تفاوت قفل‌ های الکترونیکی و مکانیکی

تفاوت قفل‌ های الکترونیکی و مکانیکی

تفاوت قفل‌های الکترونیکی و مکانیکی در نوع عملکرد و میزان امنیت ایجاد شده توسط قفل است. برای کاربران زیادی سؤال پیش آمده است که کدام یک از این دو قفل بهتر هستند؟ در پاسخ باید گفته شود، این دو قفل از لحاظ کنترل و مدیریت، سطح امنیت و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. قفل الکترونیکی یا قفل دیجیتال روش‌های متنوعی برای دسترسی دارند. در مقابل قفل‌های مکانیکی تنها با کلید مخصوص به خود باز می‌شوند.

استفاده از قفل در زندگی روزمره انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد. همچنین به افزایش امنیت، راحتی و کارایی نیز کمک می‌کند. به طور کلی انتخاب مناسب بین این دو نوع قفل بستگی به نیاز‌ها و شرایط خاص شما دارد. استفاده از قفل‌های الکترونیکی و مکانیکی هر کدام از ویژگی‌ها و اهمیت‌های خاصی برخوردار هستند. هر یک از انواع قفل‌های مکانیکی و الکترونیکی براساس نیازها و شرایط خاص افراد متفاوت هستند.

در این مقاله به بررسی در ادامه این مقاله از مجله راندنو به بررسی کامل تفاوت‌های قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی پرداخته شده است:

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

قفل مکانیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

قفل مکانیکی یک وسیله امنیتی است که برای قفل کردن و باز کردن درب‌ها، صندوق‌ها، جعبه‌ها و سایر وسایل استفاده می‌شود. این محصول از قدیمی‌ترین انواع قفل‌های موجود در بازار است. انواع قفل مکانیکی ساختار ساده‌ای دارند و امکان استفاده از آن‌ها کاملاً ساده است. قفل مکانیکی توسط یک کلید باز و بسته می‌شود.

این نوع قفل از قطعات مکانیکی همچون سیلندر، کلید، پین و مکانیسم‌های دیگر تشکیل شده است. تمامی تجهیزات نام برده به منظور عملکرد هرچه بهتر قفل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کاربرد قفل‌های مکانیکی شامل امنیت در منازل و ساختمان‌ها، خودروها، صندوق‌ها و جعبه‌ها، ادارات و شرکت‌ها می‌شود. به طور کلی، قفل‌های مکانیکی یک روش امنیتی ساده و مؤثر برای حفظ امانت‌ها و اطلاعات محرمانه است. این قفل‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا دسترسی به منابع و اشیاء مورد نظر خود را محدود کنند و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری کنند. در نهایت به دلیل سادگی و برخورداری از قیمت مناسب، برای استفاده در محیط‌های مختلف نیز به کار می‌رود.

مهم‌ترین مزایای این قفل، عدم نیاز آن به جریان برق است. قفل‌های مکانیکی در صورت قطع شدن برق نیز کار می‌کنند و هیچ اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد نمی‌شود. نکته دیگری که درخصوص قفل‌های مکانیکی وجود دارد، نگهداری صحیح از کلید آن‌ها است. باید توجه داشته باشید که کلید قفل مکانیکی مورد نظر گم نشود و به سرقت نرود. زیرا در صورت عدم وجود کلید، تعویض قفل نیز می‌تواند زمان‌بر باشد و شامل هزینه‌های اضافی شود.

تفاوت قفل‌ های الکترونیکی و مکانیکی
تفاوت قفل‌ های الکترونیکی و مکانیکی

بیشتر بخوانید: همه چیز در خصوص قفل درب حیاط


قفل الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

قفل الکترونیکی یک نوع قفل هوشمند است که برای قفل کردن و باز کردن درب‌ها، صندوق‌ها، اتاق‌ها و سایر وسایل استفاده می‌شود. این نوع قفل‌ها از تکنولوژی الکترونیکی مانند کدهای دیجیتال، کارت‌های RFID، اثر انگشت و حتی اتصال به شبکه‌های اینترنتی برای کنترل دسترسی استفاده می‌کنند. از قفل‌های الکترونیکی برای حفظ امنیت در منازل، هتل‌ها، ادارات و شرکت‌ها استفاده می‌شود.

با استفاده از تکنولوژی الکترونیکی، قفل‌های الکترونیکی امکانات بیشتری نسبت به قفل‌های مکانیکی دارند. این امکانات شامل برخورداری از قابلیت تنظیم دسترسی برای افراد مختلف، ثبت وقت ورود و خروج، امکان کنترل از راه دور از طریق اینترنت می‌شود. این امکانات باعث افزایش امنیت و سهولت در استفاده از قفل‌های الکترونیکی نیز می‌شود.

قفل الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد
قفل الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد

بهترین تفاوت کارکرد قفل مکانیکی با قفل الکترونیکی

همان‌طور که می‌دانید تمامی قفل‌ها از یک زبانه برخوردار هستند که موجب بسته نگه داشتن درب‌ها می‌شوند. کاکرد تمامی قفل‌ها به گونه‌ای است که هنگام قفل کردن در، زبانه نمی‌تواند جابه‌جا شود و با ثابت ماندن از باز شدن درب جلوگیری می‌کند. در ساختار قفل های مکانیکی تعدادی پین وجود دارد که با وارد شدن کلید به داخل قفل پین‌ها جابه‌جا می‌شوند.

در نتیجه کلید این قفل با برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های خود، پین‌ها را تا حدودی در جهت مشخصی هدایت می‌کند تا در شرایط صحیحی قرار بگیرند و موجب باز شدن و یا بسته شدن درب شوند. نحوه کارکرد قفل الکترونیکی نیز به گونه‌ای است که قطعات این قفل محرک هستند. محرک‌ها، پیچ و استوانه قفل الکترونیکی را به یک موتور کوچک متصل می‌کنند. در نتیجه این موتور کاملاً درون قاب قفل قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که کنترل موتور توسط یک پالس الکتریکی صورت می‌گیرد. از این رو محرک موتور تنها پس از ورود پالس صحیح، آن را به حرکت درمی‌آورد.

از لحاظ امنیت

قفل الکترونیکی امکانات بیشتری برای کنترل و افزایش امنیت فراهم می‌کند. همچنین امکان تنظیم دسترسی برای افراد مختلف را نیز فراهم می‌کنند. به طوری که می‌توان برای هر فرد یا گروهی از افراد، زمان و محدودیت‌های خاصی برای دسترسی به قفل تعیین کرد. در صورتی که این ویژگی در قفل‌های مکانیکی وجود ندارد. قفل‌های الکترونیکی قابلیت ثبت ورود و خروج افراد، کنترل از راه دور از طریق اینترنت یا سیستم‌های دیگر و ارسال هشدار نیز دارند.

به طور کلی قفل‌های مکانیکی ساختار پیچیده‌ای دارند و در ساختار آن‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری روز جهان استفاده شده است. به همین دلیل، به راحتی قابل باز شدن نیستند و سطح امنیت بالاتری ایجاد می‌کنند. در نهایت استفاده از قفل‌های هوشمند یا الکترونیکی در محیط‌هایی که به شرایط ایمنی بیشتری نیاز دارند، مناسب است.

با توجه به این تفاوت، می‌توان گفت قفل‌های الکترونیکی از لحاظ امنیتی امکانات بیشتری نسبت به قفل‌های مکانیکی دارند. همچنین به افزایش امنیت و کنترل دسترسی نیز کمک می‌کنند.

از لحاظ ارائه هشدارها و صدای آژیر

در این بخش از مطلب تفاوت‌های قفل مکانیکی و الکترونیکی به بررسی علائم هشدار این دو قفل می‌پردازیم. قفل‌های الکترونیکی به سیستم هشدار مجهز هستند. این سیستم در صورت تلاش برای دستکاری یا ورود غیرمجاز به قفل، هشدار متنی، ایمیل یا اعلان به مالک یا مسئول امنیت ارسال می‌کنند. همچنین می‌توان این قفل را به سیستم آژیر نیز متصل کرد تا در هنگام وقوع حادثه، صدای آژیر را نیز منتشر کند. با وجود این ویژگی در صورتی که کاربران در محل حضور نداشته باشند، از حادثه نیز مطلع می‌شوند.

اما قفل‌های مکانیکی معمولاً امکان ارسال هشدار یا فعال‌سازی صدای آژیر را ندارند. این نوع قفل‌ها بیشتر براساس ساختار مکانیکی خود عمل می‌کنند و از تکنولوژی‌های الکترونیکی برای ارسال هشدارها استفاده نمی‌کنند.

از لحاظ قیمت

از لحاظ قیمت، قفل‌های مکانیکی معمولاً ارزان‌تر از قفل‌های الکترونیکی هستند. قفل‌های مکانیکی اغلب از جنس‌های فلزی ساده‌تر و با ساختار مکانیکی بدون نیاز به تکنولوژی‌های پیچیده تولید می‌شوند. این نوع قفل‌ها به دلیل سادگی ساختار و عدم وجود تکنولوژی‌های پیشرفته، ارزان‌تر از قفل‌های الکترونیکی هستند. قفل الکترونیک از تکنولوژی‌های پیچیده مانند کدهای دیجیتال، کارت‌های RFID، اثر انگشت و اتصال به شبکه‌های اینترنتی برای کنترل دسترسی استفاده می‌کنند. همچنین به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قفل‌های الکترونیکی گران‌تر از قفل‌های مکانیکی هستند.

بهترین تفاوت کارکرد قفل مکانیکی با قفل الکترونیکی
بهترین تفاوت کارکرد قفل مکانیکی با قفل الکترونیکی

برندهای مطرح برای خرید قفل

برای خرید قفل، تعداد زیادی برند معتبر و مطرح در بازار وجود دارد که ارائه‌دهنده قفل‌هایی با سطح امنیت بالا و باکیفیت هستند. برخی از برندهای معروف و مطرح در زمینه تولید قفل عبارتند از:

  • Yale: یال یکی از برندهای معروف و قدیمی در زمینه تولید قفل‌های مکانیکی و الکترونیکی است. این برند 175 سال است که در این زمینه تولید انواع قفل فعالیت می‌کند و توانسته است انواع مختلفی از قفل‌های امنیتی را به بازار ارائه دهد. محصولات این کمپانی تحت لیسانس assa abliy سوئد طراحی و تولید می‌شوند.
  • Master Lock: این برند یکی از شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان انواع قفل‌های مختلف و باکیفیت برای مصارف مختلف است. این برند قفل‌های خود را در دو سری P و H به بازار عرضه می‌کند.
  • پارس: پارس از دیگر تولیدکنندگان انواع قفل در ایران است. این برند در سال 1373 تأسیس شد و به تولید قفل‌های آویز و سیلندر نیز می‌پردازد.
  • گیرا: گیرا تولیدکننده دیگری است که در حوزه قفل‌های متنوع فعالیت می‌کند. این شرکت با  بهره‌گیری از مواد اولیه مختلف در بخش تولید، توانسته است قفل‌های متنوع و کارآمد به بازار عرضه کند.
  • رونیکس: رونیکس از معتبرترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان انواع قفل در جهان است. رونیکس علاوه بر تولید قفل‌های متنوع به تولید انواع ابزارآلات صنعتی و کارگاهی نیز می‌پردازد.
  • منیر صنعت: منیر صنعت از معروف‌ترین تولیدکنندگان انواع قفل در ایران است. این برند اغلب قفل‌های خود را با استفاده از مواد اولیه برنج می‌سازد که مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل قفل‌های این شرکت طرفداران زیادی دارد.
  • کهن: کهن نیز از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان انواع قفل در ایران است. قفل‌های تولیدشده توسط شرکت کهن نیز از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار هستند و چدر انواع متنوع در بازار موجود هستند.

برند قفل دیجیتال

برندهای متعددی به تولید انواع قفل دیجیتالی می‌پردازند که در ادامه به معرفی محبوب‌ترین آن‌ها پرداخته شده است:

قفل دیجیتال یوکا

برند یوکا از برترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انواع قفل در جهان است. برند هایوان پلاس بر روی محصولات تولیدی خود، نام شرکت ایرانی یوکا را چاپ می‌کند. قفل‌های تولیدشده توسط برند یوکا از کیفیت بالایی برخوردار هستند و برای مصارف گوناگون نیز قابل استفاده هستند.

قفل دیجیتال سامسونگ

سامسونگ یکی از برترین و محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده انواع لوازم دیجیتال است. این شرکت در سال 1938 توسط لی‌بیونگ چول به عنوان یک شرکت تجاری، تأسیس شد. قفل دیجیتال سامسونگ SHP-DP930 و 920 از برترین قفل‌هایی هستند که توسط سامسونگ به بازار عرضه شده‌اند. لازم به ذکر است قیمت قفل دیجیتال سامسونگ با توجه به کیفیتی که دارد، کاملاً مقرون به صرفه است.

از دیگر برندهای محبوب تولیدکننده انواع قفل دیجیتال می‌توان از برند Kwiset ،August ،Multi-Lock و … نام برد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع قفل


جمع بندی

امیدواریم که مقاله تفاوت قفل‌های الکترونیکی و مکانیکی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به بررسی کامل تفاوت‌های قفل دیجیتال و قفل‌های مکانیکی پرداخته شد. با توجه به این تفاوت‌ها، انتخاب میان قفل مکانیکی و الکترونیکی بستگی به نیاز‌ها، بودجه و سطح امنیت کاربر دارد.

انتخاب قفل مناسب می‌تواند به افزایش امنیت و حفظ آرامش افراد در مجموعه‌های مختلف نیز کمک کند. جهت خرید قفل مکانیکی و الکترونیکی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید و به صورت مستقیم با فروشندگان و نمایندگی‌های فروش این تجهیزات در ارتباط باشید.

همچنین خوشحال می‌شویم که در قسمت دیدگاه این مقاله نظرات خود را با ما به اشتراگ بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی به سؤالات شما کاربران درخصوص هرگونه سؤالات رایج درباره قفل‌های مکانیکی و الکترونیکی است.