تفاوت داکت و ترانک

تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟

داکت‌ و ترانک (ترانکینگ‌) معمولاً به عنوان محلی برای قرار دادن سیم و کابل، کاربرد دارند. تفاوت داکت و ترانک یا ترانکینگ موضوع مهمی است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

گاهی می توانیم در منازل برای جلوگیری از به هم ریختگی سیم و کابل و زیباتر کردن مسیر کابل کشی از داکت استفاده کنیم. در پروژه های ساختمانی عظیم، ساختمان های اداری و شرکت ها نیز از داکت و ترانک شبکه به عنوان نگهدارنده سیم و کابل استفاده می شود.

تمامی داکت ها و ترانک ها به صورت شاخه ای عرضه می شوند و طول هر شاخه ۲ متر است. در این مقاله می خواهیم به تفاوت داکت و ترانک بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ترانکینگ چیست؟

در بررسی تفاوت داکت و ترانک باید بگوییم ترانکینگ (Trunking) یا ترانک شبکه به محفظه های دربسته و کانال هایی گفته می شود که عموماً از جنس پی وی سی یا ABS ساخته شده اند.

ترانک یک مسیر ایجاد می کند و کابل ها را در خود جای می دهد. در شبکه های کامپیوتری، سیم کشی های برق، تلفن های سانترال و در تمامی مکان هایی که تجمع سیم و کابل زیاد باشد، از ترانک استفاده می شود. ترانک در شاخه های دو متری و در طرح های مختلف به فروش می رسد.

ترانکینگ انواع مختلفی دارد:

  • ترانک دیواری: از این تجهیزات اغلب در ساختمان ها و اداره ها استفاده می شود.
  • ترانک دفنی: این نوع ترانک به صورت توکار و دفنی مورد استفاده قرار می گیرد. محل نصب این نوع ترانک اغلب زیر سقف های کاذب است و بیشتر در سیستم های فشار قوی و فشار ضعیف، تلفن و شبکه استفاده می شود.
  • ترانک ستونی: در اتاق های همایش، سالن های کنفرانس، محیط های آموزشی و … از این ترانک استفاده می شود.
ترانک شبکه
ترانک شبکه

کاربرد ترانک در شبکه

در ادامه موضوع تفاوت داکت و ترانک به کاربرد ترانک می‌پردازیم. با افزایش حجم کابل ها، بی نظمی در مجموعه نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل استفاده از ترانکینگ شبکه بسیار واجب است. ترانک حجم بالای کابل ها را مخفی می کند. از درهم ریختگی و بی نظمی جلوگیری می کند.

به کمک ترانک شبکه می توان از کابل ها در مقابل فشار، ضربه و دیگر صدمه ها حفاظت کرد. در بسیاری از مواقع نیز امکان تخریب دیوار وجود ندارد و سیم کشی از داخل صورت نمی گیرد، به همین دلیل از ترانک استفاده می شود.

در شرکت ها و اداره هایی که هر کارمند به یک پریز برق، تلفن، شبکه و … نیاز دارند، به کمک ترانک و بدون تخریب دیوار می توانید آن ها را فراهم کنید.

مزایای استفاده از ترانکینگ

  1. مدیریت کابل: ترانکینگ مدیریت کابل ها را راحت تر می کند.
  2. محافظت از کابل: Trunking از پوسیدگی، خوردگی، وارد شدن ضربه، فشار و … به کابل ها جلوگیری می کند.
  3. ماژولار بودن: ترانکینگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. بر روی این تجهیزات می توان از کلید و پریز شبکه و … نیز استفاده کرد.
  4. سیم کشی کابل برق و شبکه: گاهی نیاز است کابل های برق و شبکه کنار هم قرار بگیرند. برای کاهش دادن میزان نویز دریافتی، کابل های شبکه داخل ترانک قرار می گیرند.
  5. نصب پارتیشن: وقتی در یک مجموعه تعداد کابل ها زیاد شود، امواج الکترومغناطیسی نیز افزایش پیدا می کند. به کمک ترانینگ و نصب پارتیشن می توان تمامی کابل ها را از هم جدا کرد. داخل این تجهیزات محل هایی جهت نصب پارتیشن در نظر گرفته شده است.

داکت چیست؟

در ادامه موضوع تفاوت داکت و ترانک به توضیح داکت می‌پردازیم. داکت یک کانال پلاستیکی است. اغلب کاربرد داکت در محیط های مسقف است. سیم و کابل های مختلف را می توان از این داکت ها عبور داد.

عملکرد این تجهیزات شبیه به ترانک ها است. اما در بسیاری از موارد با هم تفاوت هایی نیز دارند. برخی اوقات به این تجهیزات داکت شبکه نیز گفته می شود که منظور همان ترانکینگ شبکه است. در ادامه به فرق داکت و ترانک اشاره خواهیم کرد.

داکت
داکت

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت داکت و ترانک

در ادامه به تفاوت داکت و ترانکینگ پرداخته ایم. فرق ترانکینگ با داکت را می توان در پارامترهای مختلف بررسی کرد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره خواهیم کرد:

تفاوت داکت و ترانک – نوع کاربرد

داکت محفظه لاستیکی همراه با درب است که سیم و کابل را در داخل خود جای می دهد. لازم به ذکر است که داکت قابلیت نصب کلید و پریز و همچنین قابلیت ماژولار بودن را ندارد. در صورتی که می توانیم بر روی ترانکینگ شبکه در طول مسیر، انواع کلید و پریز شبکه، پریز برق و آنتن و انواع کلیدهای روشنایی را نصب کنیم.

کابل ها در طول ترانک شبکه می توانند انواع ادوات و ملزومات برق و شبکه را به یکدیگر متصل کنند. از همین رو، با نصب ترانکینگ و در صورت نیاز، در فضاهای دلخواه می توانیم انواع کلید و پریز را نیز نصب کنیم.

تفاوت داکت و ترانک
تفاوت داکت و ترانک

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از داکت برق


تفاوت داکت و ترانک – سایز داکت و ترانک

معمولاً داکت برق در سایز‌های کوچک تا متوسط تولید می شود. به عنوان مثال، داکت برق ۱*۱ سانتی متر مشتریان زیادی دارد. اما ترانک معمولاً در سایزهای بالاتر تولید می شود و نسبت به داکت استحکام بیشتری دارد. عمده مصرف ترانکینگ، در کابل کشی شبکه های پسیو است.

تفاوت داکت و ترانک – مقاومت

مقاومت این تجهیزات به جنس و شرکت سازنده آن ها بستگی دارد. معمولاً ترانک ها دارای مقاومت بیشتری نسبت به داکت ها هستند. انواع مختلف ترانک ها نسوز، ضد آب و … هستند اما این ویژگی ها برای داکت ها کمتر وجود دارد.

اتصالات ترانکینگ

ترانک ها دارای لوازم جانبی متعددی جهت نصب و انشعاب هستند. متعلقات ترانکینگ یکی از مهم ترین تفاوت های میان داکت و ترانک است. برخی از متعلقات ترانک در ادامه آورده شده است:

  1. زاویه داخلی: جهت اتصال ترانک در گوشه های داخلی دیوار از زاویه داخلی استفاده می شود.
  2. زاویه خارجی: این قطعه گوشه خارجی دیوار را پوشش می دهد.
  3. قطعه اتصال: به کمک قطعه اتصال یا درزگیر می توانید دو ترانک را به هم متصل کنید.
  4. زاویه تخت: به کمک زاویه تخت، دو ترانک به صورت قائم روی یک سطح صاف نصب می شوند.
  5. ته بند یا مسدود کننده: انتها و ابتدای ترانک به کمک بست انتهایی مسدود می شود.
  6. درب ترانکینگ: این قطعه بر روی بدنه های ترانک قرار می گیرد و در دو نوع سخت و نرم به بازار عرضه می شود.
  7. سه راهی: این وسیله در مسیرهای ترانک انشعاب ایجاد می کند.
  8. کادر ماژول: این قطعات روی بدنه نصب می شوند و کلید پریز را در خود جای می دهند. این کادرها در انواع ۲ ماژول تا ۱۲ ماژول و … تولید می شوند.

در صورتی که داکت های پلاستیکی، این نوع لوازم جانبی را ندارند.

جدا کننده یا پارتیشن

پارتیشن ها برای ترانک ها تعریف می شوند. در داخل هر ترانک برق، حفره ای در طول مسیر وجود دارد تا متخصصان بتوانند پارتیشن ها را بر روی آن نصب کنند و کابل های خود را به صورت دلخواه دسته بندی نمایند.

برای مثال، بهتر است در طول مسیر کابل کشی، کابل برق به صورت جداگانه با کابل شبکه قرار بگیرد. دلیل اصلی این کار، نویز یا فرکانس کابل برق است که می تواند تا حدودی شبکه را مختل کند.


بیشتر بخوانید: انواع کابل شبکه و کاربرد آنها


نصب پریزهای شبکه، تلفن و برق

برای ترانک های شبکه این امکان وجود دارد که در صورت نیاز پریزهای شبکه، برق و تلفن را نیز به آن ها اضافه کرد. وجود پریز برق و شبکه ترانکینگ ساختار شبکه را بسیار منظم و یک پارچه می کند. داکت ها سایزهای کوچک تری دارند و این امکان نیز برای آن ها فراهم نشده. البته داکت پریز دار نیز به بازار عرضه نشده است.

نصب داکت و ترانکینگ

اغلب ترانک های موجود در بازار نسبت به داکت ها قیمت بالاتری دارند. از طرفی به عنوان مثال، هزینه پیاده سازی و نصب ترانکینگ لگراند از داکت البرز بیشتر است. به طور کلی هزینه نصب داکت برق کمتر و فرایند آن نیز راحت تر است. در نصب ترانکینگ برق از پیچ و رولپلاک استفاده می کنند.

قابلیت کف خواب بودن

نوعی از داکت ها در بازار موجود هستند که به آن ها داکت کف خواب گفته می شود. این نوع داکت می تواند به صورت پشت چسب دار و یا ساده باشد. این داکت کابل جهت نصب بر روی کف زمین طراحی شده و شکل هندسی آن استوانه ای شکل است.

این در حالی است که معمولاً در سیستم کابل کشی شبکه، اگر نیاز به کابل کشی باشد، از باکس های کف خواب استفاده می شود. هر چند برای نصب ترانک شبکه بر روی زمین منعی وجود ندارد، اما این کار به طور معمول مرسوم نیست.

در ادامه انواع ترانک و داکت را به صورت مختصر بررسی کرده و بهترین برندهای موجود در بازار را معرفی می کنیم:


بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


انواع ترانک بر اساس سایز

ترانک ها معمولاً بر اساس برند، در سایزهای متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شوند:

ترانک لگراند

ترانکینگ لگراند دارای سایزهای استاندارد ۵۰*۸۰، ۵۰*۱۰۵ با درب ۶۵، ۵۰*۱۰۵ با درب ۸۵، ۵۰*۱۵۰ و ۹۵*۱۵۰ است. شرکت لگراند بهترین محصولات شبکه از جمله کیستون شبکه، پچ پنل و پچ کورد، پریز برق ماژولار، انواع کلید، پریز تلفن، یو پی اس و کابل های شبکه را در انواع گوناگون عرضه می کند.

این محصولات پسیو شبکه به راحتی بر روی ترانک شبکه لگراند نصب می شوند. ترانک لگراند در اصطلاح درب نرم است.


بیشتر بخوانید: معرفی کابل شبکه لگراند


ترانک اشنایدر

ترانکینگ اشنایدر دارای سایزهای ۵۰*۸۰، ۵۰*۱۰۰ و ۵۰*۱۵۰ است. اشنایدر نیز همچون لگراند، انواع متعلقات و تجهیزات پسیو شبکه را به بازار عرضه می کند. برخلاف لگراند، ترانک اشنایدر از نوع درب نرم نیست و همچنین برای نصب بسیاری از محصولات بر روی ترانکینگ، نیازی به کادر و حلقه نیز وجود ندارد.

ترانک کوپوس

این ترانک محصول کشور چک است. این نوع ترانکینگ دو لایه است و قابلیت نصب تمامی ملزومات شبکه لگراند و اشنایدر، بدون نیاز به کادر حلقه بر روی آن فراهم شده است. این ترانک دارای سایز ۵۵*۹۰، ۷۰*۱۴۰ و ۶۵*۱۶۵ (دوقلو) است.

ترانک البرز

این ترانک محصول کشور ایران است و قابلیت نصب تجهیزات شبکه لگراند و اشنایدر بر روی آن فراهم شده است. ترانکینگ البرز لوازم جانبی منحصر به فردی دارد و از لحاظ ظاهری، شبیه به ترانکینگ لگراند است. این ترانک دارای درب نرم نیست و کاربرد عمده آن، سایز ۵۰*۱۰۰ است.

ترانک شبکه دانوب و سوپیتا نیز در بازار ایران از استقبال زیادی از سمت خریداران برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها


انواع داکت شبکه

داکت برق روکار براساس نوع کاربردی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شود. در ادامه به معرفی برخی از انواع داکت در ساختمان خواهیم پرداخت:

داکت ساده

این داکت به صورت مربع و مستطیل به بازار عرضه می شود. سایز این نوع داکت براساس عرض و ارتفاع بیان می شود. به عنوان مثال، داکت برق ۶*۴ دارای عرض ۶ سانتی متر و ارتفاع ۴ سانتی متر است. همچنین این داکت ها در برخی از برندها، به صورت پشت چسب دار نیز تولید می شوند.

داکت شیاردار (تابلویی)

در صنعت تابلوسازی برق، ارتباط بین تجهیزات صنعتی به وسیله سیم و کابل انجام می شود که این سیم و کابل برای ایمنی بیشتر، می بایست داخل داکت های تابلویی قرار بگیرند. این داکت ها دارای شیار هستند و سیم و کابل ها به راحتی از آن خروجی می گیرند.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق ، فرق تابلو برق صنعتی و خانگی؟


داکت کف خواب

این داکت برای استفاده بر روی کف زمین کاربرد دارد و به صورت پشت چسب دار و ساده به بازار عرضه می شود. شکل نیم دایره ای این نوع داکت، به دلیل راحت بودن راه رفتن بر روی آن، در نظر گرفته شده است. به این داکت، داکت برق زمینی نیز گفته می شود.

داکت زاویه ای (کنجی)

گاهی در هنگام داکت کشی، نیاز به داکت زاویه ای احساس می شود. در فضاهای طلاقی بین دو دیوار (کنج) و کنار قرنیزها، از این نوع داکت استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت


سخن پایانی

در بررسی تفاوت داکت و ترانک باید بگوییم این دو محصول به زیباسازی و نظم بخشیدن به یک مجموعه کمک زیادی می کنند. علاوه بر این مدیریت و کنترل سیم ها نیز راحت تر می شود. این تجهیزات قابل توسعه هستند. به همین دلیل در تمامی مجموعه ها می توانید از آنها استفاده کنید.

پیش از خرید ترانکینگ و داکت، باید به مکان استفاده و نوع کاربری آن ها توجه کرد. برای خرید داکت برق و ترانک شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان و فروشندگان آن به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سینی کابل | نحوه انتخاب انواع سینی کابل