لوله برق پی وی سی و کاربردهای آن | قیمت و خرید

لوله برق پی وی سی و کاربردهای آن | قیمت و خرید

لوله برق پی وی سی و کاربردهای آن لوله برق پی وی سی یکی از انواع لوله برق است که از مواد (PVC) و پلیمری تولید می‌شوند. لوله برق PVC یکی از بهترین محافظ‌ها برای سیم و کابل هستند و در زیر گچ و یا داخل آب به کار گرفته می‌شوند. لوله پی وی سی سیم کشی را ساده‌تر می‌کند و استفاده از آن مزایای زیادی را به همراه دارد. زیرا بسیاری از سیم و کابل‌ها را نمی‌توان به شکل مستقیم داخل گچ به کار گرفت.

در این مقاله از مجله راندنو لوله برق پی وی سی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و کاربرد‌های این لوله را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم. در انتهای مقاله نیز به نحوه خرید لوله برق از راندنو پرداخته‌ایم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

لوله برق پی وی سی چیست؟

لوله برق PVC یک نوع لوله برق است که از پلی‌وینیل کلرید (PVC) ساخته شده است و برای انتقال سیم‌ و کابل‌ برق در سیستم‌های الکتریکی از آن استفاده می‌شود. این نوع لوله برق به دلیل ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت در برابر حرارت، آب، خراشیدگی و شوک الکتریکی، بسیار مناسب برای استفاده در سیستم‌های برقی مختلف است.

لوله برق پی وی سی چه کاربردی در انواع صنایع دارد؟

این لوله‌ها استحکام زیادی دارند و در برابر خوردگی مقاوم هستند. به همین دلیل از آن‌ها در موارد مختلفی همچون لوله کشی‌های فاضلاب شهری، آبیاری کشاورزی و تهویه هوا، انتقال کابل‌های برق و مخابراتی و همچنین به عنوان عایق جریان لوله برق از آن‌ها استفاده می‌شود.

این لوله‌ها در صنعت برق به عنوان عامل محافظ و نگهدارنده کابل‌های برق بکار ‌می‌روند. در ساختمان‌سازی و لوله‌گذاری زیر خاک و داخل دیوار‌ها نیز برای کبل کشی برق از این لوله‌ها استفاده می‌شود. در معدود مواردی نیز، این لوله‌ها در لوله کشی‌های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مخابرات نیز، این نوع لوله‌ها وظیفه رساندن کابل‌های مخابراتی زمینی به تابلو‌های مخابراتی را برعهده دارند.

برای خرید انواع لوله برق PVC می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو انواع لوله PVC برق در سایزها و طرح‌های مختلف قابل مشاهده است.

لوله برق پی وی سی و کاربردهای آن
لوله برق پی وی سی و کاربردهای آن

بیشتر بخوانید: لوله برق چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع لوله برق پی وی سی

لوله برق در دو نوع خم سرد و خم گرم به بازار عرضه می‌شود.

  • لوله برق پی وی سی خم سرد: این لوله منعطف است و بدون این که بشکند خم می‌شود.
  • لوله برق پی وی سی خم گرم: این لوله برق برای انعطاف و خم شدن باید حرارت ببیند.

از هر دو لوله می‌توان در همه جا استفاده کرد ولی بهتر است از لوله برق خم گرم در مکان‌های بزرگ و کارگاه‌ها استفاده شود که نیاز به خم کردن آن کمتر باشد.

خم لوله

همان‌‎طور که گفتیم لوله‌های پی وی سی انعطاف مناسبی دارد اما این انعطاف به اندازه‌ای نیست که به راحتی بتوان آن را تغییر جهت داد. برای این کار از خم لوله استفاده می‌شود. زانو عصایی پی وی سی اغلب در برق کشی کاربرد دارد و به دو دسته عصایی پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می‌شود. بسته به وزن لوله‌ها، میزان مقاومت و استحکام آن‌ها نیز تغییر می‌کند. به طور مثال، لوله‌هایی با وزن بالاتر دارای استحکام بیشتری در برابر فشار‌های مختلف هستند.

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله برق پی وی سی

  • مقاومت در برابر شعله: این لوله‌ها به سختی شعله ور می‌شوند واگر آتش بگیرند، در غیاب ماده سوختنی به سوختن ادامه نمی‌دهند. البته نوع نسوز این کالا نیز به صورت مجزا تولید می‌شود.
  • مقاومت در برابر خوردگی کابل: در بسیاری از موارد، حرارت خورشید و هوای آزاد در کابل کشی‌های غیر زمینی و خوردگی کابل توسط جانوران در کابل کشی‌های زمینی، موجب اتصالی در شبکه فشار ضعیف می‌شود. از این رو برای محافظت از کابل‌ها از لوله پلیکا استفاده می‌شود.
  • قیمت مناسب: این لوله‌ها نسبت به لوله فلزی و فلکسیبل دارای قیمت ارزان‌تری هستند.
  • استحکام در برابر ضربه: لوله‌های پی وی سی مقاومت بسیار بالایی نسبت به لوله‌های سفالی قدیمی دارند و مقاومت این لوله‌ها در دما‌های پایین کاهش می‌یابد اما در این شرایط نیز استحکام در برابر ضربه این نوع لوله‌ها بسیار بالا است.
  • استحکام کششی بلند مدت: استحکام لوله‌های پی وی سی در زمان کشیدگی دو برابر بیشتر از سایر لوله‌ها است.
  • مدول آلاستیته بالا وانعطاف‌پذیری: مقاومت در برابر شکست یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لوله پی وی سی است. مدول آلاستیته باعث می‌شود در شرایط نا پایدار زمین همچون زمین لرزه، پدیده دو پهنی و ترک درلوله‌ها ایجاد نشود.
  • مقدار زبری پایین: مقدار زبری، عاملی مؤثری در کاهش دبی است. لوله ‌های یو پی وی سی (UPVC) به دلیل داشتن سطوح داخلی بسیار صیقلی (ضریب زبری و اصطکاک پایین)، مقاومت بسیار پایینی در برابر جریان سیال از خود نشان می‌دهند. همچنین باکتری‌ها در قسمت‌های دارای پستی و بلندی لوله تجمع می‌کرده و مسیر جریان آب را می‌بندند. زبری پایین لوله‌های یو پی وی سی مانع تجمع باکتری‌ها وهمچنین مانع تجمع لجن فاضلابی می‌شود.
  • سبک و آسان در نصب: لوله برق پی وی سی به دلیل سبک بودن و ساختار آسان، نصب و تعمیرات آن بسیار آسان است که زمان و هزینه را کاهش می‌دهد.
مهم‌ترین ویژگی‌های لوله برق پی وی سی
مهم‌ترین ویژگی‌های لوله برق پی وی سی

بیشتر بخوانید: لوله برق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت لوله برق pvc و upvc در چیست؟

لوله برق PVC (Polyvinyl Chloride) معمولاً مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد اما لوله برق UPVC مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد که مناسب برای شرایط داغتر است. پی وی سی ممکن است در برابر شعله مقاومت کمتری داشته باشد UPVC ممکن است در برابر شعله مقاومت بیشتری داشته باشد.

لوله برق PVC معمولاً انعطاف‌پذیرتر است که ممکن است برای برخی استفاده‌ها مفید باشد. قیمت پی وی سی معمولاً ارزان‌تر از UPVC است. UPVC به طور کلی مقاومت بیشتری در برابر تغییرات شیمیایی دارد که آن را برای برخی محیط‌ها مناسب‌تر می‌کند. UPVC معمولاً مقاومت بیشتری در برابر فشار دارد که آن را برای استفاده در سیستم‌های با فشار بالا مناسب می‌کند.

به طور کلی، UPVC به دلیل ویژگی‌های مقاومت در برابر حرارت، شعله و تغییرات شیمیایی، مناسب برای استفاده در شرایط سختتر محیطی است، در حالی که PVC معمولاً ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. انتخاب بین PVC و UPVC بستگی به نیاز‌های خاص و شرایط محیطی استفاده دارد.

بهترین برند‌های لوله برق پی وی سی

سه ستاره سمنان، قومس سمنان، سمنان، شاهرود و منصوریان از برند‌های معتبر تولید لوله‌های برق پی وی سی هستند.

لوله پی وی سی برق سمنان

این تولیدی در سال 1360 تأسیس شد. از مهم‌ترین محصولات آن‌ها می‌توان به انواع لوله و اتصالات اشاره کرد. از میان آن‌ها لوله pvc سمنان اصلی‌ترین کالای این شرکت محسوب می‌شود که با بهترین مواد و کیفیت تولید می‌شود.

لوله پی وی سی برق سه ستاره سمنان

این شرکت فعالیت خود را از سال 1376 آغاز کرد. سه ستاره سمنان در حوزه‌های لوله و اتصالات pvc برقی فعالیت می‌کند و علاوه بر گرفتن استاندارد، یکی از بهترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های تولیدی در کشور است.

لوله پی وی سی منصوریان

شرکت لوله منصوریان یک شرکت باسابقه در تولید لوله‌های فولادی و اتصالات برقی است. از محصولات این برند می‌توان در لوله کشی برقی ساختمان‌ها، پروژه‌های راه آهن، نیروگاهی و نفت و گاز استفاده کرد. لوله پی وی سی برق قم به صورت عمده به فروش می‌رسد و معمولاً با قیمت‌های مناسب‌تری به مشتریان عرضه می‌شوند.

جمع‌ بندی

در این مقاله از مجله راندنو لوله برق PVC را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده ایم. همچنین برندهای موفق این محصول را به شما معرفی کرده ایم. قیمت لوله برق پی وی سی با توجه به ابعاد، کیفیت و تعداد متراژ مورد نیاز متغیر است. برای خرید لوله برق پی وی سی می‌توانید به فروشگاه‌های عضو در سایت راندنو مراجعه کنید و بدون واسطه با فروشندگان راندنو ارتباط بر قرار کنید. در سایت راندنو می‌توانید قبل از خرید کیفیت و ابعاد مورد نیاز لوله برق پی وی سی را بررسی کرده و از قیمت‌ها و شرایط فروش مختلف را مقایسه کنید تا بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.