کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که پمپ باد فندکی چیست و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد؟ به طور کلی انواع کمپرسور (Compressor) جهت فشرده سازی سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

کارکرد پمپ باد فندکی به گونه ای است که با صرف انرژی مکانیکی، حجم زیادی از گاز مورد نظر را با سرعت بالایی به درون خود می مکد و پس از فشرده سازی، گاز را در مواقع لزوم، خارج می نماید.

کمپرسور باد فندکی باتوجه به ویژگی هایی که دارد، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. لازم به ذکر است که سرعت و قدرت این محصول در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است.

پمپ های باد فندکی از انواع کمپرسور باد کوچک به شمار می آیند. موتور پمپ باد فندکی با اتصال به درگاه فندکی خودرو فعالیت خود را آغاز می کند. این ابزار به واسطه موتور الکتریکی کوچکی که دارد، هوا را درون سیلندر فشرده می کند و از انرژی آن می توان جهت باد کردن انواع لوازم بادی استفاده نمود.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

اگر شما هم قصد دارید تا با انواع این محصول آشنا شوید، تا انتهای مقاله کمپرسور باد فندکی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کمپرسور چیست؟

کمپرسور باد با نام های کمپرسور هوا، موتور باد و یا پمپ باد نیز شناخته می شود. این ابزار مخزنی است که جریان فشرده هوا در آن قرار دارد. وظیفه این دستگاه نگهداری و متراکم کردن گازها و بخار است و در صورت نیاز، این گاز و بخار را تخلیه می کند.

انواع کمپرسورها از انرژی بالایی نسبت به دیگر محصولات بادی برخوردار هستند. به طور کلی کمپرسور ابزاری است که با توجه به برخورداری از مکانیزمی که در سیستم آن استفاده شده است، هوای محیط را به داخل محفظه می مکد.

سپس این ابزار طبق یک فرآیند به کمک پیستون و پره، فشرده سازی هوا را آغاز می نماید. سپس پس از فشرده سازی، هوای دمیده شده در داخل مخزن ذخیره می شود و در مواقع لزوم می توان از آن استفاده کرد.

انواع کمپرسورها با توجه به کاربردی که دارند در ظرفیت های گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شوند. امروزه انواع این محصول در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله کمپرسور باد فندکی چیست به کاربردهای کلی این ابزار اشاره خواهیم کرد.

کمپرسور باد فندکی چیست
کمپرسور باد فندکی چیست

بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور باد


انواع کمپرسور باد فندکی

کمپرسور باد فندکی از انواع مختلفی برخوردار است که هریک از آنها جهت انجام کارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع پرداخته شد، این ابزار توسط یک کابل به قسمت فندکی خودرو متصل می شود و در نهایت فشار هوا را ایجاد می کند.

این کمپرسور با برق 12 ولت فعالیت می کند. در ادامه این بخش از مقاله کمپرسور باد فندکی چیست به معرفی انواع این محصول می پردازیم:

پمپ باد فندکی با کابل اتصال باتری

طراحی و ساختار این کمپرسورها به گونه ای است که به سیم کشی برق ماشین هیچ صدمه ای وارد نمی کند. این نوع کمپرسور به کابل اتصال به باتری مجهز است. همچنین با اتصال آن به قسمت مثبت و منفی باتری خودرو، می توان از این ابزار استفاده نمود.

کمپرسور فتدکی شارژی

انرژی مورد نیاز این کمپرسور از طریق باتری تأمین می شود. انواع پمپ های باد شارژی در مواقعی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد یا خودرو خاموش است، گربنه مناسبی برای استفاده به شمار می آیند. لازم به ذکر است که این کمپرسورها از دو نوع تک سیلندر و دو سیلندر در بازار برخوردار هستند.

کمپرسور باد فندکی تک سیلندر

این نوع کمپرسورها همانطور که از نامشان مشخص است، تنها از یک سیلندر برخوردار هستند. از کمپرسور تک سیلندر جهت باد کردن لاستیک اتوموبیل هایی که سبک هستند، استفاده می شود.

کمپرسور باد فندکی دو سیلندر

این نوع کمپرسور به دلیل برخورداری از دو سیلندر، از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند. انواع کمپرسور فندکی دو سیلندر برای خودروهای سبک و سنگین گزینه مناسبی به شمار می آیند. لازم به ذکر است که معمولاً خودروهای سنگین از کمپرسور هوا به صورت جداگانه برخوردار هستند.

کمپرسور باد پیستونی

این نوع پمپ باد فندکی معمولاً جهت مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار در سایزهای 25 تا 1000 لیتر تولید و به بازار ارائه می شود. لازم به ذکر است کوچک ترین سایز این نوع کمپرسور، حجم 25 لیتر و 50 لیتر دارد که در صنایع خدماتی مانند دکوراسیون کاربرد دارد.

کمپرسور باد اسکرو

این دستگاه در کارخانه هایی که فشار هوا به بیشتر از 1000 لیتر در دقیقه می رسد، مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپرسور باد فندکی فشار قوی

از این نوع پمپ در صنایعی مانند تولید بطری های آب معدنی استفاده می شود. این دستگاه از هوادهی 700-1000 و 1500 لیتر در دقیقه برخوردار است.

انواع کمپرسور باد فندکی
انواع کمپرسور باد فندکی

بیشتر بخوانید: تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن | مزایا و معایب کمپرسور باد روغنی و اویل فری


کاربرد پمپ باد فندکی

کمپرسور باد فندکی از جمله ابزارآلات بادی است که در شرایط گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این بخش از مقاله کمپرسور باد فندکی چیست به کاربردهای این ابزار می پردازیم:

  • باد کردن چرخ موتور سیکلت و دوچرخه
  • باد کردن لاستیک خودرو
  • مصارف غذایی و پزشکی
  • موارد صنعتی مانند تأمین تغذیه انواع ابزارآلات بادی مانند دریل
  • باد کردن وسایل کوچک مانند توپ، تشک بادی و …
کاربرد پمپ باد فندکی
کاربرد پمپ باد فندکی

ویژگی های انواع کمپرسور فندکی

انواع پمپ باد فندکی جهت تولید باد مورد نیاز، از قدرت های گوناگونی برخوردار هستند. انواع این دستگاه از قابلیت اتصال به باتری خودرو برخوردار هستند. برخی از انواع این کمپرسورها با درگاه USB فعالیت می کنند و می توان از آنها استفاده نمود.

با استفاده از کمپرسور باد فندکی می توان هرگونه کم بادی و پنچری لاستیک را در کمترین زمان برطرف نمود. برخی از انواع این کمپرسورها وجود دارند که علاوه بر فندکی خودرو، به یک انبر جهت اتصال به سر باتری خودرو برخوردار هستند.

بدنه این محصول از مقاومت بالایی برخوردار است و می تواند سرعت باد کردن لاستیک را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در نتیجه، استفاده از این محصول موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود. کمپرسور باد فندکی از وزن مناسبی برخوردار است و حمل و جابه جایی آن به آسانی صورت می گیرد. از این رو برای افرادی که دائم در حال سفر و گردش هستند، گزینه مناسبی به شمار می آید.

به طور کلی این وسیله برای تعمیرات سرپایی وسیله مناسبی است. همچنین علاوه بر اتوموبیل های سواری، برخی از ماشین های سنگین و نیمه سنگین نیز می توانند از این محصول استفاده نمایند.

مزایای کمپسور باد فندکی

در ادامه این بخش از مقاله کمپزسور باد فندکی چیست به مزایای استفاده از این محصول می پردازیم:

  • تأمین انرژی مورد نیاز وسایل بادی
  • برخورداری از وزن مناسب
  • قابلیت حمل آسان
  • استفاده بسیار آسان
مزایای کمپسور باد فندکی
مزایای کمپسور باد فندکی

بیشتر بخوانید: کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد


نحوه عملکرد کمپرسور باد فندکی

در این بخش از مقاله کمپرسور باد فندکی چیست قصد داریم تا شما را با اجزای تشکیل دهنده این محصول و نحوه کارکرد هریک از آنها آشنا نماییم.

منبع تغذیه

رایج ترین و کاربردی ترین انواع کمپرسور باد قابل حمل هستند و به صورت مستقیم به پریز یا فندک 12 ولت ماشین متصل می شوند. پمپ باد شارژی و برقی از انواع این محصول به شمار می آیند.

موتور الکتریکی

موتور این محصول از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده کمپرسور است. شفت خروجی موتور به تعدادی چرخ دنده متصل است که انرژی را به پیستون منتقل می کند. در برخی دیگر شفت خروجی به یک فن متصل می شود تا در حین کار دستگاه خنک شود.

کلید

کلید نیز همانطور که می دانید، وظیفه خاموش یا روشن کردن دستگاه را برعهده دارد. به عبارتی این قطعه مدار برق دستگاه را تکمیل می نماید.

پیستون و سیلندر

پیستون قطعه ای است که با چرخش چرخ دنده ها به سمت پایین کشیده می شود و هوا را از طریق ورودی به سیلندر وارد می نماید. سپس به سمت بالا هدایت می شود و با بالا رفتن پیستون، هوای فشرده شده از طریق یک لوله رانده می شود.

در نتیجه پیستون این چرخه را به طور دائم تکرار می کند تا پمپاژ هوا به داخل لاستیک را انجام دهد. در واقع پیستون و سیلندر این محصول در جایی قرار گرفته اند که فرآیند تولید نیرو را انجام می دهند.

چرخ دنده

معمولاً در انواع کمپرسورها از دو چرخ دنده استفاده می شود. یکی از این چرخ دنده ها به موتور و دیگری به پیستون متصل است. هنگامی که موتور حرکت می کند، چرخ دنده آن می چرخد و با چرخ دنده پیستون درگیر می شود. در نتیجه هنگامی که موتور حرکت می کند، چرخ دنده ها موجب می شوند تا پیستون به حرکت درآید.

لازم به ذکر است که در برخی از موارد، چرخ دنده دیگری جهت چرخاندن فن وجود دارد.


بیشتر بخوانید: بهترین مارک کمپرسور باد خانگی و صنعتی


سنسور فشار

سنسور فشار دیگر قطعه تشکیل دهنده این ابزار است که برای خواندن فشار استفاده می شود. به طوری که میزان فشار بر روی یک صفحه نمایش دیجیتالی قابل مشاهده است. همچنین این سنسور جهت کنترل دریچه نیز کاربرد دارد.

سوپاپ

سوپاپ از دیگر قطعات تشکیل دهنده پمپ باد فندکی است. این قطعه در انواع مختلفی تولید می شود و در ابزارآلات گوناگون قرار می گیرد. وظیفه اصلی این قطعه این است که در صورت نیاز باعث ورود هوا به داخل سیلندر می شود. همچنین در صورت عدم نیاز به ورود هوا، موجب جلوگیری از ورود آن می شود.

فن

در ساختار برخی از انواع کمپرسور، یک فن تعبیه شده است که موجب خنک شدن دستگاه می شود. محل قرارگیری این قطعه در نزدیکی موتور است که گرمای بیشتری از خود تولید می کند.

رابط

رابط یا کانکتور این محصول در انتهای کمپرسور باد قرار می گیرد و کمپرسور را قادر به باد کردن لاستیک می کند. این قطعه معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می شود و گاهی اوقات در یک روکش پارچه ای پوشانده می شود.

نحوه عملکرد کمپرسور باد فندکی
نحوه عملکرد کمپرسور باد فندکی

راهنمای خرید کمپرسور باد فندکی

هنگام خرید کمپرسور باد فندکی با توجه به کاربرد مورد نظر خود، نوع مناسب این محصول را انتخاب نمایید. در ادامه این بخش از مقاله کمپرسور باد فندکی چیست به نکات حائز اهمیتی که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره خواهیم کرد:

تعداد سیلندر

تعداد سیلندر کمپرسور از نکاتی است که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد. همانطور که پیش از این گفته شد، انواع کمپرسورهای فندکی در دو نوع تک سیلندر و دو سیلندر تولید می شوند. نوع تک سیلندر این محصول از قدرت کمتری برخوردار است و فشار باد خروجی آن نیز ضعیف تر است. در مقابل نوع دو سیلندر از قدرت پمپ بالایی برخوردار است.

نوع اتصال

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید این محصول باید به آن توجه داشته باشید، نوع اتصال آن است. به طور کلی، دو نوع اتصال به فندکی خودرو و اتصال با کلامپ به صورت مستقیم، جهت فعالیت این ابزار بادی وجود دارد. در نتیجه مدل هایی که از دو نوع کابل اتصال برخوردار هستند، عملکرد مطلوب تری دارند. همچنین در صورت بروز هرگونه خرابی سیم آن، از سیم دیگری می توان استفاده نمود.

اندازه شیلنگ

هنگام خرید کمپرسور باد فندکی به اندازه شیلنگ آن توجه داشته باشید. اگر اندازه شیلنگ آن بلند باشد، بدون هیچگونه جابه جایی می توانید به هر چهار چرخ اتوموبیل خود دسترسی داشته باشید و آن ها را باد کنید.

اندازه سیم

هنگام خرید کمپرسور فندکی به طول سیم این محصول توجه نمایید. اندازه سیم را با توجه به خودرو و فاصله فندکی خودرو تا چرخ ها در نظر بگیرید. در نتیجه توجه داشته باشید که اندازه کابل خیلی کوتاه نباشد تا بتوانید از آن استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که برخی از انواع این محصول از یک کیف نگهداری برخوردار هستند. داخل این کیف ابزارهای پنچرگیری مانند پیچ گوشتی، دم باریک و … وجود دارد. همچنین برخی دیگر از انواع پیشرفته این محصول وجود دارند که از یک چراغ قوه برخوردار هستند. از این چراغ قوه می توان به هنگام پنچرگیری در شب استفاده کرد.

قیمت پمپ باد فندکی به عوامل زیادی مانند طراحی دستگاه، فشار، روغنی یا غیر روغنی بودن آن بستگی دارد. لازم به ذکر است که به دلیل طراحی کمپرسورهای سانتریفیوژ برای کارهای سخت، این نوع پمپ باد فندکی از نوع معکوس گران تر است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پمپ باد فندکی یا کمپرسور باد خودرو


راهنمای خرید کمپرسور باد فندکی
راهنمای خرید کمپرسور باد فندکی

سوالات متداول

  • چرا وجود پمپ باد فندکی در ماشین ضروری است؟

ممکن است شرایطی برای شما پیش بیاید که چرخ های خودروی شما پنچر شوند و هیچگونه دسترسی به آپاراتی یا تعمیرگاه نداشته باشید. در این وضعیت مجبور هشتید که لاستیک ماشین خود را تعویض نمایید. حتی ممکن است که شما لاستیک زاپاس نیز همراه خود نداشته باشید. در این شرایط وجود یک پمپ باد فندکی برای شما کاملاً ضروری است.

  • کمپرسور باد فندکی چه امکاناتی دارد؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، با اتصال این ابزار به درگاه فندکی خودرو، می توان از آن استفاده نمود. همچنین با استفاده از برق شهری از انواع کمپرسور باد می توان استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از بروز هرگونه خطایی، این دستگاه باید از قابلیت تنظیم قطع کننده در فشار مناسب برخوردار باشد.

امیدواریم که مقاله کمپرسور باد فندکی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید کمپرسور باد فندکی و اطلاع از قیمت انواع کمپرسور می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کمپرسور باد فندکی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.