تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟

تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟ | انواع محافظ

تفاوت محافظ، رابط و ترانس یکی از مهم ترین سؤالات کاربران در فضای اینترنت است. این کالاهای برقی تجهیزاتی هستند که استفاده از آن ها در مجموعه هایی که لوازم الکتریکی متصل به برق شهری دارند، بسیار ضروری است.

امروزه هزینه های مربوط به نگهداری و یا تعویض لوازم الکتریکی مانند کامپیوتر، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و … بسیار بالا رفته است. به همین دلیل، به کمک وسایلی همچون محافظ برق و ترانس و یا استابلایزر می توان دوام و ایمنی این تجهیزات را افزایش داد.

در این مقاله به بررسی فرق ترانس با محافظ و رابط برق می پردازیم و به سؤال تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟ پاسخ می دهیم.

خرید انواع ترانس و استابلایزر

آنچه در ادامه می خوانیم:

ترانس بخرم یا محافظ؟

لوازم برقی مجموعه شما همواره به جریان برق متصل هستند. برق شهری به طور معمول، 220 ولت است و نوسانات ولتاژ و افت و خیز جریان را نیز دارد. همین امر در دراز مدت به تجهیزات آسیب وارد می کند و یا ممکن است باعث سوختگی آن ها شود.

به کمک یک ترانس و محافظ برق می توان از مشکلاتی مانند نوسانات ولتاژ جلوگیری کرد. برق شهری بنا به دلایلی مانند حوادث طبیعی، رعد و برق، اشکال در اداره برق و یا نیروگاه، سرقت رفتن کابل های برق و سایر تجهیزات، عیب در خطوط انتقال، مصرف بیش از حد و … نوسان پیدا می کند و از بازه استاندارد خارج می شود.

ترانس بخرم یا محافظ؟
ترانس بخرم یا محافظ؟

برای اینکه دقیقاً به تفاوت محافظ، رابط و ترانس پی ببریم، لازم است به بررسی هریک از آنها بپردازیم:


بیشتر بخوانید: انواع کلید پریز ، از خرید تا آموزش نصب کلید پریز


ترانس محافظ برق (استابلایزر) چیست؟

در ادامه این مقاله به پاسخ سؤال ترانس برق چیست و انواع آن خواهیم پرداخت. ترانس برق خانگی و صنعتی دستگاهی است که نوسانات برق و افت و خیز ولتاژ را در لحظه جبران می کند و در مکان هایی که نوسانات به صورت لحظه ای تغییر می کند، بسیار مناسب است.

یکی دیگر از سؤال های مهم در این حوزه این است که کار ترانس چیست؟ محافظ ترانس برق، تثبیت کننده و تنظیم کننده ولتاژ است. رنج تغییر ولتاژ این محصولات اغلب ۲۰ ولت است. یعنی اگر ولتاژ برق شهری به زیر ۲۰۰ ولت و با بالای ۲۲۰ ولت برسد، ترانس به صورت اتوماتیک و هوشمند وارد عمل می شود و آن را تنظیم می کند.

نقش اصلی ترانس، نظارت بر روی ولتاژ ورودی به دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی و کنترل همیشگی ولتاژ آن ها است و هنگامی که ولتاژ از محدوده تعریف شده برای آن خارج شود، وارد عمل می شود.

استابلایزر یک ترانس تقویت برد میکروپروسسوری دارد که به کمک آن، جریان ورودی را همواره کنترل می کند و در صورت تغییرات به صورت خودکار عمل می کند. به این محصول محافظ برق ترانس دار نیز گفته می شود.

ترانس محافظ برق (استابلایزر) چیست؟
ترانس محافظ برق (استابلایزر) چیست؟

بیشتر بخوانید: استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت ترانس و استابلایزر

این دو محصول عملکردی شبیه به هم دارند اما از لحاظ فنی و ساختاری تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. فرق ترانس با استابلایزر در این است که در ترانس اتوماتیک از طریق رله هایی که داخل دستگاه تعبیه شده است، افت ولتاژ اصلاح می شود.

در ترانس های اتوماتیک، ولتاژ خروجی بر روی یک عدد خاص ثابت نمی شود بلکه در یک محدوده بین 10 الی 15 ولت تغییر می کند. ترانس ها دارای تکنولوژی هایی با سرعت سوئیچ بالاتر هستند و هزینه تگهداری و تعمیرات آن ها از دیگر تجهیزات کمتر است.

در مقابل استابلایزرها از طریق سیم پیچ های مسی و موتورهای دی سی که در ساختمان آن ها وجود دارد، ولتاژ را تثبیت می کنند.

استابلایزرها نسبت به ترانس های رله ای تکنولوژی های پیشرفته تری دارند. محدوده تنظیم ولتاژ این محصولات 5 ولت است. در نتیجه اصلاح ولتاژ با دقت بیشتری صورت می گیرد. طول عمر استابلایزرها بیشتر و راندمان آن ها بالاتر است.

مزایای استفاده از استابلایزر

  1. استفاده از ترانس استابلایزر، عمر مفید تجهیزات الکتریکی را افزایش می دهد.
  2. این تجهیزات سبب بهبود کارایی و عملکرد دستگاه های الکتریکی می شود.
  3. استفاده از استابلایزر منبع تغذیه محصولات را تثبیت می کند.
  4. ترانس برقی نویز و اختلالات را کاهش می دهد.

از برترین برندهای تولیدکننده استابلایزر می توان به ترانس محافظ برق سارا، پرنیک، پیشرانه، ساکو و … اشاره کرد.

محافظ برق چیست؟

محافظ برق در مسیر ورودی جریان برق به دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی قرار می گیرد. در صورتی که ولتاژ دچار نوسان شود و یا به هر دلیلی از بازه استاندارد خارج شود، محافظ ورود برق را قطع کرده و پس از طی مدت زمانی مجدداً آن را متصل می کند.

به زبان ساده تر، کار محافظ برق این است که تنها جریان را در زمانی که قطع است، در هنگام وصل به تأخیر بیندازد و از نوسانات جلوگیری کند تا دستگاه دچار آسیب نشود.

برای خرید بهترین محافظ برق ماشین لباسشویی و دیگر تجهیزات الکتریکی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید محافظ برق


محافظ برق چگونه کار می کند؟

محافظ برق دارای یک برد الکترونیکی است که در هنگام افت و خیز وارد عمل می شود و هم چنین دارای یک مدار تأخیر است که پس از ثبات ولتاژ و طی یک مدت زمان کوتاه، جریان برق را وصل می کند.

لازم به ذکر است که محافظ ولتاژ خروجی را رگوله نمی کند و هیچ تأثیری بر میزان برق ورودی و خروجی ندارد و تنها برق خارج از محدوده استاندارد را قطع می کند. بنابراین جهت تنظیم و ثابت کردن ولتاژ به یک استابلایزر و یا ترانس برق نیاز دارید. تفاوت محافظ برق با استابلایزر نیز در همین مورد است. محافظ برق ولتاژ را تنظیم و ثابت نمی کند.

از محافظ برق می توان در تمامی اداره ها، مراکز تجاری و منازل مسکونی نیز استفاده کرد. هم چنین در مواقعی که تعداد دستگاه های الکتریکی زیاد و تعداد پریزهای مجموعه محدود است، می توان از یک محافظ برق چند راهی استفاده کرد.

بیشتر تفاوت محافظ، رابط و ترانس در زمان و نوع قطع و وصل در هنگام نوسانات است.

بر روی بدنه چند راهی چند عدد پریز جداگانه تعبیه شده است که می توان چند دستگاه مختلف را به آن متصل کرد. از استابلایزر خانگی می توان برای دستگاه هایی نظیر مودم، رایانه، یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و … استفاده کرد.

ترانس محافظ برق صنعتی در بسیاری از کارگاه های تولیدی، کارخانه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. محافظ های برق از لحاظ ساختار به دو نوع آنالوگ و دیجیتال و از لحاظ نوع کارکرد به دو نوع بی سیم و کابل دار تقسیم می شوند.

تفاوت محافظ آنالوگ و دیجیتال

این محافظ ها از لحاظ عملکرد شبیه به هم هستند اما برخی از ویژگی های آن ها متفاوت است.

  • محافظ آنالوگ

این محافظ نمایشگر ولتاژ ندارد و فقط کلید روشن و خاموش بر روی آن قرار دارد.

  • محافظ دیجیتال

این محافظ نماشگر ولتاژ دارد و همچنین در هنگام وصل شدن با تأخیر، زمان وصل شدن را نشان می دهد.

  • محافظ بی سیم

این کالا بدون وجود کابل و به صورت مستقیم با دو شاخه تعبیه شده در قسمت پشتی، به برق وصل می شود. این محافظ بیشتر برای فضاهایی که در آن پریز نزدیک به وسیله برقی است، کاربرد دارد.

  • محافظ کابل دار

این نوع محافظ دارای کابل با متراژهای متفاوت است. کابل ۱.۵ متری تا ۱۰ متری از انواع این مدل به شمار می آیند.

محافظ آنالوگ و دیجیتال
محافظ آنالوگ و دیجیتال

تفاوت محافظ برق یخچال و تلویزیون

از نظر فنی این محافظ ها هیچ تفاوتی با هم ندارد و ساختار و مدار آن ها به یک شکل است. تنها تفاوت این تجهیزات مربوط به زمان تأخیر اولیه است.

مدار محافظ یخچال به گونه ای است که پس از 3 الی 5 دقیقه از قطعی برق ولتاژ برقرار می شود. اما محافظ برق صوتی تصویری همانند ترانس محافظ یخچال نیست و اغلب پس از 90 ثانیه و یا کمتر آغاز به کار می کند. به طور کلی تفاوت محافظ های مختلف در این موضوع است.

به عنوان مثال، تفاوت محافظ یخچال و ماشین لباسشویی نیز همین ویژگی است. استفاده از محافظ یخچال برای لباسشویی مانعی ندارد و تنها زمان های وصل آن ها با هم متفاوت است.

نکات مهم هنگام خرید محافظ برق

  1. جنس بدنه این محصولات بهتر است از ABS و ضد آتش باشد.
  2. استفاده از محافظ برقی که دارای کلید روشن خاموش است، بهتر است زیرا از ایمنی بیشتری برخوردار است. در هنگامی که از محافظ استفاده نمی کنید، بهتر است کلید را خاموش کنید.
  3. پیش از خرید این محصول ابتدا به ابعاد بدنه، طول کابل و نمره کابل آن توجه کنید.
  4. محافظ های برق که دارای گارانتی هستند، سلامت و صحت عملکرد محصول را در مدت زمان تعیین شده ضمانت می کنند. بهتر است محافظ برقی که در نظر دارید، دارای ضمانت نامه معتبر و نشان استاندارد باشد.
  5. انتخاب نوع و تعداد محافظ های برق، به تعداد دستگاه های مجموعه و توان آن ها بستگی دارد. محافظ باید مطابق با توان و آمپر دستگاه شما باشد. محافظ برق یخچال، پکیج، کولر گازی، صوتی تصویری، کامپیوتر و … با یکدیگر متفاوت هستند.
  6. برخی از محافظ های برق خانگی و صنعتی دارای نمایشگر و چراغ های ال ای دی کوچکی هستند که شما را از وضعیت اتصال آگاه می کنند. بهتر است محافظ برقی که استفاده می کنید، به یک نمایشگر کوچک مجهز باشد و یا به اصطلاح دیجیتال باشد.
  7. دقت کنید که دو شاخه این محصول ارت دار باشد تا ایمنی مناسبی داشته باشد.
  8. پیش از خرید محافظ به تعداد پریزی که نیاز دارید توجه کنید.

از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به محافظ برق سارا، پارت، تیراژه، میکرومکس، پیشرانه، شیوا امواج، ساکو، گرین لاین و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


فرق ترانس با محافظ برق

تفاوت ترانس با محافظ یکی از مهم ترین پرسش ها در این حوزه است. محافظ برق هر سطح ولتاژی در بازه را به لوازم الکتریکی وصل می کند اما ترانس محافظ برق، هوشمندانه تر و دقیق تر عمل می کند و با نظارت دقیقی که بر روی ولتاژ ورودی دستگاه ها دارد، از افت و خیز ولتاژ جلوگیری می کند و آن را همیشه در مقدار ثابتی قرار می دهد.

ترانسفورماتورهای موجود در مدار ترانس، ولتاژ متغیر را اصلاح می کنند. در نتیجه ولتاژی که به دستگاه وارد می شود، همیشه در بازه مناسب و مقدار دقیق باقی می ماند.

مدار محافظ برق از استابلایزر هوشمند بسیار ساده تر است و به دلیل این که محافظت در برابر نوسانات ندارد، دستگاه کاملی برای تجهیزات برقی حساس محسوب نمی شود.

تفاوت محافظ، رابط و ترانس
تفاوت محافظ، رابط و ترانس

رابط برق

رابط برق فقط برای اتصال استفاده می شود. ظاهری شبیه به محافظ دارد اما فقط کاربردی مشابه سوییچ دارد. در جاهایی که تعداد پریز نسبت به تعداد دستگاه کمتر است، از رابط برق استفاده می شود. رابط های برق نیز، دارای دو نوع سیم دار و بی سیم هستند.

سخن پایانی

با افزایش قیمت محصولات الکتریکی و الکترونیکی و هم چنین افزایش هزینه های مربوط به تعمیرات آن ها، استفاده از محافظ برق و ترانس اتوماتیک به امری ضروری تبدیل شده است. پیش از خرید انواع ترانس هوشمند و محافظ با یک متخصص مشورت کنید تا بتوانید بهترین محصول را برای مجموعه خود انتخاب کنید.

سایت راندنو تمامی محافظ ها و ترانس های برق در برندهای مختلف را معرفی می کند که با مراجعه به آن می توانید به طور مستقیم از فروشندگان این حوزه خرید کنید. محافظ پارت، میکرو، پیشرانه، لگراند، سارا، ساکو، فاراتل و … از برترین این برندها به شمار می آیند.


بیشتر بخوانید: ترانس چیست | آشنایی با ترانسفورماتور و عملکرد آن