پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟

پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟

پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟ پچ کورد شبکه همان کابل شبکه در اندازه کوتاه تر است که دو سر آن دارای سوکت است. از پچ کورد برای اتصال کامپیوترها و دیگر سوئیچ ها به مودم استفاده می شود. پچ کورد شبکه معمولاً از نوع کابل لن افشان است. برای پاسخ بهتر به این سؤال به معرفی انواع پچ کورد می پردازیم.

خرید انواع پچ کورد شبکه
خرید انواع پچ کورد شبکه

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع پچ کورد

پچ کوردها دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:

پچ کورد شبکه

در این مقاله ما پچ کورد شبکه را به ضورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. این نوع پچ کورد با استفاده از کابل لن افشان با اندازه های دلخواه ساخته می شود.

پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری از جنس کابل های نوری است که با سوکت های مختلف برای کاربردهای گوناگون به کار می رود.

پچ کورد چیست
پچ کورد چیست

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


انواع پچ کورد شبکه

برای پاسخ بهتر به سؤال پچ کورد چیست در این بخش انواع پچ کورد شبکه را مورد بررسی قرار می دهیم:

پچ کورذ شبکه براساس دسته بندی (Category)

پچ کوردها مانند کابل های شبکه دارای دسته بندی های گوناگونی هستند. در این دسته بندی، پچ کوردها در سرعت انتقال دیتا و پهنای باند با یکدیگر متفاوت هستند. پچ کورد Cat5، پچ کورد Cat6، پچ کورد Cat6a و پچ کورد Cat7 از انواع مرسوم این کالا هستند.

پچ کورد شبکه براساس نوع روکش

پچ کوردها مانند کابل لن می توانند با دسته بندی ها مختلف و با روکش های متفاوت عرضه شوند. این تفاوت ها با وجود شیلد، فویل، شیلد و فویل، دبل فویل و بدون شیلد و فویل قابل تشخیص هستند. پچ کورد UTP، پچ کورد FUTP، پچ کورد SFTP و پچ کورد FFTP  از انواع متداول کابل پچ هستند.

پچ کورد شبکه براساس جنس روکش

جنس روکش پچ کوردها می تواند از نوع PVC یا LSZH باشد. پچ کورد با روکش پی وی سی از قیمت پایین تر و مقاومت کمتر نسبت به حرارت برخوردار است. اما پچ کورد LSZH یا (Low Smok Zero Halogen) به پچ کوردی گفته می شود که روکش آن در هنگام سوختن دود کم بدون گاز هالوژن تولید می کند.

انواع پچ کورد شبکه
انواع پچ کورد شبکه

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ کورد شبکه


انواع پچ کورد مسی

برای درک بهتر سؤال پچ کورد چیست با ما همراه باشید. انواع پچ کوردهای مسی عبارتند از:

پچ کورد UTP

این نوع پچ کورد مسی بدون شیلد و بدون فویل است و فقط در کابل های گروه Cat5 و Cat6 یافت می شود.

پچ کورد FUTP یا FTP

این نوع پچ کورد دارای یک روکش فویل بر روی چهار زوج به هم تابیده خود است.

پچ کورد SFTP

این نوع پچ کورد دارای یک شیلد بافته شده از مس یا آلومینیوم و یک فویل کلی بر روی چهار زوج است.

پچ کورد STP

این نوع پچ کورد یک شیلد بافته شده کلی دور همه جفت های خود دارد.

پچ کورد FFTP

این نوع پچ کورد دارای یک لایه فویل بر روی هر زوج و همچنین یک لایه فویل کلی نهایی بر روی چهار زوج است.

پچ کورد UFTP

در این نوع پچ کورد بر روی هر زوج کابل یک لایه فویل قرار گرفته است و فویل کلی نهایی بر روی کابل قرار نمی گیرد.

سوکت پچ کورد

پچ کوردها دارای انواع مختلفی از سوکت هستند. معمولاً سوکت فلزی RJ45 برای پچ کوردهای SFTP و سوکت های پلاستیکی RJ45 برای پچ کوردهای UTP بکار می روند.

سوکت پچ کورد
سوکت پچ کورد

استاندارد پچ کورد

پچ کوردهای شبکه دارای دو نوع استاندارد T-568A و T-568B هستند این نوع استاندردها مربوط به سوکت زدن سر پچ کورد ها است. پچ کورد ها معمولاً دارای دو سر سوکت هستند. اما نوعی پچ کورد به نام پچ کورد بلانت وجود دارد که از یک طرف سوکت و از طرف دیگر آزاد است. استاندارد پچ کوردها همچنین براساس دو استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-A و ISO 11801 تعریف می شود.

پچ به چه معنا است

پچ به معنای اتصال موقت است. این اصطلاح از استودیوهای قدیمی رادیو که به جای تجهیزات معیوب، تجهیزات آماده اتصال داشتند، سرچشمه گرفته است. این اتصال توسط جک فیلدهای تلفن انجام می شد.

مقاومت پچ کورد و سوکت آن در برابر نویز و امواج الکترومغناطیسی

مقاومت پچ کوردها در مقابل نویزها و فرکانس های مختلف با توجه به انواعی که دارند با یکدیگر متفاوت است. پچ کوردهای دارای شیلد مقاومت بیشتری در مقابل فرکانس و نویز دارند.

معمولاً در مکان هایی که پچ کورد در کنار کابل برق و فرکانس های مختلف قرار می گیرد، از پچ کورد SFTP استفاده می شود. پچ کورد های UTP به دلیل بدون فویل و شیلد بودن، دارای فرکانس پذیری بیشتری هستند و دیتا را با سرعت کمتری انتقال می دهند.

استاندارد متراژ و رنگ پچ کورد

پس از بررسی پاسخ به سؤال پچ کورد چیست به متراژ استاندارد و رنگ انواع پچ کورد می پردازیم. در حقیقت هرگاه کابل لن را با متراژهای مختلف سوکت می زنیم، می توانیم پچ کورد بسازیم. اما این کار معایبی دارد. به طور مثال، کابل های شبکه در هنگام سوکت زدن دستی می توانند دچار اشکال شوند.

لامز به ذکر است که پچ کوردهایی که در کارخانه ها تولید می شوند، معمولاً به صورت افشان و قابل انعطاف هستند. متراژ انواع پچ کورد عبارتند از:

  • پچ کورد 30 سانتی متری
  • پچ کورد 0.5 متری
  • پچ کورد 1 متری
  • پچ کورد 2 متری
  • پچ کورد 3 متری
  • پچ کورد 5 متری
  • پچ کورد 10 متری

رنگ پچ کوردهای شبکه

پچ کوردهای شبکه با توجه به برندشان، دارای رنگ های مختلفی هستند. پچ کوردهای لگراند معمولاً با رنگ آبی به بازار عرضه می شوند. البته رنگ های دیگری نیز برای پچ کورد لگراند در بازار یافت می شود.

پچ کورد نگزنس دارای رنگ نارنجی و پچ کورد بلدن دارای رنگ طوسی و رنگ سبز است. پچ کوردهای Cat6a و Cat7 معمولاً دارای رنگ بنفش و رنگ زرد هستند.


بیشتر بخوانید: تفاوت پچ کورد و کابل شبکه چیست؟