تغییر نام قبض برق | چگونه قبض برق را به نام خود کنیم؟

روش های تغییر نام قبض برق به صورت گام به گام

تغییر نام قبض برق یکی از فعالیت هایی است که افراد در صورت تعویض مکان فعلی خود باید آن را انجام دهند. از ابتدای مهر سال 1398 صدور قبض های کاغذی متوقف شد و دلیل آن هم حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع شدن درختان بود. به همین دلیل طرح صدور قبض های آنلاین عملی شد. پس از اجرای این طرح، صورتحساب بدهی و اطلاعات قبص به صورت پیامک برای افراد ارسال می شود. همچنین پرداخت بدهی قبض برق نیز تنها از طریق سامانه های الکترونیکی امکان پذیر است. برای اینکه از مصرف تجهیزات برقی خود آگاه شوید و یا عملکرد کابل برق در مجموعه خود را بررسی کنید، باید قبض برق دریافت کنید.

برای این کار افراد باید شماره موبایل مورد نظر خود را در شامانه شرکت برق ثبت کنند. در واقع این تنها قدمی است که افراد باید در دریافت دوره ای صورت حساب بردارند. قبض برق مصرفی شما به شماره ای که در سایت درج می کنید ارسال می شود. فرقی نمی کند که شما مستاجر یا صاحب ملک باشید. قبضی که به شماره شما ارسال شده است باید پرداخت شود.

در صورتی که محل زندگی، اداره یا مغازه خود را تعویض کردید، باید قبض برق را به نام خود کنید. همچنین اگر به عنوان مستاجر به محلی نقل مکان کردید، باید بتوانید قبض الکترونیکی را خودتان دریافت کنید تا به پرداخت آن اقدام کنید. در این مقاله به روش تغییر نام قبض برق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تغییر نام با مراجعه به سایت شرکت برق

همانگونه که پیش تر گفته شد، پرداخت قبوض به روش الکترونیکی صورت می گیرد. روش های  مختلفی برای تغییر نام قبض برق وجود دارد. می توانید به صورت حضوری به شرکت اداره برق مراجعه کنید و سپس به کمک پرسنل نام قبض خود را تغییر دهید. همچنین تغییر نام قبض توسط دفاتر پیشخوان نیز امکان پذیر است. یکی از راحت ترین راه ها برای تغییر نام مراجعه به سایت شرکت برق است. در این سایت می توانید به واسطه مراحل زیر نام قبض مورد نظر را تغییر دهید.

تغییر نام با مراجعه به سایت شرکت برق
تغییر نام با مراجعه به سایت شرکت برق

بیشتر بخوانید: محاسبه آنلاین قبض برق


تقاضا تغییر مالک

اولین گام در فرایند تعییر نام قبض برق ثبت تقاضا تغییر مالک در سایت شرکت توزیع نیروی برق است. برای اینکار باید عبارت “شرکت توزیع نیروی برق” را در گوگل جستجو کنید و سپس سایت شرکت برق را باز کنید. در این سایت باید روی قسمت منو کلیک کنید و سپس تغییر نام قبض برق را انتخاب کنید. برای این که بتوانید نام قبض را تغییر دهید باید مدارک خواسته شده را در این صفحه آپلود کنید. توجه کنید که فرایند باید به درستی انجام گیرد. سپس کلید ثبت را فشار دهید. در این مرحله پیامکی حاوی کد رهگیری برای شخص درخواست کننده ارسال می شود.

  • در این بخش شما به مدارکی از جمله تصویر کارت ملی، ارائه آخرین قببض مصرفی، تصویر پشت و روی سند تک برگ ملک یا صلح نامه محضری برق یا تصویر سند دفترچه ای به همراه بنچاق محضری نیاز دارید. در صورتی که در هر بخش از این فرایند با مشکل رو به رو شدید، می توانید با تلفن 1521 در ساعات اداری تماس بگیرید.

تسویه حساب

دومین مرحله در تغییر نام قبض برق تسویه حساب است. منظور از تسویه، پرداخت بدهی برق از گذشته تا لحظه درخواست تغییر مالکیت است. در این صورت پس از درخواست تسویه اطلاعات صورتحساب و بدهی به شماره متقاضی پیامک می شود و تسویه آن نیز به صورت آنلاین صورت می گیرد. شما باید با ملک قدیمی مخلک توافق کنید تا یکی از شما بدهی مصرف قبلی را پرداخت کند.

  • این هزینه ها شامل فشار ضعیف دیماندی، ولتاژ اولیه دیماندی، سه فاز آمپری، و تک فاز آمپری می شود.

صدور فیش

سومین مرحله در تغییر نام قبض برق صدور فیش است. پس از انجام دو مرحله قبلی پیامکی برای متقاضی ارسال می شود که در آن هزینه خدماتی که برای تغییر نام باید پرداخته شود، ذکر شده است. البته لازم به ذکر است که دریافت این پیامک ممکن است یک تا هفت روز طول بکشد. اگر پیامک پس از یک هفته برای شما ارسال نشد، باید به سایت اداره برق مراجعه کنید و سپس قبض الکترونیکی را دریافت و از آن بخش پرداخت کنید.


بیشتر بخوانید: نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت برق


تست لوازم اندازه گیری

حال که تمامی مراحل بالا را انجام دادید، به مرحله نهایی نزدیک شدید. در این مرحله یک کارشناس اداره برق به صورت حضوری به ملک مورد نظر مراجعه می کند. این فرد باید اصالت مدارک ارسال شده را تایید کند. سپس کنتور برق را بررسی و آزمایش می کند. پس از انجام این عملیات با درخواست شما موافقت می شود شود و تغییر نام قبض برق انجام می شود. روزانه صدها نفر در سامانه الکترونیکی شرکت برق درخواست تغییر نام ثبت می کنند به همین دلیل نمی توان تاریخی دقیق برای حضور کارشناس در نظر گرفت.

شرکت اداره برق برای رعایت حقوق شهروندان اطلاعات کارشناس همچون نام و نام خانوادگی و شماره تماس شخص را در حساب کاربری متقاضی قرار می دهد. در نتیجه می توانید با کارشناس تماس بگیرید و ساعت مراجعه را با هم هماهنگ کنید.

نظرسنجی

آخرین مرحله تغییر نام نظر سنجی است. این بخش جهت بهبود عملکرد سایت و کارکنان اداره برق در نظر گرفته شده است. پس از تغییر نام پیامکی برای شما ارسال می شود که حاوی متن نظرسنجی است. با شرکت در این نظر سنجی به بالا رفتن کیفیت خدمات الکترونیکی اداره برق کمک می کنید.


بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


تغییر شماره همراه قبض برق

حال که دانستیم تغییر نام قبض برق به چه شکل صورت می گیرد، به روش تغییر شماره همراه قبض برق می پردازیم. افراد تصور می کنند با تغییر مکان باید قبض را حتماً به نام خود تغییر دهند.. در صورتیکه شما می توانید تنها شماره تماس را به شماره خود تغییر دهید تا از آن به بعد قبض و صورت حساب به شماره شما ارسال شود. از روش زیر می توانید به تغییر شماره تماس اقدام کنید.

اگر در سامانه الکترونیکی شرکت برق شماره همراه خود را ثبت کرده بودید، حال باید متن زیر را به سرشماره 10001521 ارسال کنید البته این شماره مخصوص مشترکین تهران است. در دیگر شهرها افراد می توانند از سرشماره 20001521 استفاده کنند.

  • متن پیامکی که باید ارسال شود: 2*شناسه قبض قبلی به لاتین

پس از ارسال این پیامک متنی برای شما ارسال می شود. در این پیامک از شما شناسه قبض جدید خواسته می شود

  • متن پیامکی که ارسال شده است: مشترک گرامی خواهشمند است شناسه قبض صحیح اشتراک خود را به صورت 1*شناسه قبض به لاتین ارسال فرمایید.

مراحل بالا باید در صورتی انجام شود که قبلاً شماره تماسی در سامانه ثبت شده است. اگر شماره موبایل شما در سامانه ثبت نشده است، باید شناسه قبض برق ملک جدید را با توجه به سرشماره محل زندگی خود به صورت 1*شناسه قبض برق ملک جدید به لاتین ارسال کنید.

تغییر شماره همراه قبض برق
تغییر شماره همراه قبض برق

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با پیامک


چه زمانی نیاز است نام و شماره همراه قبض را تغییر داد؟

زمانی که ملک جدیدی خریداری می کنید، باید به تغییر نام قبض برق اقدام کنید. اما اگر قرار است به ملکی بروید و در آن مستاجر هستید، نیاز بهه تغییر نام نیست. به کمک روش هایی که در ابتدا به آن ها اشاره کردیم، می توانید نام قبض را تغییر دهید. همچنین می توانید از فرد قبلی بخواهید قبض را برای شما ماهانه ارسال کند. آن وقت از روش های زیر می توانید قبض خود را پرداخت کنید:

  • تماس با تلفن گویا 1521
  • مراجعه به سایت رسمی اداره برق
  • استفاده از اپلیکیشن برق من
  • مراجعه به دستگاه های خودپرداز یا پزهای فروشگاهی
تغییر نام قبض برق
تغییر نام قبض برق

بیشتر بخوانید: دانلود برق من به صورت تصویری و گام به گام