محاسبه آنلاین قبض برق

محاسبه آنلاین قبض برق

محاسبه آنلاین قبض برق یکی از بهترین شیوه ها در پرداخت تعرفه های برق مصرفی است که امروزه بسیار رایج شده است. در گذشته سالیانه بیش از یک میلیارد قبض در سراسر کشور صادر می شد. قبض تکه کاغذی است که از سوری وزارت نیرو صادر شده است و تعرفه مصرف برق روی آن درج شده است.

صادر شدن قبض به این شکل مشکلاتی در پی داشته است. قطع بی رویه درختان برای تولید کاغذ، گم شدن قبوض، تغییر آدرس مصرف کنندگان، سخت بودن پرداخت حضوری و … از مشکلات قبض های کاغذی هستند. به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال محاسبه آنلاین قبض برق هستند. راه های بسیار زیادی جهت پرداخت آنلاین قبض برق وجود دارد که در این مقاله تمامی آن ها را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

قبض برق

در زمان های قدیم تعرفه برق مصرفی تجهیزات برقی منازل مسکونی، واحدهای تجاری، کارخانه ها و … از سوی وزارت نیرو اعلام می شد و این مبلغ بر روی تکه های کاغذ به نام قبض برق درج می شد. قبض های برق در تاریخ های مشخص به منازل و دیگر مکان ها ارسال می شد و مصرف کنندگان موظف بودند در یک بازه زمانی مشخص آن قبض ها را پرداخت کنند. شیوه پرداخت آن ها اغلب به صورت حضوری بود.

در گذشته امکان محاسبه آنلاین قبض برق وجود نداشت و قبض های کاغذی به دست مصرف کنندگان می رسید. در این قبض ها مبلغ قبض، ریزمصرف و اطلاعات پرداخت درج شده بود. با پیشرفت تکنولوژی دیگر قبض های کاغذی کنار رفتند و راه های دیگری جهت پرداخت قبض به میان آمد. در حال حاضر تعرفه برق مصرفی برای شماره موبایل مالکان مجموعه پیامک می شود. این پیامک شامل مبلغ قابل پرداخت، شناسه قبض و شناسه پرداخت است.

همچنین افراد می توانند با وارد کردن شناسه قبض 13 رقمی در دستگاه های ATM و دستگاه های POS قبض خود را استعلام بگیرند و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

قبض برق
قبض برق

بیشتر بخوانید: مصرف برق لوازم خانگی


روش های مشاهده قبض برق

اگر هیچگونه قبضی به دست شما نرسیده است، به کمک روش های زیر می توانید به قبض خود دسترسی پیدا کنید. در ادامه مقاله محاسبه آنلاین قبض برق به روش هایی جهت مشاهده قبض اشاره خواهیم کرد:

مشاهده و دریافت قبض برق با پیامک

به صورت خودکار قبض برق منازل، مراکز تجاری و … به شماره موبایل مصرف کننده ارسال می شود. اگر این اتفاق برای شما نیفتاده است، باید شناسه آخرین قبض خود را به همراه پیش شماره 1* به شماره 10001521 ارسال کنید تا در سامانه عضو شوید و پس از آن قبض برای شما پیامک شود.

مشاهده و دریافت قبض برق از سایت tbtb.ir

به کمک سایت شرکت توزیع نیروی برق شهر خود می توانید قبض خود را مشاهده کنید. برای این کار باید وارد سایت شوید و پس از وارد کردن شناسه قبض، می توانید قبض خود را با تمامی جزئیات مشاهده کنید.

روش های مشاهده قبض برق
روش های مشاهده قبض برق

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


روش های پرداخت قبض برق

در کشورهای مختلف دو روش کلی برای پرداخت هزینه های برق وجود دارد. یکی از آن ها پرداخت به صورت پیش پرداخت و دیگری پرداخت هزینه پس از مصرف است. در روش پس پرداخت، ممکن است برخی از افراد قبض های خود را هیچ موقع پرداخت نکنند و یا با تأخیر انجام دهند.

حالت پیش پرداخت شبیه به خطوط شارژی تلفن است. به اندازه ای که آن را شارژ کنید می توانید استفاده کنید. سیستم پیش پرداخت نیاز به سیستم های دقیق و کنتورهای هوشمند دارد. در ایران تمامی قبض ها پس از مصرف صادر می شوند.

در ادامه به روش هایی جهت محاسبه آنلاین قبض برق اشاره خواهیم کرد:

سامانه برق من

یکی از بهترین راه ها جهت محاسبه آنلاین قبض برق مراجعه به سامانه برق من است. برق من سامانه ای آنلاین است که شرکت توانیر به تازگی از آن رونمایی کرده است. این سامانه جهت استعلام و پرداخت قبوض مربوط به برق خانگی و تجاری طراحی شده است. همچنین خدمات ویژه مخصوص قبض و دیگر امکانات نیز در این برنامه وجود دارد.

به کمک سامانه برق من دیگر به قبوض کاغذی نیاز نخواهید داشت. تمامی قبض های خود را می توانید در این سامانه پرداخت کنید، بدون اینکه به شناسه پرداخت یا شناسه قبض نیاز داشته باشید.

سامانه برق من محدود به اپلیکشن نمی شود. شما با مراجعه به وب سایت برق من، اپلیکیشن برق ایران و درگاه های بانکی نیز می توانید تمامی قبض های خود را پرداخت کنید. اپلیکیشن های دیگری نیز وجود دارد که به واسطه آن می توانید نسبت به محاسبه آنلاین قبض برق اقدام کنید.

سامانه برق من
سامانه برق من

پرداخت قبض از راه سامانه تلفن گویا

برای پرداخت قبض تلفن می توانید شماره 1521 را شماره گیری کنید. پس از تماس، تلفن گویای این سامانه از شما شناسه قبض می خواهد. با وارد کردن شناسه 13 رقمی هزینه قبض برای شما خوانده می شود. در صورت تمایل و با داشتن رمز دوم می توانید قبض خود را پرداخت کنید.


بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با پیامک


پایگاه اینترنتی بانک

تمامی سایت های بانک امکان محاسبه آنلاین قبض برق و پرداخت آن را برای کاربران خود فراهم کرده اند. برای این کار باید به آدرس سایت بانک مورد نظر بروید و به بخش بانکداری اینترنتی مراجعه کنید. سپس باید گزینه پرداخت الکترونیکی قبوض را پیدا کنید.

در این بخش باید قبض مورد نظر خود که شامل آب، گاز، برق و … می شود را انتخاب کنید. پس از تکمیل فرم، بانک مورد نظر به نمایندگی از شما مبلغ قبض را پرداخت می کند. همچنین به کمک تلفن بانک یا همراه بانک نیز می توانید تمامی قبض های مورد نظر خود را پرداخت کنید.

خودپرداز ATM

اگر روش های محاسبه آنلاین قبض برق برای شما دشوار است، می توانید به یک ATM مراجعه کنید. برای پرداخت قبض توسط ATM باید کارت خود را وارد دستگاه کنید و منوی پرداخت قبوض را انتخاب کنید. در صفحه بعد دستگاه از شما شناسه پرداخت می خواهد.

پس از وارد کردن شناسه پرداخت باید شماره حساب خود را انتخاب کنید. در مرحله آخر قبض شما با جزئیات نمایش داده می شود و در صورت صحت اطلاعات باید گزینه پرداخت را انتخاب کنید تا قبض شما پرداخت شود.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


پایانه فروشگاهی POS

برای محاسبه آنلاین قبض برق می توانید از یک دستگاه POS استفاده کنید. برای این کار باید کارت را در دستگاه قرار دهید. پرداخت روی دستگاه را انتخاب کنید. سپس دستگاه از شما شناسه قبض و شناسه پرداخت می خواهد. مبلغ قبض بر روی دستگاه نمایش داده می شود. در صورت صحت اطلاعات باید گزینه تأیید را انتخاب کنید. پس از ورود رمز، قبض شما پرداخت می شود.

محاسبه آنلاین قبض برق
محاسبه آنلاین قبض برق

در نهایت اگر به کمک روش های بالا موفق به دریافت و پرداخت قبض نشدید، می توانید با شماره 121 تماس بگیرید و یا به سایت شرکت برق استان خود مراجعه کنید و شماره خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.


بیشتر بخوانید: روش های کاهش مصرف برق