راهنمای خرید کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل شبکه موجود را خریداری کنید. کابل شبکه مناسب می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی سرعت و کیفیت شبکه بگذارد. کابل شبکه وظیفه اتصال تجهیزات مختلف به یک شبکه را برعهده دارد. همچنین انتقال داده و اطلاعات نیز از دیگر وظایف کابل شبکه است.

کابل های شبکه در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. برخی از آن ها از نظر شیلد و فویل، برخی دیگر از نظر کاربرد و برخی دیگر از نظر سرعت و پهنای باند با یکدیگر تفاوت دارند. برای خرید کابل لن مهم ترین نکته این است که کابل شبکه پاسخگوی نیازها و انتظارات شما باشد.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

اگر شما هم نسبت به خرید کابل شبکه اقدام کرده باشید، حتماً با دسته بندی های مختلف این کابل برخورد داشته اید. برای خرید کابل شبکه مناسب به یک راهنمای خرید کابل شبکه نیاز دارید. در این مقاله به نکات مهم در خرید کابل شبکه می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دسته بندی کابل ها

یکی از مهم ترین نکته ها در راهنمای خرید کابل شبکه توجه به دسته بندی کابل ها است. کابل شبکه از جنبه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. یکی از مهم ترین آن ها دسته بندی از لحاظ سرعت و پهنای باند کابل شبکه است.

کابل های لن از Category 1 یا Cat1 تا Cat8 تقسیم بندی می شوند. با افزایش شماره دسته بندی کابل شبکه، سرعت و پهنای باند افزایش پیدا می کند. امروزه کابل های شبکه قبل از Cat4 استفاده نمی شوند. در ادامه به بررسی سرعت و پهنای باند کتگوری های مختف کابل شبکه می پردازیم:

  • کابل شبکه Cat5: این کابل سرعت انتقال داده ای معادل 10 الی 100 مگابیت در ثانیه و پهنای باند 100 مگاهرتز دارد.
  • کابل شبکه Ca5e: این کابل سرعت انتقال داده 100 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز دارد.
  • کابل شبکه Cat6: در موضوع راهنمای خرید کابل شبکه باید بگوییم کابل Cat6 بیشترین کاربرد را در میان دیگر کابل ها دارد. این کابل سرعت انتقال داده 1000 مگابیت در ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز دارد.
  • کابل شبکه Cat6a: این کابل حداکثر سرعتی معادل 10000 مگابیت در ثانیه دارد و پهنای باند آن 500 مگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat7: کابل Cat7 کابل شبکه باکیفیتی است که سرعت انتقال آن 10000 مگابیت در ثانیه و پهنای باند آن به 500 مگاهرتز می رسد.
  • کابل شبکه Cat7a: این کابل حداکثر سرعتی معادل 10000 مگابیت در ثانیه دارد و پهنای باند آن بالا و معادل 10 گیگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat8: جدیدترین نوع کابل شبکه، کابل Cat8 است. این کابل اطلاعات را با سرعت 40000 مگابیت در ثانیه منتقل می کند و پهنای باند آن 40 گیگاهرتز است.

برای انتخاب بهترین کابل برای مجموعه خود باید سرعت اینترنت و انتقال داده مورد نیاز خود را بدانید و براساس آن کابل را انتخاب کنید.

میزان حفاظت کابل ها در برابر نویز

از دیگر نکات مهم در موضوع راهنمای خرید کابل شبکه توجه به نوع حفاظت کابل های لن است. کابل های شبکه از نظر ساختار و میزان محافظت در برابر نویز به چند دسته تقسیم بندی می شوند. در برخی از کابل های شبکه از فویل و شیلد جهت محافظت در برابر اختلالات الکترومغناطیسی و انواع نویز استفاده شده است. ساختار این کابل ها و نوع شیلد و فویل آن ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به بررسی ساختار کابل شبکه و میزان حفاظت آن ها می پردازیم:

  • کابل شبکه UTP: کابل های شبکه UTP کابل هایی هستند که هیچگونه شیلد و فویلی در ساختار آن ها به کار نرفته است. به همین دلیل به آن ها Unshielded Twisted-Pair گفته می شود.
  • کابل شبکه SFTP: کابل های لن از نوع SFTP کابل هایی هستند که هم به شیلد و هم به فویل مجهز شده اند. در این بخش از مقاله راهنمای خرید کابل شبکه خوب است بدانید که این کابل ها بهترین نوع کابل های شبکه از نظر میزان حفاظت در برابر نویز هستند.
  • کابل شبکه STP: کابل های شبکه از نوع STP کابل هایی هستند که تنها به شیلد مجهز شده اند.
  • کابل شبکه FTP: این کابل ها تنها به فویل مجهز شده اند و به میزان کمی در برابر نویز مقاوم هستند.

اگر شبکه شما در نزدیکی تأسیسات برقی است و کابل شبکه شما از کنار کابل برق عبور می کند، امکان دریافت نویز شبکه بیشتر می شود. به همین دلیل بهتر است از کابل لن با شیلد و فویل استفاده کنید.

میزان حفاظت کابل ها در برابر نویز
میزان حفاظت کابل ها در برابر نویز

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


روکش کابل

از دیگر موارد مهم که در راهنمای خرید کابل شبکه باید به آن توجه کنید، روکش کابل لن است. کابل های لن در دو مدل روکش به بازار عرضه می شوند:

  • کابل شبکه LSZH: این کابل ها در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، استفاده می شوند. این محصولات در هنگام سوختن از خود دود سمی تولید نمی کنند و مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارند. در ساختار این کابل ها از هالوژن استفاده نشده است.
  • کابل شبکه PVC: یکی از مهم ترین نکته ها در راهنمای خرید کابل شبکه این است که کابل پی وی سی از کابل با روکش LSZH ارزان تر است. همچنین کابل های پی وی سی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های LSZH دارند. به همین دلیل اگر قرار است کابل را در محیط هایی با محدودیت کابل کشی استفاده کنید، بهتر است از کابل شبکه پی وی سی استفاده کنید.
روکش کابل
روکش کابل

بیشتر بخوانید: انواع روکش کابل شبکه


کاربرد کابل شبکه

می توان گفت پس از سرعت و پهنای باند، مهمترین نکته که در راهنمای خرید کابل شبکه باید به آن توجه کرد، کاربرد و محل نصب کابل شبکه است. کابل های شبکه براساس نصب به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • کابل شبکه Indoor: کابل شبکه ایندور کابلی است که در محیط های داخلی می توان از آن استفاده کرد. این کابل ها روکش های مقاومی دارند اما به اندازه ای مقاوم نیستند که بتوانند در برابر عوامل خارجی از خود حفاظت کنند.
  • کابل شبکه Outdoor: کابل شبکه اوتدور کابلی است که در محیط های خارجی می توان از آن استفاده کرد. این کابل به روکشی مجهز شده است که در برابر اشعه خورشید، مواد شیمیایی، رطوبت و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهد. روکش این کابل ها اغلب از PE است.
کاربرد کابل شبکه
کاربرد کابل شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


انواع کابل شبکه

کابل های شبکه در انواع مسی و فیبر نوری به بازار عرضه می شوند. در راهنمای خرید کابل شبکه باید گفت شما باید متناسب با شبکه و انتظاری که از آن دارید کابل را انتخاب کنید. کابل فیبر نوری در شبکه هایی که به سرعت بسیار بالا نیاز است استفاده می شود.

این کابل ها از رشته های باریک و شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته می شوند. این رشته ها نور را منتقل می کنند. به همین دلیل قیمت کابل فیبر نوری از کابل شبکه مسی بیشتر است. به کابل های شبکه مسی کابل های به هم تابیده شدن نیز گفته می شود.

در ادامه موضوع راهنمای خرید کابل شبکه باید گفت کابل های شبکه براساس جنس هادی و ساختار داخلی که دارند، به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. کابل شبکه CCC: این کابل ها دارای هادی هایی تماماً مسی هستند. این کابل ها رسانای قوی هستند و از سایر کابل ها گران تر هستند.
  2. کابل شبکه CCA: این کابل ها مغزی آلومینیومی با لایه ای از مس دارند و هزینه تولید آن ها نسبتاً پایین است. کابل های CCA شبکه اغلب استاندارد نیستند.
  3. کابل شبکه CCS: این کابل ها مغزی استیل با لایه مسی دارند که وزن آن ها نسبتاً بالا است و همچون کابل های CCA استاندارد نیستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC


دیگر نکات مهم در خرید کابل شبکه

در بخش نهایی راهنمای خرید کابل شبکه به دیگر نکات مهم در خصوص خرید کابل لن می پردازیم:

  • فاصله مورد نیاز بین اجزای شبکه را تعیین کنید و مطابق آن متراژ مورد نظر از کابل شبکه را خریداری نمایید. همچنین کابل باید فاصله مورد نظر را پشتیبانی کند.
  • پهنای باند شبکه و سرعت انتقال داده را بررسی کنید تا بتوانید بستر ارتباطی مناسبی به دست بیاورید.
  • مسیر عبوری کابل شبکه را بررسی کنید. تا میدان مغناطیسی، مشکلی در برقراری ارتباط ایجاد نکند.
راهنمای خرید کابل شبکه
راهنمای خرید کابل شبکه

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران