تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟

یکی از مهم ترین مسائل مربوط به شبکه، دانستن تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP است. کابل شبکه (کابل LAN) یکی از مهم ترین اجزای شبکه است و پراهمیت ترین وظیفه در شبکه، یعنی انتقال اطلاعات را برعهده دارد.

هنگامی که از کابل شبکه صحبت می کنیم، به واژه هایی مانند کابل شبکه Cat۷ ،Cat۶a ،Cat۶ ،Cat۵ و Cat۸ برخورد می کنیم که همگی نشان دهنده گروه این نوع کابل هستند. هم چنین عبارت های کابل شبکه SFTP ،STP ،UTP و FTP نشان دهنده نوع عایق یا همان محافظ، شیلد و ساختار کابل شبکه است.

در ادامه به جواب سؤال تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست خواهیم پرداخت.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل شبکه چیست؟

کابل لن از از مجموعه سیم هایی از جنس مس تشکیل شده است که جهت انتقال داده و اتصال دستگاه های شبکه به هم مورد استفاده قرار می گیرد. سیم های داخلی این کابل به صورت زوج های به هم تابیده شده هستند و زیر یک ژاکت و یا روکش قرار گرفته اند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


روش نام گذاری کابل های شبکه

  • محافظ های داخلی کابل همانند یک مانع از ورود نویز جلوگیری می کنند. کابل های شبکه کابل هایی با زوج سیم های به هم تابیده شده هستند و کلمه TP (Twisted Pair) نیز به همین موضوع اشاره دارد. به همین دلیل این عبارت در تمام کابل های شبکه مشترک است.
  • حرف F در کابل های شبکه مخفف کلمه Foil و به معنای ورقه آلومینیوم است.
  • حرف S مخفف کلمه Shielded و به معنای شیلددار بودن است.
  • حرف U مخفف کلمه Unshielded یا بدون شیلد است.

کابل شبکه UTP چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چرا کابل های UTP به بازار عرضه شدند؟ یا UTP مخفف عبارت چیست؟ حرف U مخفف عبارت Unshielded (فاقد شیلد) و کلمه UTP مخفف عبارت Unshielded Twisted Pair است. این نوع کابل یکی از پرکاربردترین و مقرون به صرفه ترین کابل های موجود در بازار است. این کابل متشکل از 8 سیم است که دو به دو به هم تابیده شده اند.

کابل شبکه با ساختار UTP هیچ گونه محافظتی بر روی زوج سیم ها ندارد. همین امر سبب می شود تا نسبت به سایر کابل ها، نویز و پارازیت بیشتری را دریافت کند. اما پیچش منظم و متقارن سیم ها، یک انتقال متعادل را برای کابل فراهم کرده است.

در محیط هایی که نویز کمتری وجود دارد و داده های انتقالی از اهمیت کمتری برخوردار هستند، معمولاً از این نوع کابل استفاده می شود. این کابل ها با نام U/UTP نیز شناخته می شوند.

نصب این کابل ها از کابل های شیلددار راحت تر است و به سیم اتصال به زمین احتیاج ندارد.

کابل شبکه SFTP چیست؟

STP مخفف چیست؟ حرف S مخفف عبارت Shielded (دارای شیلد) و STP مخفف عبارت Shielded Twisted Pair است. کابل هایی که با این نوع ساختار به بازار عرضه می شوند، دارای یک نوع محافظ بافته شده در ساختمان داخلی خود هستند اما هیچ گونه فویلی ندارند.

محافظت این کابل ها نسبت به کابل های UTP بیشتر و بهتر است. این کابل ها اغلب در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرند که امکان تداخلات الکترومغناطیسی وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


کابل شبکه FTP چیست؟

FTP مخفف چیست؟ حرف F مخفف عبارت Foil (فویل) و FTP مخفف عبارت Foil Twisted Pair است. کابل شبکه F/UTP و یا FTP به کابل UTP شباهت دارد. این کابل در زیر روکش خود یک نوع محافظ آلومینیومی و یا فویل بکار برده است. این فویل آلومینیومی تمام زوج سیم ها را در بر می گیرد و در برابر نویز محافظت بیشتری نسبت به UTP دارد.

کابل شبکه SFTP چیست؟

همان طور که از عنوان این محصول پیداست، هم حرف S و هم حرف F در آن به کار رفته است. در این کابل یک لایه شیلد به دور کابل ها بافته و پیچیده شده است و جهت کاهش دریافت اثرات نویز، به دور هر زوج نیز یک فویل آلومینیومی کشیده شده است.

استفاده از این نوع کابل در شبکه، کیفیت و عملکرد شبکه را بهبود می بخشد زیرا این کابل ها کمترین میزان نویز، پارازیت و اختلالات الکترومغناطیسی را جذب می کنند. در محیط های صنعتی که نوع اطلاعات و انتقال آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است، از این کابل استفاده می شود. عمده ترین فرق کابل SFTP و UTP در شیلد و فویلی است که در ساختار آن به کار رفته است.

این کابل ها نیز همانند کابل های لن UTP از 8 سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است.

تفاوت کابل شبکه UTP و STP و FTP و SFTP
تفاوت کابل شبکه UTP و STP و FTP و SFTP

کابل شبکه FFTP چیست؟

در عنوان این نوع کابل دو حرف F به کار رفته است. این کابل ها که با نام F/FTP نیز شناخته می شوند، دارای دو روکش آلومینیومی در ساختار خود هستند. در ساختمان کابل های FFTP، هم به دور هر دو زوج سیم و هم به دور کابل اصلی، فویل آلومینیومی کشیده شده است. فویل از دریافت نویزهای الکتریکی جلوگیری می کند.

کابل شبکه SF/UTP چیست؟

در ساختار این کابل ها، از یک محافظ بافته شده و یک لایه فویل در زیر محافظ استفاده شده است. این گونه کابل ها در برابر دریافت اختلال های مغناطیسی از مقاومت مناسبی برخوردار هستند.

کابل شبکه U/FTP چیست؟

در این نوع کابل های شبکه، به دور جفت های به هم تابیده شده، یک لایه فویل پیچیده شده است. این نوع کابل ها در مقابل نویزهای دریافتی از زوج های به هم تابیده شده مجاور، از خود مقاومت نشان می دهند.

کابل شبکه SF/FTP چیست؟

این دسته از کابل ها دارای محافظت شگفت انگیزی در برابر انواع نویز و اختلال هستند. یک محافظ بافته شده در زیر روکش قرار گرفته است و یک لایه فویل آلومینیومی نیز در زیر آن قرار دارد. علاوه بر این، به دور زوج سیم های به هم تابیده شده نیز فویل کشیده شده است.

فرق کابل SFTP و UTP چیست؟

تفاوت کابل شبکه utp و sftp را در چند مورد زیر بیان خواهیم کرد:

  1. کابل UTP ارزان تر از کابل SFTP است.
  2. کابل شبکه UTP دریافت نویز بیشتری نسبت به SFTP دارد.
  3. کابل SFTP برای تک تک زوج سیم ها به فویل مجهز شده است اما UTP هیچ فویلی ندارد.
  4. کابل SFTP دارای حفاظ بافته شده برای کل جفت سیم ها است اما UTP هیچ محافظ کلی ندارد.
  5. وزن کابل UTP از SFTP کم تر است و دلیل آن، عدم وجود هیچ گونه فویل و شیلد است.
  6. معمولاً متراژ کابل UTP بر روی قرقره کمتر از متراژ کابل SFTP است. کابل شبکه UTP معمولاً دارای کلاف ۳۰۵ متری و کابل SFTP دارای قرقره ۵۰۰ متری است.
  7. سوکت RJ۴۵ کابل SFTP فلزی است ولی سوکت کابل UTP پلاستیکی است.
  8. کابل شبکه UTP نصب ساده تری داشته و به سیم اتصال به زمین نیاز ندارد.
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

شباهت کابل شبکه SFTP و UTP

  1. هر دو کابل شبکه از ۴ زوج سیم تشکیل شده اند.
  2. هادی هر دو کابل از جنس مس است.
  3. روکش هر دو کابل شبکه می تواند از نوع PVC و یا LSZH باشد.
  4. هر دو کابل در تمامی گروه های Cat قابل تولید هستند.
  5. هردوی این کابل ها می توانند indoor یا outdoor باشند.

چه نوع کابل شبکه ای بخریم؟

بهترین کابل شبکه کدام است؟ کابل شبکه UTP یا کابل شبکه SFTP؟ این پرسش همواره ذهن تکنسین های شبکه و متخصصان را به خود مشغول کرده است.

تمامی کابل های شبکه از ۸ سیم تشکیل شده اند که دو به دو به یکدیگر تابیده شده اند. در ادامه به المان هایی که باعث تفاوت این کابل ها با یکدیگر می شوند، خواهیم پرداخت. این المان ها سبب تعیین قیمت کابل شبکه نیز می شوند. معمولاً در شبکه ها متناسب با انتخاب کابل، تجهیزات پسیو دیگر همچون کیستون شبکه و پچ پنل، پچ کورد و … انتخاب می شوند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه


ساختمان کابل شبکه

کابل های شبکه UTP متداول ترین کابل هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه از کابل شبکه SFTP در بسیاری از شبکه هایی که نوع اطلاعات و انتقال بدون نویز آن ها اهمیت دارد، استفاده می شود.

این محصولات برای مجموعه هایی که کابل شبکه کنار کابل برق قرار می گیرند نیز، یک انتخاب بسیار مناسب است. کلاف کابل های SFTP اغلب ۵۰۰ متری و کابل های UTP اغلب ۳۰۵ متری است.

اگر شبکه شما نزدیک به کابل های برق، ماهواره ها، نویز و فرکانس قرار دارد، بهتر است از کابل شبکه از نوع SFTP استفاده شود. در غیر این صورت، به دلیل وزن و قیمت کمتر، از کابل شبکه UTP نیز می توان استفاده کرد.

گروه کابل شبکه

همان طور که پیش تر گفته شد، کابل های شبکه براساس سرعت و پهنای باندی که دارند، به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. این گروه ها با عبارت مخفف Category) Cat) آغاز می شوند و عدد قرار گرفته در مقابل آن ها نشان دهنده ورژن کابل است. کابل ها از گروه Cat۳ تا Cat۸ تقسیم بندی شده اند.

امروزه اغلب گروه های Cat۵ به بعد در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. کابل شبکه Cat۶ بیشترین کاربرد را در ایران دارد. این کابل ها می توانند ارتباط را تا سرعت ۱۰ گیگابیت اترنت و در فاصله های ۵۰ متری فراهم کنند. تفاوت کابل شبکه Cat۶ و Cat۵ در سرعت انتقال داده و پهنای باند است. هم چنین تفاوت کابل شبکه Cat۶ و Cat۶a که نسل پیشرفته تر آن است نیز، در میزان سرعت انتقال است.

دسته بندینوع کابلحداکثر سرعت انتقالحداکثر سرعت پهنای باند
CAT3UTP10 مگابیت در ثانیه16 مگاهرتز
CAT5UTP10/100 مگابیت در ثانیه100 مگاهرتز
CAT5eUTP1000 مگابیت در ثانیه100 مگاهرتز
CAT6UTP یا STP1000 مگابیت در ثانیه250 مگاهرتز
CAT6aSTP10000 مگابیت در ثانیه500 مگاهرتز
CAT7SSTP10000 مگابیت در ثانیه600 مگاهرتز

بنابراین باید کابل شبکه را براساس سرعت انتقال مورد نیاز خود خریداری کنید.

کابل شبکه Cat۶ UTP اغلب در داخل مجموعه ها و کابل شبکه Cat۶ SFTP اغلب در خارج از مجموعه ها استفاده می شود. تفاوت کابل شبکه utp و sftp البته به تجهیزات پسیو دیگر نیز برمی گردد.


بیشتر بخوانید: کابل شبکه Cat۸ چیست و چه تفاوتی با Cat۷ دارد؟


برند کابل شبکه

شرکت های زیادی به تولید تجهیزات شبکه و انواع کابل شبکه پرداخته اند. امروزه کابل شبکه لگراند و نگزنس، سیمیا، اشنایدر، بلدن، رپیتون، رفسنجان، زر کابل کرمان و … از بهترین برندهای تولیدکننده این محصولات به شمار می آیند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


روکش کابل شبکه

یکی از نکات مهم در هنگام خرید کابل شبکه، توجه به نوع روکش آن ها است. کابل ها می توانند دارای روکش PVC و یا LSZH باشند.

در ساختار کابل شبکه LSZH از هیچ گونه هالوژنی استفاده نشده است. این کابل ها از نوع کابل های نسوز هستند. قیمت کابل هایی که دارای روکش PVC هستند، از کابل های LSZH مقرون به صرفه تر است. جهت مشاهده لیست قیمت کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: انواع روکش کابل شبکه


محل استفاده از کابل شبکه

پیش از خرید انواع کابل شبکه باید به محل استفاده از آن توجه کرد. کابل هایی که در خارج از مجموعه مورد استفاده قرار می گیرند، باید از نوع کابل شبکه Outdoor باشند زیرا این کابل ها به روکش لاستیکی مجهز هستند و به راحتی خورده و پوسیده نمی شوند.

کابل های شبکه Indoor در داخل مجموعه ها کاربرد دارند. اغلب کابل های شبکه از نوع Outdoor روکش مشکی رنگ دارند اما کارخانه های سازنده این محصولات، کابل شبکه Indoor را در رنگ های مختلف تولید می کنند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


رنگ کابل شبکه

رنگ کابل شبکه Indoor بسته به شرکت سازنده و برند متفاوت است. به عنوان مثال، کابل شبکه لگراند آبی رنگ، کابل شبکه نگزنس نارنجی رنگ، اشنایدر سبز رنگ، بلدن طوسی رنگ و کابل رفسنجان نیز سبز رنگ است. اما اغلب کابل های شبکه Outdoor با رنگ مشکی به بازار عرضه می شوند.

قیمت کابل شبکه

برای خرید و دریافت لیست قیمت کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. قیمت این کابل با توجه به تفاوت کابل شبکه utp و sftp متغیر است. تمامی تجهیزات شبکه مانند کابل، پچ کورد شبکه، پچ پنل، کیستون و … در سایت راندنو موجود است و مراکز فروش تجهیزات شبکه به آن ها قیمت داده اند. با سایت راندنو همراه باشید.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی