انواع پچ کورد شبکه

آشنایی با انواع پچ کورد شبکه

آشنایی با انواع پچ کورد شبکه به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین پچ کورد را برای مجموعه خود خریداری کنید. پچ کورد یا پچ کابل یکی از مهمترین تجهیزات شبکه است که امروزه در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. پچ کورد نوعی کابل است که برای متصل کردن تجهیزات شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. پچ کورد اطلاعات و داده های شبکه را میان دستگاه های مختلف انتقال می دهد.

خرید انواع پچ کورد شبکه
خرید انواع پچ کورد شبکه

امروزه استفاده از پچ کورد در شبکه های کوچک و بزرگ خانگی و صنعتی بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل شرکت های بسیار زیادی به تولید این تجهیزات می پردازند. علاوه بر این، گسترش کاربرد این تجهیزات سبب شده است تا انواع مختلفی از پچ کورد به بازار عرضه شود.

انواع پچ کورد شبکه شامل دسته بندی های مختلفی می شود. این تجهیزات از نظر متراژ، نوع روکش، نوع شیلد و فویل، برند و … در دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند. اگر قصد دارید پچ کورد خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

پچ کورد چیست؟

پچ کورد یکی از تجهیزات شبکه است که برای اتصال اجزای مختلف شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله می تواند پچ پنل، سوئیچ، مودم و … را به سرور و به یکدیگر متصل کند. پچ کوردها می توانند اطلاعات و داده های داخل شبکه را انتقال دهند. همچنین برای انتقال صدا و تصویر نیز می توان از این تجهیزات استفاده کرد.

استفاده از پچ کورد سبب ایجاد نظم در شبکه می شود. همچنین سازماندهی شبکه، عیب یابی و گسترش آن را نیز ساده تر می کند. پچ کوردها نوعی کابل شبکه هستند که با سوکت ارائه می شوند. این تجهیزات در متراژهای مشخصی به بازار عرضه می شوند. خصوصیت مهم این تجهیزات این است که در رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شوند تا تکنسین های شبکه بتوانند آن ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

در حال حاضر انواع پچ کورد شبکه به بازار عرضه می شود که هرکدام مشخصات خاص خودشان را دارند. همچنین کاربرد انواع مختلف این تجهیزات با یکدیگر متفاوت است و هرکدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

پچ کورد چیست؟
پچ کورد چیست؟

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


انواع Patch Cord براساس جنس

انواع پچ کورد شبکه براساس جنس به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  • پچ کورد مسی
  • پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد مسی

پچ کوردهای شبکه از نوع مسی، پچ کوردهایی هستند که با تجهیزات عادی شبکه سازگاری دارند. این پچ کوردها همان کابل های شبکه مسی هستند که زوج های آن ها به هم تابیده شده است. دو سر پچ کوردهای مسی در کارخانه سوکت زده می شوند. سوکت این پچ کوردها از نوع RJ45 است و با تمامی شبکه ها سازگاری دارد.

پچ کورد فیبر نوری

در شبکه ها یفیبر نوری از پچ کورد فیبر نوری استفاده می شود. دو سر این تجهیزات به کانکتورهای فیبر نوری متصل می شود. این کانکتورها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل انواع مختلفی از پچ کورد فیبر نوری نیز به بازار عرضه شده است.

انواع پچ کورد شبکه
انواع پچ کورد شبکه

انواع Patch Cord براساس پهنای باند

انواع پچ کورد شبکه براساس نرخ انتقال داده و پهنای باند تقسیم بندی می شوند. پچ کوردها همچون کابل های شبکه از کتگوری و دسته بندی های مختلفی برخوردار هستند. از پچ کورد Cat1 تا پچ کورد Cat8 به بازار عرضه شده است. در حال حاضر تنها پچ کوردهای Cat5 به بعد در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد.

هرچه عدد قرار گرفته شده در مقابل Cat بیشتر باشد، سرعت انتقال داده و پهنای باند آن پچ کورد نیز بالاتر می رود. به عنوان مثال، پچ کوردهای cat5 صد مگابایت سرعت انتقال داده دارند و با 100 مگاهرتز پهنای باند در اترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

  • پچ کورد Cat5e: حداکثر سرعت انتقال 1000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز
  • پچ کورد Cat6: حداکثر سرعت انتقال 10000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 250 مگاهرتز
  • پچ کورد Cat6a: حداکثر سرعت انتقال 10000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 500 مگاهرتز
  • پچ کورد Cat7: حداکثر سرعت انتقال 10000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 600 مگاهرتز
  • پچ کورد Cat8: حداکثر سرعت انتقال 40000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 2000 مگاهرتز
انواع Patch Cord براساس پهنای باند
انواع Patch Cord براساس پهنای باند

انواع Patch Cord براساس شیلد و فویل

در ادامه موضوع انواع پچ کورد شبکه به بررسی آن ها از لحاظ شیلد و فویل می پردازیم. پچ کورد همانند دیگر تجهیزات شبکه از لحاظ شیلد و فویل به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شود.

از اصلی ترین دسته بندی های پچ کورد می توان به پچ کوردهای زیر اشاره کرد:

  • پچ کورد UTP
  • پچ کورد SFTP

پچ کورد UTP یکی از پرکاربردترین انواع پچ کورد شبکه است که به بازار عرضه شده است. این تجهیزات هیچ شیلد و فویلی در ساختارشان به کار نرفته است. نه برای سیم نه برای کل 4 جفت.

پچ کورد FTP پچ کوردی است که فویل، 4 جفت را در برمی گیرد و از کابل محافظت می کند.

پچ کورد STP پچ کوردی است که دارای یک لایه شیلد در ساختار داخلی است. این کابل در مقابل نویز عملکرد خوبی از خود ارائه می دهد.

پچ کوردهای SFTP پچ کوردهایی هستند که هم به فویل و هم به شیلد مجهز شده اند. این پچ کوردها بهترین نوع پچ کورد هستند زیرا در مقابل نویز و امواج الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند.

انواع Patch Cord براساس شیلد و فویل
انواع Patch Cord براساس شیلد و فویل

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


انواع Patch Cord براساس سایز

پچ کورد در واقع یک کابل شبکه کوتاه است که در سایزهای مشخصی به بازار عرضه می شود. پچ کوردهای کوتاه تر اغلب در شبکه های کوچک و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. اما پچ کوردهای بزرگ تر در شبکه های صنعتی و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. این پچ کوردها از متراژ 0.5 تا 20 متر مورد استفاده قرار می گیرند. انواع سایز پچ کورد شبکه عبارتند از:

  • پچ کورد نیم متری
  • پچ کورد 1 متری
  • پچ کورد 2 متری
  • پچ کورد 3 متری
  • پچ کورد 5 متری
  • پچ کورد 10 متری
  • پچ کورد 15 متری
  • پچ کورد 20 متری

انواع پچ کورد براساس روکش

محتویات پچ کورد که شامل رشته های مسی به هم تابیده، عایق، فویل و شیلد است، داخل یک روکش قرار گرفته اند. این روکش از کابل پچ کورد در برابر عوامل محیطی همچون ضربه، فشار، کشیدگی، تابش نور خورشید و … محافظت می کند. انواع پچ کورد شبکه می توانند روکش هایی از جنس PVC و یا LSZH داشته باشند.

  • روکش های LSZH در هنگام آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی کنند زیرا در ساختار آن ها از هیچگونه هالوژنی استفاده نشده است. هم چنین این نوع روکش در برابر خوردگی و پوسیدگی نیز عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.
  • دیگر محصولات نیز روکش PVC دارند که انعطاف پذیری آن ها بیشتر است. اما در هنگام آتش سوزی از خود دود زیادی تولید می کنند. با این حال این نوع روکش نیز می تواند از کابل در برابر صدمات فیزیکی محافظت کند.
انواع پچ کورد براساس روکش
انواع پچ کورد براساس روکش

انواع پچ کورد براساس برند

در ادامه مبحث انواع پچ کورد شبکه باید گفت امروزه استفاده از پچ کورد بسیار افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت این تجهیزات می پردازند. تمامی این پچ کوردها ویژگی های مشابهی دارند. برخی از آن ها دوام و کیفیت بالاتری دارند. از برترین برندهای تولیدکننده انواع پچ کورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پچ کورد لگراند
  • پچ کورد نگزنس
  • پچ کورد بلدن
  • پچ کورد اشنایدر

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

در ادامه موضوع انواع پچ کورد شبکه باید گفت، کاربرد هردوی این تجهیزات شبیه به هم است. با این حال تفاوت هایی میان آن دو نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی تفاوت های میان کابل شبکه و پچ کورد می پردازیم.

  • پچ کوردها دارای سوکت هایی در ابتدا و انتهای کابل خود هستند. سوکت زدن پچ کورد در کارخانه و توسط افراد متخصص انجام شده است. اما کابل شبکه به هیچ سوکتی مجهز نیست و تکنسین های شبکه باید خودشان این تجهیزات را سوکت بزنند.
  • پچ کوردها در متراژهای مشخصی به بازار عرضه می شوند. اما کابل شبکه به صورت کلاف است و می توانید متراژ مورد نظر از آن را در اختیار داشته باشید.
  • سیم های پچ کورد به درستی و بدون هیچ ایرادی پانچ شده اند، زیرا در کارخانه های تولید پچ کورد و زیر نظر متخصصان سوکت زده می شوند.
  • پچ کوردها تنوع رنگی بالایی دارند. به همین دلیل سبب نظم دهی شبکه می شوند. اما کابل های شبکه رنگ بندی محدودتری دارند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید