تفاوت کابل شبکه crossover و straight

تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight

تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight یکی از نکاتی است که در هنگام استفاده از کابل شبکه مورد توجه قرار می گیرد. این تفاوت به نحوه سوکت زدن کابل لن مربوط می شود.

برای خرید کابل شبکه ارزان به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

سیم های داخلی این کابل ها به دو صورت مستقیم و یا متقاطع به هم پیچیده می شوند. رایج ترین کابل شبکه، کابل لن Straight است که از آن برای اتصال دستگاه هایی هم چون کامپیوتر به روتر، سوئیچ شبکه و … استفاده می شود. در مقابل کابل های کراس اور کاربردهای دیگری نیز دارند.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


در این مقاله به بررسی تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل شبکه چیست؟

در مبحث تفاوت کابل کراس و استریت ابتدا باید بدانیم کابل شبکه چیست؟ کابل شبکه یکی از تجهیزات پسیو شبکه است که وظیفه ارسال و انتقال داده ها را برعهده دارد. این کابل ها بیشترین کاربرد را در شبکه دارند.

این محصولات در گروه های مختلف از Cat5 الی Cat8 به بازار عرضه می شوند. علاوه براین، محصولات شبکه به خصوص کابل های شبکه دارای انواع مختلفی از لحاظ ساختار هستند. مشهورترین این کابل ها، کابل شبکه SFTP و UTP هستند. این کابل ها از لحاظ داشتن شیلد و فویل در ساختار با هم متفاوت هستند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


کابل های شبکه پیش از استفاده باید سوکت زده شوند. نحوه سوکت زدن کابل شبکه یکی عوامل تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight است. در ادامه به بررسی بیشتر سوکت های کابل شبکه خواهیم پرداخت.

سوکت کابل شبکه

برای بررسی تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight ابتدا نوع سوکت هر دو کابل را بررسی می کنیم:

کابل شبکه پیش از استفاده سوکت زده می شود. کانکتور یا سوکت شبکه 8 پین دارد که هرکدام از آن ها محل قرارگیری یکی از زوج سیم های به هم تابیده شده در کابل شبکه است.

برای مشاهده قیمت سوکت شبکه با مراجعه به سایت با نمایندگان اصلی در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


کابل های اترنت از 4 جفت سیم به هم تابیده شده تشکیل شده اند. هر یک از این سیم ها باید در یک پین مخصوص قرار بگیرند. محل قرارگیری این سیم ها طبق دو استاندارد T-568A و T-568B مشخص می شود. این دو استاندارد از لحاظ ظرفیت و سرعت انتقال داده، پهنای باند و … به یکدیگر شباهت دارند اما در برخی از موارد نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

رنگ بندی زوج سیم ها در این دو استاندارد سوکت زنی با هم تفاوت دارد.

پیش از بررسی فرق کابل شبکه Crossover و Straight به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

سوکت کابل شبکه
سوکت کابل شبکه

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش تصویری و گام به گام


کابل شبکه Straight یا مستقیم

در مبحث فرق میان کابل شبکه Crossover و Straight باید بگوییم کابل لن استریت کابلی است که دو سر ابتدایی و انتهایی آن به یک شکل سوکت خورده است. در واقع هر دو سر کابل شبکه مستقیم، از یک نوع مدل سوکت زدن T568A و یا T568B استفاده کرده است.

از این کابل ها اغلب در اتصال دستگاه های غیرمشابه هم چون سوئیچ به روتر و کامپیوتر به سوئیچ، روتر به کامپیوتر و … استفاده می شود.

کابل شبکه Straight یا مستقیم
کابل شبکه Straight یا مستقیم

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


کابل شبکه Crossover یا ضربدری

کابل شبکه کراس اور و یا ضربدری به کابلی گفته می شود که از هر دو نوع استاندارد سوکت زنی کابل شبکه در آن استفاده شده است. یک طرف کابل با استاندارد T568A و طرف دیگر آن با استاندارد T568B سوکت زده شده است.

بزرگترین تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight نسبت به یکدیگر همین مورد استاندارد سوکت زنی است. کابل کراس اغلب برای اتصال دو دستگاه هم نوع و مشابه همانند دو کامپیوتر، دو روتر، دو مودم و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل شبکه Crossover یا ضربدری
کابل شبکه Crossover یا ضربدری

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


فرق کابل Crossover و  Straight

مقایسه کابل شبکه Crossover و Straight از روی ظاهر کار دشواری است. کابل های کراس اور و استریت از لحاظ شکل ظاهری به هم شباهت دارند اما موارد زیر سبب تمایز میان آن ها می شود:

تفاوت در نحوه سوکت زنی

سوکت زنی در کابل های کراس اور با استریت متفاوت است. در کابل استریت از نحوه سوکت زنی مشابه در انتها و ابتدای کابل شبکه استفاده می شود اما در کابل کراس اور از دو نوع سوکت زنی مختلف استفاده می شود.

تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight
تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


تفاوت در کاربرد دو کابل

در مبجث تفاوت کابل شبکه crossover و straight توجه به کاربرد این کابل ها نکته بسیار مهمی است. کاربرد این دو کابل نیز با هم مختلف است. از کابل شبکه استریت برای اتصال دستگاه های غیر هم نوع اما از کابل شبکه کراس اور برای اتصال دستگاه های هم نوع استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


تفاوت در ترکیب رنگ بندی سیم ها

ترکیب رنگ بندی سیم ها در کابل های شبکه در این دو روش با هم تفاوت دارد.

جدا از تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight تشخیص هر یک از این کابل ها در گذشته بسیار حائز اهمیت است. زیرا انتخاب هرکدام از آن ها به جای دیگری ممکن است سبب ایجاد عملکرد اشتباه در شبکه بشود. اما امروزه در شبکه ها قابلیت Auto-MDI/MDIX تعریف شده است و برخی از آن ها از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

طبق این قابلیت مهم نیست از کابل لن کراس اور و یا استریت در ساختار شبکه استفاده شود. زیرا دستگاه می تواند تشخیص دهد از کدام استاندارد استفاده کند و ارسال و دریافت دیتاها به چه شکل باشد. اخیراً اغلب دستگاه های شبکه هم چون روترها و … به این قابلیت مجهز شده اند.


بیشتر بخوانید: کابل شبکه Cat۸ چیست و چه تفاوتی با Cat۷ دارد؟


نتیجه گیری

در حال حاضر در بسیاری از شبکه های کوچک و بزرگ دانستن تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight اهمیت چندانی ندارد زیرا اغلب تجهیزات شبکه از قابلیت Auto-MDI/MDIX پشتیبانی می کنند.

با این حال اگر می خواهید یک شبکه بی نقص داشته باشید، لازم است به این نکات توجه کنید. در میان شرکت های تولیدکننده این محصولات، کابل شبکه لگراند، نگزنس، کابل شبکه ایرانی رفسنجان و … بهترین و باکیفیت ترین کابل های لن موجود در بازار را تولید می کنند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC