تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن | مزایا و معایب کمپرسور باد روغنی و اویل فری

تفاوت کمپرسور باد روغنی و بدون روغن چیست؟

تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن همواره یکی از سؤالات خریداران کمپرسور هوا به شمار می آید. کمپرسور باد یکی از پرکاربردترین و کاربردی ترین ابزارآلات به شمار می رود. وظیفه این دستگاه کم کردن حجم باد و تبدیل آن به صورت فشرده و متراکم است. این باد فشرده شده به صورت انرژی مکانیکی استفاده می شود.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

از مهم ترین کاربردهای این دستگاه، استفاده از آن به عنوان منبع تغذیه برای بسیاری از ابزارآلات بادی از جمله میخکوب، دریل بادی، منگنه کوب و ابزارآلات دیگر است.

کمپرسور باد براساس موارد مختلفی از جمله ظرفیت مخزن، نوع کارکرد و روغنی بودن یا نبودن تقسیم بندی می شود. به طور کلی کمپرسورهای هوا به دو نوع روغنی و بدون روغن یا اویل فری تقسیم بندی می شوند. برای درک تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن | مزایا و معایب کمپرسور باد روغنی و اویل فری لازم است به توضیح هر کدام از این دستگاه ها بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کمپرسور باد بدون روغن (اویل فری)

همان طور که از نام این ابزار بادی مشخص است، این دستگاه نیازی به تعویض روغن در سیستم خود ندارد. در این کمپرسور باد قطعات به دلیل عدم روغن کاری به سرعت گرم می شوند. این کمپرسور، هوای بیرون را به کمک یک شیر وارد سیستم می کند. در ادامه، هوای واردشده به سیستم از یک میکرو فیلتر عبور می کند تا تمیز بودن آن تأیید شود.

سپس شیر تخلیه باز می شود تا هوای عبور داده شده از فیلتر به داخل محفظه پمپ باد هدایت شود و با بسته شدن شیر تخلیه، دستگاه آماده به کار شود. همان طور که گفته شد، محفظه سیلندر کمپرسورهای بدون روغن نیاز به روغن ندارد و در آن از رینگ پیستون پلیمری استفاده شده است که باعث روان شدن پیستون می شود. لازم به ذکر است که این محفظه در مدل های بدون روغن قابل تعویض است.

هنگامی که شما در حال انجام کار با کمپرسورهای اویل فری هستید، دستگاه قادر به ذخیره سازی مجدد هوا نیست. به همین علت بهتر است قبل از استفاده، تا پر شدن کامل مخزن دستگاه صبر کنید و سپس از آن استفاده نمایید.

کمپرسور باد بدون روغن (اویل فری)
کمپرسور باد بدون روغن (اویل فری)

انواع کمپرسور باد بدون روغن

  • کمپرسور هوا بدون روغن روتاری
  • کمپرسور هوا بدون روغن برگشتی
  • کمپرسور هوا بدون روغن اسکرو

بیشتر بخوانید: کاهش صدای کمپرسور هوا


مزایای کمپرسور باد بدون روغن

در بسیار از صنایع، کمپرسورهای بدون روغن را نسبت به نوع روغنی آن ترجیح می دهند که دلایلی مختلفی دارد:

کیفیت هوای بهتر

هوای تولیدشده توسط این کمپرسورها به دلیل عدم وجود روغن، از کیفیت بالاتری برخوردارند و فاقد مشکلات بهداشتی و میکروبی هستند. به همین دلیل می توان در بسیاری از مشاغل حساس از جمله داروسازی و صنایع غذایی از این دستگاه ها استفاده کرد. البته صنایع دیگری از جمله کنترل دقیق نیز به هوای باکیفیت و خالی از آلاینده نیاز دارند. از این جهت این دستگاه کاربرد ویژه ای نیز در این صنایع دارد.

مناسب برای محیط زیست

از مزایای دیگر این مدل کمپرسور، سازگاری آن با محیط زیست است. از آنجاییکه در ساختار این دستگاه از هیچ گونه آلاینده ای استفاده نشده است، می توان به راحتی از آن در هر جایی حتی در طبیعت استفاده کرد.

تعمیر و نگهداری آسان

در مدل های روغنی باید روغن دستگاه را در فواصل زمانی معین تعویض کرد. به همین دلیل کمپرسورهای روغنی نیاز به نگهداری و توجه بیش تری دارند. این اقدام علاوه بر زمان، به هزینه بیشتری نیز نیاز دارد. در حالی که در مدل های بدون روغن، نیازی به این کار نیست. البته لازم است بعد از هر بار استفاده، مخزن دستگاه به صورت کامل تخلیه شود چرا که این کار باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.

مصرف بهینه و هزینه کمتر

اگرچه هزینه اولیه خرید کمپرسورهای اویل فری بیش تر از هزینه خرید کمپرسورهای روغنی است. اما هزینه نگهداری و تعمیرات اجزای آن در طولانی مدت کمتر از کمپرسورهای روغنی خواهد بود.

بسیاری از مدل های بدون روغن مجهز به تنظیم کننده هایی هستند و برای کاربر این امکان را فراهم می کند تا در صورت نیاز از انرژی استفاده کند. این کار موجب مصرف بهینه و صرفه جویی در انرژی می شود.

راه اندازی سریع و آسان

کمپرسورهای روغنی نیاز به میزان آمپراژ بالا و یک سطح صاف برای شروع فعالیت دارند. برای مثال، اگر در یک روز زمستانی قصد استفاده از مدل روغنی کمپرسور را داشته باشید، به ناچار مجبور هستید مدت زمانی را صبر کنید تا دستگاه آماده شروع به کار شود. علت این امر، روغن موجود در دستگاه است که به دلیل غلیظ بودن، حرکت در سرما را دشوارتر می کند.

وزن کمتر

در مدل های Oil Free به دلیل عدم وجود روغن، وزن دستگاه کمپرسور باد کمتر است. در نتیجه جابجایی این دستگاه بسیار راحت تر از نوع روغنی است.

مزایای کمپرسور باد بدون روغن
مزایای کمپرسور باد بدون روغن

بیشتر بخوانید: کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کمپرسور باد بدون روغن

یکی از مزایای کمپرسور اویل فری نسبت به مدل دیگر، کاربردهای متعدد آن است. از این دستگاه می توان در مشاغل و صنایع مختلف استفاده کرد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

صنایع غذایی

یکی از کاربردهای مهم کمپرسورهای اویل فری، کاربرد آن ها در صنعت غذا است. استفاده از این مدل کمپرسور علاوه بر افزایش کیفیت غذای تولیدشده، باعث از بین بردن آلودگی های ناشی از آلاینده های روغن نیز می شود.

داروسازی

صنعت داروسازی و پزشکی یک صنعت مهم و حساس به شمار می رود. به همین علت از مرحله خشک کردن تا پوشش دارو مورد بررسی سفت و سخت قرار می گیرد. به همین علت به دلیل حساسیت بالای این موضوع نسبت به آلاینده ها، لازم است از نوع بدون روغن کمپرسور استفاده شود.

از دیگر کاربردهای این دستگاه به صورت اختصار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع تغذیه بسیاری از ابزارآلات بادی همچون دریل بادی، میخکوب بادی، آچار بکس بادی و …
  • به عنوان منبع باد در گاراژها و تعمیرگاه ها برای باد کردن وسایل بادی از جمله چرخ و لاستیک خودرو و وسایل نقلیه
  • در صنعت خشک شویی برای تأمین هوای فشرده، فشار دادن و فشرده سازی لباس
  • در صنعت الکترونیک برای تمیز کردن موتوربردهای مختلف
  • در صنعت تولید پلاستیک
  • دندان پزشکی
  • لوله کشی و تست لوله های گاز
کاربرد کمپرسور باد بدون روغن
کاربرد کمپرسور باد بدون روغن

معایب کمپرسور باد بدون روغن

  • این کمپرسورها مجهز به مخزن های کوچک تری هستند و از این جهت برای کارهای سنگین مناسب نخواهند بود.
  • موتور این دستگاه ها مدت زمان بیشتری برای انتقال هوای فشرده نیاز دارد.
  • دما در این کمپرسورها نسبت به نوع روغنی بیش تر است که این امر باعث کاهش طول عمر آن ها شده است.
  • در این کمپرسورها از یک لایه تفلونی بجای روغن استفاده شده است که این لایه تفلون در برابر گرما و ضربه بسیار حساس است و در صورت وارد شدن ضربات شکسته می شود و کمپرسور از کار می افتد.
  • بعضی از تولیدکننده ها به جای استفاده از سیم پیچ مسی، از سیم پیچ آلومینیومی در ساخت دستگاه استفاده می کنند که این امر باعث کاهش طول عمر کمپرسور می شود. (آلومینیوم در حرارت و دور بالا ذوب می شود.)

بیشتر بخوانید: کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد


کمپرسور باد روغنی

در کمپرسور هوای روغنی از روغن به عنوان خنک کننده، روان کننده و جهت جلوگیری از خردشدن قطعات کمپرسور استفاده می شود که البته این دستگاه نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد.

کمپرسورهای روغنی برای افرادی که به انجام کارهای حرفه ای می پردازند، بسیار شهرت دارند. البته لازم است روغن دستگاه، به دلیل نفوذ گرد و غبار و هم چنین تبخیر روغن، در فواصل زمانی معین تعویض شود.

کمپرسور باد روغنی
کمپرسور باد روغنی

بیشتر بخوانید: روغن کمپرسور باد چیست؟ روغن کمپرسور باد پیستونی را چه زمانی تعویض کنیم؟


مزایای کمپرسور باد روغنی

  • از این کالا می توان برای انجام کارهای سنگین همچون کارهای ساختمانی استفاده کرد.
  • به دلیل روغن کاری، دمای دستگاه همواره پایین است و دستگاه از طول عمر بالاتری برخوردار است.
  • این مدل کمپرسور قدرت بسیار بالاتری نسبت به نوع بدون روغن دارد.
  • این دستگاه هزینه خرید اولیه کمتری نسبت به نوع بدون روغن دارد.
  • کمپرسور هوای روغنی صدای کمتری نسبت به مدل های بدون روغن تولید می کند.
  • این دستگاه در برابر ضربه و خطراتی از این قبیل، مقاومت بیش تری نسبت به مدل دیگر دارد.
  • عموماً مخزن هوای مدل های روغنی بزرگ تر است.
  • راه اندازی و کار کردن با این کمپرسورها بسیار ساده است و نیازی به آموزش قبلی ندارد.
  • تعمیر و تعویض قطعات این مدل بسیار ازران تر از نوع اویل فری است.
مزایای کمپرسور باد روغنی
مزایای کمپرسور باد روغنی

معایب کمپرسور باد روغنی

  • پمپ باد روغنی نیاز به رسیدگی و توجه بسیار زیادی دارد تا حدی که کاربر در حین کار باید به صورت مکرر به پیستون روغن دستگاه توجه داشته باشد.
  • این دستگاه به دلیل حجم بالای مخزن و وجود روغن، از وزن بالاتری برخوردار است و اکثراً جابجایی آن بسیار سخت و دشوار است.
  • کیفیت هوای تولیدشده در این کمپرسورها، به دلیل وجود آلاینده های روغن از کیفیت کمتری برخوردار است و در بعضی اوقات باعث آلودگی هوای داخل مخزن می شود.
  • این کمپرسورها به دلیل وجود روغن برای محیط زیست مضر هستند.

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا بی صدا چیست و انواع کمپرسور باد سایلنت کدام است؟


کمپرسور بدون روغن یا کمپرسور روغنی

اگر بخواهیم در رابطه با خرید کمپرسور باد یک نتیجه گیری کلی کنیم، مهم ترین مسئله در خرید این دستگاه، حجم کار و نوع کاری است که می خواهید انجام دهید.

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، اگر در شغل مورد نظر شما وجود روغن مضر است و یا وقت کافی برای تعویض روغن را ندارید، باید از کمپرسور بدون روغن استفاده نمایید. اما در صورتی که نیاز به یک کمپرسور با قدرت بالا و دوام بالاتر دارید و می خواهید از آن برای کارهای سنگین استفاده کنید، می بایست از انواع کمپرسور روغنی استفاده نمایید.

تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن
تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن

بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور باد


بهترین کمپرسور باد

این وسیله کاربرد بسیار زیادی دارد و از طرفی منبع تغذیه تمام ابزارآلات بادی به شمار می رود به همین علت شرکت ها و برندهای متعددی در سراسر جهان به تولید این محصول پرکاربرد می پردازند. از محبوب ترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به کمپرسور باد ماکیتا، مهسان، رونیکس، آیرون مکس، مفید، ادون، اکتیو، اطلس، جنرال، جنسیس، جهان کارا و… اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از پمپ باد شرکت های مختلف و همچنین سوالات در رابطه با انواع کمپرسور روغنی و غیر روغنی سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آنها