انواع روکش کابل شبکه

انواع روکش کابل شبکه

انواع روکش کابل شبکه که به سه نوع LSZH ،PVC و PE عرضه می شوند، به دلیل محافظت از کابل و افزایش مقاومت آن روی کابل کشیده می شوند. کابل شبکه امروزه کاربرد گسترده تری پیدا کرده است و در محیط های مختلف داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل شرکت های تولیدکننده کابل شبکه آن ها را با روکش ها و حفاظت های گوناگون به بازار عرضه می کنند.

کابل شبکه به عنوان بخش اصلی شبکه انتقال اطلاعات به شمار می رود. این نوع کابل ها یک بخش جدایی ناپذیر در یک شبکه ی سیمی هستند و برای انتقال اطلاعات میان دستگاه های یک شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است در شبکه ی اطلاعاتی یک بستر ارتباطی وجود داشته باشد که این کابل ها نقش همان بستر ارتباطی را ایفا می کنند.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

در واقع مسئولیت کابل لن، انتقال اطلاعات است. آن ها در اطلاعات هیچ تغییری ایجاد نمی کنند. روکش کابل شبکه به عنوان بیرونی ترین بخش کابل وظایفی برعهده دارد. مهم ترین وظیفه این روکش ها محافظت از کابل ها در برابر عوامل مختلفی مانند نور خورشید، پوسیدگی، حرارت، ساییدگی، رطوبت، حشرات و … است.

یکی دیگر از وظایف روکش کابل ها، عدم ایجاد اتصال میان کابل شبکه با دیگر کابل ها است. همین موضوع باعث می شود که طراحی کابل ها در عین پایداری از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد.

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل شبکه خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع روکش کابل شبکه خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با روکش کابل شبکه PVC

انواع روکش کابل شبکه از مدل های مختلفی برخوردار هستند. یکی از این نمونه ها روکش PVC یا Polyvinyl Chloride است. این نوع روکش ها به شکل گسترده ای برای اکثر کابل های شبکه استفاده می شوند. علت این امر نیز انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب این روکش ها است.

کابل شبکه PVC در ولتاژ پایین نیز کارایی زیادی دارد. اما نکته قابل توجه در مورد آن، مقاومت پایین این کابل ها در برابر گرما، حرارت و نور خورشید است. بنابراین این کابل ها در مصارف با ولتاژ بالا ممکن است دچار آتش سوزی بشوند. همان طور که می دانید، این روکش قابل اشتعال است و به علت ساختار کلریدی که دارد در هنگام سوختن از خود گازهای سمی متصاعد می کند.

کابل های لن از نوع روکش PVC اغلب در داخل مجموعه ها و محیط های مسقف کاربرد دارند.

آشنایی با روکش کابل شبکه PVC
آشنایی با روکش کابل شبکه PVC

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


آشنایی با روکش کابل شبکه LSZH

انواع روکش کابل شبکه را بهتر بشناسیم. یکی از نمونه های پرکاربرد روکش کابل شبکه مدل LSZH است. روکش کابل شبکه LSZH با نام اصلی Low Smoke Zero Halogen شناخته می شود. این روکش دارای یک لایه ی محافظتی با امنیت بسیار زیاد است. این روکش ها فاقد هرگونه عناصر هالوژنی هستند. روکش LSZH برخلاف نوع پی وی سی ساختار کلریدی ندارد.

این نوع روکش هیچ نوع گاز سمی در هنگام سوختن از خود تولید نمی کند. همچنین درصد اشتعال پذیری کابل شبکه LSZH بسیار پایین است. در صورتی که قصد دارید پروژه های برقی برای مصارف سنگین و کابل هایی با ولتاژ بالا اجرا کنید، بهتر است از این نوع کابل شبکه استفاده نمایید.

این نوع کابل های شبکه نسبت به دیگر نمونه ها قیمت بیشتری دارند. اما در صورت نیاز بهتر است از آن ها استفاده شود. نکته دیگر اینکه این نوع روکش مانند روکش پی وی سی در برابر برخی از عوامل طبیعی مانند برف، باران و خوردگی مقاومت چندان بالایی ندارد. روکش های lszh دارای مدل های مختلف LSHF و LSOH و LSNH هستند.

آشنایی با روکش کابل شبکه LSZH
آشنایی با روکش کابل شبکه LSZH

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


آشنایی با روکش کابل شبکه PE

انواع روکش کابل شبکه یک نمونه منحصر به نام کابل شبکه PE دارند. این روکش ها از جنس پلی اتیلن هستند که در مقایسه با دیگر روکش های ذکرشده از مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت، کشش، پوسیدگی و خوردگی برخوردارند. با تمام این تفاسیر، استفاده از PE به تنهایی کمتر دیده می شود.

این نوع روکش کابل را معمولاً به همراه روکش های PVC و LSZH در شبکه های Outdoor به کار می برند. اوت دور به معنای استفاده از کابل ها در فضای باز است. به این شکل که کابل شبکه از یک لایه PE در بیرون و از یک لایه LSZH یا PVC در زیر لایه بیرونی برخوردار است. این نوع کابل شبکه از قیمت نسبتاً بالایی برخوردار است که با توجه به ماندگاری بالا و مقاومت مناسب، مقرون به صرفه به شمار می آید.

آشنایی با روکش کابل شبکه PE
آشنایی با روکش کابل شبکه PE

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC


کدام روکش را برای کابل شبکه انتخاب کنیم

انواع روکش کابل شبکه هرکدام از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. اما انتخاب روکش برای کابل شبکه بستگی به شرایط محیطی و نوع کاربرد کابل شبکه دارد.

  • کابل هایی با روکش PVC برای مصارف خانگی و گیم نت ها مناسب هستند. به این دلیل که این مکان ها احتیاج به ولتاژ بالایی ندارند. اما برای شرکت های بزرگ و دیتاسنترها بدون در نظر گرفتن هزینه ها، بهتر است از کابل های شبکه با روکش LSHZ استفاده شود.
  • کابل شبکه LSHZ را معمولاً برای مکان هایی استفاده می کنند که افراد بیشتری در نزدیکی این کابل ها قرار می گیرند. اماکنی مانند دانشگاه ها و … . در صورتی که مکان مورد نظر شما دیتاسنترها، کارخانه ها و سازمان های بزرگ باشند، بهتر است از این نوع کابل ها استفاده شود. کابل با روکش LSZH را برای مکان هایی که خطر آتش سوزی در آن ها بالاست نیز، پیشنهاد می شود. این نوع کابل ها به دلیل مقاومت بالا و آسیب پذیری کمتر، برای این نوع مصارف مناسب تر هستند. از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که مصارف کابل شبکه برای پروژه های outdoor و indoor کاملاً متفاوت است.
  • کابل شبکه ای که دارای روکش PE باشد، برای محیط های باز مناسب تر است. این نوع کابل ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، در برابر عوامل خارجی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. لازم نیست در مصارف درون شرکت و مصارف خانگی از این نوع کابل ها استفاده کنید. این کابل ها اغلب مناسب محیط های خارجی هستند.
انواع روکش کابل شبکه
انواع روکش کابل شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


نتیجه گیری

انواع روکش کابل شبکه هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. در هنگام خرید کابل شبکه لازم است که براساس نیازهایی که دارید کابل و روکش آن ها را بسنجید و سپس اقدام به خرید نمایید. البته در نظر داشته باشید که به جز نمونه هایی که در بالا ذکر کردیم، انواع دیگری نیز از روکش کابل شبکه وجود دارد.

از برترین برندهای تولیدکننده کابل لن می توان به نگزنس اشاره کرد. کابل شبکه نگزنس یکی از نمونه هایی است که در ایران با استقبال خوبی مواجه شده است. یک نمونه دیگر از کابل های شبکه، کابل شبکه ی بلدن است که به دلیل مقاومت بالا در برابر نویز بسیار محبوب است. کابل شبکه لگراند نیز از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا کیفیت بالایی دارد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران