دریافت قبض برق با پیامک

دریافت قبض برق با پیامک

دریافت قبض برق با پیامک یکی از روش هایی است که پس از حذف قبض برق کاغذی مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این روش و تنها با وارد کردن چند عدد می توانید قبض برق خود را مشاهده و حتی آن را پرداخت کنید.

در گذشته مأموران برق باید به منازل، کارگاه ها، مغازه ها و… مراجعه می کردند و عدد کنتور را می خواندند. سپس براساس آن قبض برق صادر می شد. با توسعه کنتورهای هوشمند، قبض های کاغذی جمع آوری شدند.

عوامل زیادی برروی هزینه قبض برق اثرگذار است. مثلاً کابل برق مناسب، استفاده نکردن از تجهیزات برقی زمان اوج مصرف و… مصرف برق را کاهش می دهد. قبض ها با هر مقداری که دارند، به صورت پیامکی ارسال می شوند.

دیجیتالی کردن قبوض، حذف کاغذ و قبض پیامکی برق سبب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. قبض دیجیتال، قطع درختان برای تولید کاغذ را کاهش می دهد. در بسیاری از مواقع قبض های کاغذی گم می شدند و افراد نمی توانستند آنها را پرداخت کنند. به همین دلیل باید به صورت حضوری به شرکت برق مراجعه می کردند و مدارک مربوطه را ارائه می دادند و سپس قبض خود را پرداخت می کردند.

دریافت قبض برق از طریق پیامک یکی از ساده ترین روش های دریافت قبض و پرداخت آن است. در این مقاله به آموزش و نحوه دریافت قبض برق از طریق پیامک و پرداخت قبض برق با اس ام اس و دیگر امکانات آن اشاره خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

حذف قبض برق کاغذی

روش دریافت قبض برق با پیامک چند سالی است که برای مشاهده و دریافت قبض مورد استفاده قرار می گیرد. طرح خوب و ملی قبض سبز، مهر ماه سال 1398 آغاز شد. در این طرح قرار است دیگر قبض های کاغذی چاپ نشوند و مصرف کنندگان باید از روش های دیگر برای پرداخت و مشاهده قبض خود استفاده کنند.

حذف قبض های کاغذی و پیامکی کردن قبض برق مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، دیگر هزینه ای جهت تولید قبض پرداخت نمی شود. با ارئه قبض های دیجیتال، قبض های کاغذی دیگر گم نمی شوند و افراد نیازی نیست برای پرداخت قبض به شرکت های توزیع برق مراجعه کنند.

با حذف قبض های کاغذی، قطع درختان برای تولید کاغذ نیز کاهش پیدا کرد. بنابراین قبض های دیجیتالی با سلامت محیط زیست نیز سازگاری دارند. حذف قبض های کاغذی سبب صرفه جویی در وقت مصرف کنندگان و کارمندهای شرکت برق می شود. به عنوان مثال، مصرف کنندگان نیازی نیست به شرکت مراجعه کنند و مأموران اداره برق نیازی به کنتورخوانی ندارند.

با حذف قبض های کاغذی شاید برای شما این سؤال پیش آید که چطور قبض هایمان را پرداخت کنیم. در ادامه به روش دریافت قبض برق با پیامک خواهیم پرداخت.

حذف قبض برق کاغذی
حذف قبض برق کاغذی

بیشتر بخوانید: محاسبه آنلاین قبض برق


پیامک دریافت قبض برق

یکی از راحت ترین راه ها جهت مشاهده قبض و پرداخت آن، دریافت قبض برق با پیامک است. برای دریافت قبض با اس ام اس باید شماره همراه کسی را که معمولاً قبض برق را پرداخت می کند، در سیستم و شرکت ثبت کنید. این شخص می تواند مدیر ساختمان، سرپرست خانواده، مالک واحد (برای مستأجران) و … باشد. پس اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه قبض برق را پیامکی کنیم باید بگوییم که به دو روش می توانید اطلاعات و شماره تماس خود را در سایت اداره برق استان ثبت کنید.

طریقه دریافت پیامک قبض برق

  • ابتدا باید وارد سایت اداره برق استان خود شوید و سپس از بخش خدمات صورت حساب، شماره تلفن همراه مورد نظر خود را وارد کنید. در این بخش برای ثبت شماره موبایل باید شناسه قبض را نیز داشته باشید.
  • راه دیگر برای ثبت شماره موبایل، ارسال پیامک شناسه قبض با پسوند 1* به شماره 10001521 است. توجه داشته باشید که باید از همان تلفنی که می خواهید در سامانه ثبت شود، استفاده کنید. با ارسال شناسه به همراه 1* صورتحساب دوره ای و با ارسال شناسه قبض بدون 1* آخرین صورتحساب برق مصرفی به شما ارسال می گردد.

پس از ارسال پیامک شناسه قبض با پسوند 1* به شماره 10001521، یک پیامک از شرکت توزیع نیروی برق برای شما ارسال می شود که نشانه تأیید شماره همراه مورد نظر شما است. پس از ارسال این اس ام اس برق، تمامی قبض های برق با شناسه قبضی که ارسال کرده اید، به خط شما ارسال می شوند. ارسال پیامک قبض برق به صورت خودکار است و شماره پیامک قبض برق یک شماره دولتی است و باید با سرشماره ای که شناسه را ارسال می کنید آغاز شود.

لازم به ذکر است که اگر ساکن سایر شهرها و روستاها و دیگر موارد هستید، باید شناسه قبض برق خود را با الگوی 1*شماره شناسه قبض به سرشماره 20001521 ارسال کنید.

دریافت قبض برق با پیامک
دریافت قبض برق با پیامک

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


دریافت پیامک قبض برق پس از تغییر مکان

برای دریافت قبض برق با پیامک در صورتی که مکان خود را تغییر داده اید، باید شناسه قبض خود را در سامانه تغییر دهید. زیرا اس ام اس قبض برق با شناسه قبلی برای شما ارسال می شود. با عوض شدن مکان، شناسه قبض نیز تغییر می کند. در این صورت قبض قدیمی برای شماره شما ارسال خواهد شد. نحوه دریافت پیامک قبض برق با شناسه جدید به شکل زیر است:

برای دریافت پیامکی قبض برق و تغییر نوع قبض باید شناسه قبض محل قبلی را با پسوند 2* به شماره 10001521 ارسال کنید تا شماره تماس شما از سیستم حذف شود. در این صورت دیگر هیچ قبضی به شما پیامک نمی شود. پس از ارسال پیامک حذف به شماره 10001521، شرکت توزیع یک اس ام اس برای شما ارسال می کند که در آن گفته شده شناسه قبض صحیح اشتراک خود را با پسوند 1* وارد کنید.

در نیتجه باید شماره شناسه قبض مکان جدید را به همان روش های اولیه در سیستم ثبت کنید تا پس از آن قبض های جدید و پیامک اداره برق به شما ارسال شود.


بیشتر بخوانید: دانلود برق من به صورت تصویری و گام به گام


راهنمای استعلام قبوض الکترونیکی از طریق سامانه 10001521

ارسال قبض برق از طریق پیامک کار بسیاری از مشترکین را راحت تر کرده است. در ادامه این مقاله به راهنمای دریافت قبض برق با پیامک می پردازیم. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که شناسه قبض برق را به چه شماره ای پیامک کنیم با ما همراه باشید:

  • ارسال عدد شناسه قبض به سامانه 10001521: آخرین صورت حساب برق مصرفی اعلام می گردد.
  • ارسال 1*عدد شناسه قبض به سامانه 10001521: صورت حساب دوره ای مصرف برق به صورت مستمر ارسال می گردد.
  • ارسال 2*عدد شناسه قبض به سامانه 10001521: ارسال صورت حساب دوره ای مصرف برق به صورت مستمر حذف می شود.
  • ارسال عدد صفر به سامانه 10001521: تعداد شناسه قبض های اعلام و ثبت شده به همراه نام مشترک اطلاع رسانی می شود.
  • ارسال علامت سوال ؟ به سامانه 10001521: راهنمای سامانه پیامکی ارسال می شود.
راهنمای استعلام قبوض الکترونیکی از طریق سامانه 10001521
راهنمای استعلام قبوض الکترونیکی از طریق سامانه 10001521

بیشتر بخوانید: روش های کاهش مصرف برق


روش های دریافت قبض برق

با روش های دیگری به غیر از ثبت نام قبض برق پیامکی می توان قبض برق را مشاهده کرد. البته لازم به ذکر است که راحت ترین شیوه برای پرداخت قبض دریافت پیامک برای قبض برق است. با این حال برای بسیاری از افراد این روش دشوار است.

در ادامه به معرفی روش هایی برای انجام این کار می پردازیم.

دریافت قبض برق با شماره ثابت 1521

اگر از آن دسته افرادی هستید که کار کردن با گوشی موبایل برای شما دشوار است و روش های دریافت قبض برق با پیامک و پرداخت قبض برق پیامکی را نمی توانید پشت سر بگذارید، می توانید با شماره ثابت 1521 تماس بگیرید. لازم به ذکر است که پس از حذف پیامک قبض برق تنها با مراجعه حضوری و یا تماس با تلفن ثابت 1521 می توانید قبض خود را پرداخت کنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به ثبت پیامک قبض برق در سامانه پیامکی قبض برق اقدام کنید. تا در صورت نیاز بتوانید هم به صورت پیامکی و هم به صورت تماس صوتی آن را پرداخت کنید.

پس از تماس با این شماره باید شناسه قبض خود را به همراه کلید مربع وارد کنید. در نهایت مبلغ قابل پرداخت قبض برق به شما اعلام می شود. در صورت تمایل می توانید از طریق همین شماره و تلفن گویا و به کمک رمز پویا (رمز دوم بانکی) صورتحساب خود را پرداخت کنید.

استفاده از برنامه برق من

یکی از روش های دریافت قبض برق استفاده از برنامه برق من است. در این بخش با ساختن یک اکانت می توانید قبض برق خود، میزان بدهی و موارد دیگر را مشاهده کنید. دانلود برق من به راحتی از سایت شرکت برق امکان پذیر است.

در برنامه قبضینو نیز می توانید قبض برق یا دیگر قبض های مجموعه خود را مشاهده کنید.

مراجعه به سایت اداره برق استان

اگر با مطالعه نحوه پيامكي كردن قبض برق نتوانستید مراحل این کار را انجام دهید، می توانید به سایت اداره برق استان خود مراجعه کنید و قبض خود را در آن قسمت مشاهده کنید. در این سایت گزینه پرداخت اینترنتی قبض وجود دارد که با فشردن آن مراحل پرداخت به ترتیب آغاز می شود.

لازم به ذکر است که در اپلیکیشن برق من، سایت اداره برق و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت می توانید شماره موبایل خود را ثبت کنید تا قبض برای شما ارسال شود.

در این مقاله به سوال قبض برق را چگونه پیامکی کنیم پاسخ دادیم و شیوه های دریافت اس ام اس قبض برق را بررسی کردیم. در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با پیامکی شدن قبض برق می توانید در بخش دیدگاه ها سوال خود را با ما به اشتراک بگذارید.