای مختلف لازم است که یک سری اتصالات به شیر خروجی وصل شود. این اتصالات می تواند شلنگ، کوپلینگ، دو راهی و یا سه راهی باشد.

قبل از استفاده در صورت نیاز باید این اتصالات متصل شود تا بتوان تعداد بیشتری شلنگ را به دستگاه متصل کرد و از آن در نقاط مختلف کارگاه و مکان های دیگر استفاده نمود. در صورت بستن این اتصالات، لازم است از نوار تفلون استفاده شود.

نصب فیلتر رطوبت یا فیلتر آب

همان طور که گفته شد، ممکن است همراه با هوا مقداری رطوبت نیز وارد مخزن دستگاه شود. این رطوبت می تواند باعث اختلال در کارکرد کمپرسور و کاهش عمر قطعات آن شود. همین موضوع می تواند موجب کاهش کیفیت رنگ در نقاشی و مشکلاتی از این قبیل شود. برای جلوگیری از این مشکلات از فیلترهایی به نام فیلتر رطوبت گیر استفاده می شود.

چک کردن رله یا اتومات کمپرسور باد

یکی از قطعات مهم در کمپرسور رله یا اتومات آن است. در صورت رسیدن کمپرسور به فشار استاندارد، وظیفه رله قطع کردن موتور کمپرسور هوا است. خراب بودن اتومات یا رله می تواند خسارت های سنگینی را به کمپرسور وارد کند.

برای تست این قطعه باید کمپرسور را به برق متصل کنید. با فشردن کلید رله، در صورتی که کمپرسور روشن و خاموش شد، تا حدی می توان از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

اتصال کمپرسور هوا به برق

قبل از آنکه سیم کمپرسور را به برق بزنید، باید از خاموش بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در صورت دور بودن پریز برق، از به کار بردن کابل بلند و رابط خودداری کنید و سعی کنید به جای آن از شلنگ های بلندتر استفاده نمایید.

اتصال ابزار به کمپرسور باد

به کمک یک دست ابزار را بگیرید و با دست دیگر سر آزاد شلنگ را بگیرید. در ادامه به کمک اتصال مهره مانند، آن را به ابزار متصل نمایید. در صورتی که می خواهید از کمپرسور هوا برای باد زدن چرخ یا لاستیک استفاده کنید، باید کوپلر شلنگ را بر روی لاستیک فشار دهید.

اتصال ابزار به کمپرسور باد
اتصال ابزار به کمپرسور باد

تنظیم فشار کمپرسور باد

تمام ابزارهای بادی برای کار کردن نیاز به یک فشار مناسب دارند. این فشار یا در یک برچسب بر روی ابزار نوشته شده است و یا برای اطلاع از آن لازم است به دفترچه راهنمای ابزار مراجعه کرد.

بعد از اطلاع از فشار ابزار مورد نظر، به منظور تنظیم فشار خروجی، باید از شیر رگلاتور استفاده کنید. گیج باد به کار رفته در کمپرسور، میزان فشار را نشان می دهد. اگر شیر رگلاتور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، فشار هوا کم می شود و بدین ترتیب می توانید آن را تنظیم کنید.

تنظیم فشار کمپرسور باد
تنظیم فشار کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: کاهش صدای کمپرسور هوا


تست کمپرسور باد

برای آنکه از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید، می توانید شیر اطمینان موجود در کمپرسور را باز کنید. هنگام باز کردن شیر، هوای موجود خارج می شود که همراه با صدا است. این صدا نشان دهنده کارکرد دستگاه است.

نگهداری کمپرسور باد

بعد از استفاده از کمپرسور، باید شیرهای تخلیه دستگاه را باز کنید تا رطوبت و هوای موجود در کمپرسور خارج شود. یکی دیگر از نکات مهم در نگه داری کمپرسور، روغن آن است. روغن دستگاه باید در فواصل زمانی معین تعویض شود.

باید سعی کنید مخزن سوخت را تمیز نگه دارید و سالانه یکبار نسبت به تمیز کردن موتور دستگاه بپردازید. در فواصل زمانی معین، اقدام به تمیز کردن شلنگ کنید و آن را در محیط های خشک و دور از رطوبت نگه دارید.

از فیلترهای هوای مناسب برای ورودی و خروجی استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان نشتی های کمپرسور را برطرف کنید.

تنظیم فشار کمپرسور باد
تنظیم فشار کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور باد


کاربران می توانند در صورت استفاده از کمپرسور، سؤالات و مشکلات خود را در جهت نحوه کار با کمپرسور باد و راه اندازی کمپرسور هوا در زیر این مقاله درج نماند.