مصرف برق لوازم خانگی

مصرف برق لوازم خانگی

مصرف برق لوازم خانگی بر چه اساسی سنجیده می شود؟ دستگاه های مختلف توان های مصرفی گوناگونی دارند. این توان ها به عنوان معیاری برای اندازه گیری مصرف دستگاه های مختلف در نظر گرفته می شوند. ما با دانستن توان مصرفی هریک از این وسایل می توانیم استفاده از آن ها را کنترل کنیم و با یک برنامه ریزی دقیق تر در مصرف برق تا حد زیادی صرفه جویی نماییم.

اگر می خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و بدانید مصرف برق لوازم خانگی چقدر است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

توان مصرفی چیست و چه رابطه ای با مصرف برق دارد؟

در این مقاله به بررسی مصرف برق لوازم خانگی می پردازیم. همانطور که می دانید، دستگاه های برقی از توان های مصرفی متفاوتی برخوردار هستند. این موضوع را اغلب با عنوان میزان مصرف دستگاه می شناسند. آگاهی از میزان مصرف برق لوازم موجب می شود که افراد بتوانند بهتر از این دستگاه ها استفاده کنند و در کاهش مصرف برق مؤثر باشند.

هر وسیله الکتریکی در یک ثانیه، مقدار مشخصی انرژی الکتریکی دریافت و مصرف می کند. به این میزان انرژی در واحد زمان، آهنگ انرژی الکتریکی یا توان مصرفی دستگاه گفته می شود. این پارامتر با حرف P و با واحد وات بر ساعت نشان داده می شود. به این معنا که دستگاه برقی X به میزان N وات توان در یک ساعت انرژی مصرف می کند.

توان مصرفی چیست و چه رابطه ای با مصرف برق دارد؟
توان مصرفی چیست و چه رابطه ای با مصرف برق دارد؟

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


جدول توان مصرفی لوازم خانگی

حال که دانستیم توان مصرفی چیست، به بررسی مصرف برق لوازم خانگی می پردازیم.

وسیله برقیبیشترین توان مصرفی

(وات بر ساعت)

کمترین توان مصرفی

(وات بر ساعت)

کولر گازی با وزن یک تن۱۰۰۰۸۰۰
تلویزیون ۲۴ اینچ LCD۶۰۴۰
تلویزیون ۲۴ اینچ LED۵۰۳۰
تلویزیون ۳۲ اینچ LCD۸۰۶۰
تلویزیون ۳۲ اینچ LED۶۰۳۰
تلویزیون ۴۲ اینچ LCD۱۳۰۱۱۰
تلویزیون ۴۲ اینچ LED۹۰۷۰
تلویزیون ۵۰ اینچ LCD۱۷۰۱۴۰
تلویزیون ۵۰ اینچ LED۱۱۰۹۰
تستر نان دو تکه‌ای۱۰۰۰۷۰۰
تستر نان چهار تکه‌ای۲۵۰۰۱۲۰۰
پنکه سقفی۸۰۶۰
قهوه‌ساز۱۴۰۰۸۰۰
مانیتور کامپیوتر۳۰۲۵
اتوی مو۳۵۲۵
ماشین ظرفشویی۱۵۰۰‍۱۲۰۰
دی‌وی‌دی‌ پلیر۶۰۲۶
ریش‌تراش۲۰۱۵
اسپرسوساز۱۵۰۰۱۳۰۰
فریزر۵۰۳۰
یخچال-فریزر۴۰۰۱۵۰
کنسول بازی۱۷۰۱۲۰
کامپیوتر مخصوص بازی۶۰۰۳۰۰
درب بازکن برقی۴۰۰۳۰۰
تلفن منزل۵۳
سیستم صوتی خانگی۹۵۹۵
اتو۱۰۰۰۱۰۰۰
لپتاپ۱۲۰۴۰
پرینتر بزرگ اداری۲۰۰۰۶۰۰
پرینتر کوچک۳۰۲۰
چمن‌زن۱۴۰۰۱۰۰۰
لامپ LED۱۰۷
ماکروویو۲۵۰۰۱۰۰۰
فر۲۱۵۰۱۰۰۰
پلی‌استیشن 4۱۵۰۸۵
یخچال۲۰۰۱۰۰
اسکنر۱۸۱۰
چرخ خیاطی۸۰۷۰
اتوی بخار۲۵۰۰۲۲۰۰
تردمیل۹۰۰۲۸۰
جارو برقی۹۰۰۴۵۰
ماشین لباسشویی۵۰۰۵۰۰
موکاپات برقی۱۱۰۰۸۰۰
اجاق گاز برقی۲۰۰۰۲۰۰۰

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


راه های کاهش مصرف برق

برای کاهش میزان مصرف برق لوازم خانگی چندین راه وجود دارد. در هر بخش از منزل می توان با راهکارهایی میزان مصرف انرژی در آن بخش را کاهش  داد. به عنوان مثال، در سیستم های روشنایی بهتر است که از لامپ های کم مصرف مانند لامپ ال ای دی به جای لامپ های رشته ای استفاده شود. به این دلیل که انرژی مصرفی لامپ های کم مصرف یا ال ای دی حدود 10 درصد لامپ های رشته ای و عمر آن ها 8 برابر لامپ های رشته ای است.

هنگامی که قصد خروج از منزل را دارید، لازم است که سیستم های سرمایشی و گرمایشی را خاموش کنید. این کار سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود. همچنین در فصول گرم درجه اسپیلت یا هر نوع کولر دیگری را بر روی 26 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. تنظیم روی این میزان دما سبب می شود تا کولر مصرف انرژی زیادی نداشته باشد و اگر اتوماتیک باشد به محض رسیدن به این دما (که یک دمای استاندارد است) خاموش شود.

در ادامه موضوع راهکارهای کاهش مصرف برق لوازم خانگی باید گفت بهتر است فعالیت هایی را که باعث گرمازایی می شوند، مانند اتو کشی و شست شوی لباس ها را در ساعات اولیه روز که دمای هوا کمتر است انجام بدهید.

اگر از سایه بان برای کولرها استفاده کنید، به این ترتیب محیط خانه خنک تر می شود و انرژی کمتری مصرف می شود. با قرار دادن درجه ترموستات یخچال بر روی 3 تا 5 درجه سانتیگراد می توانید مصرف یخچال را بهینه کنید. همچنین لازم است که نوار درزگیر یخچال را به صورت مرتب بازرسی کنید و از قرار دادن مواد غذایی گرم درون یخچال و فریزر اجتناب کنید.

راه های کاهش مصرف برق
راه های کاهش مصرف برق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


مصرف انرژی دستگاه های خانگی

مصرف برق لوازم خانگی از این جهت حائز اهمیت است تا افراد بتوانند بهترین انتخاب را برای آمپر باتری یو اس پی، انتخاب پنل خورشیدی در برق خورشیدی، ترانس، محافظ و دیگر موارد داشته باشند. همچنین بتوانند بهترین باتری یو اس پی را انتخاب نمایند تا در صورت نوسانات برق، دستگاه های خانگی دچار اشکال نشوند. با آگاهی از میزان برق مصرفی، توان مصرفی دستگاه ها مشخص می شود و به این ترتیب مجموع آن ها را در فرمول مربوطه قرار می دهند.

توان مصرفی را به شکل معمول با واحد وات مشخص می کنند. این میزان را اغلب می توانید بر روی برچسب دستگاه های برقی یا روی پلاک های برنجی در پشت یا پایین وسایل برقی مشاهده کنید. میزان وات نوشته شده به عنوان حداکثر میزان برقی است که دستگاه مورد نظر باید دریافت نماید.

اغلب لوازم خانگی دارای دامنه تنظیم های متفاوتی هستند. به همین دلیل میزان واقعی برق مصرفی بستگی به درجه تنظیم مورد استفاده از آن دستگاه دارد.

در میان دستگاه های خانگی، مصرف برق لوازم خانگی همچون ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر نسبت به دیگر لوازم خانگی (به غیر از کولر گازی که دارای مصرف برق خیلی بالایی است) مصرف بیشتری دارند.

مصرف برق لوازم خانگی
مصرف برق لوازم خانگی

بیشتر بخوانید: تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟


تعرفه برق خانگی

مصرف برق لوازم خانگی براساس تعرفه هایی که وزارت نیرو تعیین می کند، مشخص می شود. براساس آمارهایی که وزارت نیرو انتشار داده است، حدود 82 درصد از مشترکین بخش خانگی در مناطق عادی کشور زندگی می کنند و 18 درصد باقی مانده در مناطق گرمسیر هستند. الگوی مصرف برای افرادی که در مناطق عادی کشور زندگی می کنند 100 کیلو وات ساعت است.

این الگو برای افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند، به میزان 150 تا 400 کیلو وات ساعت است. برای ماه های غیر گرم در سال، الگوی مصرفی را در همه مناطق کشور 80 کیلو وات ساعت در نظر گرفته اند.

تعرفه برق خانگی برای مشترکینی که این الگو را رعایت می کنند، 7 درصد است. مشترکینی که بیش از الگو مصرف می کنند، به 16 درصد افزایش پیدا می کنند. بر اساس این تعرفه ها، در صورتی که مشترکین بتوانند مصرف خود را در ماهای گرم سال کاهش بدهند و به زیر الگوی مصرف برسند، به ازای هر کیلو وات ساعت از دولت بستانکار می شوند.

تعرفه مصرف برق لوازم خانگی مشترکانی که تحت پوشش های حمایتی هستند (مانند کمیته امداد و بهزیستی) در صورتی که به میزان 50 درصد الگوی مصرف کاهش پیدا کند، رایگان در نظر گرفته خواهد شد.

تعرفه برق مشترکانی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب، برای مصارف پایین تر بر اساس جدول فعلی و مازاد بر آن با ضریب 1.5، 2.5 و 3.5 برابر هزینه تأمین برق و تأمین سوخت محاسبه و دریافت می شود.

تعرفه برق خانگی
تعرفه برق خانگی

بیشتر بخوانید: روش های کاهش مصرف برق


فرمول محاسبه هزینه قبض برق

حال که دانستیم مصرف برق لوازم خانگی چگونه است، به بررسی فرمول محاسبه هزینه قبض برق می پردازیم. هزینه برق در حالت های مختلفی محاسبه می شود. به عنوان مثال، هزینه برق در واحدهای تجاری تقریباً 4 برابر هزینه مشترکان مسکونی است.

همچنین لازم به ذکر است که کنتورهای امروز به شکل دیجیتالی طراحی شده اند و هزینه برق را براساس زمان مصرف یعنی ساعت های اوج بار و کم باری محاسبه می کنند. در صورتی که کنتورهای قدیمی تک زمانه تنها یک نرخ هستند.

قیمت برق در پله های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل در ابتدا میزان میانگین مصرف ماهیانه را محاسبه می کنند. به این ترتیب هزینه در یک ماه مشخص می شود و سپس هزینه کل دوره محاسبه می گردد. برای دسترسی به مصرف ماهانه برق نیز ابتدا مصرف یک روز را محاسبه می کنند. مصرف یک روز از تقسیم میزان مصرف کل بر تعداد روزهای دوره محاسبه می شود. با ضرب کردن این مقدار در عدد 30 مصرف ماهانه را به دست می آورند.

برای مصرف برق لوازم خانگی در زمان اوج مصرف یک مبلغ اضافه یا مازاد در نظر می گیرند. در صورتی که مصرف در ساعات کم باری باشد نیز، تخفیف در نظر گرفته می شود.

یک هزینه تحت عنوان آبونمان در قبض های برق وجود دارد. این هزینه به عنوان حق اشتراک و هزینه هایی است که صرف بهبود، نگهداری و ارتقاء شبکه های تولید و انتقال برق می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هزینه مصرف برق لوازم خانگی و همچنین تعرفه برق در ایران براساس یارانه از بیشتر کشورهای جهان ارزان تر است.

فرمول محاسبه هزینه قبض برق
فرمول محاسبه هزینه قبض برق

بیشتر بخوانید: محاسبه آنلاین قبض برق